Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:12

Nou, er word al belasting geheven op erfenissen , iets met successierechten. Maar de echte rijken vinden meestal wel een manier om dit te vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:13

Sander Schimmelpiemel had hij als bijnaam. Bah, kan er nog geen minuut naar kijken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:20

enzino schreef:
Sander Schimmelpiemel had hij als bijnaam. Bah, kan er nog geen minuut naar kijken.

Lekker volwassen dit :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:21

IMANDRA schreef:
enzino schreef:

Echt he... het niveau daalt met de dag. Dit is basisschool humor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:24

BigOne schreef:
Nou, er word al belasting geheven op erfenissen , iets met successierechten. Maar de echte rijken vinden meestal wel een manier om dit te vermijden.

Ik vind persoonlijk belasting op erfenissen bizar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:25

Ik ook, dat is geld waar al veel belasting over betaald is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:32

BigOne schreef:

En meestal nog over betaald gaat worden in de vorm van vermogensbelasting.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:39

Nou, vermogens? Ik kreeg , samen met mijn broer van een tante een erfenis. Was 2500 euro, daarvan ging een derde naar de belasting. En de erfenis ging naar vier personen want ze liet 10.000 euro na.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:40

BigOne schreef:

Dat is over je salaris ook al. Dus dan maar geen belasting meer op boodschappen, kleding, huizen, vakanties, vliegen en al het andere dat je met je salaris koopt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:47

IMANDRA schreef:
enzino schreef:

Erg grof vind ik dit voor op de voorpagina van Bokt en van mij had dit niet gequoot hoeven te worden!
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 23-08-22 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:48

BigOne schreef:
Nou, vermogens? Ik kreeg , samen met mijn broer van een tante een erfenis. Was 2500 euro, daarvan ging een derde naar de belasting. En de erfenis ging naar vier personen want ze liet 10.000 euro na.

Dat komt omdat het je tante is. Daar gelden andere belastingtarieven voor als rechtstreeks van je ouders.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:59

elnienjo schreef:
Mensen die ik ken die al hun leven lang VVD stemden zijn nu afgehaakt doordat VVD de D66 agenda volgt

Je kan veel van Kaag zeggen. Maar ze heeft het wel slim gespeeld om er zoveel voor D66 uit te halen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:02

MarlindeRooz schreef:
BigOne schreef:

Dat is over je salaris ook al. Dus dan maar geen belasting meer op boodschappen, kleding, huizen, vakanties, vliegen en al het andere dat je met je salaris koopt?

Volgens mij snap je het niet, je salaris is al een groot deel belast, wat je overhoud koop je zaken mee en?of je spaart wat. Dan heb je een bedrag gespaard, geeft dit na je overlijden door aan je erfgenamen en word er nogmaals belasting over betaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:03

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:

Dat komt omdat het je tante is. Daar gelden andere belastingtarieven voor als rechtstreeks van je ouders.

Natuurlijk is dat omdat ze wat verder weg staat maar alle inkomsten die een mens in zijn leven krijgt word al fiks belast, waarom moet dat dan na overlijden nogmaals gebeuren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:16

BigOne schreef:
Natuurlijk is dat omdat ze wat verder weg staat maar alle inkomsten die een mens in zijn leven krijgt word al fiks belast, waarom moet dat dan na overlijden nogmaals gebeuren?

Dat is zeker een argument en mijn vader had dat ook.

Ik heb er eigenlijk geen mening over waarvan ik weet dat dit zeker ook komt daar ik met een zilveren lepel geboren ben en de erfenis na het overlijden van mijn ouders (mijn moeder had er al belasting over betaald na overlijden van mijn vader) zeer dankbaar aanvaard heb en het mij heel erg veel gebracht heeft. Ik was toen 56 jaar. Bizar vond ik toen wel dat er broers en zussen waren die het erg weinig vonden :oo .
Dat geeft al aan hoe verschillend mensen naar dit soort zaken kijken. Ik heb hier van verbazing dagen rondgelopen met een grote jubel en wouw wat een hoop geld, wetende dat ik het helemaal mocht houden en hebben, zonder belasting te betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:28

BigOne schreef:

Er zijn ook erfenissen die grotere bedragen behelsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:43

Ja natuurlijk maar mijn punt is dat er, ondanks vrijstellingen , nog steeds belasting wordt geheven over geld waar allang belasting over is betaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:13

Dan kun je bijna alle belastingen afschaffen :))
Dat begint al bij je loon, daar is al een flink werkgeversdeel vanaf gegaan. Dan je inkomstenbelasting, dan de btw en accijnzen als je het weer uitgeeft, of de vermogensbelasting als je het spaart, en dan nog eens de erfbelasting.
Van mij zouden ze inderdaad een uitzondering mogen maken voor kleinere bedragen. En dan hoe meer je erft, hoe hoger de belasting. Dan komt er toch genoeg binnen bij de staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:17

Er komt nooit genoeg binnen bij de staat, dat is het probleem. Haha.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:25

Sansevieria schreef:
Nou, hier zonnepanelen en boven modaal.
Kan je zeggen dat ik nog nooit in mijn leven VVD gestemd heb, sterker

Hier sluit ik me bij aan.
Geen haar op mijn hoofd die het zal bedenken om VVD te stemmen.

Ik stem doorgaans behoorlijk sociaal, zeker niet rechts en ook echt niet voor de "rijken".

Mijn schoonouders waren ook boven gemiddeld bemiddels en altijd links trouw gebleven in hun stemgedrag, dus puur op basis van inkomensgegevens de verkiezingen verklaren is imo echt een beetje te kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:28

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:

Oh blegh Sander Schimmelpenninck, wat een kwal van een vent. Oneerlijk misschien, maar hij profiteert evengoed van de rijkdom van zijn ouders, dus hoe serieus ik hem moet nemen.

Maar goed, er is een verschil tussen zeer vermogend en mensen die net in de 52% schaal vallen. Om mij mag er nog een extra schaal komen voor de superrijken.

Wat een vreemde reactie vind ik. Je hebt duidelijk het programma niet gekeken want hij en zijn vrienden hebben behoorlijk precies uit de doeken gedaan waar en met hoeveel geld ze profiteerden van het feit dat ze vermogende ouders hebben.
Voortdurend werd dat tegen over kinderen gezet die het zelf gedaan hebben, dus zonder financiële steun.
Daarbij gaat en ging het totaal niet om de extra schaal. Mijn punt is dat ik vind dat inkomen uit huur, aandelen, bitcoins etc (ik noem dat liggend je geld verdienen) net zo zwaar belast mag worden als inkomen uit arbeid. Daar zit een enorme oneerlijkheid. Daar ging het over in dat programma.
Sander ging zelfs nog verder, die wilde ook belasting heffen op bv erfenissen cq giften die ouders geven cq nalaten aan kinderen.

Ik vond het zeer interessant want waarom is het zo vanzelfsprekend dat arbeid in bv zorg, zware beroepen zo zwaar belast wordt en het "liggend" geld verdienen amper of niet daar je dan in allerlei vermogensboxen constructies terecht komt.

Enfin maar eens kijken of woord gehouden wordt en dit aangepakt gaat worden.
Ik heb er een hard hoofd in, want ik zag net een artikel langskomen waarin tatasteel en andere grote bedrijven wellicht heel erg veel subsidie gaan krijgen.
Als dat gebeurt mag van mij de pleuris uitbreken want is onverkoopbaar. Helaas kon ik het artikel niet openen (geen abonnement) dus verder als de titel kwam ik niet.

Nee Pien, ik heb het nog niet bekeken, daar heb ik overdag niet altijd de tijd voor. Maar ik zal er vanavond even voor gaan zitten.

Maar Sander Schimmelpennick vond ik bij Op1 al een onaangenaam iemand en de uitspraken die hij soms doet getuigen van bar weinig smaak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:28

BigOne schreef:
MarlindeRooz schreef:

Volgens mij snap je het niet, je salaris is al een groot deel belast, wat je overhoud koop je zaken mee en?of je spaart wat. Dan heb je een bedrag gespaard, geeft dit na je overlijden door aan je erfgenamen en word er nogmaals belasting over betaald.

Volgens mij snap jij het niet.

Je betaalt toch ook belasting over de dingen die je koopt. Waarom is dat wel normaal? En belasting betalen over geld waar je niet voor gewerkt hebt is gek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 15:29

_San87_ schreef:
BigOne schreef:

Ik vind persoonlijk belasting op erfenissen bizar.

Zelfs op de dood wordt belasting geheven, op je kist, op het cremeren of graf, waar Nederland kan plukken, plukken ze.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:15

Mindim schreef:
Zelfs op de dood wordt belasting geheven, op je kist, op het cremeren of graf, waar Nederland kan plukken, plukken ze.

Ooooh maar de Fransen veel mee rhoor.

Waar wij erg enthousiast over zijn bv als je een 2de huis hebt waar je niet woont en je verkoopt dat binnen 10 jaar na aankoop, dan kost je dat 25%!! belasting. Dit is dus om speculatie tegen te gaan. Als je van Frankrijk houdt dan betaal je belasting :j is een gevleugelde uitspraak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 20:56

Tja de schatkist moet toch ergens van gevuld worden....dan is het op zich best logisch dat dat gebeurt over het uitgeven en ontvangen van geld. Hoe moeten ze het anders doen :?