Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
_San87_ schreef:_San87_ schreef:Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.
De Russen zien het verschil wel en zullen daarom ook anders reageren.
_San87_ schreef:martichr schreef:tenzij je Oekraïense piloten naar Duitsland laat komen en die vliegtuigen overschilderd zou je een piloot van een Nato lid in zo'n Mig de grens met Oekraïne over moeten laten vliegen.. met een pools vlaggetje op de staart...
Er gaat geen NATO-lid die vliegtuigen overvliegen.

_San87_ schreef:Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.
martichr schreef:Polen laat geen Gevechtsvliegtuig vanuit zijn luchtruim de Oekraïne binnenvliegen, vandaar ook hun voorstel van Duitsland en omwisselen.. alle andere opties zijn vooral fictief.
.Roodvos schreef:_San87_ schreef:Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.
Ik ben absoluut geen militair expert, maar een paar gevechtsvliegtuigen voor Oekraïne kunnen wel een groot verschil maken. Raketten zijn redelijk stationair, je zet de lanceerinstallatie ergens neer en kan ze dan afvuren. Maar dat heeft een beperkt bereik. Een vliegtuig is mobiel en kan een veel groter gebied bestrijken. Zo zou je bijvoorbeeld een ravage kunnen aanrichtingen in een 60 km lang konvooi, om maar eens wat te noemen. Raket vs. vliegtuig, defensief vs. offensief. Nou ja, zo kijk ik ernaar als volledige leek.
@Pien, ik hoop dat het allemaal goed gaat met je Russische vriendin. Ik vind het heel interessant om die kant van het verhaal in dit topic te lezen. Dank daarvoor.
_San87_ schreef:Met de gps raketten van tegenwoordig ook nog? Ik ben ook geen expert, trouwens.
sureido schreef:Maar hoe kunnen jullie met een Rus praten dan? Rusland werd toch van www afgesloten en alles werd toch geblokkeerd?
dat was toch ook de vraag? Of er ivm de afsluiting nog contact is geweest? Dat is er dus. En nee niet via VPN en met een in Rusland wonende Rus.
bigone schreef:We mogen maar hopen op één ding en dat is het stoppen van de oorlog. Wanneer het nog weken duurt en er zoveel infrastructuur vernietigd word en de tarwe niet gezaaid kan worden dan hebben we namelijk niet alleen een vluchtelingen probleem maar ook een voedsel probleem, vooral in noord Afrika. Geen tarwe betekend hongersnood daar en die miljoenen mensen zullen ook vluchten.
_San87_ schreef:Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.
Daks schreef:Wat nou staakt het vuren in de 5 steden Kiev Soemy Marioepol Charkov en Tsjernihiv.
Dit is van de afgelopen 15 minuten
Oekraïne NU:
️WAARSCHUWING! Er is een luchtalarm afgekondigd in Kiev!
We vragen iedereen dringend de schuilkelder van de burgerbescherming te volgen!
️⚡️⚡️
️ LET OP! Luchtalarmsirenes in Kiev!
Ga alsjeblieft naar de opvang!
а️Kramatorsk! Ongerustheid!
❗️In Vinnytsia is het luchtalarm een schuilplaats voor iedereen.
Luchtalarm aangekondigd in Zhytomyr - iedereen zou naar de schuilplaats moeten gaan (12:45 /09.03)
‼️Let op, regio Kirovohrad, luchtalarm!
Allemaal in het asiel!
️ ️‼ ️‼ ️ WITTE KERK, VASYLKIV -
LUCHT ALARM‼️‼️‼️
Iedereen onmiddellijk naar het asiel!
‼️Volyn! Alarm!
⚡️Let op! Luchtalarm. regio Rivne. (12:47 / 09.03)
Lubny angst!
❗️❗️❗️WAARSCHUWING LUCHT ALARM - voor iedereen in SCHUILPLAATS❗️
Chmelnytsky‼️
Let op Luchtalarm van Tsjernihiv ❗ Naar het asiel!
‼️Cherkasy! Alarm!
Citaat:Premier Rutte wil sneller van het Russische gas af
Premier Rutte wil net als de Europese Commissie sneller van het Russische gas af. "Er is geen tijd te verliezen. We hebben lang getreuzeld", zei hij in een toespraak op de universiteit SciencesPo in Parijs
Deze week presenteerde Brussel een plan om de afhankelijkheid van gas uit Rusland versneld af te bouwen. Volgens Rutte zijn de Russen goed in het "spel van de pijplijnpolitiek" en moet hen de wind uit de zeilen worden genomen. Nederland doet dat onder meer met de bouw van "een paar nieuwe kerncentrales", zei de premier.
Rutte is vandaag met vijf van zijn kabinetsleden in Parijs om met de Franse regering te spreken over onder meer de oorlog in Oekraïne. Morgen is er een Europese top in Versailles.
Citaat:Oekraïne heeft geen zicht meer op kerncentrales
De Oekraïense autoriteiten hebben niet meer in beeld wat het stralingsniveau is van de kerncentrale in Tsjernobyl, die in Russische handen is. Dat zegt minister van Energie Haloesjenko. Ook het Internationaal Atoomenergie Agentschap IAEA heeft al zorgen geuit over de centrale: er komen geen data meer van de controlesystemen. Ook is onduidelijk hoe het met de ruim 200 werknemers gaat, die sinds de Russische inname niet meer afgelost kunnen worden en al twee weken onafgebroken aan het werk zijn.
Evenmin heeft Oekraïne nog zicht op de kerncentrale bij de zuidelijke stad Zaporizja, waar volgens Oekraïne 400 Russen zijn gelegerd. Russische media hebben gemeld dat die centrale 'normaal' functioneert.