Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:40

ik begrijp wel dat ministers liever snel een andere functie aanvaarden... maar toch is het ook wel weglopen voor de verantwoordelijkheid vind ik. Ze weten van te voren dat het kabinet kan vallen, en dan lijkt het mij toch wel netjes om je post te blijven bemannen/vrouwen tot er een opvolger is. Natuurlijk zijn er wel vervangers tijdelijk. Maar het zinkende schip verlaten als kapiteins (kabinet) zijnde vind ik niet netjes. Zit je tijd uit en ga daarna elders aan de slag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:43

Mee eens, kwestie van fatsoen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 14:51

Als Kuipers was gebleven had 'ie een motie van wantrouwen verdiend voor zijn handelen met de kinderhartcentra - de rechter deed uitspraak dat er gewoon GEEN redelijke onderbouwing is voor zijn beslissing. Wellicht heeft dat wat te maken met zijn nogal abrupte vertrek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:11

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:18

Shadow0 schreef:
Als Kuipers was gebleven had 'ie een motie van wantrouwen verdiend voor zijn handelen met de kinderhartcentra - de rechter deed uitspraak dat er gewoon GEEN redelijke onderbouwing is voor zijn beslissing. Wellicht heeft dat wat te maken met zijn nogal abrupte vertrek.

Ik ben het niet altijd met Shadow eens maar in deze wel. Ik was echt verbaast door de uitspraak van de rechter. Ik had echt gedacht dat ze er vooraf beter over nagedacht hadden

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:34

Ik vind dat degenen die er geen zin meer in hebben\geen hart meer voor hebben meteen weg mogen. De echt gemotiveerden die ook blijven als het tegenvalt blijven dan over. De weglopers hebben wel functies elders gevonden die goed betalen hoor. Anders gingen ze niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:39

anjali schreef:
Ik vind dat degenen die er geen zin meer in hebben\geen hart meer voor hebben meteen weg mogen. De echt gemotiveerden die ook blijven als het tegenvalt blijven dan over. De weglopers hebben wel functies elders gevonden die goed betalen hoor. Anders gingen ze niet.

Te vaak is er een enorme kritiek op het wachtgeld systeem. Deze demissionaire ministers passen op de winkel. Er gebeurt niets spannends meer (mag niet eens). Alles draait gewoon door ook als iemand anders op de winkel past.
Tuurlijk gaan ze weg als er elders een baan wordt aangeboden. De D66 ministers staan straks allemaal op straat en hun wachtgeld kost de Staat enorm veel geld.

Ik vind het prijzenswaardig juist dat ze dat voorkomen. Tegenwoordig kunnen deze mensen niets meer goed doen. DAAR vind ik wat van!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 15:44

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Te vaak is er een enorme kritiek op het wachtgeld systeem. Deze demissionaire ministers passen op de winkel. Er gebeurt niets spannends meer (mag niet eens). Alles draait gewoon door ook als iemand anders op de winkel past.
Tuurlijk gaan ze weg als er elders een baan wordt aangeboden. De D66 ministers staan straks allemaal op straat en hun wachtgeld kost de Staat enorm veel geld.

Ik vind het prijzenswaardig juist dat ze dat voorkomen. Tegenwoordig kunnen deze mensen niets meer goed doen. DAAR vind ik wat van!

Ik zeg niet dat ik vind dat ze niets meer goed doen! Ik vind het juist goed dat mensen die er geen hart meer voor hebben vertrekken. Maar zielig vind ik ze niet.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 16:34

Het scheelt alleen geen wachtgeld, want hun vervangers voor de time being, totdat de huidige grootste partijen zijn uit geformeerd en beëdigd worden tot nieuwe regering, krijgen alsnog wachtgeld.
Alleen de constructie waarin Hoeksma is vertrokken, iemand is doorgeschoven en De Jonge nu 2 ministersposten ,(of 1 minister en 1 staatssecretaris (?)) scheelt wachtgeld, omdat er geen nieuw iemand is ingevlogen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:48

Spreidingswet is er gelukkig doorheen!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 20:52

Er moet volgende week toch nog gestemd worden begreep ik? Of hoeft dat nu niet meer?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:17

Benzz schreef:

Ja en nee.
Het had beter geweest als de spreidingswet er doorheen zou komen maar wel een stop zou komen op hoeveel er in Nederland asiel aan kunnen vragen
(Terwijl dat ook in het eerste land van doorkruising zou moeten)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:18

purny schreef:
Benzz schreef:

Ja en nee.
Het had beter geweest als de spreidingswet er doorheen zou komen maar wel een stop zou komen op hoeveel er in Nederland asiel aan kunnen vragen
(Terwijl dat ook in het eerste land van doorkruising zou moeten)

Dat kan qua Europese verdragen helemaal niet, wat Wilders ook heeft beloofd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:19

Misschien wordt het eens tijd om een vuist tegen Brussel te maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:27

purny schreef:

Daar worden wij niet beter van. Het is niet zozeer dat we dit 'moeten' omdat Brussel de baas is, dit zijn ook afspraken die we gemaakt hebben (wij als Nederland ook) omdat wij daar ook wat aan hebben. Wij doen al aanzienlijk minder dan we eigenlijk zouden moeten. Als we daarover ook nog meer gaan zeuren, krijgen we meer gedoe en juist meer gevolgen, omdat andere landen dan ook geen reden meer hebben om zich aan hun deel van de afspraak te houden.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:37

prompter schreef:
Er moet volgende week toch nog gestemd worden begreep ik? Of hoeft dat nu niet meer?

Gaat per 1 februari in, dus lijkt me niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:48

purny schreef:

Nexit...?
Heeft ook geen zin, want er zijn nog wel meer verdragen die asielrecht regelen.
Bovendien leven we in 2024 en 'hogere dijken' gaat m niet worden.
(De woestijnen rukken al zo'n veertig jaar op en als de Nijl droogvalt, moeten we als wereldgemeenschap 80 mild de Egyptenaren herhuisvesten.)

(Politici zijn er trouwens dol op:
naar nieuws: 'het moet van Brussel'.
Terwijl ze het zelf besproken hebben in Brussel.)

Uiteraard moet er van alles en nog veel meer gebeuren om de huizenmarkt vlot te trekken, maar het is vaker langs gekomen:
asielzoekers krijgen wel de schuld,
maar zijn niet de schuld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:55

Er moet volgende week echt nog gestemd worden lees ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:39

Janneke2 schreef:
Nexit...?

Want als je aangeeft dat je de instroom niet meer aankunt, er mensen op het gras bij Ter Apel liggen te slapen en in erbarmelijke omstandigheden moeten leven, dan moet je gelijk een nexit aangaan?

Nee.

Je kunt als land zeggen dat er teveel mensen komen die hier niet in menselijke omstandigheden kunnen leven en dat je een tijdelijke stop wilt om eerst orde op zaken te stellen. Laat men daar eens mee beginnen en niet pas over een paar jaar, maar binnen een jaar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:40

Shadow0 schreef:
purny schreef:

Daar worden wij niet beter van. Het is niet zozeer dat we dit 'moeten' omdat Brussel de baas is, dit zijn ook afspraken die we gemaakt hebben (wij als Nederland ook) omdat wij daar ook wat aan hebben. Wij doen al aanzienlijk minder dan we eigenlijk zouden moeten. Als we daarover ook nog meer gaan zeuren, krijgen we meer gedoe en juist meer gevolgen, omdat andere landen dan ook geen reden meer hebben om zich aan hun deel van de afspraak te houden.

Je kunt als land zijnde ook eens tegen Brussel zeggen dat je eerst de boel hier op zaken wil stellen en de mensen fatsoenlijke huisvesting willen aanbieden. Het is onmenselijk dat er mensen op het gras bij ter apel moeten slapen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:44

purny schreef:
Janneke2 schreef:
Nexit...?

Want als je aangeeft dat je de instroom niet meer aankunt, er mensen op het gras bij Ter Apel liggen te slapen en in erbarmelijke omstandigheden moeten leven, dan moet je gelijk een nexit aangaan?

Nee.

Je kunt als land zeggen dat er teveel mensen komen die hier niet in menselijke omstandigheden kunnen leven en dat je een tijdelijke stop wilt om eerst orde op zaken te stellen. Laat men daar eens mee beginnen en niet pas over een paar jaar, maar binnen een jaar.

Omdat rechts zwaar bezuinigend heeft slapen die mensen in de kou. Omdat het gros vd gemeente ze niet willen opvangen slapen ze in de kou. We hebben echt geen teveel asielzoekers , alleen een verkeerde bezuinigingen op asielbeleid.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:32

Het is anders natuurlijk ook wel makkelijk om er zo onderuit te komen.... zelf expres geen plekken voorzien en dan quasi verbaasd / onthutst met de handen in de lucht roepen: "Ojee nee we hebben echt geen goede plaatsingsmogelijkheden hoor, dat kan je die mensen niet aandoen....stuur ze maar ergens anders heen".

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 07:36

Op nu.nl lees ik toch iets over instroombeperking…

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:12

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 08:27

pmarena schreef:
Het is anders natuurlijk ook wel makkelijk om er zo onderuit te komen.... zelf expres geen plekken voorzien en dan quasi verbaasd / onthutst met de handen in de lucht roepen: "Ojee nee we hebben echt geen goede plaatsingsmogelijkheden hoor, dat kan je die mensen niet aandoen....stuur ze maar ergens anders heen".

Vooral omdat Nederland al helemaal niet zoveel asielzoekers opneemt. We zitten zowel procentueel als in absolute aantallen onder het gemiddelde van Europa. Dus laten we nou een keer ophouden om te doen alsof we het zo geweldig doen.