Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:41

Oekraïnse (Nederlandse) boer nu bij Jinek, interessante uitleg over de enorme rol die het land speelt in de wereldwijde voedselvoorziening.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:53

Anna79 schreef:
Oekraïnse (Nederlandse) boer nu bij Jinek, interessante uitleg over de enorme rol die het land speelt in de wereldwijde voedselvoorziening.

Zeker een interessante man, maar het klinkt allemaal wel heftig.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:55

VS reageert verrast op Pools aanbod van straaljagers
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is naar eigen zeggen verrast over het aanbod van Polen om per direct straaljagers beschikbaar te stellen. "Naar mijn weten was vooraf niet met ons overlegd dat Polen van plan was deze vliegtuigen aan ons te geven", zegt onderminister Nuland volgens persbureau Reuters.

Eerder op de avond meldden de Poolse autoriteiten dat ze alle Poolse MIG-29-straaljagers aan de VS willen overdragen. Enkele dagen geleden meldden internationale media dat Polen deze toestellen aan Oekraïne zou willen leveren, maar alleen als de VS daarvoor F-16's teruggeeft.

—-

LOL! Oude meuk in ruil voor iets minder oude meuk. 1977 vs 1983.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 00:27

Russia destroys 61 Ukrainian hospitals.

Health Minister Viktor Lyashko says the Russian military has damaged buildings and medical equipment.

Rusland vernietigt 61 Oekraïense ziekenhuizen.

Minister van Volksgezondheid Viktor Lyashko zegt dat het Russische leger gebouwen en medische apparatuur heeft beschadigd.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... eyFUw&s=19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 02:02

Cowboy55 schreef:
VS reageert verrast op Pools aanbod van straaljagers
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is naar eigen zeggen verrast over het aanbod van Polen om per direct straaljagers beschikbaar te stellen. "Naar mijn weten was vooraf niet met ons overlegd dat Polen van plan was deze vliegtuigen aan ons te geven", zegt onderminister Nuland volgens persbureau Reuters.

Eerder op de avond meldden de Poolse autoriteiten dat ze alle Poolse MIG-29-straaljagers aan de VS willen overdragen. Enkele dagen geleden meldden internationale media dat Polen deze toestellen aan Oekraïne zou willen leveren, maar alleen als de VS daarvoor F-16's teruggeeft.

—-

LOL! Oude meuk in ruil voor iets minder oude meuk. 1977 vs 1983.

Die Nuland toch, die hoopte waarschijnlijk dat de Polen die vliegtuigen direct aan Oekraine zouden geven zodat de Amerikanen die hete aardappel niet aan hoeven te raken. Het politieke spelletje gaat gewoon door, maar de Polen weigeren dit rondje mee te spelen.

Daks schreef:
Nepbewijs voor biologische wapens gaat ook rond in Nederland. (link)

Waar maken die Amerikanen zich toch zorgen om?
Niemand geloofd toch dat Amerikanen labs in het buitenland betalen om gevaarlijk onderzoek te doen (kuch Wuhan kuch). Laat die Russen het maar in handen krijgen, dan komen ze er zelf achter dat daar niets raars gebeurde. Ze vinden hoogstens wat nieuwe schoonmaakmiddelen die nog beter ontsmetten. :+

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 07:54

Daks schreef:
Russia destroys 61 Ukrainian hospitals.

Health Minister Viktor Lyashko says the Russian military has damaged buildings and medical equipment.

Rusland vernietigt 61 Oekraïense ziekenhuizen.

Minister van Volksgezondheid Viktor Lyashko zegt dat het Russische leger gebouwen en medische apparatuur heeft beschadigd.

https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... eyFUw&s=19

Het gaat maar door en door het hele land , alle infrastructuur wordt naar de klote geholpen. Zo verdrietig. NIemand kan meer een kant op. De ene oorlogsmisdaad naar de andere stapelt zich op elkaar.

Vanuit de telegraaf een recent overzicht vd gebeurtenissen. Je kunt naar beneden scrollen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4627129 ... se-burgers

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:34

Bron Nos
Citaat:
Pentagon: Pools straaljagerplan 'niet houdbaar'
De Amerikanen lijken de verwachtingen over de levering van Poolse MIG-29-straaljagers aan Oekraïne wat te temperen. Het Poolse voorstel om de gevechtsvliegtuigen naar de Amerikaanse legerbasis Ramstein in Duitsland te brengen, om ze daarna over te dragen aan de Oekraïense strijdkrachten is volgens het Pentagon "niet houdbaar".

Het vooruitzicht dat de toestellen vertrekken van een Amerikaanse en NAVO-basis in Duitsland naar Oekraïne "leidt tot serieuze zorgen voor het gehele NAVO-bondgenootschap", zegt een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie. "We gaan door met onze gesprekken met Polen en andere NAVO-bondgenoten over deze kwestie en de logistieke uitdagingen die eraan verbonden zijn, maar we geloven niet dat het Poolse voorstel houdbaar is."

De NAVO-landen hadden eerder al aangegeven niet betrokken te willen raken bij gevechten met Rusland en Oekraïne, ook niet indirect.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:36

Nos liveblog.

Citaat:
Situatie kerncentrale Tsjernobyl verslechtert'
De voormalige kerncentrale Tsjernobyl, in het noorden van Oekraïne, is sinds de overname door Russische militairen steeds verder afgesneden van de buitenwereld, waarschuwt het internationale atoomenergieagentschap IAEA. De waakhond zegt geen data meer te ontvangen van de controlesystemen in de centrale. Topman Rafael Grossi is ook zeer bezorgd over de stress waaronder het personeel van de kerncentrale moet werken en de risico's die dat meebrengt voor de nucleaire veiligheid.

Op een persconferentie in Wenen vertelde het IAEA verder dat de ongeveer 210 technici en veiligheidsmedewerkers in de kerncentrale al bijna twee weken lang onafgebroken aan het werk zijn, omdat er sinds de Russische overname geen ploegwissel meer mogelijk is. Er is wel voldoende eten en drinken op het terrein, maar de druk op het personeel dreigt zijn tol te eisen.

De kerncentrale, waar zich in 1986 een kernramp voordeed, is niet meer operationeel, maar er kan nog steeds radioactieve straling lekken. Grossi heeft voorgesteld om met Russische en Oekraïense vertegenwoordigers te onderhandelen over veiligheidsgaranties voor kerncentrales in Oekraïne.

Arm personeel :(:) niet meer wegkunnen van je toch niet ongevaarlijke werkplek. -O-

En kennelijk vandaag weer 5 steden met een corridor

Citaat:
Het Russische leger heeft voor een aantal steden vanochtend een tijdelijke wapenstilstand aangekondigd om humanitaire corridors in te stellen. Dat zou zijn vanaf 08.00 uur Nederlandse tijd voor Kiev, Soemy, Marioepol, Charkov en Tsjernihiv, meldde het Russische persbureau Tass gisteren

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:38

kiki1976 schreef:
Bron Nos
Citaat:
Pentagon: Pools straaljagerplan 'niet houdbaar'
De Amerikanen lijken de verwachtingen over de levering van Poolse MIG-29-straaljagers aan Oekraïne wat te temperen. Het Poolse voorstel om de gevechtsvliegtuigen naar de Amerikaanse legerbasis Ramstein in Duitsland te brengen, om ze daarna over te dragen aan de Oekraïense strijdkrachten is volgens het Pentagon "niet houdbaar".

Het vooruitzicht dat de toestellen vertrekken van een Amerikaanse en NAVO-basis in Duitsland naar Oekraïne "leidt tot serieuze zorgen voor het gehele NAVO-bondgenootschap", zegt een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie. "We gaan door met onze gesprekken met Polen en andere NAVO-bondgenoten over deze kwestie en de logistieke uitdagingen die eraan verbonden zijn, maar we geloven niet dat het Poolse voorstel houdbaar is."

De NAVO-landen hadden eerder al aangegeven niet betrokken te willen raken bij gevechten met Rusland en Oekraïne, ook niet indirect.

Dat verbaast me niets was gelijk wat wij ook al zeiden. Dat is direct met wapengekletter meedoen.

Phonix

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:45

Terwijl helft van Rusland blijkbaar bij de McDonalds zit voordat ie dicht gaat. Dan kan je niet meer liegen dat je het niet weet.

Ziek

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:48

Ik snap niet zo goed waarom die vliegtuigen eerst naar Duitsland moeten, en dan naar Oekraïne. Schuif ze vanuit Polen dan direct door?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:48

kiki1976 schreef:
Bron NOS
Citaat:
'Talrijke mensenrechtenschendingen door Russische leger'
Rapporteurs van Human Rights Watch hebben "talrijke gevallen" geregistreerd van schendingen van mensenrechten door Russische troepen in Oekraïne. Zo zou het Russische leger clustermunitie hebben gebruikt in de buurt van een ziekenhuis en is er geschoten op vluchtende burgers. Dat staat in een rapport dat dinsdag naar buiten is gekomen.

"We maken ons grote zorgen dat het Russische leger mensenrechten schendt en mogelijk oorlogsmisdaden begaat", zegt Kenneth Roth, directeur van Human Rights Watch tegen Nieuwsuur. In het oorlogsrecht geldt een absoluut verbod om burgers aan te vallen als ze niet meedoen aan de strijd.

Poetin doet al de hele tijd gewoon waar hij zin in heeft, en lacht zich suf om die regels , waar hij zich toch niet aan gaat houden ;(

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:51

Regels, welke regels?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:55

_San87_ schreef:
Ik snap niet zo goed waarom die vliegtuigen eerst naar Duitsland moeten, en dan naar Oekraïne. Schuif ze vanuit Polen dan direct door?

Omdat de Polen niet zo dom zijn als de Amerikanen hoopte dat ze zouden zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:57

enzino schreef:
_San87_ schreef:

Omdat de Polen niet zo dom zijn als de Amerikanen hoopte dat ze zouden zijn.

Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 08:58

Amerika is volgens mij wel lekker aan 't stoken en provoceren. En wij zijn in Europa de sjaak als het escaleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:01

_San87_ schreef:
Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.

De Russen zien het verschil wel en zullen daarom ook anders reageren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:04

enzino schreef:
_San87_ schreef:

De Russen zien het verschil wel en zullen daarom ook anders reageren.

Welk verschil, vraag ik me dan af. Waarom is een paar vliegtuigen geven een probleem, maar al die raketten en munitie niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:04

_San87_ schreef:

Ik vermoed dat die dingen een volledige ‘overhaul’ nodig hebben. Ramstein heeft de faciliteiten daarvoor. Los van het politieke geneuzel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:06

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Ik vermoed dat die dingen een volledige ‘overhaul’ nodig hebben. Ramstein heeft de faciliteiten daarvoor. Los van het politieke geneuzel.

Dat klinkt logisch :j.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:16

Cowboy55 schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk dat Polen haar eigen vliegtuigen wel kan onderhouden en betwijfel of Ramstein zoveel reserve onderdelen voor MIG's heeft liggen. Volgens het Pentagon:

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:31

enzino schreef:
Cowboy55 schreef:

Ik denk dat Polen haar eigen vliegtuigen wel kan onderhouden en betwijfel of Ramstein zoveel reserve onderdelen voor MIG's heeft liggen. Volgens het Pentagon:

Goed punt. Aan de andere kant is Polen sinds 1999 lid van de NATO. Lijkt redelijk om aan te nemen dat de levering van onderdelen vanuit Rusland rond die tijd gestopt is, toch? Lijkt me niet dat Rusland mee werkt aan het in de lucht houden van een vijandige, imperialistische en fascistoïde (voeg naar eigen smaak nog wat propaganda teksten toe) partij.

Wellicht is het simpeler en probeert Polen goedkoop een upgrade van haar luchtmacht te krijgen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:35

Hoe tegenstrijdig het ook moge lijken, ik ben op dit moment blij dat die deal niet doorgaat. Het is nu al gecompliceerd zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:51

Cowboy55 schreef:
Goed punt. Aan de andere kant is Polen sinds 1999 lid van de NATO. Lijkt redelijk om aan te nemen dat de levering van onderdelen vanuit Rusland rond die tijd gestopt is, toch? Lijkt me niet dat Rusland mee werkt aan het in de lucht houden van een vijandige, imperialistische en fascistoïde (voeg naar eigen smaak nog wat propaganda teksten toe) partij.

Wellicht is het simpeler en probeert Polen goedkoop een upgrade van haar luchtmacht te krijgen.

Waarom zou Rusland haar handel met Polen stoppen sinds 1999? Ze handelen toch met zoveel NAVO landen, ook in wapentuig (indien er vraag is)? En Rusland betiteld Polen toch helemaal niet als een vijandige, imperialistische en fascistoïde partij?

Maar mocht Polen geen reserve onderdelen hebben, zou Amerika (de grote vijand) die dan wel hebben?

Ze willen de MIG's eerst naar Ramstein vliegen, dus ze zijn nog luchtwaardig. Mochten er onderdelen missen, die wel op Ramstein liggen, dan kunnen die toch zo op een transport vliegtuig en er voor de lunch zijn?

Of vlieg ze naar Ramstein, doe het onderhoud, vlieg ze terug naar Polen en bezorg ze dan. Waarom komt niemand met dat idee?

Een hoop vragen, allemaal retorisch.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 10:03

Ik geloof dat Ramstein een Amerikaanse basis is, dus worden de vliegtuigen eerst aan de VS overgedragen.

Pien vandaag zou het internet in Rusland op zwart gaan, heb jij nog contact met je vriendin daar?