Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 09:44

Loretta schreef:
Wel goede vragen van Pieter Omtzigt. De Belgen importeren ons gas en daar is het gas goedkoper. De vrij marktwerking is niet meer uit te leggen.

https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... oe-kan-dat

Omdat ze hier de btw tijdelijk verlaagd hebben van 21 naar 6 % misschien? Zal ook wel iets helpen.
Ons gas komt natuurlijk maar voor een klein deel uit NL. Misschien kopen we wel een stuk goedkoper in bij de Noren. Of de Qatarezen :D

Maar Azië schiet Europa te hulp, dus geen paniek. Die hebben veel gas op overschot.
En zien dus ook al de woekerwinsten verschijnen :$ :=

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:01

Pandora2 schreef:
Loretta schreef:
Wel goede vragen van Pieter Omtzigt. De Belgen importeren ons gas en daar is het gas goedkoper. De vrij marktwerking is niet meer uit te leggen.

https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... oe-kan-dat

Omdat ze hier de btw tijdelijk verlaagd hebben van 21 naar 6 % misschien? Zal ook wel iets helpen.
Ons gas komt natuurlijk maar voor een klein deel uit NL. Misschien kopen we wel een stuk goedkoper in bij de Noren. Of de Qatarezen :D

Maar Azië schiet Europa te hulp, dus geen paniek. Die hebben veel gas op overschot.
En zien dus ook al de woekerwinsten verschijnen :$ :=

Ja, die hebben alles uit Rusland opgekocht zeker :)).

nikkel

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 12:06

De handel past zich aan de markt, dat gebeurt in vrijwel alle omstandigheden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:29

En er komt vast ook nog wel russisch gas onze kant op.
Indirecte energiestromen noemen ze zoiets geloof ik :P

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 13:32

Ik zie dat eerder gebeuren, met olie via schepen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 15:15

Gas, maar inderdaad zeker ook wel olie.
Nu zal er voor olie wel geen probleem zijn. Genoeg landen die willen leveren en Antwerpen en Rotterdam kunnen snel schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 16:34

nikkel schreef:

Dit is niet enkel marktwerking, maar ook aan de extreem hoge heffingen van de overheid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:21

Mindim schreef:
nikkel schreef:

Dit is niet enkel marktwerking, maar ook aan de extreem hoge heffingen van de overheid.

Klopt, vandaar de verschillen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:22

De overheid laat het wel weer heel lang doorgaan alvorens er iets aan te doen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 17:24

Loretta schreef:
De overheid laat het wel weer heel lang doorgaan alvorens er iets aan te doen

De overheid doet te weinig. Helaas. Het is allemaal een beetje lapwerk. EDF mag bv in Frankrijk niet meer als 4% prijsstijging doen. Dus ook wij betalen wat meer, maar allemaal in het redelijke.
Zo ook met benzine, ik geloof 1,75 euro, prijzen in de winkels ietwat verhoogd maar niet zoals in Nederland etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 18:05

Frankrijk kan zijn energieprijzen ook gemakkelijker blokkeren als andere landen.

Met onze energiecontracten en ons systeem van automatische loonindexering zou dat al geen goed idee zijn want dat komt later als een boomerang terug.

En ze hebben in Frankrijk ook onvoorziene fiscale inkomsten, wat ze nu dus kunnen gebruiken om de prijzen lager te houden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:37

Pandora2 schreef:
Frankrijk kan zijn energieprijzen ook gemakkelijker blokkeren als andere landen.

Met onze energiecontracten en ons systeem van automatische loonindexering zou dat al geen goed idee zijn want dat komt later als een boomerang terug.

En ze hebben in Frankrijk ook onvoorziene fiscale inkomsten, wat ze nu dus kunnen gebruiken om de prijzen lager te houden.

Kun je me uitleggen waarom Frankrijk dit gemakkelijker kan als bv België, want blijkbaar weet je meer van dit systeem in Frankrijk ea landen als ik?

En over welke onvoorziene fiscale inkomsten heb je het?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:48

Is energie in Frankrijk wellicht niet geprivatiseerd?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:53

elnienjo schreef:

Ik heb eventjes gegoogeld en bv EDF de grootste enregie maatschappij in frankrijk daarvan is de overheid de grootste aandeelhouder. Daarom kan Frankrijk dit doen. In België bv is dat niet mogelijk. De prijzen zijn tot april bevroren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:55

elnienjo schreef:

Klopt. De Fransen snappen wel hoe het werkt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 19:57

pien_2010 schreef:
elnienjo schreef:

Ik heb eventjes gegoogeld en bv EDF de grootste enregie maatschappij in frankrijk daarvan is de overheid de grootste aandeelhouder. Daarom kan Frankrijk dit doen. In België bv is dat niet mogelijk. De prijzen zijn tot april bevroren.

Dat is een stuk beter geregeld dan! Dat privatiseren is de doodstraf voor betaalbare nutsvoorzieningen. De zorg trouwens idem.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 20:38

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Privatisering Is

Citaat:
Privatisering staat voor een proces waarbij het eigendom van een bedrijf of dienst overgaat van de overheid naar een private partij. Publieke eigendommen waaronder staatsbedrijven worden door particuliere partijen overgenomen.

In Frankrijk gebeurt dat dus juist niet!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 21:20

pien_2010 schreef:
_San87_ schreef:

Privatisering Is

Citaat:
Privatisering staat voor een proces waarbij het eigendom van een bedrijf of dienst overgaat van de overheid naar een private partij. Publieke eigendommen waaronder staatsbedrijven worden door particuliere partijen overgenomen.

In Frankrijk gebeurt dat dus juist niet!

Dit snap ik niet. Ik bedoel dus te zeggen dat de Franse overheid wel snapt dat je basisvoorzieningen niet in de handen van de private markt moet leggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:09

Dat begrijp ik, maar je reageerde op de vraag van elnienjo.

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Vandaar dat ik in de war raakte want dacht privatisering is toch juist minder staatsbemoeienis? Vandaar dat ik ging googelen naar de betekenis vh woord privatisering.

Of ben ik nu er van af?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:18

pien_2010 schreef:

_San87_ schreef:

Vandaar dat ik in de war raakte want dacht privatisering is toch juist minder staatsbemoeienis? Vandaar dat ik ging googelen naar de betekenis vh woord privatisering.

Of ben ik nu er van af?

Privatisering betekent marktwerking dus duurder voor de consument. Als Nuts voorzieningen een staatsbedrijf waren hadden ze geen winstoogmerk en kon er een prijsplafond ingesteld worden. Alhoewel ik daar met de huidige roverheid overigens ook weinig vertrouwen in zou hebben. Het volk is immers een makkelijke melkkoe.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-22 22:20

pien_2010 schreef:

_San87_ schreef:

Of ben ik nu er van af?

Ja, als in, het grootste energiebedrijf is in handen van de overheid. De Fransen snappen hoe het moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 03:41

Ja dat begrijp ik nu. Maar het staat er anders. Anyhow, al dat geprivatiseerd geeft zoveel marktwerking, dat dit voor de burgers slecht uit kan pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 07:44

elnienjo schreef:
Privatisering betekent marktwerking dus duurder voor de consument. Als Nuts voorzieningen een staatsbedrijf waren hadden ze geen winstoogmerk en kon er een prijsplafond ingesteld worden. Alhoewel ik daar met de huidige roverheid overigens ook weinig vertrouwen in zou hebben. Het volk is immers een makkelijke melkkoe.

Een prijsplafond is geen magisch plafond die de prijs van het product laag houd, het zorgt er alleen voor dat er niet meer in rekening gebracht kan worden waardoor iemand anders voor het verschil op moet draaien. En die "iemand anders" zullen hoogst waarschijnlijk alle belastingbetalers worden. Kijk naar Uniper in Duitsland, waar de overheid net miljarden aan belastinggeld er in heeft moeten pompen.

Mbt de gasprijzen, spot prices hebben de $2500 bereikt en volgens Gazprom zou dat met nog eens 60% (tot $4000) toe kunnen nemen per 1000 kuub komende winter. Dat is dus de kostprijs voor de BTW en heffingen.

Vergelijking met andere Europese landen (1-2 weken oud overzicht geloof ik), hier in eurocent per kWh en niet per kuub:

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 09:05

Pien, dat bedoelde ik dus. EDF is een staatsbedrijf. Daar heeft de regering meer dan 1 vingertje in de pap te brokken.
Wij hier in BE hebben dit niet ( en met ons nog meer landen ), dus kunnen ook geen prijsstop afdwingen.

Die onverwachte fiscale inkomsten komen van verschillende kanten de laatste jaren.
Eén ervan is bijv de sociétés à préponderance immobilière. Door het dubbel belastingverdrag tussen BE en FR, zijn ze vanaf 2017 met terugwerkende kracht belastingen gaan innen op verkochte aandelen in immobiliënmaatschappijen door niet-residenten van Frankijk.
Brengt een aardig centje op :Y)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 10:20

OK, je weet meer als ik Pandora. Bedankt voor het bijpraten.