Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:00

Elisa2 schreef:
Ik heb het niet over verschil, ik heb het over verantwoordelijkheid.

In de link van Benz is ook heel goed te lezen hoe ze het e.a verdraaid hebben om haar er uit te redden. Het gaat om haar beleggingen en haar huis wat ze verhuurde.

Beide zijn verantwoordelijk voor hun eigen fouten.

Tja daar ga je al: Verdraaid...........met dit woord implicier je al zoveel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:02

Hoezo het kabinet is hier toch om gevallen? En ja, persoonlijk vind ik dat hij ook had moeten aftreden en zich niet meer verkiesbaar had moeten stellen.

Maar iemand verantwoordelijk houden voor eigen fouten heeft niks met haat te maken.

Iedere politicus maakt fouten en ze doen ook goede dingen. That,s life.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:03

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Ik heb het niet over verschil, ik heb het over verantwoordelijkheid.

In de link van Benz is ook heel goed te lezen hoe ze het e.a verdraaid hebben om haar er uit te redden. Het gaat om haar beleggingen en haar huis wat ze verhuurde.

Beide zijn verantwoordelijk voor hun eigen fouten.

Tja daar ga je al: Verdraaid...........met dit woord implicier je al zoveel.

Lees het zelf dan even goed zou ik zeggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:03

Benzz schreef:
pien_2010 schreef:
Hij heeft opdracht gegeven. Totaal niet vergelijkbaarbaar met situatie rondom Kaag.

Ohja, die was ik ff vergeten.

Precies. De consequenties voor anderen daar zit bij beiden (Rutte en Kaag) een enorm verschil in.
Kaag heeft geblunderd maar niemand beschadigd.
Ruttes blunder gaat echt vele male verder , levens zijn kapot gemaakt daardoor. Hij is onderdeel van die cultuur geweest gaf opdracht en is er heel goed persoonlijk mee weggekomen (fijn voor hem en dat meen ik echt).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:06

pien_2010 schreef:
Hij heeft opdracht gegeven. Totaal niet vergelijkbaarbaar met situatie rondom Kaag die dacht dat anderen hun werk goed zouden doen. Dus een enorme blunder.

Geen blunder: opzet. Heb je het verhoor van Rutte gezien aan het eind van de parlementaire enquete? Niet de recente maar die over de toeslagenaffaire destijds?

Renske Leijten vroeg hem iets oprechts te zeggen over de situatie. En hij weigerde. Hij weigerde te zeggen dat het fout was. Hij stond er fundamenteel nog steeds achter, zelfs al had hij de sociaal wenselijke antwoorden ingestudeerd. (En na die andere opzichtige leugens over het 'geen actieve herinnering hebben aan.' Hij had toen ook al meermaals gezegd ergens niet van op de hoogte te zijn terwijl daarna bleek dat hij er toch van op de hoogte was: dat hele verhoor was een aaneenschakeling van vragen waarin Rutte nooit oprecht informatie deelde, maar altijd precies antwoordde wat nodig was om er enigzins mee weg te komen.)

Dat verhoor had zijn politieke doodvonnis moeten zijn. Hij loog, onder ede, was minachtend en respectloso naar de slachtoffers. En daarna mocht hij gewoon door. Daar vielen volgens mij de meeste fatsoensnormen weg - want op dat moment koos Nederland ervoor om geen politieke consequenties meer te verbinden aan het minachten van de rechtstaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:11

Elisa2 schreef:
Maar iemand verantwoordelijk houden voor eigen fouten heeft niks met haat te maken.

De kern van de doodsbedreigingen, de twitter- en facebookreacties en de fakkels bij haar huis gingen niet om 'inhoudelijk verantwoordelijk houden voor een onvolkomenheid in de administratie' laat staan om inhoudelijke kritiek op het beleid. Dat ging om haat. Doodsbedreigingen zijn haat. Dat ging niet om de inhoud.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:12

Shadow ik heb het gezien. Ik vond het schokkend en ontluisterend en zeer verdrietig dat dit mogelijk is in Nederland.
Rutte heeft veel vrienden, duidelijk meer als Kaag die aan de bovensteboom boom opgehangen moest worden net als gebeurt in dit topic. Het verschil tussen de "blunders", van beiden, ik zet het bewust tussen aanhalingstekens, werd niet gezien en in dit topic ook niet. Ik deel je verontwaardiging! En ook eens met je laatste post

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:13

Shadow:
Klopt maar daar gaat het in dit topic wel over. :-)
Maar kennelijk mag er ook op een normale manier niets kritisch gedeeld worden over Kaag. Beetje jammer.

Blijf ook niet herhalen wat ik vind van het haatzaaien.

En Rutte heb ik altijd al iemand gevonden die iets te goed met woorden kan goochelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:19

Er mag wel degelijk over Kaag kritische opmerkingen gemaakt worden. Het zit in je hoofd Elisa2 dat anderen dat niet kunnen of goed vinden.
Kritiek is wat anders als bakken met haat en een blunder maken is weer wat anders als ...etc..ik val in herhaling...
. Ik ga naar vrienden. Tot ziens en fijne avond allemaal.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:23

Elisa2 schreef:
Bij Kaag is het nog erger, het waren haar eigen bedachte regels die ze zelf overtreden heeft.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/m ... en-te-gaan

En dan kan ze wel het notariskantoor de schuld geven. Maar zij heeft nagelaten het te controleren. Als ze het zelf bedacht heeft, heeft ze er ook van geweten.

"Barbertje moet hangen" (vrij naar Multatuli).
De heks moet en zal door de blubber.

'Ze heeft zelf regels bedacht' (op een achternamiddag, op een achterafkamertje, of zo?)

En dan heeft ze een stichting en het stichtingsbestuur blundert.
"Foei, ze heeft nagelaten het te controleren en geeft de notaris de schuld...!!"

Veel hotemetoten hebben een stichting en nemen een notaris in de arm, juist om belangenverstrengeling tegen te gaan. Om afstand te scheppen: je huurt mensen in die het namens jou doen. (Tijd speelt ook een rol als je minister bent.)

Nee, het politieke klimaat in Nederland is voor politici 'niet leuk (understatement)'.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:34

pien_2010 schreef:
Er mag wel degelijk over Kaag kritische opmerkingen gemaakt worden. Het zit in je hoofd Elisa2 dat anderen dat niet kunnen of goed vinden.
Kritiek is wat anders als bakken met haat en een blunder maken is weer wat anders als ...etc..ik val in herhaling...

Bakken haat? In dit topic? Waar…?

Loretta

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:45

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:24

pien_2010 schreef:

Ow als het in mijn hoofd zaten waren de 4 pagina,s hier voor in ieder geval totaal overbodig. :D

Want dat was het enige wat ik deed, een kritische opmerking maken.

Fijn dat het 'mag' en dat er niet vier pagina,s nodig waren waarin er van alles wat niet ter zake deed er bij gehaald werd. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:26

Loretta schreef:
De fakkelman zelf is blij dat hij samen met de rest van het dreigvolk Kaag verjaagd heeft.

https://twitter.com/mmeeuw/status/1739980640907673668

Bedreigen heeft blijkbaar effect op de politiek. Die lui hebben nu een beloning gekregen voor hun wangedrag.

Is ze echt verjaagd of is het kabinet gevallen en D66 enorm gedaald in de peilingen? Oprechte vraag hoor.

Wbt de fakkelman, zulke figuren zouden ze geen podium moeten geven en zeer streng tegen optreden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:51

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:
De fakkelman zelf is blij dat hij samen met de rest van het dreigvolk Kaag verjaagd heeft.

https://twitter.com/mmeeuw/status/1739980640907673668

Bedreigen heeft blijkbaar effect op de politiek. Die lui hebben nu een beloning gekregen voor hun wangedrag.

Is ze echt verjaagd of is het kabinet gevallen en D66 enorm gedaald in de peilingen? Oprechte vraag hoor.

Wbt de fakkelman, zulke figuren zouden ze geen podium moeten geven en zeer streng tegen optreden.

Beetje van beide? Kaag was veel te netjes voor Den Haag. Denk dat ze nu ook dacht: de groeten met die poppenkast. Dit los van de bedreigingen ook. Je merkte soms gewoon aan haar commentaar dat ze wat geïrriteerd overkwam soms. Kan er niet m’n vinger op leggen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:55

Raineri schreef:
Beetje van beide? Kaag was veel te netjes voor Den Haag. Denk dat ze nu ook dacht: de groeten met die poppenkast. Dit los van de bedreigingen ook. Je merkte soms gewoon aan haar commentaar dat ze wat geïrriteerd overkwam soms. Kan er niet m’n vinger op leggen.

Die irritatie merkte ik ook, vaak had ik het idee dat het lag omdat het wederom niet over de inhoud ging, maar over populaire kreten te pas en onpas de ruimte inschieten. Merkte dat ik daar zelf ook over geirriteerd was.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:08

Vwb de bedreigingen: ze heeft aangifte gedaan en verscheen zelf in de rechtszaal en vertelde wat één en ander deed met haar en haar gezin.

Een jaar later oud werden haar dochters geïnterviewd en ik herinner me dat ze zeiden dat ze hoopten dat ze zou stoppen 'ze is te goed voor Nederland'.
En in mijn ogen heeft ze naar haar dochters geluisterd.

(En dan hebben we het over iemand die goed kan functioneren onder uiterst moeilijke omstandigheden.)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 23:15

De ergernis was gewoon omdat ze zich zelf niet kan voorstellen om zich zo te gedragen, ze staat hier zo ver vanaf.

Metallica heeft een heel goed liedje geschreven over internethaat, het heet "You must burn!".

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 00:30

Raineri schreef:
Loretta schreef:

De beste op internationaal gebied zeker. Alleen wordt het binnenland vervolgens vaak vergeten. Dat was ook het probleem met Rutte.

Denk je? Het is ook wel de realiteit van de dag dat we de wereld steeds meer met elkaar verbonden is op steeds complexere wijze. Ik denk dat de internationale banden zeer belangrijk zijn. Nl kan niet een of ander vreemd oord worden met aparte regels. Internationale relaties worden steeds belangrijker. De afgelopen 200 jaar zijn de veranderingen enorm snel gegaan en dat zal zo blijven. We zijn geen kneuterig landje met een hek eromheen, misschien waren we dat ooit metaforisch gezien. Maar dat worden we niet meer.

Op nationaal niveau zijn er dingen stil blijven liggen maar ik betwijfel of dat komt door de aandacht naar internationale betrekkingen. Ik denk eerder dat het met het bestaande sentiment naar populistische thema’s te maken heeft. Daarnaast ben ik het niet eens met de visie van de VVD (logisch, de laatste 3 verkiezingen ook niet op gestemd). Maar dat betekent niet dat ze niets hebben uitgevoerd

Het is beide belangrijk. Internationale betrekkingen zijn heel belangrijk. Maar de dagelijkse zorgen van Nederlanders moeten ook niet vergeten worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:47

Nederland moet zich voorbereiden op oorlog waarschuwt hoogste baas van de Nederlandse landmacht, die stopt

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... amenleving

Dat betekent in mijn ogen dat de politiek in Nederland daar besluiten over zal moeten gaan nemen. Die dreiging zie ik ook vandaar dat ik het enorm belangrijk vindt dat de EU Oekraïne blijft steunen waar het maar kan. In feite, zo kijk ik ernaar, vecht Oekraïne ook voor ons en dus de rest van Europa.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:03

Daar maakte ik me een paar pagina's terug ook zorgen over, maar toen werd er hier gezegd dat het niet zo'n vaart zou lopen.

Ik denk zelf bij Kaag trouwens ook dat het beide was, en ik snap het ook..die bedreigingen gingen echt veel te ver.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:05

Ik weet niet of die dreiging zo sterk is als die defensie-kopstukken zeggen. Kijk hoe lang Rusland nu al bezig is met Oekraïne. Zou in een paar dagen klaar zijn, zeiden ze eerst.
En dan zou Rusland het ook nog eens op gaan nemen tegen de NAVO? Of in elk geval tegen veel Europese landen tegelijk?

Kan hoor, maar dan weet men blijkbaar meer dan wij burgers. Als de diverse inlichtingendiensten aanwijzingen hebben dat Rusland achter de schermen bezig is een verbond aan te gaan met andere partijen, ik noem maar wat, bijvoorbeeld Iran, Noord-Korea en vast nog wel meer onverwachte kandidaten, dan zou het kunnen.

Tenslotte:ik wil niet cynisch zijn maar dit is natuurlijk wel een uitgelezen moment om eindelijk defensie uit de financiële verwaarlozing te halen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:07

Ik hoop echt dat het niet die kant op gaat, een derde wereldoorlog zou imo altijd voorkomen moeten worden!

Defensie uit de financiele verwaarlozing halen lijkt me sowieso een goede stap.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:28

Met alleen Defensie uit de financile verwaarlozing halen ben je er nog niet, menskracht en vakbekwame mensen heb je nodig en zijn die er nog??

Wie wil er in nog Nederland vechten?? voor koningin en vaderland zong mijn oom en ging naar het front in 40/45. Dank zij mede hun inzet zijn we (nog) vrij.

Weet ik, we hebben nu een koning, toen in 40/45 een koningin.

Als men vanuiit de politiek oppert om een - vrijwillige - dienstplicht in te stellen wordt het zonder pardon afgeschoten zonder eerst te bedenken wat het voor een voordelen zou kunnen hebben als we het wel zouden instellen, bizar en dan nu roepen om defensie uit de verwaarlozing te halen |( het een kan helaas niet zonder het ander, lijkt mij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 10:45

Ja mee eens, dan zou er ook capaciteit moeten zijn om mensen op te leiden en die is er nu niet. Maar dat wordt waarschijnlijk ook mede bedoeld met financiele verwaarlozing.