Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 13:13

Rennie89 schreef:
Vanmorgen een raket in de straat bij mijn familie beland in Tel Aviv. Hopelijk valt de Israëlische regering in elkaar samen met het Iraanse regime, helemaal klaar mee… steeds meer antisemitisme ook, mensen die juichen als er raketten in woonwijken in Israël belanden… is gewoon in en in triest… alle burgers, zowel Israëli’s als Palestijnen als de Iraanse burgers zijn nu de dupe van extreme regeringen/regimes/bewegingen

Er moeten helemaal nergens raketten neerkomen. Oorlog is walgelijk. En de haat richting joden begint ook zorgelijke vormen aan te nemen. Het moet niet zo zijn dat joden zich in Nederland onveillig voelen.

Je kunt niet alle joden over 1 kam scheren. Maar ik heb er soms wel eens moeite mee wanneer sommige voraanstaande joden in Nederland het bombarderen op Gaza goedpraten. Maar anderzijds zie je ook wereldwijd joden die mee demonstreren bij Gaza demomstraties en die er duidelijk heel anders in staan.

Uiteindelijk maakt oorlog alles kapot en maakt het vooral onschuldige burgers het slachtoffer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:27

Popstra schreef:
Rennie89 schreef:
Vanmorgen een raket in de straat bij mijn familie beland in Tel Aviv. Hopelijk valt de Israëlische regering in elkaar samen met het Iraanse regime, helemaal klaar mee… steeds meer antisemitisme ook, mensen die juichen als er raketten in woonwijken in Israël belanden… is gewoon in en in triest… alle burgers, zowel Israëli’s als Palestijnen als de Iraanse burgers zijn nu de dupe van extreme regeringen/regimes/bewegingen

Ja ach zo staan israeliers te dansen met de slachtvelden van Gaza op de achtergrond....

En zolang mensen dit denken en blijven goedpraten zal de situatie er nooit beter op worden. ;) Mijn familie protesteerde al tegen de regering vóór 7 oktober, die was altijd al tegen de extreem rechtste beweging en voor de Palestijnen. En samen met hun genoeg andere. Maar als je de media (TikTok,Facebook, Instagram) volgt en leest is 90% allemaal haat richting de Israëli’s en joden. Zelfs opmerkingen als “de Duitsers hadden nog even moeten doorgaan” komen er voorbij.

Tuurlijk zijn er enkele die voor de bombardementen in Gaza zijn, maar dat is maar een klein deel vergeleken met de rest wat nu te zien is. En deze sporen ook niet. Geen enkel bloedvergiet is iets om te vieren.

De bedoeling is dat ik in oktober weer naar Israël ga voor een bruiloft maar als dit zo doorgaat dan zit dat er niet in…

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 14:42

Rennie89 schreef:
Tuurlijk zijn er enkele die voor de bombardementen in Gaza zijn, maar dat is maar een klein deel vergeleken met de rest wat nu te zien is. En deze sporen ook niet. Geen enkel bloedvergiet is iets om te vieren.

Die enkelen zijn wel duidelijk aanwezig. De mensen van het CUDI bijvoorbeeld lijken niet te beseffen dat Palestijnen ook mensen zijn.

Ook als ik kijk wat de voormalig CIDI directrice Esther Voet. Die tegenwoordig voor het nieuw Israëlisch weekblad werkt allemaal zegt en Twittert. Dan geeft dat wel een vertekend beeld.

Dit zijn wel mensen met een enorm groot bereik. En ik weet ook dat dat niet representatief is. Ook gezien hoe sociale media werkt.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 15:08

Dat zijn weer vooral buitenlanders hè. Die weten het altijd beter. In Israël zelf zijn zowel grotere als kleinere vredesbewegingen. Soms alleen joden, soms samen met Palestijnen/Arabieren. Alleen krijgen ze tegenwoordig nauwelijks een podium.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:23

Pas op: als je via X beelden ziet van luchtafweergeschut uit Iran dat succesvol schiet op Israelische jets, weet dan dat je zit te kijken naar beelden uit een videogame (Arma 3). Het 'Iraans luchtdoelgeschut' is een Amerikaans Phallanx systeem (met klaarblijkelijk een oneindige munitievoorraad :+ ) en de 'Israelische jet' is een Russische MIG......

En uit het spel Warthunder komen de beelden van een Iraanse raket die een Israelische F-35 neerhaalt. Alleen, het is geen F-35 maar een F-18. Israel heeft nooit F-18's gehad.......

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:53

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:58

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:01

Ik zag ook op flightradar dat alle vluchten richting Dubai, Abu Dhabi ect worden omgekeerd, door de raketten welke op Qatar zijn afgevuurd. Maak mij nu toch best wel zorgen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:05

LiannePuthzy schreef:
Ik zag ook op flightradar dat alle vluchten richting Dubai, Abu Dhabi ect worden omgekeerd, door de raketten welke op Qatar zijn afgevuurd. Maak mij nu toch best wel zorgen

Ook op Irak zijn raketten afgevuurd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:07

Loretta schreef:
Benzz schreef:
Hoor net bij Eenvandaag dat er explosies boven Qatar zijn gehoord.

https://nos.nl/collectie/13997/liveblog ... g-basis-vs

En ik lees daar dat er zes Iraanse raketten op een Amerikaanse basis zijn afgevuurd.

Het loopt steeds verder uit de hand.

De rakketten op Qatar zijn tegengehouden.

Edit: ik was iets te snel :'). Irak base ook gebombardeerd, luchtalarmen in Saudi-Arabië, Koeweit, Bahrein.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:16

Nou jongens, vanavond met z’n allen Israël bedanken voor ww3 met een applausje? Hoe groot achten jullie de kans?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:20

FiveSports schreef:
Nou jongens, vanavond met z’n allen Israël bedanken voor ww3 met een applausje? Hoe groot achten jullie de kans?

Europa en China acht ik niet dat ze meegaan doen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:20

FiveSports schreef:

Minimaal.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:24

Benzz schreef:
FiveSports schreef:

Europa en China acht ik niet dat ze meegaan doen.

Ik hoop het echt en dat Trump niet helemaal los gaat nu…
Las al wel ergens dat VK en een ander land (niet VS) versterking gestuurd heeft naar het gebied.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:32

FiveSports schreef:
Las al wel ergens dat VK en een ander land (niet VS) versterking gestuurd heeft naar het gebied.

Ik durf echt niet te voorspellen wat Trump gaat doen nu. Hij heeft natuurlijk spierballen taal gebruikt naar Iran toe, dat de vergelding serieus is. Dus ik ben er bang voor.

Begin die ego idioten echt zat te worden. Al die mannen met ego problemen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:34

Benzz schreef:
FiveSports schreef:

Ik durf echt niet te voorspellen wat Trump gaat doen nu. Hij heeft natuurlijk spierballen taal gebruikt naar Iran toe, dat de vergelding serieus is. Dus ik ben er bang voor.

Begin die ego idioten echt zat te worden. Al die mannen met ego problemen.

Echt he. Had het er gisteren nog over met een vriendin. Mannen met kleine piemels die dat compenseren met mega ego's.

Ik ben ook benieuwd hoe Qatar en Irak gaan reageren.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:36

FiveSports schreef:

De kans is 0 procent.

Dit is zeker niet de schuld van Israël. Wat hadden ze dan moeten doen? Wachten tot Iran een kernwapen op ze gooit?

Iran had zich gewoon aan de door haarzelf getekende verdragen moeten houden. Ze hebben zelf getekend voor het feit dat ze geen kernwapen ontwikkelen. Dus liegen en bedriegen ze aan alle kanten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:37

Ik vermoed dat ook dit uiteindelijk weer met een sisser af gaat lopen, voor Qatar en Irak en de rest van de wereld althans. Denk ook niet dat het hele Midden-Oosten zich erin laat betrekken...hoop ik.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:38

_San87_ schreef:
Echt he. Had het er gisteren nog over met een vriendin. Mannen met kleine piemels die dat compenseren met mega ego's.

Ik ben ook benieuwd hoe Qatar en Irak gaan reageren.

Ja en zijn vaak het soort mannen die haat verspreiden over sterke intelligente vrouwen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:39

mysa schreef:
Ik vermoed dat ook dit uiteindelijk weer met een sisser af gaat lopen, voor Qatar en Irak en de rest van de wereld althans. Denk ook niet dat het hele Midden-Oosten zich erin laat betrekken...hoop ik.

Het lijkt mij dat ze verstandiger zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:39

mysa schreef:

Same...

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:45

Lees net dat Qatar op de hoogte was gesteld door Iran dat ze gingen bombarderen zodat er geen slachtoffers zouden vallen.

Dat gaat niet escaleren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-25 19:51

En Irak?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:52

_San87_ schreef:
En Irak?

Daar las ik nog niets over.

Imre