Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:28

Ik blijf het vreemd vinden dat we dingen europees bekijken, en als we dan zouden zeggen, nou dan doet Nederland de voedselproductie en een ander land weer wat anders waar ze goed in zijn, dat dat dan weer niet kan.
Als je europa als 1 land zou zien, zou er dan anders over gedacht worden?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:48

ruitje schreef:
Ik vind dat Journee een goed punt heeft, ze reageert notabene nog op een aantal opmerkingen waar gewoon onjuistheden in staan met meer bronnen en cijfers dan ik de afgelopen pagina's gezien heb.

Het is blijkbaar niet van belang in de discussie als we naar het grotere geheel willen kijken?

Dat hele 'de grote agro industrie ' verhaal blijf ik ook boeiend vinden, volgens mij vroeg Juval laatst ook al: wat is dat dan?

Die horen waarschijnlijk in hetzelfde groepje als de 'multinationals die geen belasting betalen'.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:53

'big agro' is in mijn ogen gewoon een populistische term.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:04

Weet je een betere term?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:05

Ik zie dit als ik erop zoek:

zuivelcoöperatie FrieslandCampina (met een omzet van zelfs 11,5 miljard), Vion Food (vlees) en The Greenery (groente), maar ook veevoergiganten als ForFarmers, Agrifirm en Nutreco, en slachterij Plukon. De Rabobank en buitenlandse producenten van kunstmest (Yara) en gemanipuleerde gewassen (Syngenta) vallen ook onder Big Agro.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:24

Maar het is toch geen geheim dat de BBB vooral financieel gesteund wordt door grote agrarische bedrijven en organisaties. Die hebben er namelijk belang bij dat er veel boeren zijn. Daar worden die rijk van. :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:39

het woord wordt vooral negatief gebruikt, maar ik zie in het lijstje voornamelijk succesvolle nederlandse bedrijven met veel werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de staatskas.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:41

juval schreef:
het woord wordt vooral negatief gebruikt, maar ik zie in het lijstje voornamelijk succesvolle nederlandse bedrijven met veel werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de staatskas.

Dat ontkent ook niemand…

Maar het is soms wel lastig als grote bedrijven invloed gaan uitoefenen op de politiek. En er daardoor dingen gebeuren die misschien niet zo verstandig zijn.

Zoals bijvoorbeeld met het gokken, de tabaksindustrie etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:51

Deze genoemde bedrijven maakten gebruik van ReMarkable, het reclamebureau van o.a. Henk Vermeer, de oprichter van BBB.

Maar als jullie ontkennen dat BBB banden heeft met de grote agrarische- en aanverwante bedrijven, prima!
Er zijn genoeg publicaties op bijv. Follow the Money over te vinden.

Er zijn ook genoeg cijfers tw vinden over de export van bijv. bloemen, varkensvlees enz.
Het heen en weer gesleep met kalveren.
Allemaal al zo vaak gedeeld.
Prima, maar zeg niet dat onze landbouw (nog) niet voldoende is voor ons.
Bijna 54% is landbouwgrond in Nederland met de bijbehorende negatieve effecten op het grondwater, de invloed van pesticiden en de uitstoot van stikstof.
Kort samengevat.

Ik heb niets tegen boeren, maar een tandje minder met de grote bedrijven en bijbehorende negatieve gevolgen, lijkt me prima.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:58

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:17

Cer schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat we dingen europees bekijken, en als we dan zouden zeggen, nou dan doet Nederland de voedselproductie en een ander land weer wat anders waar ze goed in zijn, dat dat dan weer niet kan.
Als je europa als 1 land zou zien, zou er dan anders over gedacht worden?

Dit is dus precies mijn punt. Nederland is geen eiland, maar een radar in het geheel. Nederland moet voldoen aan allerlei Europese eisen en produceert op veel vlakken ook voornamelijk voor de Europese markt.

In Nederland is er in verhouding veel landbouw en veeteelt, puur omdat ons klimaat zich er voor leent, maar ook omdat Nederland heel innovatief is. En de lijntjes naar onze omringende landen, de leveranciers van veevoer en tevens onze afnemers is kort. De Nederland markt van vraag en aanbod houdt zichzelf in stand. Ieder land doet vooral waar het goed in is en produceert voor dus ook voor de handel. En dat laatste is juist ook voor Nederland heel belangrijk.

https://www.cpb.nl/de-nederlandse-economie-in-historisch-perspectief-economie#:~:text=De%20Nederlandse%20economie%20is%20sterk,afgelopen%20decennia%20op%20naar%2090%25.

De totale omvang van de handel bedraagt al decennia 40 tot 60 procent van het bbp. Door ook te fungeren als doorvoer land (producten worden dus niet hier geproduceerd) loopt het handelsaandeel op tot 90%. Dat is dus iets heel anders dan wat hier eerder werd geroepen, namelijk dat 90% van de Nederlandse productie voor het buitenland zou zijn.

Mensen horen een klok luiden, maar weten niet waar de klepel hangt...
Iedereen die roept dat het alleen om Nederland draait en alleen om de Nederlandse natuur, leeft in een afgesloten bubbel. Die instelling is zo hypocriet als wat. Wij mogen niet produceren voor het buitenland want dat is slecht voor onze natuur. Maar het feit dat de het buitenland produceert voor ons en de natuur daar kapot gaat voor ons is niet van belang? Daar gaat het dan niet over?
We mogen het niet over wc papier en nieuwe kleding hebben want dat produceren we hier niet of ligt het dan opeens te gevoelig?

De laatste keer dat ik checkte hadden we maar 1 planeet en Nederland was daar maar een heel klein onderdeel van. Maar als je dit niet wil accepteren en fijn in je eigen kleine bubbel wil blijven afgeven op de Nederlandse handel die voor onze welvaart heeft gezorgd, vooral doen, daar heb uiteindelijk alleen jezelf mee. Er gebeurd al jaren heel veel om de Nederlandse natuur te beschermen. Alleen gaat dat nu voor velen niet snel genoeg. Toch is de Nederlandse stikstof vanuit de boeren in het grote geheel lang niet zo een groot probleem als de opwarming van de aarde door onder andere ontbossing. Maar dat vinden sommige dan blijkbaar minder belangrijk, want daar ging de hele discussie niet over.. :?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:18

juval schreef:

Heb jij het idee dat FrieslandCampina jou een nette prijs betaalt voor je product?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:22

juval schreef:
ik denk dat het met het oog op de geopolitieke onrust voor europa van belang is om zelfvoorzienend te kunnen en willen zijn. En ik denk ook dat dat wel gaat lukken als het moet.

Ik heb het hier al eerder gedeeld, maar werd afgeschoten omdat de bron niet gewenst was. maar de Europarlementariër voor de landbouw heeft volgens mij een prima visie:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... -gaan-doen
https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... o-politiek

Dit stuit mij dus ook tegen de borst, dat boeren hun eigen mest niet mogen gebruiken want er is teveel mest, en vervolgens wordt er massaal kunstmest uit het buitenland ingevoerd om dat op Nederlandse bodem te gebruiken. Terwijl onderzoek uitwijst dat natuurlijk dierlijke mest veel minder belastend is voor de natuur dan kunstmest. Ik ben toch zeker niet de enige die dit een absurde gang van zaken vind?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:30

Ik denk eerlijk gezegd dat geen enkele gemiddelde Nederlander dat snapt. Ik denk dat dat beleid ingefluisterd wordt door o.a. Agro reuzen, die erbij gebaat zijn dat kunstmest volle bak gebruikt wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:32

Niemand die zal ontkennen dat we een zeer productieve landbouw en veeteelt natie zijn, maar ook een natie die compleet op slot zit door alle vervuiling!
Wanneer we toch zo Europees zijn waarom gaan onderdelen van de succesvolle agroindustrie dan niet naar een land waar nog geen stikstofdeken ligt? Bvb varkens en kippen komen niet of nauwelijks buiten dus maakt de plek waar de stallen staan niet zoveel uit.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:33

juval schreef:

Maar ook met grote negatieve gevolgen voor het milieu/klimaat/stikstof, en de kosten daarvan worden afgewenteld op de burgers.

Overigens levert de inkomstenbelasting een grotere bijdrage aan de staatskas dan de belastingen van grote bedrijven. Dus zouden de belangen van de burgers een grotere rol moeten spelen bij de beleidsbeslissingen dan die van de multinationals.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:46

_San87_ schreef:
juval schreef:

Heb jij het idee dat FrieslandCampina jou een nette prijs betaalt voor je product?

marktconform. FrieslandCampina is een van de best betalende zuivelverwerkers in NL.
Er is denk ik ook geen draagvlak onder consumenten om de prijs duurder te maken in de supermarkten. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod, als we hier de melk duurder maken halen de 'big' supermarkten de melk net zo makkelijk uit andere landen waar wel goedkoper geproduceerd wordt (waarschijnlijk doordat daar minder milieu en dierenwelzijnsregels gelden).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:57

juval schreef:
_San87_ schreef:

marktconform. FrieslandCampina is een van de best betalende zuivelverwerkers in NL.
Er is denk ik ook geen draagvlak onder consumenten om de prijs duurder te maken in de supermarkten. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod, als we hier de melk duurder maken halen de 'big' supermarkten de melk net zo makkelijk uit andere landen waar wel goedkoper geproduceerd wordt (waarschijnlijk doordat daar minder milieu en dierenwelzijnsregels gelden).

Dat snap ik. Maar als je dan bedenkt dat FrieslandCampina meer dan 300 miljoen winst heeft gemaakt afgelopen jaar, moet de melk dan duurder worden voor de consument, of kan FrieslandCampina ook wel af met minder winst om hun producenten beter te betalen?

Zelfde geldt voor andere grote bedrijven, hoor. Ik weet alleen niet of je de bedrijven die ik noemde per se als bakermat van liefde voor de gemiddelde boer moet zien.

Beetje als zorgverzekeraars die net doen alsof ze het ZO BELANGRIJK vinden dat Nederlanders de beste en betaalbaarste zorg krijgen. Ondertussen blijven de prijzen, maar ook de winsten, stijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:05

uiteraard denken die grote bedrijven, alle bedrijven, niet alleen in de agro sector, voornamelijk aan zichzelf en de aandeelhouders.
maar wij als boer zijn ook aandeelhouder, en krijgen ook een winstuitkering.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:09

juval schreef:
_San87_ schreef:

Hier heb je zeker een punt juval! Die lege vakken in de supermarkt bijvoorbeeld bij de koffie onlangs was niet omdat deze helemaal niet leverbaar is. Maar omdat de supermarkt weigerde om de koffie duurder in te kopen dan tegen eerder afgesproken prijzen. Dat koffie schaarser wordt vanwege de klimaatverandering en de koffieboeren daardoor minder koffie kunnen aanbieden, en de kosten daardoor hoger zijn interesseert de supermarkt niet. De supermarkt wil zijn klanten binden en daarvoor hebben ze betaalbare koffie nodig.

De klant bepaald dus indirect veel meer de prijzen en het aanbod van de supermarkt dan je misschien zou verwachten. Juist ook door de toenemende welvaart blijven ook de kosten stijgen. Normaliter gaat dat echter heel langzaam, dan is het niet zo een probleem, maar als het te snel gaat gaan de mensen klagen, want alles is al zo duur....

Maar aan de klimaatverandering zitten nu eenmaal ook kosten verbonden. Vraag is vooral wie die kosten gaan betalen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:40

BigOne schreef:
Wanneer we toch zo Europees zijn waarom gaan onderdelen van de succesvolle agroindustrie dan niet naar een land waar nog geen stikstofdeken ligt? Bvb varkens en kippen komen niet of nauwelijks buiten dus maakt de plek waar de stallen staan niet zoveel uit.

Is dat zo?
ik ben op zoek naar de grootste kippenboer in Nederland (kan ik niet heel makkelijk vinden) en ik kom een beetje uit bij Kipster, waar kippen buiten komen.
Van Deurzen was een grote maar die heeft geen vergunning meer lees ik
In Europa zit in de Oekraine een grote, maar of dat nog zo is weet ik niet
Overigens, als ze niet buiten komen hoeven ze ook niet opgehokt te worden,en dat moet nu wel want vogelgriep
Ik zie dat er een grote stal in Middenmeer zou komen, maar of dat toentertijd door is gegaan kan ik niet vinden.
het aantal kippenbedrijven is minder geworden, ik kan niet vinden hoeveel scharrelkippen (binnen) er gehouden worden ten opzichte van vrije uitloop kippen (buiten), alleen cijfers uit 2019

Nieuws uit 2025 is dat de grootste varkensboer zich heeft laten uitkopen:
https://vilt.be/nl/nieuws/einde-van-een ... h-uitkopen
Blijkbaar iemand die heel innovatief bezig was (ik heb dat niet gefact checkt) en ermee stopt.
Die 'productie' gaat misschien ergens anders heen. Ik lees dat Spanje en DLD ook veel varkens hebben, ik kan niet vinden hoe het daar met dierenwelzijn en mest/stikstof/etc regels geregeld is..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 11:52

Oekraine is (nog) niet bij de EU. Er komen heel veel eieren uit Oekraïne, toen hier de legbatterijen zijn afgeschaft is er heel veel van die stalinrichtingen die kant op verkocht.
Er zijn wel heel veel scharrel en vrije-uitloop eieren in Nederland, maar dat hoeft niet altijd te betekenen dat de kippen ook buiten komen. Dat is bij vrije-uitloop natuurlijk wel de bedoeling, maar met vogelgriep zitten de kippen meer binnen dan buiten de laatste jaren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:03

Dan pas ik mn zin aan naar " hier in de regio zit in de Oekraine...." en dan komt het een beetje op hetzelfde neer :j

Interessant artikel over een grote kippenboer in Oekraine, ik heb het heel vluchtig gelezen
https://aardeboerconsument.nl/die-reusa ... 2019-en-nu

Met een extra toevoeging, de laatste zin uit het artikel:
"En als we in Europa extra eisen stellen aan onze boeren, dan moet de grens dicht voor voedsel dat niet aan onze eisen voldoet. Geen nationale koppen op Europees beleid!"
Dus dan kan de productie wel naar een ander land ,maar moet het binnen Europa blijven. Of overall minderen, dat is ook altijd nog een idee

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:09

_San87_ schreef:
juval schreef:

Dat snap ik. Maar als je dan bedenkt dat FrieslandCampina meer dan 300 miljoen winst heeft gemaakt afgelopen jaar, moet de melk dan duurder worden voor de consument, of kan FrieslandCampina ook wel af met minder winst om hun producenten beter te betalen?

Zelfde geldt voor andere grote bedrijven, hoor. Ik weet alleen niet of je de bedrijven die ik noemde per se als bakermat van liefde voor de gemiddelde boer moet zien.

Beetje als zorgverzekeraars die net doen alsof ze het ZO BELANGRIJK vinden dat Nederlanders de beste en betaalbaarste zorg krijgen. Ondertussen blijven de prijzen, maar ook de winsten, stijgen.

Maar 98% van de zorgverzekeraars is zonder winstoogmerk. Zij mogen de winst dus niet zelf gebruiken. Wel mag deze worden terugbetaald aan de verzekerden (lagere premie) of gebruikt worden om te beleggen. Of het wordt vastgezet op de bank.

Sowieso moet een zorgverzekering altijd een vast percentage op de bank hebben staan om de kosten te kunnen betalen. Of een verzekering kan kiezen om de premie te verlagen heeft dus niet alleen met de gemaakte winst te maken, maar ook met de verwachte kosten.

Verzekeringen maken namelijk niet altijd winst, maar de kosten lopen dan wel door. In 2022 is er bijvoorbeeld massaal verlies gedraaid. Dat moet eerst weer gecompenseerd worden, waarna weer een nieuwe buffer moet worden opgebouwd. Na zo'n verlies jaar zullen veel zorgverzekering ook streven naar een hogere buffer dan voorheen, zeker als de verwachting is dat prijzen blijven stijgen. En dat zie je weer terug in de zorgpremie die wij als verzekerden moeten betalen.

https://www.pricewise.nl/blog/de-hoge-winsten-van-zorgverzekeraars-onder-de-loep/

https://www.skipr.nl/nieuws/vgz-en-menzis-hielden-in-2023-het-meest-over-per-verzekerde/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:18

Goed om te weten dat het inderdaad een stukje genuanceerder ligt, thanks +:)+