Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 10:45

irmaz schreef:
Wauw, een opname van de drone die het Russische schip binnenvaart: https://twitter.com/COUPSURE/status/1687359129319305216

Voor de liefhebbers: https://marineschepen.nl/schepen/ropucha.html

Deze schepen zijn landingsvoertuigen, dus geen schepen zoals je je dat voorstelt uit WO 2 met grote kanonnen die vanuit de verte op elkaar schieten.

De bewapening is licht en vooral ter zelfverdediging:
2x AK-725 57mm kanons (I en II)
1x AK-176 76,2mm kanon (III)
2x AK-630M snelvuurkanon (III)
2x A-215 Grad-M 122mm raketten
Igla of Strela luchtdoelraketten.

Zou voldoende moeten zijn tegen een varende drone. Maar klaarblijkelijk zat er niemand aan de radar of sonar vannacht.....

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 12:25

Het betreffende landingsvoertuig werd vooral gebruikt om materieel en manschappen van Rusland naar de Krim te brengen, naar ik heb begrepen. Waarschijnlijk een noodmaatregel omdat treinverkeer nog steeds niet over de Krimbrug kan :D

Volgens de Russen zijn trouwens alle drones onschadelijk gemaakt :j

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 13:34

irmaz schreef:
Het betreffende landingsvoertuig werd vooral gebruikt om materieel en manschappen van Rusland naar de Krim te brengen, naar ik heb begrepen. Waarschijnlijk een noodmaatregel omdat treinverkeer nog steeds niet over de Krimbrug kan :D

Volgens de Russen zijn trouwens alle drones onschadelijk gemaakt :j

Ja, nadat ze hun doel eenmaal geraakt hebben zijn ze verder niet meer schadelijk...hoewel je je zou kunnen snijden aan de brokstukken....... _O-

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-23 23:27

Explosies gemeld op de Kerch Bridge…

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 07:48

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:25

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 08:44

Eerlijk...? Ik sta van al die drone aanvallen toch wel te kijken. Ik vind het ongelooflijk knap en sterk overkomen!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:25

pien_2010 schreef:
Eerlijk...? Ik sta van al die drone aanvallen toch wel te kijken. Ik vind het ongelooflijk knap en sterk overkomen!

Zeker weten Pien, het is een knap staaltje om een drone op zo'n afstand (zo'n 700 km) precies het schip in te sturen :j En het is eigen Ukraïnse ontwikkeling. Wat ik helemaal mooi vind is dat ze ongeveer een week geleden de maritieme drones uitgebreid in een soort reklamefilm aan de media hebben voorgesteld. De Russen waren dus gewaarschuwd }>

Voor de liefhebbers van drone-beelden: De opnames van de drone die afgelopen nacht de tanker in is gegaan: https://twitter.com/front_ukrainian/sta ... 3606103040

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 09:29

Overigens werd de tanker voornamelijk gebruikt om de Russische troepen in Syrië te bevoorraden. Ik vraag me af of dit een waarschuwing is...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:39

Irmaz ik heb Yullia laten weten dat we het ongelooflijk knap vinden van Oekraïne al die drone aanvallen en dat het ongelooflijk veel plezier geeft. Ik ben geëindigd met Brava Oekraïne!
Dat soort dingen vindt ze leuk en geeft moed.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:48

pien_2010 schreef:
Irmaz ik heb Yullia laten weten dat we het ongelooflijk knap vinden van Oekraïne al die drone aanvallen en dat het ongelooflijk veel plezier geeft. Ik ben geëindigd met Brava Oekraïne!
Dat soort dingen vindt ze leuk en geeft moed.

Top! +:)+

Een ander front dat Zelensky heeft geopend (en dat een stuk minder bloedig is) neemt dit weekend verdere vormen aan.
Er vindt een vredesconferentie plaats in Saoudi Arabië. Hierbij zijn ook China en de VS aanwezig en is Rusland niet uitgenodigd. De conferentie is niet op top-level (geen staatshoofden aanwezig) maar is wel een hele goede zet om de gelederen verder te sluiten t.a.v. de agressie van Rusland.
https://nos.nl/artikel/2485476-oekraine ... udi-arabie

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-23 10:52

Interessant artikel Irmaz. Bedankt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:16

Bron Sky News

Oekraïne lanceert raketaanval op de Krimbrug, zegt Rusland

Russische media maken melding van drie of vier explosies bij de Chongar-brug op de Krim.

Een foto die op Telegram is gepubliceerd, vertoont naar verluidt een van de explosies

Sergey Aksyonov, de door Rusland geïnstalleerde leider van de door Moskou gecontroleerde Krim, zegt dat Oekraïne de brug met raketten heeft aangevallen.
"De vijand lanceerde een raketaanval in het gebied van de Chongar-brug in het noorden van de Krim", zei hij op Telegram.

Hij zei dat hoewel de meeste raketten werden neergeschoten, er één erin slaagde zijn doel te bereiken.
"Er is schade aan het ballastbed van de autobrug, de reparatiewerkzaamheden beginnen al. Er zijn geen slachtoffers."

Oekraïne sloeg eerder in juni dezelfde brug, een van de weinige verbindingen tussen de Krim en het vasteland van Oekraïne.

--

Vuur op Krimbrug na aanval Oekraïne, Rusland beweert dat Storm Shadow-kruisraketten zijn gebruikt

Een mogelijke ontwikkeling op het nieuws dat Oekraïne de Chongar-brug heeft aangevallen, die de Krim en Kherson met elkaar verbindt, waarover SkyNews kort geleden berichtte. (Zie boven)

De in Moskou geïnstalleerde waarnemend gouverneur van de Krim beweert dat Oekraïne een Storm Shadow - een lange afstand, stealth lucht gelanceerde kruisraket - heeft gebruikt om de aanval uit te voeren.

Het is de laatste in een reeks aanvallen op bruggen die de Krim verbinden met het vasteland van Rusland en het bezette Oekraïne, om de Russische aanvoerlijnen te verstoren.

Een foto verkregen door het Russische persbureau TASS toont de brand veroorzaakt door de raket, met speculaties dat een begeleidende gaspijpleiding mogelijk is gescheurd en in brand is gevlogen.

Dit is niet geverifieerd door Sky News en Russische functionarissen erkenden alleen een brand toen ze zeiden dat deze was geblust.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:44

Babootje schreef:
Bron Sky News

Oekraïne lanceert raketaanval op de Krimbrug, zegt Rusland

Russische media maken melding van drie of vier explosies bij de Chongar-brug op de Krim.

Een foto die op Telegram is gepubliceerd, vertoont naar verluidt een van de explosies

Sergey Aksyonov, de door Rusland geïnstalleerde leider van de door Moskou gecontroleerde Krim, zegt dat Oekraïne de brug met raketten heeft aangevallen.
"De vijand lanceerde een raketaanval in het gebied van de Chongar-brug in het noorden van de Krim", zei hij op Telegram.

Hij zei dat hoewel de meeste raketten werden neergeschoten, er één erin slaagde zijn doel te bereiken.
"Er is schade aan het ballastbed van de autobrug, de reparatiewerkzaamheden beginnen al. Er zijn geen slachtoffers."

Oekraïne sloeg eerder in juni dezelfde brug, een van de weinige verbindingen tussen de Krim en het vasteland van Oekraïne.

--

Vuur op Krimbrug na aanval Oekraïne, Rusland beweert dat Storm Shadow-kruisraketten zijn gebruikt

Een mogelijke ontwikkeling op het nieuws dat Oekraïne de Chongar-brug heeft aangevallen, die de Krim en Kherson met elkaar verbindt, waarover SkyNews kort geleden berichtte. (Zie boven)

De in Moskou geïnstalleerde waarnemend gouverneur van de Krim beweert dat Oekraïne een Storm Shadow - een lange afstand, stealth lucht gelanceerde kruisraket - heeft gebruikt om de aanval uit te voeren.

Het is de laatste in een reeks aanvallen op bruggen die de Krim verbinden met het vasteland van Rusland en het bezette Oekraïne, om de Russische aanvoerlijnen te verstoren.

Een foto verkregen door het Russische persbureau TASS toont de brand veroorzaakt door de raket, met speculaties dat een begeleidende gaspijpleiding mogelijk is gescheurd en in brand is gevlogen.

Dit is niet geverifieerd door Sky News en Russische functionarissen erkenden alleen een brand toen ze zeiden dat deze was geblust.

Er zijn overigens 2 bruggen aangevallen: de Chonhar (die al eerder is aangevallen) en de Henichek brug (die iets meer naar de kust ri Rusland ligt). Beide zijn buiten gebruik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:53

Begrijp ik het goed Babootje dat de aanvoer vanuit Rusland richting de Krim Oveel mogelijk wordt afgesneden? Is dat het doel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:56

Het lijkt erop dat de rauwe waarheid over de oorlog nu ook in Rusland doordringt. De dagelijkse cijfers die we van de kant van Oekraine krijgen over de slachtoffers aan Russische zijde zijn dan met 250240 dus redelijk accuraat.

Olga Vladimirovna Skabeyeva oftewel Skabeeva, televisie presentatrice, politiek commentator en Putin Puppet
zei over de oorlog dat ze alleen al op sociale media 284.000 individuele overlijdensberichten hadden gevonden. Ze zei "sommigen schrijven erover, sommigen niet. We hebben 284.000 mensen gevonden die ervoor kozen om er wel over te berichten. Deze cijfers schokken en beangstigen me"
https://twitter.com/victoriaslog/status ... 0188710912

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 09:58

pien_2010 schreef:
Begrijp ik het goed Babootje dat de aanvoer vanuit Rusland richting de Krim Oveel mogelijk wordt afgesneden? Is dat het doel?

Dat is precies het doel Pien.
Oekraine snijdt voornamelijk aanvoerlijnen af en blaast munitie en oliedepots op. Om het de russen zo moeilijk mogelijk te maken om aan het front aan materieel te komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:02

Doen ze goed. En met de prik acties in Rusland zelf dwingen ze de Russen ook om het schaarse materiaal ook daar te gaan neerzetten. Dus op meerdere fronten de boel moeten ze gaan coördineren (tv Nieuwsuur). En met het diplomatieke overleg nu over de oorlog waar Rusland niet bij is maar Indonesië wel plus China wordt er door Zelensky zeer slim geschaakt.
Ook doordat hij voordat overal zegt dat China de grenzen van de kleinere landen respecteert dus niets anders kan als Oekraïne steunen.
Als dit gepaard gaat met goede (hout) transacties voor de Chinezen in de toekomst dan zal dit wel lukken. Dat vooruitzicht had Putin in het begin vd oorlog immers ze beloofd (de bossen zouden voor de Chinezen zijn).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 10:30

Babootje schreef:
Het lijkt erop dat de rauwe waarheid over de oorlog nu ook in Rusland doordringt. De dagelijkse cijfers die we van de kant van Oekraine krijgen over de slachtoffers aan Russische zijde zijn dan met 250240 dus redelijk accuraat.

Olga Vladimirovna Skabeyeva oftewel Skabeeva, televisie presentatrice, politiek commentator en Putin Puppet
zei over de oorlog dat ze alleen al op sociale media 284.000 individuele overlijdensberichten hadden gevonden. Ze zei "sommigen schrijven erover, sommigen niet. We hebben 284.000 mensen gevonden die ervoor kozen om er wel over te berichten. Deze cijfers schokken en beangstigen me"

Ze had het volgens mij over Oekraïense slachtoffers.. en loog daar uiteraard over. Het filmpje is nogal handig geknipt en geplakt om het anders te laten lijken..

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:11

martichr schreef:
Babootje schreef:

Ze had het volgens mij over Oekraïense slachtoffers.. en loog daar uiteraard over. Het filmpje is nogal handig geknipt en geplakt om het anders te laten lijken..

OF dat OF ze gebruikt het om aan te geven hoe het verwerpelijke Westen probeert de arme Russische burgers te manipuleren door met fantasie-aantallen te komen. Op de achtergrond zie je ook NATO F-16's vandaar dat ik vermoed dat ze wellicht roept dat het Westen deze getallen verzint. Het is in elk geval weer "handig" in elkaar gedraaid.

Overigens blijf ik vinden dat Skabeeva weggelopen is van de set van 'The Living Dead"

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:25

martichr schreef:

Heb jij het volledige filmpje gezien Martichr? Waarom zouden de cijfers (als het om Oekrainse slachtoffers gaat) haar beangstigen?

Cowboy55 schreef:
OF dat OF ze gebruikt het om aan te geven hoe het verwerpelijke Westen probeert de arme Russische burgers te manipuleren door met fantasie-aantallen te komen. Op de achtergrond zie je ook NATO F-16's vandaar dat ik vermoed dat ze wellicht roept dat het Westen deze getallen verzint. Het is in elk geval weer "handig" in elkaar gedraaid.

Overigens blijf ik vinden dat Skabeeva weggelopen is van de set van 'The Living Dead"

Hahaha, laatste zin. Beetje teveel botox in ieder geval. :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:44

Babootje schreef:

Putin Puppet? Ik zit wat door haar Twitter te scrollen en kom alleen maar anti Rusland berichten tegen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:47

Ailill schreef:
Babootje schreef:

Putin Puppet? Ik zit wat door haar Twitter te scrollen en kom alleen maar anti Rusland berichten tegen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Olga_Skabeyeva

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:48

Ailill schreef:
Babootje schreef:

Nee, dat is Victoria. Ze becommentarieert de Putin Puppet/Living Dead persoon ding Olga.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-23 11:49

Maar die vrouw ziet er heel anders uit dan de vrouw in de filmpjes v.h. Twitter account, of mis ik iets?

Aanvulling gelezen, ik snap hem :)