Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:03

Als dat net zo goed werkt als een hondendrol bij een konijnenhol leggen of daar waar ratten zitten want dat zijn ze bang en vertrekken ze wel....dan kan ik zeggen, werkt niet...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:10

DubbelFun schreef:
Ik denk niet dat ze puur op de reuk van schapen oid af gaan, die ogen hebben ze ook niet voor niets :D
Maar het spul stinkt wel zo erg dat er grote kans is dat ze er niet dichterbij willen komen.

nog erger ze hebben waanzinnig gehoor

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:12

DuoPenotti schreef:
Als dat net zo goed werkt als een hondendrol bij een konijnenhol leggen of daar waar ratten zitten want dat zijn ze bang en vertrekken ze wel....dan kan ik zeggen, werkt niet...

katten kunnen hier naar buiten als we de deur open zetten, komen ze in een ren speciaal voor hun met een stukje aarde waar ik steeds verse laag hennepstrooisel doe want ze gebruiken dat dan als kattebak, ratten wandelen daar zonder angst over heen.. zeggen ze ook van als ratten/muizen kattenruiken komen ze niet..dus wel

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 11:13

haha ja dat dus :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:30

Anne_GTI schreef:
Aranel schreef:
Vraagje over die meldingen, ik zie er vaak iets bij staan over de betrouwbaarheid ervan. Hoe wordt dit eigenlijk bepaald?
Of het via via via gegaan is, of dat de melder rechtstreeks met de groep Geen wolf contact op heeft genomen bvb?

Ik denk dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid meldingen en of er duidelijke foto's en filmpjes zijn.

En misschien ook wel wie er meldt. Een ervaren jager zou bijvoorbeeld een betrouwbare bron zijn en iemand die in de gauwigheid vanuit een rijdende auto wat gezien heeft minder betrouwbaar.

Ik zie vanaf een afstand ook het verschil tussen een goudjakhals en een wolf niet. Dat geef ik eerlijk toe. Maar ik scheld geen wolf uit voor wild zwijn zoals die wolvenkenner Maurice de la Haye.

dat verschil zie je wel hoor, zit veel verschil in qua grootte

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:31

Elisa2 schreef:
MyChoice schreef:
Hoe is t eigenlijk met de pony’s en koeien die bij de mossel en planken wambuis lopen? Worden die niet aangevallen?

Ik weet helemaal niet of die er nog staan, de koeien volgens mij wel..maar dat zijn (halve) oerossen en die schijnen wel met de wolf om te kunnen gaan. De paarden heb ik al een tijdje niet gezien, maar zou er moeten wandelen in het gebied om te kijken of ze er nog staan. Weet niet of ik daar zin in heb nu haha.

Volgens mij zijn de paarden weg. Ik heb er vanmorgen gelopen, met iemand anders samen. Geen paarden of sporen er van gezien. De runderen lopen er wel, met hele jonge kalfjes ook nog.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:33

Babootje schreef:
Sassy4barrel schreef:
Ze zijn NU beschermd .., tot het straks helemaal misgaat en ze een kind verscheuren en dan mogen ze wel afgeschoten worden ..

Roofdieren onvruchtbaar maken ; dat verschilt nogal per diersoort .. bij hoog% wolfhonden en ook bij wolven in grote dierparken ( zoals Italië) is sterilisatie al succesvol geweest. Hoe het bij andere roofdieren zit weet ik niet maar bij wolven is het zeker mogelijk en ook nodig nu ze zich zo snel voortplanten

Ik denk ook dan dat je er niet aan ontkomt de wolven te markeren en te zenderen. Zodat je weet hoeveel wolven wel en niet gesteriliseerd zijn.
Ik denk idd dat je het per roedel zou moeten doen, maar dat lijkt me niet onmogelijk.
En met een mobiele operatieunit op locatie.

precies en dan kun je ook de "probleem - wolven " volgen en evt eruit halen. Zoals het nu gaat fokken ze maar raak en gaat het veel sneller mis. En het interesseert de overheid en wolven knuffelaars echt niets hoeveel paarden, schapen ect gewond raken of dood gaan. Zelfs als er een fietser in zn been word gebeten zullen ze zoiets zeggen van had hij daar maar niet moeten fietsen. Het moet echt goed fout gaan willen ze ingrijpen en dan nog zullen ze niet zo snel alle wolven afschieten dus het voortplanten verminderen en de wolven volgen zou al een heel goed begin zijn om het leed te beperken

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:34

SusanH schreef:
MyChoice schreef:
Hoe is t eigenlijk met de pony’s en koeien die bij de mossel en planken wambuis lopen? Worden die niet aangevallen?

Ik weet helemaal niet of die er nog staan, de koeien volgens mij wel..maar dat zijn (halve) oerossen en die schijnen wel met de wolf om te kunnen gaan. De paarden heb ik al een tijdje niet gezien, maar zou er moeten wandelen in het gebied om te kijken of ze er nog staan. Weet niet of ik daar zin in heb nu haha.

Volgens mij zijn de paarden weg. Ik heb er vanmorgen gelopen, met iemand anders samen. Geen paarden of sporen er van gezien. De runderen lopen er wel, met hele jonge kalfjes ook nog.

:( ohh wat zielig, dat gaat niet lang goed

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:46

Ik denk dat er gebieden in Nederland zijn waar de TBO’s willens en wetens vee laten grazen, wetende dat die dieren risico lopen, maar dat ze hopen dat er minder landbouwhuisdieren gepakt worden.
En de mensen die in dienst zijn van de TBO’s mogen niets zeggen of aanvallen op de door hen beheerde kudde’s schapen of vee.
Die dieren worden ook niet meegenomen in de cijfers van slachtoffers door de wolf en daar wordt ook geen onderzoek naar gedaan.

Die pony’s in het DFW zijn toevallig wel in de cijfers opgenomen omdat de TBO en de eigenaar die de kuddes verhuurt aan de die instantie er niet konden ontkennen dat die dieren zijn aangevallen door wolven.
De kadavers werden toevallig gevonden door voorbijgangers.

Maar als je bosgebieden afsluit voor publiek, ziet niemand toch wat er midden in die gebieden gebeurd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:48

Hoeveel dieren moet je willen opofferen voor een groep van 11 wolven die dagelijks rond de 10 kilo vlees nodig hebben...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:49

Het vangen, verdoven en zenderen is voor clubjes als Animal Rights en co reden om steeds maar weer een kort geding aan te spannen en die winnen ze ook keer op keer weer.
Wat denk je dat ze gaan doen als men wil vangen, verdoven, zenderen én steriliseren?

Ik vind het iig íets van een oplossing maar heb niet de illusie dat er op enige termijn een rechter daar toestemming voor gaat geven.
Zolang deze clubs het voor het zeggen hebben in deze gebeurt er helemaal niets.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:49

speurneusc schreef:
DuoPenotti schreef:

katten kunnen hier naar buiten als we de deur open zetten, komen ze in een ren speciaal voor hun met een stukje aarde waar ik steeds verse laag hennepstrooisel doe want ze gebruiken dat dan als kattebak, ratten wandelen daar zonder angst over heen.. zeggen ze ook van als ratten/muizen kattenruiken komen ze niet..dus wel

wolfhonden gaan vaak in dode dingen rollen, maar ook in bijv reigerstront dus stank zal wolven ook niet op afstand houden vermoed ik.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:50

DubbelFun schreef:
Hoeveel dieren moet je willen opofferen voor een groep van 11 wolven die dagelijks rond de 10 kilo vlees nodig hebben...

wolvenopvang voeren de wolven met aangereden wild

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:50

MairiMacBran schreef:
Het vangen, verdoven en zenderen is voor clubjes als Animal Rights en co reden om steeds maar weer een kort geding aan te spannen en die winnen ze ook keer op keer weer.
Wat denk je dat ze gaan doen als men wil vangen, verdoven, zenderen én steriliseren?

Ik vind het iig íets van een oplossing maar heb niet de illusie dat er op enige termijn een rechter daar toestemming voor gaat geven.
Zolang deze clubs het voor het zeggen hebben in deze gebeurt er helemaal niets.

dat klopt maar ze afschieten zal nog minder snel gebeuren..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:52

Ik vraag me af hoe komen ze in vredesnaam aan die dieren?

Ik kan me niet voorstellen dat een boer zijn schapen of koeien verkoopt als bait?
Maar ja, sommigen verkopen ook dieren die halal geslacht worden.

Onze slager had ooit zijn slachterij verhuurd aan mensen voor halal slacht, nooit weer. Hij is zich de rambam geschrokken en wilde de dieren helpen.
Maar dat mag niet.
Hij heeft ze weggestuurd uiteindelijk.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 13:52

Volgens mij vindt iedere hond het leuk in een kadaver te rollen.
Onze berners doen het wel als ze de kans krijgen in een restant vogel of zo te rollen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 13:53

@Sassy4barrel: Daar heb ik geen probleem mee, want die zijn helaas toch al dood. Net zo goed als dat ik liever zou zien dat de vermoorde schapen etc gewoon als voer gedumpt worden. Het leed is toch al geleden en dan zorgen ze er misschien voor dat er minder gejaagd wordt op dieren waar het niet de bedoeling op is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:12

DubbelFun schreef:

Aangezien ze niet altijd van die dieren eten, en vermoedelijk ook niet terug komen voor 2e hap ergens richting de 1-2/week dus 50-100 per jaar. Lijkt mij toch dat je vragen gaat krijgen, die aantallen gaan opvallen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 14:17

Wilde al zeggen 5 kilo per dag maar vermoorden 100 kilo per dag. Voor de lol.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 14:29

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-24 14:31

Boeren in Brabant maken zich op voor de komst van de wolf
Citaat:
11 november 2024/Nederland
Tilburg
Boeren in de regio maken zich klaar voor de wolf: ‘Een foutje en de wolf straft genadeloos af’

Wolven hebben maar twee dingen nodig: voedsel en een geschikte leefomgeving. We denken vaak dat wolven zich alleen thuis voelen in grote ruige natuur zonder veel mensen in de buurt. Dat is niet het geval. “Wolven kunnen zich ook prima thuis voelen in cultuurlandschap, zelfs met veel mensen in de buurt”, vertelt Matilde Klavere, communicatieadviseur bij het wolvenmeldpunt.

De wolf trok tot dusver twee keer door gebieden rondom Tilburg, een keer bij Oisterwijk en de andere keer bij Gilze en Rijen. Zwervende wolven, op zoek naar een nieuw territorium, hebben geen navigatie en gaan aan de wandel op zoek naar een nieuw leefgebied. “We hebben door camerabeelden en DNA-onderzoek uit uitwerpselen aangetoond dat er al meerdere wolven door Zuid-Nederland zijn getrokken”, vertelt Klavere.
Aantrekkelijke leefomgeving
Ideale leefomstandigheden zijn er niet voor de wolf, vervolgt ze haar verhaal. “Elke wolf wordt anders opgevoed en heeft een ander beeld van wat voldoende is als leefomgeving.” Maar voor de gemiddelde wolf, al bestaat die natuurlijk niet, is één ding het belangrijkste: voedsel.
Denk aan ree, schapen, zwijnen, planten of soms zelfs afval. Volgens natuurmonumenten is de gemiddelde omvang van een wolventerritorium 200 vierkante kilometer; dat zijn meer dan 28.000 voetbalvelden. “Maar als er concurrentie van andere wolven is, neemt de wolf genoegen met minder ruimte. Wolven kunnen zich ook prima thuis voelen in cultuurlandschap, zelfs met veel mensen in de buurt.”
Maatregelen tegen de wolven
Volgens de wet zijn dierhouders verplicht om hun dieren te beschermen tegen roofdieren. “Ik juich het alleen maar toe als boeren maatregelen nemen. Het is wel belangrijk dat de richtlijnen van BIJ12 exact worden gevolgd”, vertelt Klavere. Daarbij moet je denken aan het ophokken van vee in nachthok, kuddebewakingshonden en visuele maatregelen. “Eén foutje en de wolf straft dat genadeloos af. Dat is de reden dat er regelmatig wolven ‘een wolfwerende omheining’ overwinnen.”
Boeren in de omgeving van Tilburg nemen inderdaad al van dit soort maatregelen in lijn met het advies van BIJ12. Schapenhouders in Loon op Zand en Oisterwijk maken zich klaar voor de komst van de wolf en die kan volgens hen niet lang uitblijven

https://www.youtube.com/watch?v=KHQSls1TidY&t=6s

Link naar het artikel
https://www.omroeptilburg.nl/regio/tilb ... GSb0YWIS1g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14V8yS ... tid=WC7FNe

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:02

tienus63 schreef:
Boeren in Brabant maken zich op voor de komst van de wolf
Citaat:
11 november 2024/Nederland
Tilburg
Boeren in de regio maken zich klaar voor de wolf: ‘Een foutje en de wolf straft genadeloos af’

Wolven hebben maar twee dingen nodig: voedsel en een geschikte leefomgeving. We denken vaak dat wolven zich alleen thuis voelen in grote ruige natuur zonder veel mensen in de buurt. Dat is niet het geval. “Wolven kunnen zich ook prima thuis voelen in cultuurlandschap, zelfs met veel mensen in de buurt”, vertelt Matilde Klavere, communicatieadviseur bij het wolvenmeldpunt.

De wolf trok tot dusver twee keer door gebieden rondom Tilburg, een keer bij Oisterwijk en de andere keer bij Gilze en Rijen. Zwervende wolven, op zoek naar een nieuw territorium, hebben geen navigatie en gaan aan de wandel op zoek naar een nieuw leefgebied. “We hebben door camerabeelden en DNA-onderzoek uit uitwerpselen aangetoond dat er al meerdere wolven door Zuid-Nederland zijn getrokken”, vertelt Klavere.
Aantrekkelijke leefomgeving
Ideale leefomstandigheden zijn er niet voor de wolf, vervolgt ze haar verhaal. “Elke wolf wordt anders opgevoed en heeft een ander beeld van wat voldoende is als leefomgeving.” Maar voor de gemiddelde wolf, al bestaat die natuurlijk niet, is één ding het belangrijkste: voedsel.
Denk aan ree, schapen, zwijnen, planten of soms zelfs afval. Volgens natuurmonumenten is de gemiddelde omvang van een wolventerritorium 200 vierkante kilometer; dat zijn meer dan 28.000 voetbalvelden. “Maar als er concurrentie van andere wolven is, neemt de wolf genoegen met minder ruimte. Wolven kunnen zich ook prima thuis voelen in cultuurlandschap, zelfs met veel mensen in de buurt.”
Maatregelen tegen de wolven
Volgens de wet zijn dierhouders verplicht om hun dieren te beschermen tegen roofdieren. “Ik juich het alleen maar toe als boeren maatregelen nemen. Het is wel belangrijk dat de richtlijnen van BIJ12 exact worden gevolgd”, vertelt Klavere. Daarbij moet je denken aan het ophokken van vee in nachthok, kuddebewakingshonden en visuele maatregelen. “Eén foutje en de wolf straft dat genadeloos af. Dat is de reden dat er regelmatig wolven ‘een wolfwerende omheining’ overwinnen.”
Boeren in de omgeving van Tilburg nemen inderdaad al van dit soort maatregelen in lijn met het advies van BIJ12. Schapenhouders in Loon op Zand en Oisterwijk maken zich klaar voor de komst van de wolf en die kan volgens hen niet lang uitblijven

https://www.youtube.com/watch?v=KHQSls1TidY&t=6s

Link naar het artikel
https://www.omroeptilburg.nl/regio/tilb ... GSb0YWIS1g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/14V8yS ... tid=WC7FNe

Het valt me zo p dat overal zo gemakkelijk over wordt gedacht. Neem maar een nachthok, schaf maar omheining aan, neem maar een paar kbh en dan nu ook ineens visuele maatregelen. Ja hoor, doen we even. Die mensen die dit zeggen, hebben die überhaupt wel door wat ze noemen, als of dat allemaal appeltje eitje is. Zo naïef en zo dom.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 15:05

En zeg je tegen dat soort lui maak je tuin katten proof zodat ze een ander geen last bezorgen is dat op 101 manieren niet mogelijk en onbetaalbaar.
Maar tegen de wolf in hectaren golvend land is het heel simpel...

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 17:49

DuoPenotti schreef:

Het is bekend dat dieren van nature bang zijn voor vuur, wellicht kunnen we rook aroma gebruiken om ze weg te houden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 20:03

tienus63 schreef:
Ik kijk even de uitzending van Rypke Zeilmaker met Annemieke van Straaten.
Interessante Tijden aflevering 57

https://youtu.be/9WMVQ9_H2OY?si=5lrGuk2CNlcmlfjs

Wat een doofpotten gedoe! Ben pas bijna 14 minuten aan het kijken.

Heel erg interessant, vooral ook omdat zij dus bewijs heeft dat BIJ12 niet test op hybrides. Vandaar al die valse hond uitslagen.