Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:42

Staat in de Iraanse wet en is al sinds dit Iraanse bestuur zo.
Die haat is religieus, niet van wege de bommen nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 16:47

Electra63 schreef:
anjali schreef:
En na Israel komt het hele vrije Westen- berg jullie regenboogvlaggen maar op en trek de burka's uit de kast.

Je luistert teveel naar Wilders !

Daar heb ik nooit naar geluisterd want ik heb een andere partij. Maar ik kijk wel tv, ook nieuwszender Al Jazeera. Hele goede informatieve zender. Zodat ik zie (of zag want veel informatie komt er niet meer) hoe het straatbeeld daar eruitziet. En ik heb vrienden die uit Iran zijn gevlucht omdat ze een ander geloof hadden , dat mag daar nl. niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:13

Trek de burka's maar uit de kast, is gewoon angst- en haatzaaien.

Btw,
Wat dacht je van die ultra-orthoxe Joden? Of de zwaar gereformeerden hier? Ook daar is homofieli niet geaccepteerd en is de vrouw niet gelijkwaardig aan de man.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:15

Dat ben ik met je eens. Al is de geestelijkheid invloedrijker in de meeste islamitische landen dan bijv. de kerken hier. In Israël zijn in deze coalitie ook de ultra's vertegenwoordigd. Helaas, want het land was altijd redelijk seculier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:17

mysa schreef:
Dat ben ik met je eens. Al is de geestelijkheid invloedrijker in de meeste islamitische landen dan bijv. de kerken hier. In Israël zijn in deze coalitie ook de ultra's vertegenwoordigd. Helaas, want het land was altijd redelijk seculier.

Probleem is dat de enige groep in Israel met een hoog geboortecijfer ultra orthodox is en dus meer stemmen heeft nu die kinderen en kleinkinderen volwassen zijn.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:18

Electra63 schreef:

Precies, en het slaat ook nergens op.
Er zijn heel veel moslims die helemaal niet pro burka zijn. Die juist hierheen zijn gevlucht ivm de vrijheid.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:19

Ja Tamary, afschuwelijk is dat. Overal eigenlijk, de fanaten krijgen de meeste kinderen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 17:45

Electra63 schreef:

Btw,
Wat dacht je van die ultra-orthoxe Joden? Of de zwaar gereformeerden hier? Ook daar is homofieli niet geaccepteerd en is de vrouw niet gelijkwaardig aan de man.

Ik zat erop te wachten dat iemand daarmee zou komen! Er is wel een verschil tussen niet goedvinden\accepteren, of er lange gevangenisstraf of zelfs de doodstraf op zetten. En je wordt in Iran al opgepakt als je hoofddoek niet helemaal goedzit hoor.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:51

anjali schreef:
Electra63 schreef:

Btw,

Ik zat erop te wachten dat iemand daarmee zou komen! Er is wel een verschil tussen niet goedvinden\accepteren, of er lange gevangenisstraf of zelfs de doodstraf op zetten. En je wordt in Iran al opgepakt als je hoofddoek niet helemaal goedzit hoor.

Ja, in Iran.
Maar wij wonen in Nederland!
Jij suggereerde dat heel het westen binnenkort in een burqa loopt, na Israel.

https://nos.nl/artikel/2571912-zeker-40 ... 7pmXFHkTSg

Gewoon al 400 doden bij de distributiepunten en soldaten schieten gewoon.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:55

Ik denk dat iedereen het eens is dat het regime van Iran vreselijk is. Alleen moet dat wel van binnenuit Iran veranderd worden en niet door een aanval van Israel of VS.

De geschiedenis weet dat het westen het vaker heeft geprobeerd en de gevolgen waren niet te overzien. Syrie, Irak enz enz.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:34

Ik zag anders hele andere beelden vanuit Iran komen.
Dat het een prachtig mooi land is en dat de steden gewoon modern zijn met mooie uitgaans gelegenheden en moderne jongeren die daar van genieten.
Het is niet enkel maar kommer&kwel daar

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 19:36

Wat er nu gebeurt met de veiligheid van Israël ligt niet aan een motie oid , dat ligt aan Netanyahu en z’n beide extreemrechtse bewindslieden en heel eerlijk, die doen meer slecht voor de veiligheid van joden dan goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:36

Popstra schreef:
Ik zag anders hele andere beelden vanuit Iran komen.
Dat het een prachtig mooi land is en dat de steden gewoon modern zijn met mooie uitgaans gelegenheden en moderne jongeren die daar van genieten.
Het is niet enkel maar kommer&kwel daar

Het is een prachtig land, de bevolking is volgens mensen die veel in het Midden-Oosten hebben gereisd het aardigst van alle landen in de regio. Maar:

Je moet niet in botsing komen met de regering of de moraalpolitie.
De mensenrechtengroep Iran Human Rights (IHR) meldt dat tussen oktober 2022 tot september 2024 minstens 1 452 mensen terechtgesteld zijn, wat een aanzienlijke stijging is van 779 in de twee jaar voor de betogingen in 2022

Die betogingen gingen over meer rechten voor vrouwen. Masha Amini's dood was de aanleiding.

En dit van Domicela Heijmeriks op reportersonline:

Vrouwen in Iran leven onder wetten en normen die hen structureel achterstellen. Ze mogen zonder toestemming van een mannelijke voogd vaak niet reizen of studeren. Hun getuigenis in de rechtbank weegt minder dan die van een man, en voogdij over kinderen is zelden volledig.

De verplichte hijab is slechts het zichtbare symbool van een bredere repressie. Wie zich daartegen verzet, riskeert intimidatie, arrestatie en mishandeling. Activisten worden bestraft met lange gevangenisstraffen of marteling. Nobelprijswinnares Narges Mohammadi zit opgesloten in de Evin-gevangenis vanwege haar inzet tegen deze onderdrukking.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 20:51

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:09

Echwel schreef:
Het enige waardoor veel joden op de wereld zich nog enigszins veilig voelen is door het bestaan van Israël

Overal terwereld en ooknederland voelt het heel onveilig.
Al het radicale moslimgebeuren is voor ons doodseng

Het is niet omdat je je onveilig voelt dat het onveilig is. Israël en het zionisme zijn juist de oorzaak. De joden hebben het wereldwijd nog nooit zo goed gehad als nu, behalve in Israël, en dat komt door het racistische en koloniale karakter van het zionisme. De islamofobie wordt er zo in gehamerd terwijl de moslims heel goed het verschil weten tussen joden en zionisten. Trouwens, hier in België werd ook gezegd dat het antisemitisme groeide. Als men dan iemand interviewde, was het van: "ja, er is zeker antisemitisme, ik zag iemand met een Palestina T-shirt" 8)7 . Enkele maanden geleden las ik er een artikel over, en blijkt dat de aanklachten niet gestegen zijn vergeleken bij het jaar voordien, ik denk dat er 6 waren. Vorig jaar waren er dan nog gevallen bekend van joden die hun eigen gevel beklad hadden om de slachtofferrol te spelen, geen idee of dit recentelijk gebeurd is.

Hier in België is het vooral de ambassadrice die zit te stoken door leugens te verspreiden. De joden zelf blijken wel mee te vallen, er is zelfs een open brief verstuurd om sancties te vragen, en die werd toch behoorlijk massaal ondertekend, en er is op alle betogingen een joods blok.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:22

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:22

Ik denk echt dat hier bots of vrijwilligers zitten die blind Israël aan het verdedigen zijn. Het is echt bizar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:24

Echwel schreef:
Ik quote mezelf maar eens

Echwel schreef:
Vredelievende medebokkers
Vertel mij eens, wat gaat er gebeuren als Israel alle wapens neerlegt?

En niet vanuit westers perspectief kijken maar naar de realiteit

Dan zullen de Palestijnen (inclusief Hamas) nog steeds hetzelfde vragen als nu: dat de Palestijnen dezelfde mensenrechten en internationaal recht krijgen als alle vrije volkeren in de wereld. Hamas wil een einde aan de oorlog, remember? En ze zullen, als ze een kans krijgen om het dan diplomatiek op te lossen, deze kans niet laten schieten, want de bevolking (waar Hamas deel van uitmaakt, want Hamas is intussen een grassroots beweging) heeft al teveel geleden en zou niet staan springen om verder de wapens op te nemen als er een andere optie is.

Hoe het naar de toekomst dan verder moet, zou ik zeggen: dat Israël dan begint met het verdrag na te leven dat stelt dat Israël een jaar had (tot september 2025) om de bezette gebieden te verlaten. Dan kan er heropgebouwd worden, de +700 000 kolonistenwoningen in de West Bank kunnen dan bewoond worden door Palestijnen. Wat de vluchtelingen betreft: dat recht op terugkeer wordt al geboycot sinds 1948 of 1949, dus om dat recht niet af te pakken, moet UNWRA zeker blijven bestaan. Israël kan er altijd voor kiezen om een schadevergoeding te betalen voor mensen die niet kunnen/mogen terugkeren (als ik het goed heb, was dat trouwens part of the deal van die VN-resolutie). Eigenlijk staat alles al op papier maar wordt het niet nageleefd.

Dan een tweestatenoplossing, maar hopelijk met een mogelijke politieke evolutie die uiteindelijk kan leiden tot een éénstatenoplossing from the river to the sea waarbij de verschillende bevolkingsgroepen in vrede samenleven, dus geen exclusief joodse staat, want dat is apartheid en racisme. Nu steun ik gewapend verzet, maar eens er een min of meer leefbare/rechtvaardige tweestatenoplossing is, zou ik dat gewapend verzet voor één staat niet meer steunen.

Politiek pleit ik nog altijd voor de vrijlating van Marwan Barghouti, zodat er een gerespecteerde integere Fatah leider aan het roer kan komen, iemand die strijdvaardig is en het internationaal recht op verzet tegen bezetting inroept maar burgerslachtoffers vermijdt. Ik ben ervan overtuigd dat hij de meeste stemmen zou halen als hij vrij is. Aangezien ook Hamas meermaals geijverd heeft voor zijn vrijlating, zullen ze zich zeker neerleggen bij zijn verkiezingsoverwinning.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:28

FiveSports schreef:
Ik denk echt dat hier bots of vrijwilligers zitten die blind Israël aan het verdedigen zijn. Het is echt bizar.

Zie ik niet. En bots zijn er gemakkelijk uit te filteren. Gewoon even kijken hoe lang iemand al op bokt komt en of diegene ook wel eens over iets anders dan het Midden-Oosten schrijft?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:32

mysa schreef:
FiveSports schreef:

Zie ik niet. En bots zijn er gemakkelijk uit te filteren. Gewoon even kijken hoe lang iemand al op bokt komt en of diegene ook wel eens over iets anders dan het Midden-Oosten schrijft?

Als het geen vrijwilligers zijn, dan is het nog erger. Kan geen andere logische reden bedenken voor uitspraken van sommige hier, behalve dat ze mensen in het midden oosten, toevallig vaak moslims, als minder dan dieren zien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:33

Ik denk dat vrede en een toewijzing van een groot leefbaar gebied voor Palestijnen juist Hamas de wind uit de zeilen neemt. Door wat Netanyahu nu doet wakkert hij de haat aan , niet alleen daar maar over de hele wereld. Met als slachtoffer de Joodse mensen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:35

FiveSports schreef:

Nee hoor, dit zijn (voor mij) wel bekende Bokt-namen.

Ik geloof zeker dat het onveiliger is geworden voor Joden in Nederland. Deels door de situatie in Gaza en dat onze regering geen maatregelen treft.
Ik vind het onacceptabel wat Netanyahu doet in Gaza, maar ook bijvoorbeeld Putin in Ukraine.
Niet omdat het Joden zijn, maar dat zo'n rechts-extremistische regering, met steun van het westen, onschuldige mensen de dood in jaagt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:39

@BigOne: Dat zou kunnen. Al blijf ik erg sceptisch over de intenties van Hamas, Iran etc. Ik heb niet de indruk dat zij het lot van de gewone Palestijn bovenaan hun lijst hebben staan.

Netanyahu is alleen maar regeringsleider omdat hij het op een akkoordje kon gooien met ultraorthodox. Anders had hij nooit een coalitie rond gekregen. En dan....kon hij voor de rechter verschijnen wegens fraude, omkoping en weet ik veel wat. Het zou al veel helpen als die kliek eruit gaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:40

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 21:41

Je argumenten zijn echt lachwekkend Mysa, doe eens een paar procent van je “sceptisch” naar Israël toe.