Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:32

Helemaal mee eens Benzz.

Mbt dienstplicht: lastig. In theorie is een aantal uren dienstplicht geen gek idee. Zolang netjes betaald en ingezet op de kwaliteiten van de persoon.

Ik zou absoluut niet geschikt zijn voor echt soldaat-soldaat. Maar administratief/verzekeringstechnisch misschien wel wat kunnen betekenen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:33

_San87_ schreef:
In dienst is wel meer dan soldaat zijn, he. Monteurs, ICT, zorg, administratie, ze selecteren echt wel op wat wel en niet kan.

Wat mij betreft wordt de opkomstplicht weer actief

Ik vond het idee van Tuinman erg goed mbt reservisten. Die hebben een gewone baan, inderdaad in zorg of ict en worden 1 dag per week of een weekend per maand bijgeschoold. Zo kun je uitwisselen wanneer nodig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:35

Tango1979 schreef:
Ik zou absoluut niet geschikt zijn voor echt soldaat-soldaat. Maar administratief/verzekeringstechnisch misschien wel wat kunnen betekenen.

Ze mogen mij bellen voor het werven en selecteren van die 200.000 mensen :D

Hebben ze ook gedaan, maar ik mis een WO opleiding, maar wel 25 jaar ervaring :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:36

Benzz schreef:
_San87_ schreef:
In dienst is wel meer dan soldaat zijn, he. Monteurs, ICT, zorg, administratie, ze selecteren echt wel op wat wel en niet kan.

Wat mij betreft wordt de opkomstplicht weer actief

Ik vond het idee van Tuinman erg goed mbt reservisten. Die hebben een gewone baan, inderdaad in zorg of ict en worden 1 dag per week of een weekend per maand bijgeschoold. Zo kun je uitwisselen wanneer nodig.

Ja, zo kan het inderdaad ook. En dat is met dienstplicht prima ook in te regelen.

Nu er meer geld naar defensie gaat is het sowieso wat aantrekkelijker wel in dienst te gaan, denk ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:40

Ik heb een goede vriendin die bij Defensie werkt. Je hebt daar ook super goede opleidingsmogelijkheden. Wordt je HBO WO gewoon betaald. Scheelt ook weer studieschuld ;)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:43

Tango1979 schreef:
Ik heb een goede vriendin die bij Defensie werkt. Je hebt daar ook super goede opleidingsmogelijkheden. Wordt je HBO WO gewoon betaald. Scheelt ook weer studieschuld ;)

Ik ben een zelfstandige, dus zou puur op een aantal projecten ingezet worden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:55

BigOne schreef:
Wanneer de wolf net zo snel zou verdwijnen als de zetels van bbb dan was er geen wolven probleem meer.

Proest

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:26

Dienstplicht , graag maar dan wel goed en niet zoals toen der tijd. De verhalen die ik van zwagers en vrienden heb gehoord was het een groot feest en zuip festijn.

En regionaal kiesstelsel? Indien we dat hadden gehad bij de vorige kamer verkiezingen waren we nu een autocratie geweest want Wilders was de grootste in elke provincie . Of ik moet het verkeerd interpreteren maar anders, zeker niet!!
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-03-25 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:27

BigOne schreef:
Dienstplicht , graag maar dan wel goed en niet zoals toen der tijd. De verhalen die ik van zwagers en vrienden heb gehoord was het een groot feest en zuip festijn.

Vriend van mij zat samen met Wim Lex op Curacao, beiden als piloot.........als je die verhalen hoort :Y) :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 20:45

BigOne schreef:

En regionaal kiesstelsel? Indien we dat hadden gehad bij de vorige kamer verkiezingen waren we nu een autocratie geweest want Wilders was de grootste in elke provincie . Of ik moet het verkeerd interpreteren maar anders, zeker niet!!

Dat was ook mijn eerste reactie, maar volgens mij zit het systeem niet zo in elkaar. Het is alleen dat de namen op de kieslijsten anders zijn toch (dus Wilders zou er in, bijvoorbeeld, Zeeland niet opstaan, maar bv wel in Zuid-Holland), niet dat per provincie de grootste partij telt zoals in de VS?

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 21:57

Je hebt denk ik gelijk maar ik kies op basis van mijn voorkeur mijn politicus en dat recht wordt me ontnomen wanneer die niet in mijn district woont. De 2e kamer is om het land te besturen , het grote geheel en de provinciale Staten de rest.
En Wilders wil voor de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar overal in grotere gemeenten meedoen dus reken maar dat er dan ook geen verval pvv ers op zo’n nieuwe districten lijst komen te staan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 22:24

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 07:48

Laat ze maar hier komen. Ze zijn meer dan welkom in Nederland.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 07:49

Nou ja, op zich wel. Maar NL heeft net enorm bezuinigd, dus met welk geld?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:22

Ik heb me even verdiept in dat voorstel voor een nieuw kiesstelsel. Dat zou betekenen dat ik alleen nog maar op kamerleden uit mijn eigen regio zou kunnen stemmen, en niet meer op iemand die de afgelopen jaren in mijn ogen goed werk heeft verricht maar in een andere regio zit. Ik vind dat geen goed plan.

Geldt trouwens ook voor de lijsttrekker, die kan dan ook nog maar in 1 regio meedoen. Ik denk niet dat de PVV akkoord zal gaan met dit voorstel van NSC en BBB }>

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 09:41

is het niet de bedoeling dat er 125 kamerleden op de nieuwe manier worden gekozen, en de overige zetels worden verdeeld op basis van totaal aantal stemmen?

Ik denk ook wel dat het grootste deel van de stemmers alleen op een partij stemt en dat die het niet boeit, of weet welke personen er op de lijst staan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:11

Dat eerste klopt volgens mij Juval! Er was vanmorgen een hoogleraar op de radio die dit plan voor de minister had verkend, maar hij gaf het weinig kans op een meerderheid in 1e en 2e kamer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:14

waarom gaf deze hoogleraar het weinig kans van slagen? Zijn de zittende kamerleden bang om hun zetel kwijt te raken?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:19

Nee, hij vond dat er veel te veel op de regio geconcentreerd werd en minder op de capaciteiten van kamerleden. Bovendien kunnen kleinere partijen minder kandidaten leveren, die hebben vaak geen keus in bepaalde regio's en dan wordt die regio bij hen niet vertegenwoordigd. En het overhevelen van stemmen vanuit de landelijke lijst was nog helemaal niet uitgewerkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:22

Regio lijst icm met de top 5 van elke partij lijkt me beter.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 10:25

Maar dat een Kamerlid in bijvoorbeeld de Randstad woont wil niet zeggen dat er geen banden zijn met een andere regio. Ze zijn misschien wel geboren in Zeeland of Limburg of hebben daar (schoon)familie.
Daarbij heb je ook in de Randstad kleine dorpen/gemeenten en zelfs boeren :)*.
Vaak blijven ze na een studie hangen in de Randstad i.v.m. de politiek of werk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:33

Wat vinden jullie er eigenlijk van dat Nederland bij de UN als een van de weinige landen Albanese niet steunt mbt herverkiezing?
Veldkamp heeft overleg gehad met joodse organisaties bvb Cidi. Ik vind het niet normaal dat die zo’n grote invloed uitoefenen, er is ook nog zoiets als hoor en wederhoor, hij heeft geweigerd Albanese te ontvangen!
Haar uitspraken zijn zogenaamd controversieel bvb over 7 oktober maar wanneer je haar hele statement leest is dat wel veel duidelijker, ook zij veroordeeld terroristen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:40

IMANDRA schreef:
BigOne schreef:

Dat was ook mijn eerste reactie, maar volgens mij zit het systeem niet zo in elkaar. Het is alleen dat de namen op de kieslijsten anders zijn toch (dus Wilders zou er in, bijvoorbeeld, Zeeland niet opstaan, maar bv wel in Zuid-Holland), niet dat per provincie de grootste partij telt zoals in de VS?

Ja, maar dan nog is de vraag hoe men het dan met de toekenning/verdeling van de zetels wil doen.
Ik heb even de resultaten van de verkiezingen van 2023 in Excel gezet.
Provincies met een kleiner aantal inwoners, zoals Drenthe, Flevoland, Groningen en Zeeland zouden dan 3 of 4 zetels krijgen. De grootste partij heeft in deze provincies 22-27% van de stemmen. Op landelijk niveau heeft de winnaar 23,5%. In deze provincies heeft de winnaar dan recht op ongeveer 0,9 zetel en de nr. 2 op 0,6 zetel. Maar je kan geen halve zetels verdelen. Dus de winnaar 1 zetel, en de opvolgende partijen die 12-20% van de stemmen hebben dan ook 1 zetel?

Ik heb ook even ingezoomd op Volt. Deze partij is landelijk ongeveer nr. 12 en heeft nu volgens mij 3 zetels in de kamer. Bij 8 vd 12 provincies zijn er minder dan 12 zetels te verdelen, dus daar komt zo'n partij sowieso niet aanmerking. Bij toekenning op provinciaal niveau zou dat er dan waarschijnlijk 1 zijn (Zuid-Holland, die de meeste kamerleden mag leveren).

En de zgn. "niet-provinciaal ingedeeld" krijgen op basis van het aantal kiesgerechtigden 0 zetels. Dus als je geëmigreerd bent hoef je ook niet meer de moeite te nemen de NL-se politiek te volgen en te stemmen.

Alles met elkaar vind ik het best een interessant idee. Maar ik ben er nog niet van overtuigd dat dit de democratie ten goede komt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 14:43

Hmm ja snap wat je bedoelt. Ik vind het ook interessant, als de binding met provincies dan beter is (tov vrijwel iedereen die uit omgeving Den Haag komt, bij wijze van spreken). Maar dit klinkt... ingewikkeld.

Goede intenties, maar nog niet voldoende uitgewerkt denk ik?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 15:28