Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:25

enzino schreef:
Ik denk dat het eerder een gebrek aan alternatieven is. De grote middenmoot is een slappe vaatdoek maar ga je iets naar links of rechts dan zit je meteen bij een populist/extremist die misschien wel goede dingen roept maar het hoogst waarschijnlijk nooit voor elkaar zal krijgen in de praktijk (wat geen ervaren partijgenoten, etc).

Dat is natuurlijk waar. Het politieke landschap in Nederland is een en al treurnis. Aan de andere kant is er natuurlijk wel collectieve lef voor nodig om voor iets anders te gaan. Dat ontbreekt in Nederland. Nu bijvoorbeeld dalen alle coalitie partijen in de peilingen. Maar ik vraag me af als het moment daar is en er weer verkiezingen zijn. Heeft de Nederlander dan nog steeds een grote mond of gaat men weer voor dezelfde poppetjes die de afgelopen jaren de ene na de andere crisis op hun naam hebben staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:29

Suzanne F. schreef:
Nou je snapt inderdaad niet dat mensen er maar op blijven stemmen. Blijkbaar vinden ze dus toch dat het geweldig gaat.

Bijna iedereen dat dik boven modaal verdient zal er op blijven stemmen, want die worden behoorlijk uit de wind gehouden.
En blijkbaar zijn er dat nogal wat in Nederland.
Die merken weinig van alle prijsstijgingen, hebben ook we geld voor veel zonnepanelen en een Tesla met subsidie die wel iedereen meebetaald, dus hoezo dure brandstof?
Kunnen echt de booschappen en het gas nog wel betalen.
Geen last van dat er geen huurhuizen meer te krijgen zijn of betaalbare koophuizen, want de huizen van 6 ton en meer zijn minder hard gestegen. Helpen hun kinderen wel aan een huis.
En de asielzoekerscentra staan ook niet in de villawijken.
Dus ja die stemmen nog steeds VVD en D66.
Ieder met een minder dik loon en dat toch stemt heeft een en ander de laatste tijd niet echt begrepen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:41

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:
Nou je snapt inderdaad niet dat mensen er maar op blijven stemmen. Blijkbaar vinden ze dus toch dat het geweldig gaat.

Bijna iedereen dat dik boven modaal verdient zal er op blijven stemmen, want die worden behoorlijk uit de wind gehouden.
Die merken weinig van alle prijsstijgingen, hebben ook we geld voor veel zonnepanelen en een Tesla met subsidie die wel iedereen meebetaald, dus hoezo dure brandstof?
Geen last van dat er geen huurhuizen meer te krijgen zijn of betaalbare koophuizen, want de huizen van 6 ton en meer zijn minder hard gestegen. Helpen hun kinderen wel aan een huis.
Ieder met een minder dik loon en dat toch stemt heeft een en ander de laatste tijd niet echt begrepen.

Maar zijn dat dan echt een kwart van de Nederlanders?

Ik heb altijd het idee dat er bij vooral de VVD heel wat mensen met grootheidswaanzin lopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:43

Zoals het er nu naar uitziet gaan er binnenkort plannen gepresenteerd worden (voor prinsjesdag?) waar over het kapitaal dat verdiend wordt middels aandelen, verhuur van panden , etc ook meer belasting zal moeten worden betaald. Dit is in de Nederlandse politieke geschiedenis bepaald revolutionair te noemen, want op dit moment is de verhouding tussen belasting betalen over arbeid en belasting betalen over kapitaal, aandelen etc volledig uit zijn balans ten nadele van de belastingbetaler over arbeid. Dit is benoemd, door de overheid, als een oneerlijkheid en dat daar iets aangedaan zal gaan worden.

Dat wacht ik met belangstelling af en ik kijk er zelfs reikhalzend naar uit.
Want dat verschil in belastingbetalende Nederland is al heel erg lang een grote doorn in het oog van mijn man en mij. Dan is er namelijk ook meer geld voor zorg etc waar nu allemaal in wordt bezuinigd. Persoonlijk ben ik daar heel erg benieuwd naar of dit een losse flodder was of dat hier werkelijk nu eens iets mee gebeurt. En wie dit gaat veranderen maakt me dan helemaal niet uit. Deze oneerlijkheid duurt al veels en veels te lang en het is de hoogste tijd dat dit eens recht wordt getrokken of op zijn minst een begin wordt gemaakt om dit recht te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:50

Suzanne F. schreef:

Noem jij eens een partij die het volgens jou fantastisch gaat doen als grootste en MP?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:53

pien_2010 schreef:
Zoals het er nu naar uitziet gaan er binnenkort plannen gepresenteerd worden (voor prinsjesdag?) waar over het kapitaal dat verdiend wordt middels aandelen, verhuur van panden , etc ook meer belasting zal moeten worden betaald. Dit is in de Nederlandse politieke geschiedenis bepaald revolutionair te noemen, want op dit moment is de verhouding tussen belasting betalen over arbeid en belasting betalen over kapitaal, aandelen etc volledig uit zijn balans ten nadele van de belastingbetaler over arbeid. Dit is benoemd, door de overheid, als een oneerlijkheid en dat daar iets aangedaan zal gaan worden.

Dat wacht ik met belangstelling af en ik kijk er zelfs reikhalzend naar uit.
Want dat verschil in belastingbetalende Nederland is al heel erg lang een grote doorn in het oog van mijn man en mij. Dan is er namelijk ook meer geld voor zorg etc waar nu allemaal in wordt bezuinigd. Persoonlijk ben ik daar heel erg benieuwd naar of dit een losse flodder was of dat hier werkelijk nu eens iets mee gebeurt. En wie dit gaat veranderen maakt me dan helemaal niet uit. Deze oneerlijkheid duurt al veels en veels te lang en het is de hoogste tijd dat dit eens recht wordt getrokken of op zijn minst een begin wordt gemaakt om dit recht te trekken.

En juist daarom zou dit toch weleens het slecht denkbare moment zijn om het kabinet te laten vallen.
Alhoewel ik me er wat bij kan voorstellen. De echte VVD achterban zit hier natuurlijk niet op te wachten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:59

Loretta schreef:
Maar zijn dat dan echt een kwart van de Nederlanders?

Ik heb altijd het idee dat er bij vooral de VVD heel wat mensen met grootheidswaanzin lopen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling
ja een kwart verdient meer.

Zouden er dan mensen met grootheidswaanzin op stemmen zoals jij denkt dan klopt het getal wel

IMANDRA

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:12

@Enzino: ik vind mensen die Trump op dit moment nog supporten toch wel een ander kaliber.

@DuoPenotti: wat kan jij mensen heerlijk over een kam scheren. Ik ben zelf geen VVD stemmer, maar heb er genoeg in mijn kring. Ze verdienen láng niet allemaal boven modaal, en ook al doen ze dat wel zitten ze er echt niet allemaal zo fijntjes bij zoals jij beschrijft. Wat ik van hen verneem is de manier waarop de VVD handelt die ze prettig vinden. Dwz, ze geloven in het stimuleren van ondernemerschap en werk en dat Nederland daar beter van wordt, en vinden dat ze die waarden het beste terug kunnen vinden bij de VVD. Bovendien zijn ze vrij loyaal met op wie ze stemmen, volgens mij is dat sowieso een ding wat bij de VVD erg terugkomt. Mensen die al jaar en dag op de VVD stemmen. Persoonlijk vind ik de VVD ook echt niet zo erg als hoe die hier soms wordt beschreven. Ben het niet met alles eens nee, maar om nu te doen alsof het zo'n slechterikken zijn...

@Loretta: grootheidswaanzin? Die moet je even uitleggen.

@Pien: ja ben ook benieuwd. Zou goed zijn als ze daar iets mee doen idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:30

Wij zitten ruim boven modaal, geen VVD, Tesla of grootheidswaanzin hier hoor, we zijn wel aan het informeren naar zonnepanelen.
Waarom iedereen over 1 kan scheren toch aldoor.

Belasting over aandelen en dergelijk e zou mooi zijn, ik denk dat je de grote jongens beter mee pakt dan met inkomensbelasting verhogen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:42

DuoPenotti schreef:
Suzanne F. schreef:

:D In het algemeen stem je op de partij waar jij persoonlijk het meeste van verwacht. Dus dit hele betoog over 'de'? VVd stemmer vertelt niks nieuws en ook niks onlogisch. Hoewel ik als niet dik boven modaal al jaren VVD stem en een aantal echte miljonairs ken die meer Groen links etc stemmen. Het is allemaal niet zo zwartwit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 09:46

Mensen die ik ken die al hun leven lang VVD stemden zijn nu afgehaakt doordat VVD de D66 agenda volgt en het maar blijft verdommen om wat aan de asielinstroom te doen (wat ze telkens vlak voor de verkiezingen wel beloven) Die gaan nu voor Ja21 of PVV.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:02

Natuurlijk is het niet zo zwart wit.
Maar als men dan zich afvraagt waarom VVD toch steeds de grootste is ga ik er niet vanuit dat minima tot modaal dat stemt want die worden er echt niet beter van. Doen ze dat wel moeten ze niet zeiken dat ze niet meer rond kunnen komen.
En dan kom je toch bij een groep uit die wel denkt er wat aan te hebben.
En blijkbaar zijn er dat toch best veel, daarnaast gebrek aan beters in andere partijen, ben ik bang dat idd de VVD volgende keer weer de grootste word.

Ik was vorige verkiezingen BBB stemmer, hoop dat meer mensen dat gaan doen.
Gaat zij alles oplossen, nee, doet geen 1 partij.
Maar haar nuchtere visie over dingen, duidelijk de feiten op tafel willen zonder leugens, frisse wind erdoor, ja dat vind ik wel nodig.
Ze is rechts, maar wel met een hart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:10

Ik denk dat veel mensen met wat vermogen of ruim boven modaal juist VVD stemmen en niet op links. Want dan zullen ze steeds meer moeten ophoesten om het sociaal stelsel overeind te houden. Leuk voor de superrijken, maar ook hier heb je mensen die weer net op de rand balanceren.

Ik vind het lastig, mijn mening is zeer divers en een partij vinden die daar op aansluit is lastig, heb ik een partij waarvan ik denk, ja, dat is het, hebben ze wel weer punten waar ik dan weer zwaar op tegen ben. Soms heb ik om die reden dan maar strategisch gestemd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:22

Ik denk dat er inderdaad best veel mensen strategisch stemmen. Als de VVD nek aan nek gaat met een of andere extreem rechtse partij dan is het logisch dat veel mensen strategisch VVD gaan stemmen.

Op Tesla zit overigens geen subsidie.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:25

Ik heb enkele jaren blanco gestemd. Gewoon niets waar ik achter kon staan.
Dus mijn stem niet verloren, maar strategisch stemmen, als er niets fatsoenlijks is om dat mee te doen??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:25

Er is ook nog de 1 op de 5 die gewoon niet stemt.
Ik weet eigenlijk niet hoe die 20% opgebouwd is. Stel dat die 20% voornamelijk minima zijn dan is die 25% boven modaal niet meer 25% maar percentueel op de kiezers veel meer.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:48

Nou, hier zonnepanelen en boven modaal.
Kan je zeggen dat ik nog nooit in mijn leven VVD gestemd heb, sterker nog, vroeger fervent Groenlinks stemmer.

Tegenwoordig ga je inderdaad uit wanhoop maar blanco stemmen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:51

Mindim schreef:
Ik denk dat veel mensen met wat vermogen of ruim boven modaal juist VVD stemmen en niet op links. Want dan zullen ze steeds meer moeten ophoesten om het sociaal stelsel overeind te houden. Leuk voor de superrijken, maar ook hier heb je mensen die weer net op de rand balanceren.

Ik vind het lastig, mijn mening is zeer divers en een partij vinden die daar op aansluit is lastig, heb ik een partij waarvan ik denk, ja, dat is het, hebben ze wel weer punten waar ik dan weer zwaar op tegen ben. Soms heb ik om die reden dan maar strategisch gestemd.

Ik inderdaad ook. Geen van de partijen komt bij mij meer dan 60/65% overeen. Soms stem ik strategisch, soms pak ik degene die het meest overeen komt. Net afhankelijk hetgeen waar ik het mee oneens ben van die partij

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 10:59

Ik ben van alles geweest tussen minima en bovenmodaal maar heb ook nog nooit VVD gestemt.
(Ja ik mag nog steeds stemmen, idioot genoeg)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:08

Mindim schreef:

Op dit moment is er een grote ongelijkheid met belasting betalen tussen de hoge inkomens en midden/ laag ten gunste van de rijken.

Als zelfs zeer vermogende mensen aangeven dat als we zo doorgaan de grote midden en onderlaag van de bevolking wel eens echt in opstand zouden kunnen gaan komen, daar het erg oneerlijk is, valt het wel mee Mindim met het "ophoesten voor het sociaal stelsel". Dat is wel vaak "het argument".
Een zeer vermogende jonge man heeft daarover uitzendingen gemaakt afgelopen winter en confronteerden zijn ouders (prachtig kasteeltje) en anderen zeer vermogende rijken met de oneerlijke feiten. Ik zal eens opzoeken, hoe dat programma heette.

Gevonden

https://www.vpro.nl/programmas/sander-e ... sland.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:23

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:

Op dit moment is er een grote ongelijkheid met belasting betalen tussen de hoge inkomens en midden/ laag ten gunste van de rijken.

Als zelfs zeer vermogende mensen aangeven dat als we zo doorgaan de grote midden en onderlaag van de bevolking wel eens echt in opstand zouden kunnen gaan komen, daar het erg oneerlijk is, valt het wel mee Mindim met het "ophoesten voor het sociaal stelsel". Dat is wel vaak "het argument".
Een zeer vermogende jonge man heeft daarover uitzendingen gemaakt afgelopen winter en confronteerden zijn ouders (prachtig kasteeltje) en anderen zeer vermogende rijken met de oneerlijke feiten. Ik zal eens opzoeken, hoe dat programma heette.

Gevonden

Oh blegh Sander Schimmelpenninck, wat een kwal van een vent. Oneerlijk misschien, maar hij profiteert evengoed van de rijkdom van zijn ouders, dus hoe serieus ik hem moet nemen.

Maar goed, er is een verschil tussen zeer vermogend en mensen die net in de 52% schaal vallen. Om mij mag er nog een extra schaal komen voor de superrijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:29

Ik moet zeggen dat ik nog geen 1 keer op dezelfde partij gestemd hebt. En dat door eigen situatie de prioriteiten ook veranderen.

Maar soms is het heel lastig, als ik standpunt 1 echt enorm belangrijk vind, maar 2 en 3 absoluut niet bij mij passen. Is 1 dan zo belangrijk dat ik met 2 en 3 kan leven,dan stem ik er alsnog op. Maar als dat niet kan? Ja, dan wordt het wel eens een andere waar er geen enorme nee standpunten in zitten maar ook geen grote ja's. Of blanco, maar die vind ik altijd lastig in hoofd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:51

DuoPenotti schreef:
Ik heb enkele jaren blanco gestemd. Gewoon niets waar ik achter kon staan.
Dus mijn stem niet verloren, maar strategisch stemmen, als er niets fatsoenlijks is om dat mee te doen??

Ik heb wel strategisch gestemd. Maar niet op VVD,CDA of D66. En al helemaal niet op Fvd, PVV en die andere soort partijen

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:03

Mindim schreef:
pien_2010 schreef:

Gevonden

Oh blegh Sander Schimmelpenninck, wat een kwal van een vent. Oneerlijk misschien, maar hij profiteert evengoed van de rijkdom van zijn ouders, dus hoe serieus ik hem moet nemen.

Maar goed, er is een verschil tussen zeer vermogend en mensen die net in de 52% schaal vallen. Om mij mag er nog een extra schaal komen voor de superrijken.

Hij is zo'n do as I say don't do as I do type. Hij wil ook dat het gepeupel minder vliegt maar zelf pendelt hij vrolijk op en neer naar z'n vriendin in Zweden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:09

Mindim schreef:
pien_2010 schreef:

Gevonden

Wat een vreemde reactie vind ik. Je hebt duidelijk het programma niet gekeken want hij en zijn vrienden hebben behoorlijk precies uit de doeken gedaan waar en met hoeveel geld ze profiteerden van het feit dat ze vermogende ouders hebben.
Voortdurend werd dat tegen over kinderen gezet die het zelf gedaan hebben, dus zonder financiële steun.
Daarbij gaat en ging het totaal niet om de extra schaal. Mijn punt is dat ik vind dat inkomen uit huur, aandelen, bitcoins etc (ik noem dat liggend je geld verdienen) net zo zwaar belast mag worden als inkomen uit arbeid. Daar zit een enorme oneerlijkheid. Daar ging het over in dat programma.
Sander ging zelfs nog verder, die wilde ook belasting heffen op bv erfenissen cq giften die ouders geven cq nalaten aan kinderen.

Ik vond het zeer interessant want waarom is het zo vanzelfsprekend dat arbeid in bv zorg, zware beroepen zo zwaar belast wordt en het "liggend" geld verdienen amper of niet daar je dan in allerlei vermogensboxen constructies terecht komt.

Enfin maar eens kijken of woord gehouden wordt en dit aangepakt gaat worden.
Ik heb er een hard hoofd in, want ik zag net een artikel langskomen waarin tatasteel en andere grote bedrijven wellicht heel erg veel subsidie gaan krijgen.
Als dat gebeurt mag van mij de pleuris uitbreken want is onverkoopbaar. Helaas kon ik het artikel niet openen (geen abonnement) dus verder als de titel kwam ik niet.