Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:59

nps schreef:
Wat IMANDRA zegt. Het vonnis is geen visie, dan is het gewoon bewezen schuldig of onschuldig.

Elisa, ik ben oprecht nog benieuwd naar Weijers en dat bedrijfsappje en dat geld. Verder, prima.

@ruitje - misinformatie benoemen is niet flauw trouwens, gewoon doen. Dan word het niet herhaald, meestal.

Ik zou zeggen, lees mijn linkjes eens? Dat zegt zowel over de situatie Weijers als Timmermans wat lijkt me.

Quote uit een van de artikelen:

Lobbyen

'Ook binnen de politiek is er sprake van corruptie, zegt Van der Laan, die belangenverstrengeling noemt. ''Je ziet bedrijven met lobbyisten, vaak oud-politici, hun agenda doordrukken. Burgers in Groningen kunnen daarover meepraten. Waarom heeft het daar zo lang moeten duren?''

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:13

Elisa2 schreef:
nps schreef:
Wat IMANDRA zegt. Het vonnis is geen visie, dan is het gewoon bewezen schuldig of onschuldig.

Elisa, ik ben oprecht nog benieuwd naar Weijers en dat bedrijfsappje en dat geld. Verder, prima.

@ruitje - misinformatie benoemen is niet flauw trouwens, gewoon doen. Dan word het niet herhaald, meestal.

Ik zou zeggen, lees mijn linkjes eens? Dat zegt zowel over de situatie Weijers als Timmermans wat lijkt me.

Quote uit een van de artikelen:

Lobbyen

'Ook binnen de politiek is er sprake van corruptie, zegt Van der Laan, die belangenverstrengeling noemt. ''Je ziet bedrijven met lobbyisten, vaak oud-politici, hun agenda doordrukken. Burgers in Groningen kunnen daarover meepraten. Waarom heeft het daar zo lang moeten duren?''

Maar niemand ontkent toch dat er wordt gelobbied, en dat het bedrijfsleven een vinger jn de pap heeft? Belangenverstrengeling is iets anders dan corruptie. Het komt vaker voor dat financieel belang boven mensen wordt gezet, zoals in Groningen. Maar, we stemmen ook zelf steeds rechts(liberale) partijen de kamer in.
Maar om de hele politiek nou een corrupte bende te noemen vind ik persoonlijk erg ver gaan. De link met Weijers ontgaat me nog steeds.

@jourrnee, ik respecteer je visie. Zo goed?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:23

Ik denk dat je je daar in vergist, heb je het hele artikel gelezen? Belangenverstrengeling is een vorm van corruptie. Dat staat er letterlijk.
Daarnaast is er dus meer corruptie dan Nederlanders denken. (wordt beter uitgelegd in de artikelen)

Weijers is benaderd door mensen uit het bedrijfsleven waar hij mee is gaan samenwerken om bepaalde partijen in het kabinet te krijgen. Deze bedrijven hebben enorm veel geld gedoneerd aan D66.
Nu kan dit geheel onschuldig zijn, maar aangezien er geen transparantie is en belangen verstrengeling vaker voorkomt dan gedacht wordt is dat maar de vraag.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:34

nps schreef:
@jourrnee, ik respecteer je visie. Zo goed?

Dankjewel, alhoewel je wat mij betreft niet eens zover hoeft te gaan. :D

Als je alleen al bereid bent te erkennen dat een ander (en dat geldt niet alleen voor mij) alles misschien niet zwart/wit ziet maar in ook grijstinten, dan zijn wij er uit. Dat scheelt bij een volgende discussie ellenlange pagina's herhaling. :+

Ik vind het oprecht wel heel tof van je dat je dit toch nog even gezegd hebt. +:)+

nps

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:39

Het was sarcastisch.

@Elisa, ik heb even gezocht, maar ik kan nergens vinden dat Weijers is benaderd door mensen in het bedrijfsleven, laat staan dat er is gedoneerd? Kan je nog eens de link delen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:46

Elisa2 schreef:
Ik denk dat je je daar in vergist, heb je het hele artikel gelezen? Belangenverstrengeling is een vorm van corruptie. Dat staat er letterlijk.
Daarnaast is er dus meer corruptie dan Nederlanders denken. (wordt beter uitgelegd in de artikelen)

Weijers is benaderd door mensen uit het bedrijfsleven waar hij mee is gaan samenwerken om bepaalde partijen in het kabinet te krijgen. Deze bedrijven hebben enorm veel geld gedoneerd aan D66.
Nu kan dit geheel onschuldig zijn, maar aangezien er geen transparantie is en belangen verstrengeling vaker voorkomt dan gedacht wordt is dat maar de vraag.

Hoezo geen transparantie?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-partijen
Laatst bijgewerkt door BigOne op 21-11-25 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:47

Ik denk dat ze het gesprek met de mediamensen bedoelt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 20:50

Elisa2 schreef:

Dat is echt onzin..... er was een groepje politici en ondernemers die sparren/praten/nadenken over de nieuwe regering (was voor de verkiezingen). Weijers wqs gevraagd en heeft gezegd dat hij wil helpen aan een breed middenkabinet en daarom wil dat GL/PVDA meeregeren.

De journalist van NRC die dit alles in de openheid heeft gegooid, was een oud-medewerker van de VVD. Wat was het belang dat dit openbaar werd? VVD wil niet met GL/PVDA maar met JA21.

Of de bedrijven geld hebben gesponserd aan D66 of VVD of CDA is niet bekend.

Kort samengevat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:03

IMANDRA schreef:
"niet bewezen onschuldig"
Dus we zijn schuldig in NL tot het tegendeel is bewezen?

Perfecte reactie! Het lijkt in dit topic zo langzamerhand de Tweede Kamer, eindeloze discussies gelijk willen halen, mijn mening=een feit enz enz.
En gekibbel over elk woordje of zin en een van mijn 'toppers': misschien moet je het nog eens goed lezen voordat.........
Kortom kleuterklasje nivo.

Heel jammer want tig pagina's terug vond ik het echt wel de moeite om dit topic te volgen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:08

nps schreef:
Het was sarcastisch.

Het was alsnog een goede oefening voor je. En mijn reactie is een voorbeeld hoe je wel fatsoenlijk kunt reageren. ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:19

is zo denigrerend reageren fatsoenlijk ja?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:26

Sarcastisch is wel prima?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:32

nps was niet degene die zei dat de eigen reactie een voorbeeld was van hoe je wel fatsoenlijk kon reageren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:40

Oh ja maar dit kwam daarna dus dat snap ik wel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:42

IMANDRA schreef:

Nu is het openlijk, maar vaak onderhuids.ik weet niet wat ik erger vind.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:00

Het gaat hier meer over de politiek op een forum dan over de Haagse politiek...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:04

Tja, ik dacht dat het eindelijk aan de betere hand was.

Maar ehm, hebben degene die op mij reageren überhaupt de linkjes gelezen die ik postte? Want dat lijkt er niet op. En dan is het best vreemd om iets onzin te noemen.

Sowieso kunnen we dat soort termen uit de discussie houden?

Een club van ondernemers gaat campagne voeren voor een kabinet van VVD, CDA en D66 – dus zonder PVV of GroenLinks-PvdA - NRC https://share.google/Ql8ozmNYEpVkthWdO
En deze club van ondernemers heeft flink geïnvesteerd. De vraag is, waarom?
En ja, ik weet wat er geschreven staat.. maar ik vraag me af wat hun voordeel hier bij is.

Het echte nieuws achter NRC-gate - Joop - BNNVARA https://share.google/5VsaIGC3hC8C6zEe9
Geeft ook te denken.

Edit: linkje toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 21-11-25 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:17

Vraag me wel echt af wat het nut is van zo'n minderheidskabinet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:19

Elisa2 schreef:

Maar ehm, hebben degene die op mij reageren überhaupt de linkjes gelezen die ik postte? Want dat lijkt er niet op. En dan is het best vreemd om iets onzin te noemen.

Een club van ondernemers gaat campagne voeren voor een kabinet van VVD, CDA en D66 – dus zonder PVV of GroenLinks-PvdA - NRC https://share.google/Ql8ozmNYEpVkthWdO
En ja, ik weet wat er geschreven staat.. maar ik vraag me af wat hun voordeel hier bij is.

Dat staat ook in de diverse links en berichtgevingen daarover:
een stabiel kabinet is een stabiel land en dat is goed voor ondernemers (want beter ondernemingsklimaat = meer winst en kansen)

Dus investeren om een stabiel kabinet aan de macht helpen (ongeacht welke kant dat op gaat, maar zij dachten zelf dat centrum rechts op dit moment in de tijd de meeste kans daarop had), betekent meer winst onder aan de streep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 22:33

Dat is al vaker besproken, misschien in het andere politieke topic.

Er was 1 doel: GL/PVDA beschadigen en zorgen dat zij niet in een komend regering zouden komen. In de peilingen stond GL/PVDA er een stuk beter voor en VVD een stuk lager.
Doel is bereikt.

Bijzonder is dan ook wel weer de eventuele invloed van Israël, zoals gesuggereerd wordt.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 01:36

Cer schreef:
Sarcastisch is wel prima?

Nee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 07:57

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Dat staat ook in de diverse links en berichtgevingen daarover:
een stabiel kabinet is een stabiel land en dat is goed voor ondernemers (want beter ondernemingsklimaat = meer winst en kansen)

Dus investeren om een stabiel kabinet aan de macht helpen (ongeacht welke kant dat op gaat, maar zij dachten zelf dat centrum rechts op dit moment in de tijd de meeste kans daarop had), betekent meer winst onder aan de streep.

Dat klopt, dat staat er inderdaad..in de laatste link die ik bijgevoegd heb staat nog wat anders.
Daarnaast vindt ik het persoonlijk niet oke dat bedrijven gaan proberen te bepalen wie er aan de macht komen. In plaats van de burger, het zou een democratie moeten zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:27

Je weet dat er enorm veel gelobby plaatsvindt? En dat bijvoorbeeld de BBB mede mogelijk gemaakt wordt door grote agrarische bedrijven?

Het bedrijfsleven is al decennia enorm betrokken bij de politiek. Dat is niks nieuws.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:28

Hmm.. een bepaalde mate van lobby lijkt me geen probleem. Het bedrijfsleven is immers de werkgelegenheid van de bevolking dus indirect komt het "ons" ten goede. Wellicht is balans het woord wat we zoeken, waarbij welzijn van de burger hoe dan ook op 1 komt. Maar dat is een grijs gebied. Als een bedrijft wilt groeien ten koste van een dorp, komt het de dorpelingen niet ten goede maar is het wellicht wel in het regio-/landsbelang.

Denk dat het vooral aankomt op bestuurscultuur en maken van integere keuzes.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 08:31

IMANDRA schreef:

Laten we het er maar op houden dat de visies op wat fatsoenlijk is ver uiteenlopen. Zit er nietd anders op dan dat te respecteren en te hopen op een duimpje.

Over corruptie en belangenverstrengeling, als ik het goed lees is dat een beetje een grijs gebied. Er zijn regels, maar die worden niet altijd nageleefd. https://eenvandaag.avrotros.nl/doe-mee/ ... ord-152985

We hebben lang de VVD aan het hoofd gehad, een partij die bekend staat als ondernemerspartij. Ik kan me voorstellen dat die wat milder zijn in het tegengaan van belangenverstrengeling.

Elisa schreef:
Dat klopt, dat staat er inderdaad..in de laatste link die ik bijgevoegd heb staat nog wat anders.
Daarnaast vindt ik het persoonlijk niet oke dat bedrijven gaan proberen te bepalen wie er aan de macht komen. In plaats van de burger, het zou een democratie moeten zijn.

Wie betaald, bepaald. Het is iedereen compleet vrij, ook bedrijven, om campagne te voeren voor wat dan ook. Ook een bepaalde coalitie die ze als gunstig zien. Niks geks, niks illegaals. Dat er vieze spelletjes worden gespeeld? Zeker. Je Joop artikel gaat in op de motivatie van Logtenburg, lid van dat clubje ondernemers én journalist bij het NRC om die privéberichtjes te lekken. Je zou kunnen zeggen dat hij zijn functie heeft misbruikt om een formateur die aanstuurt op een coalitie mét GL/PvdA (wat logisch is als oud D66er) eruit te werken. En dat vind ik een veel groter schandaal dat dat wat Weijers heeft gezegd. Onder de gordel en onfatsoenlijk? Ja. Integer? Nee. Corrupt? Nee.

Over de lobby in het algemeen - zembla (onderzoeksjournalistiek van de NPO) had een tijd geleden een uitzending over de ultraconservatieve lobby: https://m.youtube.com/watch?v=F1CqMIa9xgk . Geeft een mooi inkijkje in hoe lobby probeert invloed te krijgen (en er in dit geval ook goed in slaagt).