8nnemiek schreef:Ik heb al behoorlijk vaak gereageerd op vergelijkbare posts, en heb een beetje het gevoel dat ik mezelf alleen maar steeds aan het herhalen ben.
Alsof ik mezelf hoor praten. Ik krijg bijvoorbeeld sterk de indruk dat het gegeven dat de landbouw waarschijnlijk netto stikstof verbruikt, niet interessant is. Als je twijfels hebt over die redenering, kom vooral met argumenten waarom het volgens jou niet zou kloppen. Dan gaat het tenminste nog ergens over. Op de manier waarop het nu gaat zijn we vooral langs elkaar heen aan het praten.
Dus in Nederland sloeg 1700 mol N/ha neer in 2018.
- 1125 mol N/ha door Nederlandse bronnen
- 575 mol N/ha komt uit het buitenland
Van de 1125 mol N/ha door Nederlandse bronnen:
- 517 mol N/ha door de Nederlandse landbouw
- 608 mol N/ha door Nederlandse industrie, verkeer en luchtvaart
Nederlandse landbouwgrond neemt van de 1700 mol N/ha ruim de helft = 850 mol N/ha op. Dus kun je niet anders dan concluderen dat de eigen uitstoot (517) ruimschoots gecompenseerd wordt, hallo kringloop. Naast de eigen uitstoot wordt dan nog eens 333 mol N/ha opgenomen, dat is ruim een kwart van de uitstoot veroorzaakt door het buitenland en de Nederlandse industrie, het verkeer en de luchtvaart. Andere sectoren nemen niets op hé, die stoten alleen maar uit. Kringloop? Nooit van gehoord.
Dus we nemen onze eigen uitstoot terug op én we lossen een aanzienlijk deel van een probleem die andere sectoren veroorzaken op. Waarom blijf je (en anderen) zo stug volhouden dat de landbouw een stikstofvervuiler is? Dat de manier waarop dieren gehouden worden in de intensieve veehouderij je tegen de borst stuit, is je goed recht en daar valt zeker over te discussiëren. Maar stikstof? Nee, dat is eigenlijk helemaal niet ons probleem.
Nogmaals, als de redenering en/of de berekeningen niet kloppen... Toon het aan zou ik zeggen.
8nnemiek schreef:Die link die je postte.. heel vervelend dat er fouten zijn gemaakt, tuurlijk! Dat zou niet mogen gebeuren en daar zouden excuses voor moeten worden aangeboden. Maar fouten worden overal gemaakt. Er zijn ook heel veel fouten gemaakt in het vóórdeel van de boeren. Waardoor ze veel te veel hebben mogen uitbreiden, en nu in de problemen komen.
Over welke fouten heb je het precies? Wij hebben gewoon de regels gevolgd hoor, braaf een uitbreiding van onze natuurvergunning aangevraagd, die hebben we gekregen en toen zijn we gaan bouwen aan een stal die absoluut diervriendelijker is dan de oude. Fosfaatrechten zijn gekocht, dus op een andere plaats worden minder koeien gehouden...
8nnemiek schreef:Hoe je het ook probeert goed te praten, ik blijf de fdf een heel eng clubje vinden.
Ik ken best een aantal boeren, velen wat gematigder die niet te beroerd zijn om in gesprek te gaan en water bij de wijn te gooien, en bereid zijn om te krimpen mits het zo wordt geregeld dat ze er niet op achteruit gaan. Ik heb dan ook wat posts en vooral reacties voorbij zien komen uit facebook groepen, en ik sta er echt versteld van hoeveel haat daar voorbij komt. Vreselijke scheldwoorden, walgelijke verwensingen.. Als zo'n gematigde boer daar iets van zegt wordt hij uit de groep gekickt
Inmiddels zijn er inderdaad al boetes uitgedeeld voor boeren op de snelweg (top trouwens, goed dat er eindelijk wordt gehandhaafd), een boer hebben ze moeten overmeesteren met pepperspray, en er komen al teksten voorbij als 'Voor volk en vaderland' en 'het is oorlog'..
Als boeren op deze manier actie voeren dan vragen ze er toch om dat mensen het over het achterbakse gedrag gaan hebben in plaats van de inhoud.
Ze hadden ook netjes met het ov kunnen gaan en spandoeken gebruiken zoals normale actievoerders.
Waaróm vind je die paar raddraaiers zo interessant? Er zijn hele groepen met de trein gegaan, de meesten die met de trekker kwamen zijn van de snelweg af gebleven. De meesten staan rustig een bakkie koffie te drinken... Echt waar, die gematigden zijn in de grote meerderheid en als ik je een tip mag geven: Ga naar de Koekamp en je zal versteld staan van de gemoedelijke sfeer.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 19-02-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt