Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 09:58

criollo_yess schreef:
tienus63 schreef:
Dat galloway’s levend opgevreten worden, is dat nu gemist door de meeste lezers hier?
Dat de kalveren een dag of twee oud worden, als ze dat al halen.
En nu volwassen dieren gepakt worden.
Gaat om dieren tussen de 350-600 kg afhankelijk van leeftijd en geslacht.

Zeker niet gemist. Regelmatig rij ik daar een "koeienzoek" rondje, al jaren. Laatst tijdje staan praten met de eigenaar van de Galloways. Hij vertelde al dat er al 2 jaar geen kalveren langer dan een dag of 3 overleven. En nu de kalveren van dit jaar al op zijn én er steeds meer wolven in de regio verblijven, is het onafwendbaar dat ze zich gaan voeden met de grotere dieren. De eigenaar zei dat de media het stil houden. En ik had de indruk dat hij zich ook (nog) niet al te groots durfde uitspreken over het leed wat daar gebeurt. Misschien legt SBB hem het zwijgen op?

Van Annemieke had hij nog nooit gehoord, dus we hebben hem de tip gegeven haar te contacten. Dat zij discreet dit aan de grote klok zou kunnen hangen. Ben dus wel blij dat dit verhaal nu eindelijk wat meer naar buiten komt. Alhoewel ik denk dat de koeien daar beter weggehaald kunnen worden, want voor er iets aan de wolf gaat gebeuren, moeten er vast nog veel meer dieren dood ;( . Hou mijn hart vast voor wat de wolven gaan aanvallen als hier de koetjes allemaal dood/weg zijn.......

Wat heftig dat hij dit ook zegt.

Maar waarom haalt hij ze zelf niet weg?

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:13

tienus63 schreef:
Dat galloway’s levend opgevreten worden, is dat nu gemist door de meeste lezers hier?

Niet gemist, maar voor mij -hoe erg het ook is- geen écht nieuws.

Er zijn meer dan 85 aanvallen geweest op runderen al,
Met meer dan 107 slachtoffers.

Dus vind ik de Galloway runderen gewoon echt minder onverwacht nieuws dan dat persoonsgegevens van 70 mensen die vanuit hun functie met de wolvenkwestie te maken hebben bij 1 van de fellere wolvenactivisten liggen, en dat die weigert dat te wissen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:18

tienus63 schreef:
Citaat:
30 september 2025
Waarom krijgen wolven geen zender? Kamervragen na brandbrief van Gelderse burgemeesters

Wolven moeten worden voorzien van een zender om de problematiek rond deze dieren te beteugelen. Dat stelt Hester Veltman (VVD) in schriftelijke Kamervragen over een brandbrief van Gelderse burgemeesters.
Ze vraagt staatssecretaris Jean Rummenie (BBB) om dat te bevorderen, nu angst en maatschappelijke onrust groeien.
‘Wij maken ons ernstige zorgen over de veiligheid van onze inwoners en dieren’, benadrukte Ton Heerts (Apeldoorn) in de brandbrief, namens 22 burgemeesters in Noord- en Oost-Gelderland. ‘De maatschappelijke onrust is tastbaar en vraagt om daadkrachtig optreden.’

Tweede Kamerlid Veltman wil weten of Rummenie dit herkent, nu wolven steeds vaker in de buurt van mensen, bebouwing en huisdieren worden gesignaleerd.

Grote zorgen bij hondenbaasjes

In Epe leidden meerdere incidenten binnen korte tijd tot een heus wolvenprotest voor het gemeentehuis. Tot twee keer toe was een hond van schaapsherder Lammert Niesing aangevallen door een wolf en ook bij twee andere incidenten was een hond het doelwit. Hondenbaasjes maken zich grote zorgen.

Ook in andere plaatsen op de Veluwe deden zich zorgwekkende incidenten voor, maakte Heerts in de brandbrief duidelijk, onder meer in Hoenderloo, Putten, Barneveld, Harderwijk en Nunspeet. ‘Gelet op de gedragsverandering van de wolf, verzoeken wij u met klem om de nationale wetgeving met spoed aan te passen of uitvoerbaarder te maken’, schreef hij.

Als wolven een zender dragen ontstaat meer inzicht in hun gedrag, denkt Veltman. Als duidelijk is hoe ze zich verplaatsen ‘in een klein en dichtbevolkt land als Nederland’ kan dat bijdragen aan veiligheid en risicobeheersing, is ze van mening. ‘Deelt u die opvatting?’ vraagt ze de staatssecretaris.

Wereldwijd gebeurt het al

Tijdens een internationaal wolvencongres in Lunteren pleitten internationale deskundigen daar begin juni ook al voor. De Italiaanse zoölogie-professor Luigi Boitani wees erop dat dit wereldwijd al gedaan wordt, zonder negatieve gevolgen. Ook de Canadese wolvendeskundige Ross Hinter stelde dat zenders helpen om het gedrag van de dieren te begrijpen.

In Nederland werkt de provincie Utrecht aan een plan om alle wolven in de roedel op de Utrechtse Heuvelrug van een zender te voorzien. De rechter verbood echter om dat al te doen bij probleemwolf Bram.

Zenders voor alle bekende roedels

Veltman wil dat Rummenie zich uitspreekt over het zenderen van álle bekende wolvenroedels in Nederland. Zo kan er een landelijk dekkend en meerjarig beeld ontstaan van verplaatsingen, incidenten en risico’s. Ze wil dat de staatssecretaris helderheid geeft over de juridische voorwaarden die voor zenderonderzoek gelden.

Ook vraagt ze hoe hij ervoor gaat zorgen dat provincies, gemeenten en burgemeesters toegang krijgen tot de gegevens die hierdoor worden verzameld.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/waar ... &auth_rd=1

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/17J34B ... tid=wwXIfr

Volgens mij wilden in Nederland al een paar jaar geleden een wolf zenderen maar lagen de zogenaamde dierenbeschermers dwars. Toen wilden ze zenderen en schuw maken om het gedrag dat nu zo uit de hand loopt te voorkomen.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:21

Aanval buitengebied Zwolle Zuid Ov, minimaal 3 schapen gedood
Citaat:
Zwolle Overijssel
30-09-2025

Opnieuw een aanval in het zuidelijke deel van Zwolle, zeker 3 schapen gedood maar mogelijk nog meer.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19jvX8 ... tid=wwXIfr

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:25

Eigenlijk zou je ze moeten zenderen met een stroomband zodat als ze buiten het bos komen ze een schok krijgen. Net zoals erfhonden. :)) Zou dat werken?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 10:27

Citaat:
30 september 2025
Wolf doodt vier jonge rammen schaapskudde op Landgoed Scherpenzeel

Herder Daniël Versteegh kreeg maandagmorgen op Landgoed Scherpenzeel in het buitengebied de schrik van zijn leven. ,,Ik liep de wei in waar ik mijn vijf jonge rammen verwachtte te zien. Maar wat ik zag, was een slagveld: overal ledematen en ingewanden. Het was me meteen duidelijk dat ik bezoek had gehad van één of meer wolven’’, vertelt hij aangeslagen. Vier rammen bleken al dood te zijn, de vijfde was zwaargewond. Een zesde ram was thuis bij Daniël en is de dans ontsprongen.

Hij steekt de hand in eigen boezem en geeft aan dat de slachtpartij zijn eigen schuld is. ,,Deze rammen liepen tot gisteren op Groot Wolfswinkel, maar ik wilde ze ontwormen, omdat ze mager werden. Daarom heb ik ze gisteren overgebracht naar een weide aan de Lunterse Beek, waar geen wolfwerend raster omheen staat. En uitgerekend deze ene nacht ging het mis. Alle andere schapen van mijn kudde stonden achter wolfwerende hekken en zijn gespaard. De waarde daarvan heb ik vandaag van dichtbij gezien.” DNA-onderzoek moet nog officieel bevestigen dat het om een wolvenaanval ging.

INFORMEREN OVER RISICO’S

Versteegh laat graag een genuanceerd geluid horen in de ‘wolvendiscussie’. ,,Mensen vragen weleens wat ik van de wolf vind. Anders dan de meeste mensen die alleen iets hoeven te vinden van de wolf, moet ik blijven opletten om de juiste maatregelen te nemen. Ook blijf ik zoeken naar wat nu echt werkt en zelfs dat blijft veranderen. Ik vind het belangrijk dat ik me laat informeren over de risico’s rondom wolven en daar naar handel. Eén of meer wolven lopen bij Scherpenzeel, dat is een feit. Schat zelf in hoe jij daar in jouw situatie het beste maatregelen tegen kunt nemen.”

ALTIJD ALERT

Veel collega-herders van Daniël stoppen ermee. ,,Er zijn inmiddels meer wolven dan herders in Nederland. Je bent als herder altijd alert en hebt continu dat unheimische gevoel van gevaar. Je checkt de hekken dagelijks of er nog stroom op staat en of er geen tak op gevallen is. De toekomst van de herder en zijn of haar schaapskudde is wel onzeker tegenwoordig.”

TOEKOMST KUDDE

De toekomst van zijn schaapskudde bekijkt hij positief. Binnenkort start hij een crowdfunding voor het aanschaffen van wolfwerende afrastering rondom de grote wei bij Huize Scherpenzeel. Ook verhuist per 1 januari de volledige schaapskudde van Doorn naar Scherpenzeel.

https://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/ ... ed-scherpe

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1GBw3q ... tid=wwXIfr

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:28

Gvd weer raak... klaar mee... deze gaan op de stoep bij het provinciehuis.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:04

Anne_GTI schreef:

Hoe bedoel je dit?
Bij jouw dieren?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:10

DuoPenotti schreef:
Anne_GTI schreef:

Hoe bedoel je dit?
Bij jouw dieren?

Bij degene waar mijn paard in pension staat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:00

In oktober gaan we nog even met de camper op pad. Ik doe tegenwoordig serieus onderzoek waar ik lekker en wolf-vrij kan lopen.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:03

rien10 schreef:
In oktober gaan we nog even met de camper op pad. Ik doe tegenwoordig serieus onderzoek waar ik lekker en wolf-vrij kan lopen.

In nederland? Dan tot nu toe de waddeneilanden. En misschien noordholland en zeeland.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:07

Noord-Brabant is ook nog nagenoeg wolfvrij.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:07

Ja, I know. Dus ik denk dat het Zeeland wordt. Waar er overigens ook zwervers gezien zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:08

Cayenne schreef:

Dat is ook een goede tip. En er zijn mooie (herfst) bossen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:16

Anne_GTI schreef:
Bij degene waar mijn paard in pension staat.

sterkte voor jullie :knuffel:

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:32

rien10 schreef:

Wij zijn dit jaar naar camping hartje groen in schaijk geweest.
Gingen tot vorig jaar naar de Veluwe maar durf het niet aan.

In Herperduin wat daar vlakbij ligt wel pootafdrukken gezien van vermoedelijk een wolf maar aangezien daar echt bijna geen meldingen waren durfde ik het wel aan.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:47

rien10 schreef:
Cayenne schreef:

Dat is ook een goede tip. En er zijn mooie (herfst) bossen.

Ik vind dat toch ook bijzonder. Want zover ligt dat niet van utrecht af en je zou denken dat ze steeds meer ruimte zoeken.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:47

tienus63 schreef:

Nee hoor, ik lees er niet over heen. Deze dieren kunnen niet tegen wolven op. Maar SBB geeft gewoon niet thuis, het boeit ze niet. Ze gaan gewoon in de negeer stand. Je zou de boswachter helemaal suf moeten appen, mailen enz. Maar ze geven niet thuis. Ze moeten vooral zo doorgaan, want zodra ik een boswachter in het bos zie, wordt ik al enorm boos en ik ben dan braaf, maar er gaat eens eentje niet braaf zijn.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:48

Captain schreef:
Eigenlijk zou je ze moeten zenderen met een stroomband zodat als ze buiten het bos komen ze een schok krijgen. Net zoals erfhonden. :)) Zou dat werken?

:D ik vind het idee leuk. Maar dat komt ook doordat ik een beeldendenker ben en nu heel hoog in mijn emoties zit. Zondag en vandaag een berg dode schapen doet wat met een mens...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 12:49

criollo_yess schreef:
tienus63 schreef:

Zeker niet gemist. Regelmatig rij ik daar een "koeienzoek" rondje, al jaren. Laatst tijdje staan praten met de eigenaar van de Galloways. Hij vertelde al dat er al 2 jaar geen kalveren langer dan een dag of 3 overleven. En nu de kalveren van dit jaar al op zijn én er steeds meer wolven in de regio verblijven, is het onafwendbaar dat ze zich gaan voeden met de grotere dieren. De eigenaar zei dat de media het stil houden. En ik had de indruk dat hij zich ook (nog) niet al te groots durfde uitspreken over het leed wat daar gebeurt. Misschien legt SBB hem het zwijgen op?

Van Annemieke had hij nog nooit gehoord, dus we hebben hem de tip gegeven haar te contacten. Dat zij discreet dit aan de grote klok zou kunnen hangen. Ben dus wel blij dat dit verhaal nu eindelijk wat meer naar buiten komt. Alhoewel ik denk dat de koeien daar beter weggehaald kunnen worden, want voor er iets aan de wolf gaat gebeuren, moeten er vast nog veel meer dieren dood ;( . Hou mijn hart vast voor wat de wolven gaan aanvallen als hier de koetjes allemaal dood/weg zijn.......

Ik heb geen medelijden met die eigenaar, laat hem ballen tonen en de dieren uit het gebied halen, ipv slachtoffer te spelen. Hij kijkt dus al meer dan twee jaar toe.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:11

Zal waarschijnlijk iets genuanceerder liggen. Als je als individu tegen SBB ingaat raak je wsl. land kwijt wat nodig is voor de bedrijfsvoering. SBB houdt er rare regels op na.

Voorbeeld: uiterwaarden. Tot 15 oktober. In het voorjaar mogen koeien er eerder op dan paarden. Waarom weet niemand. Rigide regels. Bij een warm najaar zou best langer kunnen terwijl bij opkomende waterstanden je ze juist eerder wil ophalen. Kalenders en natuur werkt niet fijn. Je wil juist meeveren met de natuur.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:16

Captain schreef:

Het ìs een idee. Bijvoorbeeld als ze over omheiningen willen springen of onderdoor kruipen.
Maar iets zegt me dat de wolvenwappen er niet zo enthousiast over zullen zijn. :')

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:18

Anne_GTI schreef:
Zal waarschijnlijk iets genuanceerder liggen. Als je als individu tegen SBB ingaat raak je wsl. land kwijt wat nodig is voor de bedrijfsvoering. SBB houdt er rare regels op na.

Voorbeeld: uiterwaarden. Tot 15 oktober. In het voorjaar mogen koeien er eerder op dan paarden. Waarom weet niemand. Rigide regels. Bij een warm najaar zou best langer kunnen terwijl bij opkomende waterstanden je ze juist eerder wil ophalen. Kalenders en natuur werkt niet fijn. Je wil juist meeveren met de natuur.

Je koeien kwijt is ook problematisch voor de bedrijfsvoering. Zolang een ieder mee gaat in de eisen van SBB komt er wat dat betreft geen stap voorwaarts.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:27

Zoolgangster schreef:
Captain schreef:

Het ìs een idee. Bijvoorbeeld als ze over omheiningen willen springen of onderdoor kruipen.
Maar iets zegt me dat de wolvenwappen er niet zo enthousiast over zullen zijn. :')

Nee, en het is ook moeilijker om ze natuurlijk stiekem te laten verdwijnen. := Maargoed, mij lijkt zenderen een prima plan en bij 3x bij bebouwing komen schieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:42

Ik denk dat dat de reden is waarom het tegen werd gehouden.

Dan is het te goed inzichtelijk welke wolven niet schuw zijn.

En dat zijn er denk ik meer dan we denken