Het gezegde als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel is vaak van toepassing. We zijn af en toe geïnteresseerd in de franse gang van zaken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pien_2010 schreef:elnienjo schreef:Is energie in Frankrijk wellicht niet geprivatiseerd?
Ik heb eventjes gegoogeld en bv EDF de grootste enregie maatschappij in frankrijk daarvan is de overheid de grootste aandeelhouder. Daarom kan Frankrijk dit doen. In België bv is dat niet mogelijk. De prijzen zijn tot april bevroren.
Dit ga je natuurlijk rechts- of linksom als burger betalen. Of via de energie-rekening, of via de belasting.Citaat:Maar de druk op het kabinet om meer te doen neemt toe. Zo pleitte FNV-voorzitter Tuur Elzinga dinsdag voor het instellen van een prijsplafond: een maximumprijs voor energie. Het is een maatregel die in Frankrijk tot de nodige complicaties heeft geleid.
Het grootste Franse elektriciteitsbedrijf, EDF, komt door het prijsplafond in financiële problemen. De Franse staat wil om die reden EDF helemaal nationaliseren, Frankrijk is al voor 84 procent eigenaar van de energiereus. EDF is de uitbater van tientallen kerncentrales, een belangrijke pijler onder de Franse energiemarkt.
Roodvos schreef:Dit ga je natuurlijk rechts- of linksom als burger betalen. Of via de energie-rekening, of via de belasting.
pien_2010 schreef:Yep en al dat goedkope gas ooit ingekocht, gaat nu voor de topprijs over de toonbank en als de prijzen dalen of laag zijn, dan heet het "er is indertijd duur ingekocht". Ik weet het is cynisch, maar hier zien we dus wat het met een bevolking doet als je alles los laat en staatsbemoeienis met zeer essentiële zaken los laat. En zeer essentieel dan denk ik aan de openbare nutsbedrijven (water, elektriciteit , gas en openbaar vervoer).
En nee, ik ben echt niet voor enkel staatsbemoeienis, maar ik ben ook niet voor 100% vrije markt principe .
Loretta schreef:Pieter Omtzigt kijkt kritisch naar het huidige energiebeleid.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ng-897956/
Loretta schreef:Pieter Omtzigt kijkt kritisch naar het huidige energiebeleid.
Sansevieria schreef:Loretta schreef:Pieter Omtzigt kijkt kritisch naar het huidige energiebeleid.
Tenminste een politicus die dingen durft te benoemen.
Zouden we er meer van nodig hebben in Nederland.
En geef dan meteen maar een paar anderen uit het pluche een functie elders
Loretta schreef:Het zou echt de grootste politieke wanprestatie zijn als ze nu zouden vallen. Dan hebben ze echt 0,0 verantwoordelijkheidsgevoel. Ze moeten nu eindelijk eens wat aan de problemen gaan doen. Ze grossieren al weer de hele zomer in besluiteloosheid.
Maar aan de andere kant. Als ze wel vallen. Dan laten ze toch wel heel duidelijk zien dat ze het echt niet kunnen.
Loretta schreef:Het zou me eigenlijk ook niet veel meer verbazen als de Nederlander er met nieuwe verkiezingen weer net zo hard in tuint en wederom Rutte met de VVD weer de grootste laat worden. Wat dat betreft heb niet veel vertrouwen meer in de Nederlandse kiezer. Je kunt beter 17 miljoen ezels een rood potlood geven.
IMANDRA schreef:Wauw.
Misschien aan gedacht dat die mensen andere dingen belangrijk vinden en daarom anders stemmen? Om ze nu gelijk ezels te noemen…