mysa schreef:Ik weet niet of die dreiging zo sterk is als die defensie-kopstukken zeggen. Kijk hoe lang Rusland nu al bezig is met Oekraïne. Zou in een paar dagen klaar zijn, zeiden ze eerst.
En dan zou Rusland het ook nog eens op gaan nemen tegen de NAVO? Of in elk geval tegen veel Europese landen tegelijk?
Kan hoor, maar dan weet men blijkbaar meer dan wij burgers. Als de diverse inlichtingendiensten aanwijzingen hebben dat Rusland achter de schermen bezig is een verbond aan te gaan met andere partijen, ik noem maar wat, bijvoorbeeld Iran, Noord-Korea en vast nog wel meer onverwachte kandidaten, dan zou het kunnen.
Tenslotte:ik wil niet cynisch zijn maar dit is natuurlijk wel een uitgelezen moment om eindelijk defensie uit de financiële verwaarlozing te halen.
Rusland stopt niet zolang het soldaten heeft aka genoeg mannen in de inzetbare leeftijdsgroep. En zelfs met de slechte demografie daar door minder geboortes praat je in een oorlogseconomie dan nog over 5-10 miljoen mannen. Tenzij je die allemaal in Oekraine kunt laten sneuvelen, gaat de EU/NAVO hier mee te maken krijgen. Poetin is weliswaar het boegbeeld van, maar hele scenario lag al klaar voor hij aan de macht kwam. Ook al zou Rusland een andere president krijgen, dat is geen garantie op vrede. Navalny bv staat ook achter de oorlog in Oekraine al heeft hij wel commentaar op de mislukkingen van het leger, oplossing is eerder meer bommen dan vrede.