Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:09

Vanacht 00.00 uur was ze nog online. Ik hou jullie op de hoogte zo gauw ik meer weet. Zelf verwachten de Russen niet dat ze vandaag off line gaan ondanks de aankondiging.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:15

_San87_ schreef:
_San87_ schreef:
Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

De Russen zien het verschil wel en zullen daarom ook anders reageren.

Welk verschil, vraag ik me dan af. Waarom is een paar vliegtuigen geven een probleem, maar al die raketten en munitie niet.[/quote]

tenzij je Oekraïense piloten naar Duitsland laat komen en die vliegtuigen overschilderd zou je een piloot van een Nato lid in zo'n Mig de grens met Oekraïne over moeten laten vliegen.. met een pools vlaggetje op de staart... :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:19

Gisteravond ook nog contact gehad met een Rus via Instagram

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:28

martichr schreef:
tenzij je Oekraïense piloten naar Duitsland laat komen en die vliegtuigen overschilderd zou je een piloot van een Nato lid in zo'n Mig de grens met Oekraïne over moeten laten vliegen.. met een pools vlaggetje op de staart... :+

Er gaat geen NATO-lid die vliegtuigen overvliegen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

_San87_ schreef:
martichr schreef:

Nee.. en dus komen ze niet in de Oekraïne aan..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:37

martichr schreef:
_San87_ schreef:

Nee.. en dus komen ze niet in de Oekraïne aan..

Hoezo niet? Er zijn meer opties om vliegtuigen ergens te krijgen dan er rechtstreeks heen vliegen?

Oekraïense piloten kunnen ze ophalen in Polen, bijvoorbeeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:38

996981 schreef:

Ik ook, gaat hij wel direct zijn chats wissen naderhand??

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:41

bigone schreef:
996981 schreef:

Ik ook, gaat hij wel direct zijn chats wissen naderhand??

We hebben het niet over de situatie in Oekraïne gehad. Enkel gewauweld over alledaagse dingen

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:42

[/quote]

Nee.. en dus komen ze niet in de Oekraïne aan..[/quote]
Hoezo niet? Er zijn meer opties om vliegtuigen ergens te krijgen dan er rechtstreeks heen vliegen?

Oekraïense piloten kunnen ze ophalen in Polen, bijvoorbeeld.[/quote]

Polen laat geen Gevechtsvliegtuig vanuit zijn luchtruim de Oekraïne binnenvliegen, vandaar ook hun voorstel van Duitsland en omwisselen.. alle andere opties zijn vooral fictief.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:47

_San87_ schreef:
Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

Ik ben absoluut geen militair expert, maar een paar gevechtsvliegtuigen voor Oekraïne kunnen wel een groot verschil maken. Raketten zijn redelijk stationair, je zet de lanceerinstallatie ergens neer en kan ze dan afvuren. Maar dat heeft een beperkt bereik. Een vliegtuig is mobiel en kan een veel groter gebied bestrijken. Zo zou je bijvoorbeeld een ravage kunnen aanrichtingen in een 60 km lang konvooi, om maar eens wat te noemen. Raket vs. vliegtuig, defensief vs. offensief. Nou ja, zo kijk ik ernaar als volledige leek.

@Pien, ik hoop dat het allemaal goed gaat met je Russische vriendin. Ik vind het heel interessant om die kant van het verhaal in dit topic te lezen. Dank daarvoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:59

martichr schreef:
Polen laat geen Gevechtsvliegtuig vanuit zijn luchtruim de Oekraïne binnenvliegen, vandaar ook hun voorstel van Duitsland en omwisselen.. alle andere opties zijn vooral fictief.

Lekker makkelijk van Polen, wel vliegtuigen willen geven, maar ze mogen niet vanuit Polen Oekraïne binnenvliegen :)).

Roodvos schreef:
_San87_ schreef:

Ik ben absoluut geen militair expert, maar een paar gevechtsvliegtuigen voor Oekraïne kunnen wel een groot verschil maken. Raketten zijn redelijk stationair, je zet de lanceerinstallatie ergens neer en kan ze dan afvuren. Maar dat heeft een beperkt bereik. Een vliegtuig is mobiel en kan een veel groter gebied bestrijken. Zo zou je bijvoorbeeld een ravage kunnen aanrichtingen in een 60 km lang konvooi, om maar eens wat te noemen. Raket vs. vliegtuig, defensief vs. offensief. Nou ja, zo kijk ik ernaar als volledige leek.

@Pien, ik hoop dat het allemaal goed gaat met je Russische vriendin. Ik vind het heel interessant om die kant van het verhaal in dit topic te lezen. Dank daarvoor.

Met de gps raketten van tegenwoordig ook nog? Ik ben ook geen expert, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:27

_San87_ schreef:
Met de gps raketten van tegenwoordig ook nog? Ik ben ook geen expert, trouwens.

De draagbare systemen zoeken of zelf doel (surface-to-air) op basis van temperatuur (uitlaat van een vliegtuig) of moeten eerst op een visueel zichtbaar doel geprogrammeerd worden (met de zoeker wijs je een doel aan en de raket vliegt er vervolgens naar toe). Ze maken geen gebruik van GPS en de effectieve range is beperkt tot rond een kilometer voor anti-tank wapens.

Dit zijn draagbare systemen waarmee je 1 voertuig uit kan schakelen, geen cruise missiles die honderden kilometers kunnen vliegen en hele gebouwen weg vagen. Zo snel er groot materieel de grens over gaat (tanks, vliegtuigen, etc) zal Rusland dat als een oorlogsverklaring zien, vandaar dat niemand iets durft te sturen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-22 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:28

Maar hoe kunnen jullie met een Rus praten dan? Rusland werd toch van www afgesloten en alles werd toch geblokkeerd?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:42

Via een VPN kunnen ze nog prima naar buiten, en niet alle Russen wonen in Rusland :P

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:43

sureido schreef:
Maar hoe kunnen jullie met een Rus praten dan? Rusland werd toch van www afgesloten en alles werd toch geblokkeerd?

Blijkbaar (nog) niet dus :) dat was toch ook de vraag? Of er ivm de afsluiting nog contact is geweest? Dat is er dus. En nee niet via VPN en met een in Rusland wonende Rus.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 10:48

Er is geen volledige afsluiting van het internet, enkel van bepaalde specifieke media.
Wij hebben ook een klant met Russische productie en dat loopt op dit moment nog gewoon door. Hoe lang weet natuurlijk niemand.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:51

Hier ook nog via mijn dochters vriendin regelmatig contact met een in Rusland wonende Rus. Zij evolueren meer en meer naar fanatiek pro-Poetin naarmate het conflict vordert. Volgens hen is het wel degelijk de bedoeling de neonazi's te verdrijven, en heeft het westen, meer bepaald Oekraïne, Rusland aangevallen terwijl ze daar enkel maar oefeningen deden. := _-:( _-:(
Het is echt te erg hoe die propagandistische verslaggeving de mensen daar beïnvloedt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:12

bigone schreef:
We mogen maar hopen op één ding en dat is het stoppen van de oorlog. Wanneer het nog weken duurt en er zoveel infrastructuur vernietigd word en de tarwe niet gezaaid kan worden dan hebben we namelijk niet alleen een vluchtelingen probleem maar ook een voedsel probleem, vooral in noord Afrika. Geen tarwe betekend hongersnood daar en die miljoenen mensen zullen ook vluchten.

En dan is het echt bingo.
Hier werden vanmorgen aan het einde van de straat de werknemers naar huis gestuurd omdat de zaak niet meer kan draaien met deze hoge gasprijzen. En dat is nog maar het begin.

Kijk even hoe het ervoor staat bij de ECB en het is weer het gebruikelijke verhaal. Rusland en Amerika kunnen zich voorlopig makkelijk redden, ook doordat ze in principe zelfvoorzienend kunnen zijn als dat echt moet (en Poetin toch al geen hulp van het westen nodig heeft bij burgertje pesten) en de EU is weer de verliezende partij.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:22

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:04

Wat nou staakt het vuren in de 5 steden Kiev Soemy Marioepol Charkov en Tsjernihiv.

Dit is van de afgelopen 15 minuten

Oekraïne NU:
️WAARSCHUWING! Er is een luchtalarm afgekondigd in Kiev!
We vragen iedereen dringend de schuilkelder van de burgerbescherming te volgen!

️⚡️⚡️

️ LET OP! Luchtalarmsirenes in Kiev!

Ga alsjeblieft naar de opvang!

а️Kramatorsk! Ongerustheid!

❗️In Vinnytsia is het luchtalarm een ​​schuilplaats voor iedereen.

Luchtalarm aangekondigd in Zhytomyr - iedereen zou naar de schuilplaats moeten gaan (12:45 /09.03)

‼️Let op, regio Kirovohrad, luchtalarm!

Allemaal in het asiel!

️ ️‼ ️‼ ️ WITTE KERK, VASYLKIV -
LUCHT ALARM‼️‼️‼️

Iedereen onmiddellijk naar het asiel!

‼️Volyn! Alarm!

⚡️Let op! Luchtalarm. regio Rivne. (12:47 / 09.03)

Lubny angst!

❗️❗️❗️WAARSCHUWING LUCHT ALARM - voor iedereen in SCHUILPLAATS❗️
Chmelnytsky‼️

Let op Luchtalarm van Tsjernihiv ❗ Naar het asiel!

‼️Cherkasy! Alarm!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:24

sureido schreef:
_San87_ schreef:
https://mobile.twitter.com/nexta_tv/sta ... p203975448

Rusland gaat zichzelf afsluiten van t www.

Vandaar dat ik een beetje in de war was. Daarna werd ook gezegd dat VPN dan niks uithaalt.
Maar dat is dus gelukkig nog niet waar?

Het is nog geen 11 maart. Maar of ze t überhaupt gaan doen, geen idee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:47

_San87_ schreef:

Het probleem met de vliegtuigen is dat ze de afgelopen dertig jaar talloze updates hebben gehad. En dat zijn geen Russische updates meer maar Amerikaanse. Er zit dus ondertussen meer Amerikaanse dan Russische electronica en wapensystemen in die vliegtuigen. En het probleem met een neergeschoten vliegtuig is, is dat de tegenpartij daar heel veel kennis over je systemen uit kan halen. Dat heb je met een raket niet. En de vraag is dus of de VS het risico wil lopen of die kennis zo in Russische handen kan vallen.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:48

Òp twitter

Polen gaat vliegtuigen pas geven als alle navo landen accoord zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:00

Daks schreef:
Wat nou staakt het vuren in de 5 steden Kiev Soemy Marioepol Charkov en Tsjernihiv.

Dit is van de afgelopen 15 minuten

Oekraïne NU:
️WAARSCHUWING! Er is een luchtalarm afgekondigd in Kiev!
We vragen iedereen dringend de schuilkelder van de burgerbescherming te volgen!

️⚡️⚡️

️ LET OP! Luchtalarmsirenes in Kiev!

Ga alsjeblieft naar de opvang!

а️Kramatorsk! Ongerustheid!

❗️In Vinnytsia is het luchtalarm een ​​schuilplaats voor iedereen.

Luchtalarm aangekondigd in Zhytomyr - iedereen zou naar de schuilplaats moeten gaan (12:45 /09.03)

‼️Let op, regio Kirovohrad, luchtalarm!

Allemaal in het asiel!

️ ️‼ ️‼ ️ WITTE KERK, VASYLKIV -
LUCHT ALARM‼️‼️‼️

Iedereen onmiddellijk naar het asiel!

‼️Volyn! Alarm!

⚡️Let op! Luchtalarm. regio Rivne. (12:47 / 09.03)

Lubny angst!

❗️❗️❗️WAARSCHUWING LUCHT ALARM - voor iedereen in SCHUILPLAATS❗️
Chmelnytsky‼️

Let op Luchtalarm van Tsjernihiv ❗ Naar het asiel!

‼️Cherkasy! Alarm!

Bizar dit! En dan straks weer de schuld geven aan de Oekraïne

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:03

Bron NOS
Citaat:
Premier Rutte wil sneller van het Russische gas af
Premier Rutte wil net als de Europese Commissie sneller van het Russische gas af. "Er is geen tijd te verliezen. We hebben lang getreuzeld", zei hij in een toespraak op de universiteit SciencesPo in Parijs

Deze week presenteerde Brussel een plan om de afhankelijkheid van gas uit Rusland versneld af te bouwen. Volgens Rutte zijn de Russen goed in het "spel van de pijplijnpolitiek" en moet hen de wind uit de zeilen worden genomen. Nederland doet dat onder meer met de bouw van "een paar nieuwe kerncentrales", zei de premier.

Rutte is vandaag met vijf van zijn kabinetsleden in Parijs om met de Franse regering te spreken over onder meer de oorlog in Oekraïne. Morgen is er een Europese top in Versailles.

Citaat:
Oekraïne heeft geen zicht meer op kerncentrales
De Oekraïense autoriteiten hebben niet meer in beeld wat het stralingsniveau is van de kerncentrale in Tsjernobyl, die in Russische handen is. Dat zegt minister van Energie Haloesjenko. Ook het Internationaal Atoomenergie Agentschap IAEA heeft al zorgen geuit over de centrale: er komen geen data meer van de controlesystemen. Ook is onduidelijk hoe het met de ruim 200 werknemers gaat, die sinds de Russische inname niet meer afgelost kunnen worden en al twee weken onafgebroken aan het werk zijn.

Evenmin heeft Oekraïne nog zicht op de kerncentrale bij de zuidelijke stad Zaporizja, waar volgens Oekraïne 400 Russen zijn gelegerd. Russische media hebben gemeld dat die centrale 'normaal' functioneert.