Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:38

Vuurwerkverbod stap dichterbij, VVD nu ook voorstander van een verbod staat er in het AD!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:51

prompter schreef:
Vuurwerkverbod stap dichterbij, VVD nu ook voorstander van een verbod staat er in het AD!

ja ik zag het ook op RTL... goed nieuws!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:20

Ik snap niet dat BBB niet voor is , ze zijn toch zo voor de landbouw en veeteelt? Dieren maken daar een groot deel van uit.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:48

BigOne schreef:
Ik snap niet dat BBB niet voor is , ze zijn toch zo voor de landbouw en veeteelt? Dieren maken daar een groot deel van uit.

Ze zien het denk ik als cultuur en traditie...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:54

Dat is carbid schieten !!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:58

Ik zou echt een gat in de lucht springen als dat vuurwerkverbod er komt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:58

BigOne schreef:

Ook, maar dat wordt niet verboden toch? Of nog niet. Dieren reageren daar ook minder op volgens mij

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 17:59

juval schreef:
BigOne schreef:

Ook, maar dat wordt niet verboden toch? Of nog niet. Dieren reageren daar ook minder op volgens mij

Mijn paarden stonden altijd gewoon te slapen als er op 50 meter afstand carbid werd geschoten, ik ging ook rustig in de buitenbaan rijden tijdens het schieten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:00

Benzz schreef:

Ik ook! En nu woon ik niet eens in oorlogsgebied en geven mijn dieren er niets om. Mijn vorige pony stond helemaal stijf van de stress zwetend e wevend op stal. Zo sneu elk jaar weer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:05

juval schreef:
Benzz schreef:

Ik ook! En nu woon ik niet eens in oorlogsgebied en geven mijn dieren er niets om. Mijn vorige pony stond helemaal stijf van de stress zwetend e wevend op stal. Zo sneu elk jaar weer.

Afgelopen jaar was het hier zo erg! Echt van links, rechts achter voor........uurtje of 17 begonnen ze en het is geen seconde stil geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:28

Carbid heeft niet zoveel invloed als vuurwerk, ik hoop dat het verbod erdoor komt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:50

Carbid is een doffe boef en klaar en wordt normaal nooit gedaan in het donker. En er is meest ook een vergunning voor nodig, of op bepaalde plekken. En je kunt er ook niet echt mee gooien of rondfietsen of zo. Mijn dieren reageerden daar nooit op.

Maar vuurwerkverbod zou in ieder geval een stuk gemakkelijker te controleren zijn. Elke boem of pijl of licht is dan gegarandeerd illegaal. Maar gezien de gemiddelde vuurwerkverkoper zal dan komende jaarwisseling extra heftig en gevaarlijk worden vrees ik -O-

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:12

Dat jullie paarden er geen last van hadden, wil niet zeggen dat de rest vd dieren er geen last van heeft. Vogels met name bijvoorbeeld. Van mij mag dat carbid schieten ook per direct in de ban.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:18

Ook mijn grasparkieten, kipjes en zebravinkjes leken er niet op te reageren. Idem honden en paarden. Een paar honden waren panisch voor vuurwerk maar carbid boeide ze niks

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:23

Voorwerkverbod, kom maar door!

Carbid is (hier) in elk geval alleen maar op oudejaarsdag. Dat begint niet al tijden van tevoren op totaal onverwachte momenten. Ik zou het niet missen als het stopt trouwens, mag van mij meegenomen worden in het vuurwerkverbod. Maar als dat blijft kan ik ook wel mee leven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:26

Hier ook, alleen overdag op aangewezen locaties op 31 december met vergunning. En dan stilte een serie boef achter elkaar stilte. Onder controle en de afstekers moeten nuchter zijn. Dat maakt geen dingen kapot en al helemaal niet weken en weken achter elkaar. Geen vuurwerk zal ook een luchtkwaliteit winst zijn

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 21:43

dems75 schreef:
...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)

Als ik jouw was zou ik me toch maar eens wat beter inlezen. Nederland heeft landbouwgrond tekort als we zelfvoorzienend zouden moeten zijn:

https://www.vork.org/artikel/698309-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/

Waar denk je dat wc papier vandaan komt? Of jouw linnenshirt of katoenen lakens? De olie van jouw favoriete bodylotion? De geuren van die fijne parfum? Denk je dat dat aan de bomen groeit? O, wacht, warempel, dat groeit daadwerkelijk aan de 'bomen'! :)*

Net als koffie, thee, cacoa, rijst, soja, bananen, sinaasappels, olijven, kokosnoten, kaneel, vanille, pinda, noten, enz,

En heb je ook enig idee waar bijvoorbeeld het grootste deel van het Nederlandse vlees naar toe gaat?
40% is voor de Nederlandse markt, 60% voor de export. Waarvan 85% binnen Europa! Het grootste deel van de Nederlandse landbouwproducten zijn gewoon voor de Europese markt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/04/nederlandse-landbouwexport-in-2023-lichte-groei-door-prijsstijgingen#:~:text=Meeste%20handel%20met%20buurlanden&text=In%20de%20totale%20landbouwexport%20nam,8%25%20naar%20het%20Verenigd%20Koninkrijk.

Als jij denk dat Nederland het wel alleen zou kunnen rooien, dan kom je er bedrogen uit. Trump lijkt namelijk ook te denken dat Amerika het op zichzelf veeel beter zal doen. Ik kan je garanderen, dat gaat niet goed aflopen!

Als de landen met een vruchtbare bodem niet zoveel overproductie zouden hebben, dan hadden landen met een onvruchtbare bodem helemaal een voedsel tekort. Veel mensen leven in een hun hele kleine persoonlijke bubbel. Maar voor al die dingen die vaak zo gewoon lijken ben je afhankelijk van heel veel andere landen. Op de wereld leef je niet alleen, daar leef met elkaar omdat je elkaar nodig hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:02

Duidelijk maar waarom worden hier de helft van de kalveren ingevoerd , vetgemest en geslacht of levend weer uitgevoerd. De stront blijft hier.
En een van de grootste varkensbedrijven mesten alleen maar voor de Duitse markt , stront blijft hier ! Dat kan anders.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:05

dems75 schreef:
Dat jullie paarden er geen last van hadden, wil niet zeggen dat de rest vd dieren er geen last van heeft. Vogels met name bijvoorbeeld. Van mij mag dat carbid schieten ook per direct in de ban.

Carbid wordt altijd alleen maar op een voorgeschreven plek afgeschoten. Voor buitenvogels genoeg ruimte om even een straat verder de vliegen.

Overigens vind ik het ergens wel jammer als er daadwerkelijk een volledig vuurwerk verbod zou komen. Maar persoonlijk heb ik zelf zowel in als buiten de randstad ook nooit overlast ervaren. Ook dieren zijn nog nooit onder de indruk geweest, 5 voor 12 een kauwsnack voor kat & hond en een bos hooi bij het vee en die knallen waren niet meer belangrijk. :)

Wat ik alleen echt nooit heb begrepen is waarom er geen betere leeftijdsgrens is voor vuurwerk. Ik vind het namelijk geen kinderspeelgoed! Pas afsteken vanaf 21 jaar had ik persoonlijk geen verkeerde keuze gevonden, zeker gezien het feit dat het overgrote deel van de narigheid rondom het vuurwerk, zoals ongelukken en baldadigheid juist door de jeugd wordt veroorzaakt. Maar dat is nu inmiddels wel een gepasseerd station.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:08

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:43

dems75 schreef:

Mijn hond haar vuurwerk angst begon juist met carbid. Gewoon vuurwerk was spannend maar niet zo eng als carbid (nu kan ze t beide niet verdragen)…

journee schreef:
dems75 schreef:
...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)

Als ik jouw was zou ik me toch maar eens wat beter inlezen. Nederland heeft landbouwgrond tekort als we zelfvoorzienend zouden moeten zijn:

https://www.vork.org/artikel/698309-nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/

Waar denk je dat wc papier vandaan komt? Of jouw linnenshirt of katoenen lakens? De olie van jouw favoriete bodylotion? De geuren van die fijne parfum? Denk je dat dat aan de bomen groeit? O, wacht, warempel, dat groeit daadwerkelijk aan de 'bomen'! :)*

Net als koffie, thee, cacoa, rijst, soja, bananen, sinaasappels, olijven, kokosnoten, kaneel, vanille, pinda, noten, enz,

En heb je ook enig idee waar bijvoorbeeld het grootste deel van het Nederlandse vlees naar toe gaat?
40% is voor de Nederlandse markt, 60% voor de export. Waarvan 85% binnen Europa! Het grootste deel van de Nederlandse landbouwproducten zijn gewoon voor de Europese markt.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2024/03/04/nederlandse-landbouwexport-in-2023-lichte-groei-door-prijsstijgingen#:~:text=Meeste%20handel%20met%20buurlanden&text=In%20de%20totale%20landbouwexport%20nam,8%25%20naar%20het%20Verenigd%20Koninkrijk.

Als jij denk dat Nederland het wel alleen zou kunnen rooien, dan kom je er bedrogen uit. Trump lijkt namelijk ook te denken dat Amerika het op zichzelf veeel beter zal doen. Ik kan je garanderen, dat gaat niet goed aflopen!

Als de landen met een vruchtbare bodem niet zoveel overproductie zouden hebben, dan hadden landen met een onvruchtbare bodem helemaal een voedsel tekort. Veel mensen leven in een hun hele kleine persoonlijke bubbel. Maar voor al die dingen die vaak zo gewoon lijken ben je afhankelijk van heel veel andere landen. Op de wereld leef je niet alleen, daar leef met elkaar omdat je elkaar nodig hebt.

Mwah, ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Als er een crisis situatie is en we moeten zelfvoorzienend zijn, dan kunnen we dat prima. Vereist een flinke shift in ons voedingspatroon, en we moeten er veel voor opgeven, maar het kan wel.
WUR schreef:
De Nederlandse landbouw kan 17 miljoen mensen
voeden als er geen im- en export meer mogelijk is
Uit de studie blijkt dat de Nederlandse landbouw ruim in staat is om de Nederlandse bevolking te voeden als zich een crisissituatie voordoet waarbij geen import en export meer mogelijk is. Ook wanneer de productiviteit in de landbouw aanzienlijk daalt, bijvoorbeeld door tekorten aan veevoer, kunstmeststoffen en gewasbeschermingsmiddelen, is er genoeg landbouwgrond in Nederland om alle nodige voedings­middelen te produceren. Als de huidige productie per hectare en dier op peil blijft, is zelfs maar de helft van de landbouwgrond nodig.

https://edepot.wur.nl/254079

Daarnaast, niemand zegt dat we nu volledig zelfvoorzienend moeten gaan worden.

Maar het lijkt me dat het argument “we produceren (in de huidige situatie) niet genoeg voor Nederland om zelfvoorzienend te zijn” niet zoveel van doen heeft met de realiteit: dat de hoeveelheden die we nú produceren van bijv. veeteelt schadelijke gevolgen hebben voor de Nederlandse natuur, met de kosten die daarbij komen kijken. Daar moeten we linksom of rechtsom toch echt z.s.m. iets aan doen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:56

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Mwah, ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Als er een crisis situatie is en we moeten zelfvoorzienend zijn, dan kunnen we dat prima. Vereist een flinke shift in ons voedingspatroon, en we moeten er veel voor opgeven, maar het kan wel.
WUR schreef:
De Nederlandse landbouw kan 17 miljoen mensen
voeden als er geen im- en export meer mogelijk is
Uit de studie blijkt dat de Nederlandse landbouw ruim in staat is om de Nederlandse bevolking te voeden als zich een crisissituatie voordoet waarbij geen import en export meer mogelijk is. Ook wanneer de productiviteit in de landbouw aanzienlijk daalt, bijvoorbeeld door tekorten aan veevoer, kunstmeststoffen en gewasbeschermingsmiddelen, is er genoeg landbouwgrond in Nederland om alle nodige voedings­middelen te produceren. Als de huidige productie per hectare en dier op peil blijft, is zelfs maar de helft van de landbouwgrond nodig.

https://edepot.wur.nl/254079

Daarnaast, niemand zegt dat we nu volledig zelfvoorzienend moeten gaan worden.

Maar het lijkt me dat het argument “we produceren (in de huidige situatie) niet genoeg voor Nederland om zelfvoorzienend te zijn” niet zoveel van doen heeft met de realiteit: dat de hoeveelheden die we nú produceren van bijv. veeteelt schadelijke gevolgen hebben voor de Nederlandse natuur, met de kosten die daarbij komen kijken. Daar moeten we linksom of rechtsom toch echt z.s.m. iets aan doen.

De realiteit is dat Nederland niet voldoende produceert om zelfvoorzienend te zijn. Nederland kan best minderen met de voedselproductie, want Nederland heeft het zelf niet nodig. Maar mogen andere landen dan ook stoppen met bijvoorbeeld papier productie?

Die hebben dat zelf namelijk ook niet nodig, en daar vind onder andere ontbossing plaats, maar ach, daar hebben wij tenslotte persoonlijk geen last van. Maar owee als er een tekort aan wc papier dreigt, dan wordt er bijna om gevochten.

En zonder kleding kunnen we natuurlijk ook. Beetje zonde om andere landen op te schepen met al die pesticiden nietwaar? Dat kunnen we in Nederland inmiddels zelf ook. Alleen jammer dat Nederland zo klein is en we 7 X de oppervlakte van Nederland nodig hebben om aan de benodigde hoeveel katoen te komen...

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nederkatoen-uit-plantage-in-bleiswijk-we-kunnen-nu-spijkerbroeken-maken-met-95-procent-minder-water/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 01:30

Serieus wat een onzinnige discussie is dit. NIEMAND zegt dat we volledig zelfvoorzienend moeten zijn, nergens meer wat dan ook vandaan mogen halen. Dus nogal flauw dat je begint over papier of kleding, of de schade die deze productieprocessen aanbrengen. Dat is je reinste whataboutism.

Mensen willen dat we gewoon ons best doen om de schade die we momenteel aan de Nederlandse natuur aanbrengen, terugbrengen/verminderen. Aka, naar de balans tussen de voordeel en nadelen te kijken van ons huidige systeem en die beter te optimaliseren. Het kan me eerlijk gezegd aan mijn reet roesten HOE dat wordt gedaan, als het maar realistisch is en met zo min mogelijk schade voor de mensen in de branche die ervan afhankelijk zijn. Dus ook hier: balans, nuance. Ik kan me zo voorstellen dat het een mix van innovatie en verminderen van de export (en dus -hopelijk voornamelijk extreem grote- boeren) gaat zijn. Ik heb al eerder gezegd, volgens mij doen veel kleinere boeren hun stinkende best en zijn zij het slachtoffer van de reuzen in hun industrie, de boerenlobby en de politiek die het probleem niet in willen zien en dus steeds maar verschuiven in plaats van bij de hoorns te pakken.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:02

Dank imandra, je bent me voor, Journee; je haalt dingen aan die 1) niet benoemd worden en 2) niet eens van belang zijn in deze discussie. Slaat helemaal nergens op.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:06

Ik vind dat Journee een goed punt heeft, ze reageert notabene nog op een aantal opmerkingen waar gewoon onjuistheden in staan met meer bronnen en cijfers dan ik de afgelopen pagina's gezien heb.

Het is blijkbaar niet van belang in de discussie als we naar het grotere geheel willen kijken?

Dat hele 'de grote agro industrie ' verhaal blijf ik ook boeiend vinden, volgens mij vroeg Juval laatst ook al: wat is dat dan?