Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:26

My pleasure :D
Het gezegde als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel is vaak van toepassing. We zijn af en toe geïnteresseerd in de franse gang van zaken. :P

pien_2010

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 11:58

Wat me opvalt, toen ik wat googeldw nav jouw opmerking, dat er behoorlijk wat Belgische krantenartikelen naar boven kwamen, maar nul Franse.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:34

:D
Nee, want dat boeit de fransen meestal niet zo wat de belgen aan belastingen moeten betalen in Frankrijk, dus niet nieuwswaardig voor ginder.

Als je de wetteksten erbij neemt, vindt je vast wel één en ander terug. Maar da's zware kost :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:44

Ga ik ook niet doen, want de Vlaamse krantenartikelen vind ik overtuigend genoeg. Leuk dit van Bokt. Leer nog eens wat van je Pandora!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 12:50

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 13:46

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:
Is energie in Frankrijk wellicht niet geprivatiseerd?

Ik heb eventjes gegoogeld en bv EDF de grootste enregie maatschappij in frankrijk daarvan is de overheid de grootste aandeelhouder. Daarom kan Frankrijk dit doen. In België bv is dat niet mogelijk. De prijzen zijn tot april bevroren.

Hmm, maar het is in Frankrijk niet alleen maar feest m.b.t. de energie-/gasprijzen volgens dit NOS-artikel:
https://nos.nl/artikel/2440033-energie- ... ekening-op
Citaat:
Maar de druk op het kabinet om meer te doen neemt toe. Zo pleitte FNV-voorzitter Tuur Elzinga dinsdag voor het instellen van een prijsplafond: een maximumprijs voor energie. Het is een maatregel die in Frankrijk tot de nodige complicaties heeft geleid.

Het grootste Franse elektriciteitsbedrijf, EDF, komt door het prijsplafond in financiële problemen. De Franse staat wil om die reden EDF helemaal nationaliseren, Frankrijk is al voor 84 procent eigenaar van de energiereus. EDF is de uitbater van tientallen kerncentrales, een belangrijke pijler onder de Franse energiemarkt.
Dit ga je natuurlijk rechts- of linksom als burger betalen. Of via de energie-rekening, of via de belasting.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 14:02

Roodvos schreef:
Dit ga je natuurlijk rechts- of linksom als burger betalen. Of via de energie-rekening, of via de belasting.

Als het via de belastingen betaald gaat worden, dan is het naar gelang hoogte inkomen en worden de midden en lagere inkomens gespaard en betalen de hoge inkomens de rekening.
De energierekening hier is 4% duurder en dit ligt vast tot april 2023. Dus op dit moment betalen we niet de rekening als gewone burgers die in Frankrijk wonen, laat staan zoals het in Nederland verhoogd is.
Dit geldt overigens ook voor de gas rekening (we hebben een reservoir achter het huis staan die gevuld gaat worden volgen week en de prijs is iets hoger als vorig jaar)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:03

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:29

Yep en al dat goedkope gas ooit ingekocht, gaat nu voor de topprijs over de toonbank en als de prijzen dalen of laag zijn, dan heet het "er is indertijd duur ingekocht". Ik weet het is cynisch, maar hier zien we dus wat het met een bevolking doet als je alles los laat en staatsbemoeienis met zeer essentiële zaken los laat. En zeer essentieel dan denk ik aan de openbare nutsbedrijven (water, elektriciteit , gas en openbaar vervoer).
En nee, ik ben echt niet voor enkel staatsbemoeienis, maar ik ben ook niet voor 100% vrije markt principe .

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:55

pien_2010 schreef:
Yep en al dat goedkope gas ooit ingekocht, gaat nu voor de topprijs over de toonbank en als de prijzen dalen of laag zijn, dan heet het "er is indertijd duur ingekocht". Ik weet het is cynisch, maar hier zien we dus wat het met een bevolking doet als je alles los laat en staatsbemoeienis met zeer essentiële zaken los laat. En zeer essentieel dan denk ik aan de openbare nutsbedrijven (water, elektriciteit , gas en openbaar vervoer).
En nee, ik ben echt niet voor enkel staatsbemoeienis, maar ik ben ook niet voor 100% vrije markt principe .

Dit heb ik dus altijd gezegd. Dit is waar het Neo liberalisme toe leidt. De Nederlanders hebben 12 jaar lang achter die clown van de VVD aan gelopen. Nu wordt alles heel makkelijk op de oorlog afgeschoven. Maar dat is maar een deel van het verhaal. Het grootste probleem is voortdurend wanbeleid van het kabinet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:59

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 17:05

Loretta schreef:
Pieter Omtzigt kijkt kritisch naar het huidige energiebeleid.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ng-897956/

Tenminste een politicus die dingen durft te benoemen.
Zouden we er meer van nodig hebben in Nederland.

En geef dan meteen maar een paar anderen uit het pluche een functie elders :wave:

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 18:18

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:02

Sansevieria schreef:
Loretta schreef:
Pieter Omtzigt kijkt kritisch naar het huidige energiebeleid.

https://www.ewmagazine.nl/nederland/ach ... ng-897956/

Tenminste een politicus die dingen durft te benoemen.
Zouden we er meer van nodig hebben in Nederland.

En geef dan meteen maar een paar anderen uit het pluche een functie elders :wave:

Hopelijk laten ze morgen het kabinet vallen. Heel VVD en D66 mag van mij naar functie elders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 20:37

En wie gaat dan Nederland proberen te regeren Elnienjo, waar verwacht jij wel een snelle oplossing van?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:15

BigOne schreef:
En wie gaat dan Nederland proberen te regeren Elnienjo, waar verwacht jij wel een snelle oplossing van?

Ik moet er niet aan denken om nu nieuwe verkiezingen te krijgen. Dan ben je zo een jaar verder voordat er een kabinet is. Daarvoor is er net teveel aan de hand.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 21:39

Het zou echt de grootste politieke wanprestatie zijn als ze nu zouden vallen. Dan hebben ze echt 0,0 verantwoordelijkheidsgevoel. Ze moeten nu eindelijk eens wat aan de problemen gaan doen. Ze grossieren al weer de hele zomer in besluiteloosheid.

Maar aan de andere kant. Als ze wel vallen. Dan laten ze toch wel heel duidelijk zien dat ze het echt niet kunnen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:24

Loretta schreef:
Het zou echt de grootste politieke wanprestatie zijn als ze nu zouden vallen. Dan hebben ze echt 0,0 verantwoordelijkheidsgevoel. Ze moeten nu eindelijk eens wat aan de problemen gaan doen. Ze grossieren al weer de hele zomer in besluiteloosheid.

Maar aan de andere kant. Als ze wel vallen. Dan laten ze toch wel heel duidelijk zien dat ze het echt niet kunnen.

Ze laten al 2 kabinetten lang zien dat ze het niet kunnen. Jammergenoeg dat er niet verstandiger gestemd was en we niet alleen Pinokkio teruggekregen maar geknecht door Hare hooghartigheid van D66.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:31

Citaat:
maar geknecht door Hare hooghartigheid van D66.
Je bent niet goed wijs.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 22:42

Het zou me eigenlijk ook niet veel meer verbazen als de Nederlander er met nieuwe verkiezingen weer net zo hard in tuint en wederom Rutte met de VVD weer de grootste laat worden. Wat dat betreft heb niet veel vertrouwen meer in de Nederlandse kiezer. Je kunt beter 17 miljoen ezels een rood potlood geven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 00:33

Loretta schreef:
Het zou me eigenlijk ook niet veel meer verbazen als de Nederlander er met nieuwe verkiezingen weer net zo hard in tuint en wederom Rutte met de VVD weer de grootste laat worden. Wat dat betreft heb niet veel vertrouwen meer in de Nederlandse kiezer. Je kunt beter 17 miljoen ezels een rood potlood geven.

Wauw.
Misschien aan gedacht dat die mensen andere dingen belangrijk vinden en daarom anders stemmen? Om ze nu gelijk ezels te noemen…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 05:09

IMANDRA schreef:
Wauw.
Misschien aan gedacht dat die mensen andere dingen belangrijk vinden en daarom anders stemmen? Om ze nu gelijk ezels te noemen…

Ach, in het Trump topic worden mensen die op Trump stemmen wel erger weggezet, en daar heeft niemand er problemen mee. Je verontwaardiging lijkt me daarom wat selectief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 07:57

Nou je snapt inderdaad niet dat mensen er maar op blijven stemmen. Blijkbaar vinden ze dus toch dat het geweldig gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:10

Ik denk dat het eerder een gebrek aan alternatieven is. De grote middenmoot is een slappe vaatdoek maar ga je iets naar links of rechts dan zit je meteen bij een populist/extremist die misschien wel goede dingen roept maar het hoogst waarschijnlijk nooit voor elkaar zal krijgen in de praktijk (wat geen ervaren partijgenoten, etc).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-22 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 08:11

Suzanne F. schreef:
Nou je snapt inderdaad niet dat mensen er maar op blijven stemmen. Blijkbaar vinden ze dus toch dat het geweldig gaat.

Of het is kiezen tussen twee kwaden?