Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:04

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:
Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

Het probleem met de vliegtuigen is dat ze de afgelopen dertig jaar talloze updates hebben gehad. En dat zijn geen Russische updates meer maar Amerikaanse. Er zit dus ondertussen meer Amerikaanse dan Russische electronica en wapensystemen in die vliegtuigen. En het probleem met een neergeschoten vliegtuig is, is dat de tegenpartij daar heel veel kennis over je systemen uit kan halen. Dat heb je met een raket niet. En de vraag is dus of de VS het risico wil lopen of die kennis zo in Russische handen kan vallen.

Dat klinkt logisch :j.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:49

Anna79 schreef:
Oekraïnse (Nederlandse) boer nu bij Jinek, interessante uitleg over de enorme rol die het land speelt in de wereldwijde voedselvoorziening.

Ik vond het redelijk paniekvoetbal en nogal gedramatiseerd wat deze man deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:50

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:
Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

Het probleem met de vliegtuigen is dat ze de afgelopen dertig jaar talloze updates hebben gehad. En dat zijn geen Russische updates meer maar Amerikaanse. Er zit dus ondertussen meer Amerikaanse dan Russische electronica en wapensystemen in die vliegtuigen. En het probleem met een neergeschoten vliegtuig is, is dat de tegenpartij daar heel veel kennis over je systemen uit kan halen. Dat heb je met een raket niet. En de vraag is dus of de VS het risico wil lopen of die kennis zo in Russische handen kan vallen.

Ik kan me voorstellen dat de Russen al beginnen te kwijlen bij de gedachte dat ze eindelijk inzicht kunnen krijgen hoe de USA een 30 jaar oud vliegtuig kan upgraden. Want dat zal ongetwijfeld de toekomst van oorlogsvoering zijn... en niet stealth vliegtuigen (zoals de net onthulde "Checkmate" stealth fighter) of hypersonic missiles (iets waar de Russen een voorsprong hebben):

Afbeelding

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:51

Karl66 schreef:
_San87_ schreef:

Lijkt me wat vergezocht, die techniek is hopeloos veroudert inmiddels..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:45

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:56

martichr schreef:
Karl66 schreef:

Lijkt me wat vergezocht, die techniek is hopeloos veroudert inmiddels..

Vandaar dat er de afgelopen decennia meerdere updates zijn geweest. Dan praat je over het kunnen gebruiken van moderne NAVO wapensystemen, in kunnen loggen op moderne communicatienetwerken etc. Het platform zelf is misschien dertig jaar oud en niet stealth, maar is ondertussen wel continu gemoderniseerd. Een gevechtsvliegtuig is veel meer dan een romp en motoren volgens een vijftig jaar oud ontwerp.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:56

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:58

996981 schreef:
Gisteravond ook nog contact gehad met een Rus via Instagram

En je weet zeker dat het een rus is?
Ik vertrouw niemand meer via insta. Te vaak een scammer meegemaakt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:08

purny schreef:
996981 schreef:
Gisteravond ook nog contact gehad met een Rus via Instagram

En je weet zeker dat het een rus is?
Ik vertrouw niemand meer via insta. Te vaak een scammer meegemaakt

Uh ja :') we hebben haar afgelopen zomer nog een maand in huis gehad toen ze hier concours reed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:15

Karl66 schreef:
Vandaar dat er de afgelopen decennia meerdere updates zijn geweest. Dan praat je over het kunnen gebruiken van moderne NAVO wapensystemen, in kunnen loggen op moderne communicatienetwerken etc. Het platform zelf is misschien dertig jaar oud en niet stealth, maar is ondertussen wel continu gemoderniseerd. Een gevechtsvliegtuig is veel meer dan een romp en motoren volgens een vijftig jaar oud ontwerp.

Lijkt me wat vergezocht. De Amerikanen verkopen militaire hardware aan verschillende landen over de hele wereld en geven ze heus niet allemaal toegang tot NAVO wapensystemen en alle netwerken. Dat krijg je er allemaal niet bij als je met een 30 jaar oud straaljagertje om een opknapbeurt vraagt en geen NAVO lid bent. Het zou wat zijn...

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:31

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:32

enzino schreef:
Karl66 schreef:

Lijkt me wat vergezocht. De Amerikanen verkopen militaire hardware aan verschillende landen over de hele wereld en geven ze heus niet allemaal toegang tot NAVO wapensystemen en alle netwerken. Dat krijg je er allemaal niet bij als je met een 30 jaar oud straaljagertje om een opknapbeurt vraagt en geen NAVO lid bent. Het zou wat zijn...

Polen is wel lid van de Navo?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:43

Exitium schreef:

Ja sinds 1999

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:44

Zelfs toen in 1986 gaven de Russen al de westerse media de schuld, want wij beweerde dat de ramp erger was dan dat hun deden voorkomen. Later moesten ze het wel erkennen.
Maar toen al, dat vingertje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:52

Exitium schreef:

Polen wel ja, maar Oekraïne niet.
En sinds die vliegtuigen naar Oekraïne gaan lijkt me niet dat ze toegang tot beveiligde systemen en netwerken krijgen. En zelfs al zouden ze dat hebben: een communicatienetwerk is op zichzelf niet waardevol. Pas als je een combinatie van grondtroepen, AWACS en andere bronnen hebt begint het wat toe te voegen. En dat is er niet, want de NAVO is "niet actief" in het gebied.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:59

Citaat:
States #StandWithUkraine
Vertaald vanuit het Engels door
EU initieert brede staking van
@iaeaorg
BoG naar aanleiding van onaanvaardbare opmerkingen van #Russia . We veroordelen met klem de Russische militaire agressie tegen #Ukraine en de daaruit voortvloeiende nucleaire bedreigingen voor de veiligheid van Oekraïense faciliteiten. Solidariteit EU & haar lidstaten #StandWithUkraine

https://twitter.com/euunvie/status/1501529891984101386

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:09

Alleen zijn die dertig jaar oude straaljagertjes dus NAVO straaljagertjes en zitten ze dus vol met electronica en software om binnen de NAVO structuren te kunnen werken en zijn ze wel geschikt gemaakt als platform voor NAVO wapensystemen en zijn ze gewoon binnen de NAVO standaarden opgewaardeerd. En dat is dus een belangrijke reden waarom de VS zo moeilijk doet over het overdragen. En dat is niet iets wat ik even uit mijn duim zuig als reden, dat wordt door militaire deskundigen als reden genoemd. Bijvoorbeeld deze morgen in de radio 1 uitzending.

En dit is dus weer mijn laatste reactie op enzino, want het blijft zonde van mijn tijd.

Daks

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:18

❗️In Stoianka, Kyiv Region, the occupiers blocked 50 buses traveling to evacuate civilians

This was reported by the Bucha City Council.

The russian army disrupts the evacuation and does not allow the convoy to go through. Negotiations are underway.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:22

Loretta schreef:
Quir schreef:

Hier er nog meer over.

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... -te-vallen

Als je denkt al het slecht nieuws gehad te hebben dan blijkt het nog erger te zijn.

Ik vraag me af of het waar is. Als je op Google maps kijkt dan lijkt de plek van Tsjernobyl volledig openbaar en het lijkt me sterk dat dat het geval zou zijn als daar nog aktiviteit zou zijn. En ook de stroomlijntjes die nog kunt zien lopen lijken me niet geschikt om daar grote koelingen mee te voorzien van stroom. Maar misschien kijk ik niet goed genoeg hoor.

Bovendien als he ontmantelen van een kerncentrale zo'n 40 jaar duurt dan zou dit nu vrijwel klaar moeten zijn in Tsjernobyl.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:28

Karl66 schreef:
Alleen zijn die dertig jaar oude straaljagertjes dus NAVO straaljagertjes en zitten ze dus vol met electronica en software om binnen de NAVO structuren te kunnen werken en zijn ze wel geschikt gemaakt als platform voor NAVO wapensystemen en zijn ze gewoon binnen de NAVO standaarden opgewaardeerd. En dat is dus een belangrijke reden waarom de VS zo moeilijk doet over het overdragen. En dat is niet iets wat ik even uit mijn duim zuig als reden, dat wordt door militaire deskundigen als reden genoemd. Bijvoorbeeld deze morgen in de radio 1 uitzending.

En dit is dus weer mijn laatste reactie op enzino, want het blijft zonde van mijn tijd.

Onzin, Blinken was voorstander dat Polen die straaljagers, inclusief alle spulletjes die erin zitten met een NAVO sticker erop, aan Oekraine zou schenken. Ze hebben waarschijnlijk zelfs druk gezet op Polen om het aan te bieden.

Alleen Polen wil ze niet direct geven omdat dat een escalatie is voor Rusland. Dus roepen ze heel slim dat er hoog nodig een nieuw laagje verf op moet en dat kan alleen op Ramstein gebeuren.

Nu maakt Amerika zich opeens zorgen, want als die straaljagers van Ramstein direct naar Oekraine vliegen is het Amerika dat aan het escaleren is.

Amerika heeft trek in oorlog omdat er groot geld in om gaat, maar de Amerikaanse bevolking weet niet waar Oekraine ligt of waarom ze het een achterwerk zou moeten schelen wat mensen daar doen. Polls genoeg de laatste week. Maar mocht Rusland nou de NAVOhier in trekken dan moet Amerika wel.

De Polen zijn niet dom en doorzagen het trucje op tijd. Andere doorzien het trucje niet, zelfs niet na uitleg.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:39

irmaz schreef:
Ik vraag me af of het waar is. Als je op Google maps kijkt dan lijkt de plek van Tsjernobyl volledig openbaar en het lijkt me sterk dat dat het geval zou zijn als daar nog aktiviteit zou zijn. En ook de stroomlijntjes die nog kunt zien lopen lijken me niet geschikt om daar grote koelingen mee te voorzien van stroom. Maar misschien kijk ik niet goed genoeg hoor.

Bovendien als he ontmantelen van een kerncentrale zo'n 40 jaar duurt dan zou dit nu vrijwel klaar moeten zijn in Tsjernobyl.

Denk niet dat ze daar al gelijk mee begonnen zijn. In 1986 hebben ze er eerst een koepel overheen gebouwd voordat ze met het demonteren begonnen. Daarna begon het beton door de jaren heen te scheuren en straling door te laten. Hierop hebben ze daarover heen weer een nieuwe koepel geplaatst.
Ik vermoed dat dit ook al voor enige vertraging gezorgd heeft

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:46

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:54

irmaz schreef:

Nee, de andere drie reactoren waren tot 2000 nog actief. Of iig een van de overgebleven drie.

Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken over Zaporizia, eerlijk gezegd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:10

karuna schreef:
Loretta schreef:

Hier er nog meer over.

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/ ... -te-vallen

Als je denkt al het slecht nieuws gehad te hebben dan blijkt het nog erger te zijn.

getverderrie dat is beroerd nieuws. Koeling moet gewoon en controle ook. Zonder stroom wordt het een best risico. %)

En evacuees tegen houden,schandalig.

Dat schijnt dus wel mee te vallen. Die splijtstofelementen zijn lang niet zo heet meer als toen ze er voor het laatst in 2000 elementen aan het bassin toevoegden. Het water zal wat sneller verdampen en moet aangevuld, maar echt een hoog risico op een nucleaire ramp loop je met een stroomuitval niet.

Blijft wel dat er natuurlijk snel weer stroom moet zijn zodat alles weer veilig is en ontmanteld kan worden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:15