Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Cowboy55 schreef:VS reageert verrast op Pools aanbod van straaljagers
Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is naar eigen zeggen verrast over het aanbod van Polen om per direct straaljagers beschikbaar te stellen. "Naar mijn weten was vooraf niet met ons overlegd dat Polen van plan was deze vliegtuigen aan ons te geven", zegt onderminister Nuland volgens persbureau Reuters.
Eerder op de avond meldden de Poolse autoriteiten dat ze alle Poolse MIG-29-straaljagers aan de VS willen overdragen. Enkele dagen geleden meldden internationale media dat Polen deze toestellen aan Oekraïne zou willen leveren, maar alleen als de VS daarvoor F-16's teruggeeft.
—-
LOL! Oude meuk in ruil voor iets minder oude meuk. 1977 vs 1983.
Daks schreef:Nepbewijs voor biologische wapens gaat ook rond in Nederland. (link)
Daks schreef:Russia destroys 61 Ukrainian hospitals.
Health Minister Viktor Lyashko says the Russian military has damaged buildings and medical equipment.
Rusland vernietigt 61 Oekraïense ziekenhuizen.
Minister van Volksgezondheid Viktor Lyashko zegt dat het Russische leger gebouwen en medische apparatuur heeft beschadigd.
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... eyFUw&s=19
Citaat:Pentagon: Pools straaljagerplan 'niet houdbaar'
De Amerikanen lijken de verwachtingen over de levering van Poolse MIG-29-straaljagers aan Oekraïne wat te temperen. Het Poolse voorstel om de gevechtsvliegtuigen naar de Amerikaanse legerbasis Ramstein in Duitsland te brengen, om ze daarna over te dragen aan de Oekraïense strijdkrachten is volgens het Pentagon "niet houdbaar".
Het vooruitzicht dat de toestellen vertrekken van een Amerikaanse en NAVO-basis in Duitsland naar Oekraïne "leidt tot serieuze zorgen voor het gehele NAVO-bondgenootschap", zegt een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie. "We gaan door met onze gesprekken met Polen en andere NAVO-bondgenoten over deze kwestie en de logistieke uitdagingen die eraan verbonden zijn, maar we geloven niet dat het Poolse voorstel houdbaar is."
De NAVO-landen hadden eerder al aangegeven niet betrokken te willen raken bij gevechten met Rusland en Oekraïne, ook niet indirect.
Citaat:Situatie kerncentrale Tsjernobyl verslechtert'
De voormalige kerncentrale Tsjernobyl, in het noorden van Oekraïne, is sinds de overname door Russische militairen steeds verder afgesneden van de buitenwereld, waarschuwt het internationale atoomenergieagentschap IAEA. De waakhond zegt geen data meer te ontvangen van de controlesystemen in de centrale. Topman Rafael Grossi is ook zeer bezorgd over de stress waaronder het personeel van de kerncentrale moet werken en de risico's die dat meebrengt voor de nucleaire veiligheid.
Op een persconferentie in Wenen vertelde het IAEA verder dat de ongeveer 210 technici en veiligheidsmedewerkers in de kerncentrale al bijna twee weken lang onafgebroken aan het werk zijn, omdat er sinds de Russische overname geen ploegwissel meer mogelijk is. Er is wel voldoende eten en drinken op het terrein, maar de druk op het personeel dreigt zijn tol te eisen.
De kerncentrale, waar zich in 1986 een kernramp voordeed, is niet meer operationeel, maar er kan nog steeds radioactieve straling lekken. Grossi heeft voorgesteld om met Russische en Oekraïense vertegenwoordigers te onderhandelen over veiligheidsgaranties voor kerncentrales in Oekraïne.
Citaat:Het Russische leger heeft voor een aantal steden vanochtend een tijdelijke wapenstilstand aangekondigd om humanitaire corridors in te stellen. Dat zou zijn vanaf 08.00 uur Nederlandse tijd voor Kiev, Soemy, Marioepol, Charkov en Tsjernihiv, meldde het Russische persbureau Tass gisteren
kiki1976 schreef:Bron NosCitaat:Pentagon: Pools straaljagerplan 'niet houdbaar'
De Amerikanen lijken de verwachtingen over de levering van Poolse MIG-29-straaljagers aan Oekraïne wat te temperen. Het Poolse voorstel om de gevechtsvliegtuigen naar de Amerikaanse legerbasis Ramstein in Duitsland te brengen, om ze daarna over te dragen aan de Oekraïense strijdkrachten is volgens het Pentagon "niet houdbaar".
Het vooruitzicht dat de toestellen vertrekken van een Amerikaanse en NAVO-basis in Duitsland naar Oekraïne "leidt tot serieuze zorgen voor het gehele NAVO-bondgenootschap", zegt een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Defensie. "We gaan door met onze gesprekken met Polen en andere NAVO-bondgenoten over deze kwestie en de logistieke uitdagingen die eraan verbonden zijn, maar we geloven niet dat het Poolse voorstel houdbaar is."
De NAVO-landen hadden eerder al aangegeven niet betrokken te willen raken bij gevechten met Rusland en Oekraïne, ook niet indirect.
kiki1976 schreef:Bron NOSCitaat:'Talrijke mensenrechtenschendingen door Russische leger'
Rapporteurs van Human Rights Watch hebben "talrijke gevallen" geregistreerd van schendingen van mensenrechten door Russische troepen in Oekraïne. Zo zou het Russische leger clustermunitie hebben gebruikt in de buurt van een ziekenhuis en is er geschoten op vluchtende burgers. Dat staat in een rapport dat dinsdag naar buiten is gekomen.
"We maken ons grote zorgen dat het Russische leger mensenrechten schendt en mogelijk oorlogsmisdaden begaat", zegt Kenneth Roth, directeur van Human Rights Watch tegen Nieuwsuur. In het oorlogsrecht geldt een absoluut verbod om burgers aan te vallen als ze niet meedoen aan de strijd.
enzino schreef:_San87_ schreef:Ik snap niet zo goed waarom die vliegtuigen eerst naar Duitsland moeten, en dan naar Oekraïne. Schuif ze vanuit Polen dan direct door?
Omdat de Polen niet zo dom zijn als de Amerikanen hoopte dat ze zouden zijn.
enzino schreef:_San87_ schreef:Bied dan die vliegtuigen niet aan. Ik snap sowieso het verschil niet tussen raketten leveren en vliegtuigen leveren. Waarom is het een geen punt, en het andere een probleem. Het is niet dat er piloten mee komen.
De Russen zien het verschil wel en zullen daarom ook anders reageren.
Cowboy55 schreef:_San87_ schreef:Ik snap niet zo goed waarom die vliegtuigen eerst naar Duitsland moeten, en dan naar Oekraïne. Schuif ze vanuit Polen dan direct door?
Ik vermoed dat die dingen een volledige ‘overhaul’ nodig hebben. Ramstein heeft de faciliteiten daarvoor. Los van het politieke geneuzel.
Cowboy55 schreef:_San87_ schreef:Ik snap niet zo goed waarom die vliegtuigen eerst naar Duitsland moeten, en dan naar Oekraïne. Schuif ze vanuit Polen dan direct door?
Ik vermoed dat die dingen een volledige ‘overhaul’ nodig hebben. Ramstein heeft de faciliteiten daarvoor. Los van het politieke geneuzel.
enzino schreef:Cowboy55 schreef:Ik vermoed dat die dingen een volledige ‘overhaul’ nodig hebben. Ramstein heeft de faciliteiten daarvoor. Los van het politieke geneuzel.
Ik denk dat Polen haar eigen vliegtuigen wel kan onderhouden en betwijfel of Ramstein zoveel reserve onderdelen voor MIG's heeft liggen. Volgens het Pentagon:
Cowboy55 schreef:Goed punt. Aan de andere kant is Polen sinds 1999 lid van de NATO. Lijkt redelijk om aan te nemen dat de levering van onderdelen vanuit Rusland rond die tijd gestopt is, toch? Lijkt me niet dat Rusland mee werkt aan het in de lucht houden van een vijandige, imperialistische en fascistoïde (voeg naar eigen smaak nog wat propaganda teksten toe) partij.
Wellicht is het simpeler en probeert Polen goedkoop een upgrade van haar luchtmacht te krijgen.