Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:14

mysa schreef:
Ik weet niet of die dreiging zo sterk is als die defensie-kopstukken zeggen. Kijk hoe lang Rusland nu al bezig is met Oekraïne. Zou in een paar dagen klaar zijn, zeiden ze eerst.
En dan zou Rusland het ook nog eens op gaan nemen tegen de NAVO? Of in elk geval tegen veel Europese landen tegelijk?

Kan hoor, maar dan weet men blijkbaar meer dan wij burgers. Als de diverse inlichtingendiensten aanwijzingen hebben dat Rusland achter de schermen bezig is een verbond aan te gaan met andere partijen, ik noem maar wat, bijvoorbeeld Iran, Noord-Korea en vast nog wel meer onverwachte kandidaten, dan zou het kunnen.

Tenslotte:ik wil niet cynisch zijn maar dit is natuurlijk wel een uitgelezen moment om eindelijk defensie uit de financiële verwaarlozing te halen.

Rusland stopt niet zolang het soldaten heeft aka genoeg mannen in de inzetbare leeftijdsgroep. En zelfs met de slechte demografie daar door minder geboortes praat je in een oorlogseconomie dan nog over 5-10 miljoen mannen. Tenzij je die allemaal in Oekraine kunt laten sneuvelen, gaat de EU/NAVO hier mee te maken krijgen. Poetin is weliswaar het boegbeeld van, maar hele scenario lag al klaar voor hij aan de macht kwam. Ook al zou Rusland een andere president krijgen, dat is geen garantie op vrede. Navalny bv staat ook achter de oorlog in Oekraine al heeft hij wel commentaar op de mislukkingen van het leger, oplossing is eerder meer bommen dan vrede.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:25

Financien zijn er wel, echter materiaal koop je niet zomaar even bij de "a...ie", als ik lees wat er onderhandeld wordt over leverancies van wapens/munitie..... dan lijkt het meer op een "handelsoorlog" landjepik ect., haantjes gedrag "ik wil de grootste/machtigste/rijkste zijn". en daarom zeer gevaarlijk.

misschien hebben we genoeg mensen die "drones" uit de lucht kunnen halen voordat ze ons land bereiken, is ook niet onbelangrijk in deze moderne oorlogvoering

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 13:58

mysa schreef:
Ik weet niet of die dreiging zo sterk is als die defensie-kopstukken zeggen. Kijk hoe lang Rusland nu al bezig is met Oekraïne. Zou in een paar dagen klaar zijn, zeiden ze eerst.
En dan zou Rusland het ook nog eens op gaan nemen tegen de NAVO? Of in elk geval tegen veel Europese landen tegelijk?

Kan hoor, maar dan weet men blijkbaar meer dan wij burgers. Als de diverse inlichtingendiensten aanwijzingen hebben dat Rusland achter de schermen bezig is een verbond aan te gaan met andere partijen, ik noem maar wat, bijvoorbeeld Iran, Noord-Korea en vast nog wel meer onverwachte kandidaten, dan zou het kunnen.

Tenslotte:ik wil niet cynisch zijn maar dit is natuurlijk wel een uitgelezen moment om eindelijk defensie uit de financiële verwaarlozing te halen.

Klopt men weet meer. De oorlogsindustrie in Rusland draait op volle toeren. Op dit moment zijn er ook voor Rusland problemen maar niet meer op de lange termijn want ze produceren enorm en schalen op.
Er zijn volop een soort "Jugend Schule" ( jongeren scholen) waarin jongeren/ kinderen vaak nog maar gebrainwasht worden en al jaren en voorbereid worden om voor school en vaderland als helden te vechten.
Ze worden gedrild zo jong als ze zijn waarin ze leren met wapens om te gaan , te schieten etc. De VPRO heeft met behulp van gemaakte beelden van leerkrachten die op die scholen werkten en vertrokken zijn, een reportage daarover gemaakt. Zeer schokkend en alarmerend vonden wij dat en ook die leerkrachten vonden dat.

We zijn enorm naïef.

Mijn man zei op "het zal niet zo'n vaart lopen" van verschillende mensen op TV als reactie op die reportage, dat zeiden veel Nederlanders toen Hitler in 1939 Polen binnenviel ook. Met neutraliteit dacht Nederland het te redden. Hopelijk hebben we daarvan geleerd.

Europa zal echt enorm militair moeten gaan opschalen en zich moeten gaan voorbereiden op zware tijden. Anders lopen we achter de feiten aan. Maar beter is nog met hand en tand Oekraïne mee steunen financieel en materieel. Want anders gaat het sneller fout als dat wij denken.

Veronica2

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:41

Pien, zo te horen heb je je behoorlijk bang laten maken door de propaganda. Je woont in een land dat een aardig oorlogszuchtige reputatie heeft, misschien maakt dat dat je al die dingen gelooft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:49

Veronica2 schreef:
Pien, zo te horen heb je je behoorlijk bang laten maken door de propaganda. Je woont in een land dat een aardig oorlogszuchtige reputatie heeft, misschien maakt dat dat je al die dingen gelooft.

Nee hoor. Ik lees internationaal en Nederlands nieuws.
Ik ben voorbereid en totaal niet bang.

Regelmatig wordt er in de Noordzee Russische boten gesignaleerd die de windmolenparken in beeld brengen, cq onderzoek doen naar alle electriciteit kabels etc.

Dit gebeurt voor de kust van Nederland, idem Noorwegen en Denemarken. Een conventionele oorlog gaan we echt niet meemaken, denk ik .

Maar wel obstructie als het gaat om stroom, hacken etc om het bewoners lastig te maken.
Wij zijn zelfvoorzienend. Dus ik maak mij totaal niet druk om mezelf.

Voor mij is al lang duidelijk dat we zware tijden tegemoet gaan. Het is niet de vraag of de oorlog dichtbij komt, maar wanneer, voor mij.

Een analyse over kwetsbaarheid van Nederland en onderzoek van de Russen al jarenlang, word wakker!! Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

https://pointer.kro-ncrv.nl/russische-s ... e-noordzee

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:18

Ik ben niet direct bang, maar de berichten en waarschuwingen over eventueel een 3e wereldoorlog zijn toch niet heel prettig om te horen. Denken jullie dat het 'gevaar' uit Rusland komt? Of misschien meer uit het midden-oosten (moslimlanden).
Onlangs is het terreurdreigingsniveau opgeschaald naar 5. Kerstmarkten ed worden extra beveiligd. Dát vind ik enger dan Rusland eerlijk gezegd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:23

Rusland probeert al jaren hier de boel te ontregelen. In Coronatijd met verontrustende berichten over de vaccins, en rond verkiezingtijd met berichten "hoe erg het toch allemaal is in Nederland". Ik ben altijd nog bang dat Rusland een keer de energiecentrales of het bankwezen hier plat legt.

Terroristen vanuit religieuze hoek (moslimlanden) zijn vaak eenlingen, maar vanuit Rusland wordt het vanuit de staat geinitieerd, dat vind ik veel enger!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:29

Vanuit het middenoosten ben ik er niet bang voor.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:35

prompter schreef:
Rusland probeert al jaren hier de boel te ontregelen. In Coronatijd met verontrustende berichten over de vaccins, en rond verkiezingtijd met berichten "hoe erg het toch allemaal is in Nederland". Ik ben altijd nog bang dat Rusland een keer de energiecentrales of het bankwezen hier plat legt.

Terroristen vanuit religieuze hoek (moslimlanden) zijn vaak eenlingen, maar vanuit Rusland wordt het vanuit de staat geinitieerd, dat vind ik veel enger!

Precies dit dus. Goed verwoord Prompter.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:40

Rusland kan problematisch zijn, maar als die bv het stroomnet plat legt, doet honger, kou, domme acties als fikkie stoken in huis om warm te blijven en agressie/frustratie onderling meer dan een bombardementen of een leger. Zonder duidelijke vijand en problematische communicatie en dus ook coordinatie vanuit de overheid kan sociale cohesie ook inklappen, zeker samen met culturele verschillen.
Voor Rusland zeer aantrekkelijk dus, leg de stroomvoorziening langdurig plat en laat de daar op volgende onrust het werk voor je doen. Is alleen wel een flinke operatie aangezien dat betekent dat je het hele Europese net plat moet leggen en niet alleen via hacken, maar dat je ook fysiek kritieke hoogspanningslijnen moet verbreken. Dat is dan inderdaad een aanval op NAVO/EU bevolking en gezien de schaal automatisch artikel 5. Moeten ze wel heel goed bewijs weten te verstoppen dat zij er achter zitten, want anders ligt kremlin toch wel plat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:54

een eventuele aanval van Rusland op een NAVO land, betekent voor Rusland toch oorlog met Amerika... ik denk dat ze daar toch wel wat voorzichtig mee zijn, want dat winnen ze niet.

Ik vind moslim extremisme toch wel enger eigenlijk, willekeurige aanslagen op burgers, daar kan je zo weinig tegen doen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:53

juval schreef:
een eventuele aanval van Rusland op een NAVO land, betekent voor Rusland toch oorlog met Amerika... ik denk dat ze daar toch wel wat voorzichtig mee zijn, want dat winnen ze niet.

Ik vind moslim extremisme toch wel enger eigenlijk, willekeurige aanslagen op burgers, daar kan je zo weinig tegen doen.

Ik denk dat moslimlanden banger zijn voor ons dan omgekeerd... Met "het westen" hebben we toch wel honderden duizenden doden op ons geweten in de afgelopen jaren....
En nu steunen we ook nog openlijk een genocide terwijl we live mee kunnen kijken....

De kans dat je hier geraakt wordt door bliksem is volgens mij een stuk groter dan dat een gestoorde terrorist wat doet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 22:42

'... een gestoorde terrorist'.

Dan het lijkt alsof terrorisme een geestesziekte zou zijn.

Uiteraard kan iemand zo getergd zijn dat hij of zij overgaat tot geweld.
... en een aantal mensen die dit in Nederland doet, krijgt terecht straf plus TBS.

Maar door terrorisme alleen maar als een geestesziekte te beschrijven, verdwijnen de maatschappelijke, politieke en sociale aspecten.

Als "het westen" hebben wij nogal wat Arabisch bloed aan onze handen.

Één voorbeeldje. ... Saddam Hoessein mocht zijn eigen bevolking treiteren en terroriseren, en toen hij de oliekraan naar Amerika dicht wilde draaien kwamen er opeens westerse legers.
Die zich "niet altijd even netjes hebben gedragen" (neerschieten van soldaten die zich hadden overgegeven) en het land vervolgens in chaos achterlieten.
'Dan maak je jezelf niet populair.'

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:58

tamary schreef:
Dat is dan inderdaad een aanval op NAVO/EU bevolking en gezien de schaal automatisch artikel 5.

Dit is wel heel fantasierijk en ik denk dat je wat houtjes bij elkaar legt die niet bij elkaar horen. Het kan gebeuren dat er een dergelijke hack komt, maar dat is niet 'automatisch' een aanval op een lidstaat van de NAVO.

Voor de mensen die bang zijn voor een aanval uit een van de islamitische kernlanden, welke zou dat dan moeten zijn en wat denken die hier te halen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:03

Janneke2 wat ben je toch vaag

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 01:12

Veronica2 schreef:
tamary schreef:
Dat is dan inderdaad een aanval op NAVO/EU bevolking en gezien de schaal automatisch artikel 5.

Dit is wel heel fantasierijk en ik denk dat je wat houtjes bij elkaar legt die niet bij elkaar horen. Het kan gebeuren dat er een dergelijke hack komt, maar dat is niet 'automatisch' een aanval op een lidstaat van de NAVO.

Voor de mensen die bang zijn voor een aanval uit een van de islamitische kernlanden, welke zou dat dan moeten zijn en wat denken die hier te halen?

Marc Elsberg schreef in blackout een scenario om heel Europa plat te leggen qua stroom (met alle bijkomende problemen als stervend melkvee, kerncentrales die zonder diesel kwamen voor het koelen van splijtstofstaven, etc.) Het is geen draaiboek, maar mogelijk is het inderdaad. Daar was de schuldige een groep fanatici die een andere wereld wilden (groener, etc.), maar ja vingerwijzen naar een land was wel degelijk de eerste reflex. Zo'n operatie is namelijk nogal technisch en vraagt veel van de mensen die het uitvoeren. Veel landen zijn te afhankelijk van elkaar om daar serieus over na te denken, maar mogelijk is het zeker.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:34

Men is zich in Nederland echt wel aan het voorbereiden op een cyber-crisis.
Veel crisistrainingen bij overheid en grote organisaties spitsen zich al een tijdje toe op cyber. Neemt niet weg dat het technisch gezien bijna niet te voorkomen is. Maar er wordt in elk geval geprobeerd de gevolgen te beperken.
En ja, vooral met het oog op Rusland en (nog) niet zozeer vanwege andere landen of groeperingen.
Rusland is al jaren bezig met digitale desinformatie, het bespelen van de publieke opinie maar ook hackerscollectieven zitten niet bepaald stil.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:51

Om Europa te verslaan zijn er andere opties voor Rusland dan een rechtstreekse aanval met bommen en granaten op een NAVO-land.

Hier is een analyse te vinden die een mogelijk (deel)scenario beschrijft van het destabiliseren en uithollen van Europese landen van binnenuit, dus zonder dat er een NAVO artikel 5 ontstaat. https://threadreaderapp.com/thread/1739 ... 18624.html

De huidige oorlog in Ukraïne is niet in 2022 pas ontstaan maar is in 2014 gestart met door Russische (zogenaamd niet staats-gelieerde) groeperingen in de Donbass uit te zetten en daar een zogenaamde burger-oorlog te creeeren. Dit trucje kan ook in de Baltische staten uitgehaald worden, ook daar is nog een flink percentage van Russische origine.

Een ander deel van de aanpak is de manier zoals nu Orban aan de macht wordt gehouden, het verrijken van de elite en de populistische roep om de grenzen te sluiten, eigen land/volk eerst en geen deel meer uit te maken van international verbonden (Brexit, Nexit). Ieder land wordt zo "uit eigen vrije wil" geïsoleerd van de internationale (Europese Unie/NAVO) verbonden.

Tel daarbij op de mogelijkheden die hier boven worden genoemd van de platleggen van electriciteits- en dataverbindingen en je hebt een cocktail om heel Europa in een aantal jaar tijd op de knieën te krijgen zonder een destructieve artikel 5 oorlog.

Een ander (nogal eng) deel van de analyse zegt; wanneer Rusland het voor het zeggen heeft in Europa gebruikt het de bevolking om hun legers te bemannen. Zie hoe er nu vooral mannen uit de vergelegen regio's van Rusland naar het front gestuurd worden en ook uit de bezette gebieden in Ukraïne mensen gedwongen worden om voor Rusland te vechten. Dit scenario doortrekkend zullen we niet in West-Europa vechten maar er is een enggezicht denkbaar dat we naar het Midden-Oosten, Afrika, China of India worden gestuurd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 16:58

Gelukkig nieuwjaar allemaal.

Graag trap ik af met dit stukje van Raf Daenen die vanaf afstand een aantal moeilijkheden schetst waar we mee te maken krijgen en hebben in Nederland , "met zijn allen op dat hele kleine stukje aarde" en de komende politici succes wenst met hun enorme taak waar ze voor staan.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... ukje-aarde

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:21

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-24 16:50

Haha Pien... Caroline,s natuurlijke isolatie :+ :D

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 10:52

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:14

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... n-en-sport

De site van de Rijksoverheid zegt dat hij per 12 januari eervol ontslag heeft gekregen.

Rutte heeft ondertussen gezegd dat het begrijpelijk is 'dat het kabinet leegloopt'.
Of het ook goed is dat het kabinet leegloopt is een andere zaak...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 12:40

Dat is wat het volk wil toch? Alle kundige elitaire politici erin en alle "gewone" mensen die meer op hun lijken erin politiekertje spelen. Ik neem het ze niet kwalijk.

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... impossible

Kaag ook naar het buitenland. Gewoon weggepest. Eewig zonde dat we een wilders verkiezen boven een Kaag.

Beste wensen iedereen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-24 13:14