steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 15:35

gaat er van hier nog iemand naar Den Haag woensdag?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:00

ik wil wel, maar of ik het rond krijg thuis, weet ik niet

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:13

Tiepfoudt schreef:
De aap is nu definitief uit de mouw, maar dat was het natuurlijk al lang:

Citaat:
Met de uitkoop van de boeren komt er extra ruimte voor het bouwen van 'wegen, spoorwegen, aanleggen van windmolenparken, geeft Van Veldhoven (D66) als voorbeeld.

Landbouwgrond, dat een gigantische hoeveelheid stikstof opneemt zonder daarover te klagen, wordt ingeruild voor asfalt en beton. Dat die lui zichzelf nog serieus nemen 8)7

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... hte-boeren

Citaat:
om onder andere varkensboeren uit te kopen

Het zijn toch vooral de varkensboeren die uitgekocht worden, die hebben veelal niet veel grond omdat de dieren allemaal binnen een een krappe stal zitten..
Ik lees nergens iets over het uitkopen van akkerbouwers.
En áls er ergens een treintraject of hoofdweg moet worden aangelegd, ja dan kan zo'n boer ook worden uitgekocht, maar dat gebeurt al honderd jaar op die manier.
Ze gaan echt geen akkerbouwer uitkopen, en daarna eens bedenken, 'goh wat kunnen we met die grond doen, laten we hier eens treinrails leggen' :')

En als ze dan een varkensboer uitkopen, daarmee de stikstofuitstoot kunnen verlagen, én dan ook nog het kleine beetje grond nuttig kunnen gebruiken door er een windmolen op te zetten (die trouwens altijd gewoon in de akkervelden staan, dat wordt echt niet betegeld hoor ;) ) dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:24

Voor ons gaat het morgen helaas niet lukken |(

8nnemiek schreef:
Citaat:

Het zijn toch vooral de varkensboeren die uitgekocht worden, die hebben veelal niet veel grond omdat de dieren allemaal binnen een een krappe stal zitten..
En áls er ergens een treintraject of hoofdweg moet worden aangelegd, ja dan kan zo'n boer ook worden uitgekocht, maar dat gebeurt al honderd jaar op die manier.
Ze gaan echt geen akkerbouwer uitkopen, en daarna eens bedenken, 'goh wat kunnen we met die grond doen, laten we hier eens treinrails leggen' :')

En als ze dan een varkensboer uitkopen, daarmee de stikstofuitstoot kunnen verlagen, én dan ook nog het kleine beetje grond nuttig kunnen gebruiken door er een windmolen op te zetten (die trouwens altijd gewoon in de akkervelden staan, dat wordt echt niet betegeld hoor ;) ) dan is dat toch alleen maar mooi meegenomen?

Ik weet wel dat de meeste windmolens met hun voet in het gras staan ;)

Wat er op het moment in onze omgeving trouwens gaande is: boeren stoppen (want geen opvolger) en verhuren hun grond aan zonne-energiebedrijven. Die bieden geld joh, dat kun je bijna niet weigeren. Gevolg: hectares vol met zonnepanelen ipv gewassen die enorm veel stikstof wegvangen. Wat een geweldige stappen richting duurzaamheid en biodiversiteit :=

Die varkensboer met zijn 10-20 hectare neemt nog altijd oneindig veel meer stikstof op dan dat alle woningen, wegen en treinen bij elkaar zouden doen. Het moge duidelijk zijn dat die laatsten géén stikstof opnemen. Daarbij weet ik niet of je het nieuws gevolgd hebt, maar Schouten is al langer aan het nadenken over een sanering van de melkveehouderij. Daar zit toch behoorlijk wat grond onder.

Nogmaals ben ik wel benieuwd naar jou mening over de conclusies die het PBL onlangs heeft getrokken. Dat oa volgens hen in 44 stikstofgevoelige natura-gebieden de kritische depositiewaarde nog steeds overschreden zal worden, al zou Nederland zelf géén stikstof meer uitstoten = geen (vlieg)verkeer, industrie en landbouw in Nederland. Dat is nogal een constatering, vind je niet?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:46

8nnemiek schreef:
Citaat:

Ik weet wel dat de meeste windmolens met hun voet in het gras staan ;)

Wat er op het moment in onze omgeving trouwens gaande is: boeren stoppen (want geen opvolger) en verhuren hun grond aan zonne-energiebedrijven. Die bieden geld joh, dat kun je bijna niet weigeren. Gevolg: hectares vol met zonnepanelen ipv gewassen die enorm veel stikstof wegvangen. Wat een geweldige stappen richting duurzaamheid en biodiversiteit :=

Die varkensboer met zijn 10-20 hectare neemt nog altijd oneindig veel meer stikstof op dan dat alle woningen, wegen en treinen bij elkaar zouden doen. Het moge duidelijk zijn dat die laatsten géén stikstof opnemen. Daarbij weet ik niet of je het nieuws gevolgd hebt, maar Schouten is al langer aan het nadenken over een sanering van de melkveehouderij. Daar zit toch behoorlijk wat grond onder.

Nogmaals ben ik wel benieuwd naar jou mening over de conclusies die het PBL onlangs heeft getrokken. Dat oa volgens hen in 44 stikstofgevoelige natura-gebieden de kritische depositiewaarde nog steeds overschreden zal worden, al zou Nederland zelf géén stikstof meer uitstoten = geen (vlieg)verkeer, industrie en landbouw in Nederland. Dat is nogal een constatering, vind je niet?[/quote]

Ja vooral dat he, jammer dat je dat nergens hoort!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:04

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:00

riegje schreef:
Ja vooral dat he, jammer dat je dat nergens hoort!

Niet interessant voor politici en de media.

Mark van den Oever zijn klaagzang over 'judassen' is natuurlijk veel meer inhoudelijk en interessant genoeg om het een week lang over te hebben :')

https://www.bndestem.nl/oosterhout/farm ... ~a3648883/

Deze boerin slaat de spijker op zijn kop +:)+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 21:28

Zonnepanelen zie ik ook liever op daken dan op het veld. Maar als er mensen zo'n drama maken over windmolens dan snap ik ook wel weer dat die bedrijven dan noodgedwongen maar zonnepanelen moeten plaatsen omdat er te veel weerstand is tegen windmolens op sommige plekken. Zonde, want windenergie is eigenlijk ideaal, al helemaal in combinatie met wat zonnepanelen op de daken.

Ik ben wel benieuwd waar de stikstof vandaan komt in die gebieden als het niet van onze eigen industrie/transport/veestapel komt. Uit het buitenland? Dan zou daar dus ook de uitstoot omlaag moeten, bij Antwerpen en het Ruhrgebied bijvoorbeeld. Bij Antwerpen is de luchtkwaliteit sowieso heel erg slecht. Ik rij er regelmatig langs, en bij windstil weer zie je er echt een deken van smog boven hangen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 00:41

8nnemiek schreef:
Zonnepanelen zie ik ook liever op daken dan op het veld. Maar als er mensen zo'n drama maken over windmolens dan snap ik ook wel weer dat die bedrijven dan noodgedwongen maar zonnepanelen moeten plaatsen omdat er te veel weerstand is tegen windmolens op sommige plekken. Zonde, want windenergie is eigenlijk ideaal, al helemaal in combinatie met wat zonnepanelen op de daken.

Ik ben wel benieuwd waar de stikstof vandaan komt in die gebieden als het niet van onze eigen industrie/transport/veestapel komt. Uit het buitenland? Dan zou daar dus ook de uitstoot omlaag moeten, bij Antwerpen en het Ruhrgebied bijvoorbeeld. Bij Antwerpen is de luchtkwaliteit sowieso heel erg slecht. Ik rij er regelmatig langs, en bij windstil weer zie je er echt een deken van smog boven hangen.

Dat is inderdaad de conclusie die het PBL trekt. De vraag is dan in hoeverre landen als Duitsland en België bereid zijn om de stikstofuitstoot te verminderen. Vooralsnog hanteren zij gewoon hogere drempelwaarden... :+

Wat ik mij gewoon afvraag is of de maatregelen die er komen gaan, wel het gewenste effect gaan hebben. Ondertussen groeit de Nederlandse bevolking gestaag verder > meer stikstofuitstoot, levert de landbouw grond in > minder stikstofopname... Dat lijkt mij een totaal inefficiënte gang van zaken. Minder vee op hetzelfde aantal hectares gaan houden klinkt misschien mooi, maar is voorlopig een illusie. De investeringen die wij moesten doen om ons bedrijf duurzamer en diervriendelijker te maken, waren alleen maar mogelijk als we meer koeien zouden gaan melken. Anders was het binnen nu en 5 jaar afgelopen en stond onze 55 hectare ook grotendeels vol met zonnepanelen. Nu staat er gras, mais, graan en bieten stikstof te vangen voor hopelijk de komende 30 jaar en nog langer.

Volgens het CLO slaat er in 2018 in Nederland 1700 mol N/ha neer, waarvan ruim 65% afkomstig zou zijn van Nederlandse bronnen. Nederland veroorzaakt dus 1125 mol N/ha zelf. Daarvan zou 46% = 517 mol N/ha afkomstig zijn van de landbouw. Alle twijfels over die 46% even buiten beschouwing gelaten.

Gezien het feit dat ruim de helft van Nederland landbouwgrond is, zou ongeveer de helft van de 1700 mol N/ha = 850 mol N/ha neerslaan op landbouwgrond. Wellicht nog veel meer, gezien de onderzoeken waaruit blijkt dat ammoniak dichtbij de bron neerslaat. Tenzij iemand hier serieuze argumenten heeft om aan te nemen dat stikstof liever neerslaat op stedelijk gebied of natuur, lijkt mij dat een ruwe maar toch best logische inschatting. Met andere woorden, nogmaals, ik ben er redelijk van overtuigd dat de Nederlandse landbouw netto verbruiker is van stikstof.

Waar is de logica?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:21

Het gaat niet om logica, het gaat om vriendjespolitiek en sprookjesverhalen ;)
Tiepvoudt, jij snapt ook totaal niet wat natuur is. Natuur is bijvoorbeeld een tonnen kostend bezoekerscentrum op een mooie plek zetten waar we dan in het weekend en masse de parkeerplaats volplempen met tientallen auto's. Dan gaan we wandelen in de 'natuur', verjagen de dieren die nu nergens heen kunnen behalve dat ze verzuipen in de ondergelopen uiterwaarden. Dan wandelen we terug naar het bezoekerscentrum en nemen daar een kopje koffie met biologische appeltaart geserveerd door mensen met een beperking.
Natuur is ook riettelers die door het enorme terugschroeven van de beheersvergoeding het gebied waar ze riet snijden niet meer kunnen onderhouden, waardoor alles overwoekerd gaat worden en het Nederlandse riet niet meer gebruikt kan worden. Dan importeren we inferieure riet uit het buitenland. Dat is natuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 08:23

Ben benieuwd wat er met de derogatie gaat gebeuren overigens. Als wij voor ons kleine koppeltje vee mest moeten gaan afvoeren, dan kan dat uiteraard financieel niet uit. Maar geeft niet, dan doen we gewoon nog een paar koeien weg. Enige wat dan nog geld oplevert is een zonnepark. Voor het verschralen van de bodem maakt dat niet uit, door het mestbeleid verschraalt de boel toch al jaren.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:09

Tiepfoudt schreef:
8nnemiek schreef:

Dat is inderdaad de conclusie die het PBL trekt. De vraag is dan in hoeverre landen als Duitsland en België bereid zijn om de stikstofuitstoot te verminderen. Vooralsnog hanteren zij gewoon hogere drempelwaarden... :+

Wat ik mij gewoon afvraag is of de maatregelen die er komen gaan, wel het gewenste effect gaan hebben. Ondertussen groeit de Nederlandse bevolking gestaag verder > meer stikstofuitstoot, levert de landbouw grond in > minder stikstofopname... Dat lijkt mij een totaal inefficiënte gang van zaken. Minder vee op hetzelfde aantal hectares gaan houden klinkt misschien mooi, maar is voorlopig een illusie. De investeringen die wij moesten doen om ons bedrijf duurzamer en diervriendelijker te maken, waren alleen maar mogelijk als we meer koeien zouden gaan melken. Anders was het binnen nu en 5 jaar afgelopen en stond onze 55 hectare ook grotendeels vol met zonnepanelen. Nu staat er gras, mais, graan en bieten stikstof te vangen voor hopelijk de komende 30 jaar en nog langer.

Volgens het CLO slaat er in 2018 in Nederland 1700 mol N/ha neer, waarvan ruim 65% afkomstig zou zijn van Nederlandse bronnen. Nederland veroorzaakt dus 1125 mol N/ha zelf. Daarvan zou 46% = 517 mol N/ha afkomstig zijn van de landbouw. Alle twijfels over die 46% even buiten beschouwing gelaten.

Gezien het feit dat ruim de helft van Nederland landbouwgrond is, zou ongeveer de helft van de 1700 mol N/ha = 850 mol N/ha neerslaan op landbouwgrond. Wellicht nog veel meer, gezien de onderzoeken waaruit blijkt dat ammoniak dichtbij de bron neerslaat. Tenzij iemand hier serieuze argumenten heeft om aan te nemen dat stikstof liever neerslaat op stedelijk gebied of natuur, lijkt mij dat een ruwe maar toch best logische inschatting. Met andere woorden, nogmaals, ik ben er redelijk van overtuigd dat de Nederlandse landbouw netto verbruiker is van stikstof.

Waar is de logica?

dat hangt er dus van af wat 'het gewenste effect' is.
Is het gewenste effect zoveel mogelijk boeren uitkopen om de grond te gaan gebruiken voor huizenbouw?? ik vrees van wel. Boeren zijn niet meer van deze tijd en horen niet in een modern land als NL, Laten we gewoon lekker al ons voedsel importeren. Lekker afhankelijk worden van het buitenland.

Ik denk dat CO2, Stikstof, natuur en milieu en klimaat en duurzaamheid en dierenwelzijn allemaal maar middelen zijn om de boeren (en vissers) zo snel mogelijk weg te krijgen uit ons land

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:19

Ik ben benieuwd of de boeren zich morgen aan de gemaakte afspraken houden...

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:35

Vanuit hier gaan er 1 of 2 trekkers richting Den Haag. Ze zijn al druk aan het schoonmaken en poetsen (trekkers staan nog steeds in het werk).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:38

purny schreef:

Ik hoop het, anders krijgen media, politici en boeren-bashers weer hun zin: kunnen ze het weer een paar dagen over alles behalve de inhoud gaan hebben. De inhoud als is de eerste bevindingen van het Mesdagfonds bijvoorbeeld.

juval schreef:
dat hangt er dus van af wat 'het gewenste effect' is.
Is het gewenste effect zoveel mogelijk boeren uitkopen om de grond te gaan gebruiken voor huizenbouw?? ik vrees van wel. Boeren zijn niet meer van deze tijd en horen niet in een modern land als NL, Laten we gewoon lekker al ons voedsel importeren. Lekker afhankelijk worden van het buitenland.

Ik denk dat CO2, Stikstof, natuur en milieu en klimaat en duurzaamheid en dierenwelzijn allemaal maar middelen zijn om de boeren (en vissers) zo snel mogelijk weg te krijgen uit ons land

Ho, als je morgen omgeschakeld bent naar 100% kringlooplandbouw, ben je gewoon welkom hoor. Hoe je dat gaat financieren, zal ze een r*tzorg zijn :')

Kinke schreef:
Het gaat niet om logica, het gaat om vriendjespolitiek en sprookjesverhalen ;)
Tiepvoudt, jij snapt ook totaal niet wat natuur is. Natuur is bijvoorbeeld een tonnen kostend bezoekerscentrum op een mooie plek zetten waar we dan in het weekend en masse de parkeerplaats volplempen met tientallen auto's. Dan gaan we wandelen in de 'natuur', verjagen de dieren die nu nergens heen kunnen behalve dat ze verzuipen in de ondergelopen uiterwaarden. Dan wandelen we terug naar het bezoekerscentrum en nemen daar een kopje koffie met biologische appeltaart geserveerd door mensen met een beperking.
Natuur is ook riettelers die door het enorme terugschroeven van de beheersvergoeding het gebied waar ze riet snijden niet meer kunnen onderhouden, waardoor alles overwoekerd gaat worden en het Nederlandse riet niet meer gebruikt kan worden. Dan importeren we inferieure riet uit het buitenland. Dat is natuur.

Oh ja, zo ken ik er ook nog wel een paar :=

Natuur is ook half-wilde koeien en paarden loslaten, wachten op de eerste gewonde, de 'dader' naar het slachthuis sturen en dan eindeloos discussiëren of dat wel of niet ethisch verantwoord is.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 13:28

Citaat:
Natuur is ook half-wilde koeien en paarden loslaten, wachten op de eerste gewonde, de 'dader' naar het slachthuis sturen en dan eindeloos discussiëren of dat wel of niet ethisch verantwoord is.

Het ontbreekt je gelukkig niet aan humor: maar deze ga ik dus onthouden :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:04

Tiepfoudt schreef:
Minder vee op hetzelfde aantal hectares gaan houden klinkt misschien mooi, maar is voorlopig een illusie. De investeringen die wij moesten doen om ons bedrijf duurzamer en diervriendelijker te maken, waren alleen maar mogelijk als we meer koeien zouden gaan melken.

Maar er is een veel betere manier om dat soort investeringen te kunnen betalen; de overheid zou ervoor moeten zorgen dat de melkprijs flink omhoog gaat, net zoals de prijs van andere dierlijke producten. En dat is natuurlijk niet makkelijk, ik ga er vanuit dat daarvoor heel wat wetten moeten worden gewijzigd, importkosten op buitenlandse dierlijke producten moeten worden verhoogd enz enz.. Maar dát is imo wel waar je eigenlijk naar toe wil.

En het is natuurlijk hartstikke mooi dat een groot deel van de stikstof op landbouwgebied neerslaat. Maar dat betekent toch niet dat dat een vrijbrief zou mogen zijn om veel stikstof te blijven produceren? Als de hoeveelheid landbouwgrond hetzelfde blijft, maar het aantal dieren neemt af, dan neemt de hoeveelheid stikstof ook af, en neemt die landbouwgrond percentueel gezien meer ander stikstof op, van industrie en transport.

En wat het mooie aan natuur is: dat bestaat niet uit bieten en grasland, maar uit hoge bomen, struiken en vele soorten flora en fauna, wat niet alleen heel mooi is om doorheen te banjeren, maar vooral ook heel belangrijk is voor het zuiveren van de lucht, en al die diertjes zijn weer heel belangrijk om andere populaties onder controle te houden en om onze gewassen te bevruchten.
Wat ik hier in de buurt merk is dat de eiken in de dorpen vol zitten met processierupsen, maar in de bossen en natuur er omheen nauwelijks.. Juist omdat dát de plekken zijn waar veel vogels en andere insecten zitten. Daarom is natuur zo belangrijk, en het zou echt een ramp zijn als het evenwicht verstoord wordt door stikstof, en bepaalde diertjes en planten, hoe klein ook, zouden uitsterven. In het ergste geval help je de voedselketen om zeep.

Nu vind ik dat stikstof ook echt niet het grootste of enige probleem. De uitstoot van CO2 en methaan, en de luchtvervuiling, zijn volgens mij ook al prima redenen om over te stappen op kringlooplandbouw.

juval schreef:

:') Daar komen de complottheorieën weer :+

Allemaal bedacht door de veganistische hippie Rutte en het KNMI en al die wetenschappers over de hele wereld die erop uit zijn om de Nederlandse boer weg te pesten :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:25

Tiepfoudt schreef:
De aap is nu definitief uit de mouw, maar dat was het natuurlijk al lang:

Citaat:
Met de uitkoop van de boeren komt er extra ruimte voor het bouwen van 'wegen, spoorwegen, aanleggen van windmolenparken, geeft Van Veldhoven (D66) als voorbeeld.

Landbouwgrond, dat een gigantische hoeveelheid stikstof opneemt zonder daarover te klagen, wordt ingeruild voor asfalt en beton. Dat die lui zichzelf nog serieus nemen 8)7

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... hte-boeren

Het verbaast mij totaal niet. Tegen iedereen die nog steeds gelooft dat onze overheid iets om natuur geeft zou ik willen zeggen. Word wakker mensen! Onze overheid geeft geen sikkepit om de natuur.

En dan zal ik dezelfde mensen nog graag uit een andere droom willen helpen. De boeren die nu uiitgekocht gaan worden worden vervangen voor een paar super grootschalige megastallen die een nog veel grotere druk geven op de plaatselijke milieu inclusief gezondheidsrisico's voor omwonenden. Het enige verschil is dan nog dat deze megastallen niet in de buurt van natura 2000 gebieden staan. Mensen mogen blijkbaar wel ziek worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:41

Er zijn zat partijen die iets om de natuur geven..
Maar de huidige regering heeft simpelweg regels te volgen, ongeacht of ze er iets om geven of niet. Zelfs als we ooit een extreemrechtse regering zouden krijgen, dan nóg zullen ze zich aan die regels en afspraken moeten houden.

Ik ben wel benieuwd naar de bron wat betreft de megastallen. Ik kan me echt niet voorstellen dat daar vergunningen voor worden afgegeven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:48

8nnemiek schreef:
juval schreef:

Allemaal bedacht door de veganistische hippie Rutte en het KNMI en al die wetenschappers over de hele wereld die erop uit zijn om de Nederlandse boer weg te pesten :')

:+ dat zijn jouw woorden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 14:50

8nnemiek schreef:
Er zijn zat partijen die iets om de natuur geven..
Maar de huidige regering heeft simpelweg regels te volgen, ongeacht of ze er iets om geven of niet. Zelfs als we ooit een extreemrechtse regering zouden krijgen, dan nóg zullen ze zich aan die regels en afspraken moeten houden.

Ik ben wel benieuwd naar de bron wat betreft de megastallen. Ik kan me echt niet voorstellen dat daar vergunningen voor worden afgegeven.

https://www.gelderlander.nl/buren/bezwa ... ~a7e71adb/

Wat schieten we ermee op als we allemaal familliebedrijven die toch al groot zat zijn gaan inruilen voor dit soort gigantische bedrijven? Het kan toch niet simpelweg zo zijn dat dit soort supergrote stallen zijn toegestaan zolang het maar niet naast een natura 2000 gebied is. De gezondheid van mensen is blijkbaar niet belangrijk genoeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 15:06

Loretta schreef:
https://www.gelderlander.nl/buren/bezwa ... ~a7e71adb/

Wat schieten we ermee op als we allemaal familliebedrijven die toch al groot zat zijn gaan inruilen voor dit soort gigantische bedrijven? Het kan toch niet simpelweg zo zijn dat dit soort supergrote stallen zijn toegestaan zolang het maar niet naast een natura 2000 gebied is. De gezondheid van mensen is blijkbaar niet belangrijk genoeg.

Straathof.. Belachelijk dat die überhaupt nog dieren mag houden 8)7
En het zou inderdaad ongelofelijk stom zijn als ze die vergunning geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 18:23

Citaat:

Die varkensboer met zijn 10-20 hectare neemt nog altijd oneindig veel meer stikstof op dan dat alle woningen, wegen en treinen bij elkaar zouden doen.

Uitspelen tegen elkaar, heet dit.

Fact check: bomen vangen de meeste stikstof weg. Meer dan zonnepanelen, no doubt about it,
maar ook meer dan bieten of aardappelen.

Verder liggen niet alle zonneparken plat op de grond, waar dan verder niets meer groeit.
Dus zo slecht voor biodiversiteit en kooldioxide ellende zijn die zonnepanelen heus niet.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:32

8nnemiek schreef:
Maar er is een veel betere manier om dat soort investeringen te kunnen betalen; de overheid zou ervoor moeten zorgen dat de melkprijs flink omhoog gaat, net zoals de prijs van andere dierlijke producten. En dat is natuurlijk niet makkelijk, ik ga er vanuit dat daarvoor heel wat wetten moeten worden gewijzigd, importkosten op buitenlandse dierlijke producten moeten worden verhoogd enz enz.. Maar dát is imo wel waar je eigenlijk naar toe wil.

Goed plan, maar: Zo lang er geen politieke partij is die hiervoor met een concreet plan komt en de volledige zekerheid kan bieden dat die hogere prijs geen illusie maar de (nabije) toekomst is, jaagt men men gewoon de boeren weg uit Nederland. It's as simple as that. Waarom hebben veel boeren geen opvolgers? Omdat veel jonge potentiële opvolgers aanvoelen dat zij met hun op te volgen bedrijf ongewenst zijn hier. Want ze zijn momenteel stikstofvervuiler nummer 1, ook al nemen ze meer stikstof op dan ze uitstoten 8)7

8nnemiek schreef:
En het is natuurlijk hartstikke mooi dat een groot deel van de stikstof op landbouwgebied neerslaat. Maar dat betekent toch niet dat dat een vrijbrief zou mogen zijn om veel stikstof te blijven produceren? Als de hoeveelheid landbouwgrond hetzelfde blijft, maar het aantal dieren neemt af, dan neemt de hoeveelheid stikstof ook af, en neemt die landbouwgrond percentueel gezien meer ander stikstof op, van industrie en transport.

Wie heeft het over een vrijbrief? Onze sector is ondergedompeld in een moeras van regels om minder uit te stoten (en beter voor onze dieren te zorgen dan de landen om ons heen). Niet voor niets is de impact op klimaat en milieu per eenheid product (een van) de laagste ter wereld. We veroorzaken iets dat in bepaalde gebieden ongewenst is, helemaal akkoord. Maar we nemen naar alle waarschijnlijkheid de hoeveelheid stikstof die we uitstoten weer probleemloos op én nemen daar bovenop nog eens een deel van de industrie, luchtvaart, het verkeer en het buitenland ook op. We hebben allemaal de mond vol van kringlooplandbouw, hier heb je 'm hoor. Heb jij de kringloopwijzer van Schiphol al eens gezien? Ik niet.

8nnemiek schreef:
En wat het mooie aan natuur is: dat bestaat niet uit bieten en grasland, maar uit hoge bomen, struiken en vele soorten flora en fauna, wat niet alleen heel mooi is om doorheen te banjeren, maar vooral ook heel belangrijk is voor het zuiveren van de lucht, en al die diertjes zijn weer heel belangrijk om andere populaties onder controle te houden en om onze gewassen te bevruchten.
Wat ik hier in de buurt merk is dat de eiken in de dorpen vol zitten met processierupsen, maar in de bossen en natuur er omheen nauwelijks.. Juist omdat dát de plekken zijn waar veel vogels en andere insecten zitten. Daarom is natuur zo belangrijk, en het zou echt een ramp zijn als het evenwicht verstoord wordt door stikstof, en bepaalde diertjes en planten, hoe klein ook, zouden uitsterven. In het ergste geval help je de voedselketen om zeep.

Die hoge bomen en struiken die je noemt, die komen bij ons ook voor hé... Ik zou ze graag allemaal voor je gaan tellen, maar daar is geen beginnen aan. Zo is er 1,5 hectare aaneengesloten bos, om nog maar niet te beginnen over het bosje hier en daar en de houtwallen tussen de percelen. Daar leven reeën, hazen, vossen, fazanten, patrijzen, duiven, mezen, mussen en muizen.

Zou de processierups-plaag misschien veroorzaakt kunnen worden door een heel complex van omstandigheden, die deze keer heel gunstig uitpakten voor onze harige vijanden? Zou het misschien kunnen dat de monocultuur van eiken in Nederland een rol speelt? Zou het misschien kunnen dat er over het algemeen veel minder insectenetende vogels zijn, omdat het zo gigantisch goed gaat met bijvoorbeeld de buizerd en omdat er in de zomer massaal tegen buxusmot gif gespoten werd? Die buizerd die overigens volgens zovele 'kenners' ernstig te lijden heeft onder landbouwgif? Ondertussen houden hier de buizerds theekransjes met elkaar in het weiland en heel eerlijk, de kool- en pimpelmezen vliegen ons bij wijze van spreken om de oren. De koolmezen die volgens de geleerden allemaal hun pootjes breken omdat er teveel stikstof in de grond zit, waardoor kalk als calcium oplost en 'verdwijnt'. Het moge duidelijk zijn dat wij geen processierups op ons erf zijn tegengekomen <<)

8nnemiek schreef:

Niet aan mij gericht, maar toch:

Complot? Waar? Dat de enige sector die stikstof én koolstofdioxide opneemt moet wijken voor sectoren die alleen maar uitstoten en niets opnemen, is volgens mij geen geheim?

Janneke2 schreef:
Uitspelen tegen elkaar, heet dit.

Uitspelen? Of gewoon de hoogste bieder die wint?

Janneke2 schreef:
Fact check: bomen vangen de meeste stikstof weg. Meer dan zonnepanelen, no doubt about it, maar ook meer dan bieten of aardappelen.

En waar komt die fact check vandaan? Naar mijn weten bestaat het drooggewicht van een maïsplant voor ongeveer 1,3% uit stikstof terwijl het drooggewicht van houtachtige planten voor 0,5% uit stikstof bestaat. Tijdens de groei en de bladvorming heeft een plant de hoogste nood aan stikstof. Mij lijkt het daarom niet meer dan logisch dat landbouwgewassen een behoorlijke behoefte hebben aan stikstof en het zou mij niet verbazen dat ze meer stikstof opnemen dan een boom, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel ken van de fysiologie van een boom. Dat ene grote joekel van een eik meer stikstof opneemt dan 1 maisplantje, ja... dat lijkt me ook niet zo moeilijk. Als we ze al willen vergelijken zullen we het over hectares moeten gaan hebben.

Of dat zo relevant is vraag ik mij af. Alle planten nemen nog altijd oneindig veel meer stikstof op dan verkeer, luchtvaart en industrie bij elkaar ;)

Janneke2 schreef:
Verder liggen niet alle zonneparken plat op de grond, waar dan verder niets meer groeit. Dus zo slecht voor biodiversiteit en kooldioxide ellende zijn die zonnepanelen heus niet.

Als je roofvogels niet zo graag ziet, nee. Dan zijn die zonnepanelen inderdaad niet zo dramatisch. Ik zie de krantenkoppen al weer verschijnen: "Aantal buizerds daalt tot een dramatisch dieptepunt" met daaronder: "konijnenbestand explodeert tot een ziekmakend hoogtepunt." Wie zou daar dan weer de schuld van krijgen?

Gelukkig gaat het nu behoorlijk goed met de buizerds, dus ze kunnen vast wel wat hebben :+

Om nog maar te zwijgen over de temperatuurstijging rondom grote velden met zonnepanelen. Wat wilden we ook alweer niet? Ohja, opwarming :)*

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:46

purny schreef:
Ze staan er nu al terwijl ze pas toestemming hebben vanaf morgen 10:00, dus dit laat wel weer eens zien dat ze zich niets van de regels aantrekken :evaw: