Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ruitje schreef:Ik vind dat Journee een goed punt heeft, ze reageert notabene nog op een aantal opmerkingen waar gewoon onjuistheden in staan met meer bronnen en cijfers dan ik de afgelopen pagina's gezien heb.
Het is blijkbaar niet van belang in de discussie als we naar het grotere geheel willen kijken?
Dat hele 'de grote agro industrie ' verhaal blijf ik ook boeiend vinden, volgens mij vroeg Juval laatst ook al: wat is dat dan?
juval schreef:het woord wordt vooral negatief gebruikt, maar ik zie in het lijstje voornamelijk succesvolle nederlandse bedrijven met veel werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de staatskas.
Cer schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat we dingen europees bekijken, en als we dan zouden zeggen, nou dan doet Nederland de voedselproductie en een ander land weer wat anders waar ze goed in zijn, dat dat dan weer niet kan.
Als je europa als 1 land zou zien, zou er dan anders over gedacht worden?
juval schreef:ik denk dat het met het oog op de geopolitieke onrust voor europa van belang is om zelfvoorzienend te kunnen en willen zijn. En ik denk ook dat dat wel gaat lukken als het moet.
Ik heb het hier al eerder gedeeld, maar werd afgeschoten omdat de bron niet gewenst was. maar de Europarlementariër voor de landbouw heeft volgens mij een prima visie:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... -gaan-doen
https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... o-politiek
juval schreef:het woord wordt vooral negatief gebruikt, maar ik zie in het lijstje voornamelijk succesvolle nederlandse bedrijven met veel werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de staatskas.
_San87_ schreef:juval schreef:het woord wordt vooral negatief gebruikt, maar ik zie in het lijstje voornamelijk succesvolle nederlandse bedrijven met veel werkgelegenheid en belastinginkomsten voor de staatskas.
Heb jij het idee dat FrieslandCampina jou een nette prijs betaalt voor je product?
juval schreef:_San87_ schreef:
Heb jij het idee dat FrieslandCampina jou een nette prijs betaalt voor je product?
marktconform. FrieslandCampina is een van de best betalende zuivelverwerkers in NL.
Er is denk ik ook geen draagvlak onder consumenten om de prijs duurder te maken in de supermarkten. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod, als we hier de melk duurder maken halen de 'big' supermarkten de melk net zo makkelijk uit andere landen waar wel goedkoper geproduceerd wordt (waarschijnlijk doordat daar minder milieu en dierenwelzijnsregels gelden).
juval schreef:_San87_ schreef:Heb jij het idee dat FrieslandCampina jou een nette prijs betaalt voor je product?
marktconform. FrieslandCampina is een van de best betalende zuivelverwerkers in NL.
Er is denk ik ook geen draagvlak onder consumenten om de prijs duurder te maken in de supermarkten. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod, als we hier de melk duurder maken halen de 'big' supermarkten de melk net zo makkelijk uit andere landen waar wel goedkoper geproduceerd wordt (waarschijnlijk doordat daar minder milieu en dierenwelzijnsregels gelden).
BigOne schreef:Wanneer we toch zo Europees zijn waarom gaan onderdelen van de succesvolle agroindustrie dan niet naar een land waar nog geen stikstofdeken ligt? Bvb varkens en kippen komen niet of nauwelijks buiten dus maakt de plek waar de stallen staan niet zoveel uit.
_San87_ schreef:juval schreef:
Dat snap ik. Maar als je dan bedenkt dat FrieslandCampina meer dan 300 miljoen winst heeft gemaakt afgelopen jaar, moet de melk dan duurder worden voor de consument, of kan FrieslandCampina ook wel af met minder winst om hun producenten beter te betalen?
Zelfde geldt voor andere grote bedrijven, hoor. Ik weet alleen niet of je de bedrijven die ik noemde per se als bakermat van liefde voor de gemiddelde boer moet zien.
Beetje als zorgverzekeraars die net doen alsof ze het ZO BELANGRIJK vinden dat Nederlanders de beste en betaalbaarste zorg krijgen. Ondertussen blijven de prijzen, maar ook de winsten, stijgen.