steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:38

Iemand zondag naar Buitenhof gekeken met Bromet (GL) en Geurts (CDA) aan tafel?

https://www.youtube.com/watch?v=c9FQG5n ... riC5kXYE9k

Groenlinks wil de stikstofcrisis oplossen door "alle sectoren hun steentje bij te laten dragen". Of in Groenlinkse taal in hun initiatiefwet "Duurzame aanpak stikstof":
- de veestapel moet drastisch inkrimpen
- de luchtvaart mag niet meer groeien

Daarbij hamerend op de volgende woorden:

"We willen niet minder boeren, maar minder vee."

en "De boeren moeten wel mee willen..." 8)7

Mijn broek zakt steeds verder af van die club. Boeren en vee gaan hand in hand. Of wil en kan Groenlinks de rest van het geld erbij doen, als wij de helft van onze koeien naar het slachthuis sturen? Ze hebben wel humor, dat moet ik ze nageven :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 22:50

Tiepfoudt schreef:
"We willen niet minder boeren, maar minder vee." 8)7

1) Men neme de status quo
2) en dit ene zinnetje

en dan is het emoticon 8)7 volstrekt logisch.

Een andere optie is de sprekers netjes in context te plaatsen. Zo gaat het om mensen die bijvoorbeeld vinden dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.

Dan is de wens 'minder vee met een gelijk aantal boeren' geen complete luchtfietserij.
Het gaat dan uiteraard wel om een stevige herstructurering van de sector, maar dat is vrees ik sowieso aan de orde (dat vinden vrijwel alle partijen in de politiek.)
En in dit geval dus over een betere boterham voor de boer (en/of dat de consument een eerlijke prijs gaat betalen).

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:04

Janneke2 schreef:
1) Men neme de status quo
2) en dit ene zinnetje

en dan is het emoticon 8)7 volstrekt logisch.

Een andere optie is de sprekers netjes in context te plaatsen. Zo gaat het om mensen die bijvoorbeeld vinden dat de kartelwaakhond anders ingesteld moet worden zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.

Dan is de wens 'minder vee met een gelijk aantal boeren' geen complete luchtfietserij.
Het gaat dan uiteraard wel om een stevige herstructurering van de sector, maar dat is vrees ik sowieso aan de orde (dat vinden vrijwel alle partijen in de politiek.)
En in dit geval dus over een betere boterham voor de boer (en/of dat de consument een eerlijke prijs gaat betalen).

Prima. Nemen we dan ook de context erbij dat deze mensen ervoor pleiten dat iedere sector (zogenaamd) zijn steentje bij moet dragen als in de luchtvaart die niet meer mag groeien en de veestapel die moet halveren. Iets met een kiezelsteentje en een hunebed-kei...

Als de weg van GroenLinks bewandeld gaat worden, blijven er nog maar bar weinig boeren over > aanbod neemt af > prijs omhoog + stikstofreductie. Et voilà. Zo kan ik ook een "crisis" oplossen.

Mij is namelijk vooralsnog volstrekt onduidelijk, en ja ik heb het internet afgestruind, hoe GroenLinks het voor zich ziet: minder vee met een gelijk aantal boeren. Hoe willen ze dat bewerkstelligen? Knappe koppen hoor. Voorlopig hoor en lees ik alleen kreten als "boeren moeten wel mee willen" en "de natuur is kapot en de boeren (vooruit, de veestapel) zijn de hoofdschuldige, dus er zal iets moeten gebeuren".

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 01:20

Ook wel interessant: Het PBL zette de 'stikstofcrisis' in perspectief:

https://www.grondig.com/sites/grondig.c ... f-4020.pdf

Citaat:
Daarnaast zien we het aantal gebieden dat een overschrijding van de voorkomende kritische depositiewaarden laat zien wanneer Nederland zelf geen stikstofdepositie meer zou veroorzaken. Dat er dan nog 44 Natura 2000-gebieden zijn waarbinnen kritische depositiewaarden overschreden worden laat zien dat stikstofdepositie een grensoverschrijdende component kent.

Citaat:
Voor een aantal stikstofgevoelige gebieden die bijvoorbeeld dicht bij de grens liggen, geldt dat de depositiebijdrage uit het buitenland al voldoende is om overschrijdingen te veroorzaken. Een lastige bijkomstigheid is dat veel van de meest stikstofgevoelige gebieden op de hoge zandgronden of hoogveengebieden zoals het Korenburgerveen relatief dicht bij de grens liggen waardoor
juist deze gevoelige gebieden veel depositie uit het buitenland ontvangen.

Citaat:
Hoewel het Europeesrechtelijke kader voor de bescherming van Natura 2000-gebieden hetzelfde is, wordt er in andere lidstaten anders omgegaan met besluiten over stikstofuitstotende activiteiten
(Tegner et al 2019). Zo blijken bijvoorbeeld Denemarken, Duitsland als Vlaanderen drempels te hanteren waaronder geen vergunning verlening nodig is. Voor projecten die een kleine extra uitstoot veroorzaken wordt in zo’n geval geen natuurvergunning en geen passende beoordeling geëist. De hoogte, strekking en manier van toepassing van deze drempels zijn zeer verschillend.

Over de Duitse drempel van onder meer 0,3 kg (ongeveer 21 mol/ha/ja) is al veel jurisprudentie verschenen. De hoogste bestuursrechter heeft die drempel nog onlangs bevestigd Bundesverwaltungsgericht 15 Mai 2019). Projecten die minder dan 21 mol/ha/ja extra stikstof veroorzaken op een Natura 2000-gebied hoeven dus in Duitsland geen natuurvergunning te hebben
omdat zij, aldus de motivering van de drempel, geen ‘significante schade’ kunnen veroorzaken. Wel
besliste de Duitse rechter dat een dergelijke drempel voor een en hetzelfde gebied slechts één keer
mag worden toegepast. Alleen als aangetoond is dat de depositie in het gebied daadwerkelijk achteruit
is gegaan, mag de drempel nogmaals worden toegepast.

Citaat:
Van de 162 Nederlandse Natura 2000-gebieden zijn er 129 stikstofgevoelig. Dat wil zeggen
dat er habitattypen voorkomen die een Kritische Depositie Waarde hebben die lager is dan
2400 mol stikstof per hectare per jaar. Zeer stikstofgevoelige habitattypen als vennen en hoogvenen hebben een kritische depositiewaarde van lager dan 750 mol/ha/jr.

Citaat:
Ammoniak veroorzaakt stikstofdepositie relatief dicht bij de bron, terwijl stikstofoxiden een ‘deken’ aan stikstof vormen die zich vele tientallen tot honderden kilometers verspreidt.

Waarom heeft Groenlinks het hier niet over in hun initiatiefwet? Zij zouden het liefst alle boeren rondom die stikstofgevoelige gebieden aan de Duitse grens zien vertrekken, maar doen niets aan hetgeen er aan de andere kant van de grens gebeurt en alleen al voldoende is om de kritische depositiewaarde van die hoogveengebieden te overschrijden.

-O-

8nnemiek

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 06:34

Ik begrijp niet wat mensen verkeerd vinden aan ‘minder vee maar de gewone boer zo min mogelijk raken’, want dat betekent die zin.
Je zou bijvoorbeeld de megastallen kunnen sluiten op termijn, en de kleinere boeren hun gang laten gaan, et voila, bijna iedereen blij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:12

Citaat:
Prima. Nemen we dan ook de context erbij dat deze mensen ervoor pleiten dat iedere sector (zogenaamd) zijn steentje bij moet dragen als in de luchtvaart die niet meer mag groeien en de veestapel die moet halveren. Iets met een kiezelsteentje en een hunebed-kei...

?????

Context: pleiten voor 'de luchtvaart mag niet meer groeien' staat HAAKS op het beleid van 'het groenste kabinet ooit'.

Dus ik zie twee hunebedden....

(Wat mij betreft is het huidige kabinet een club die de problemen in stand houdt.
Uiteraard is het een valide mening 'dat het kabinet het prima doet en dus heeft de oppositie ongelijk/ overdrijft'. Maar in de huidige situatie het heilige huisje 'Schiphol moet groeien en de Veluwe mag vliegtuighinder krijgen' ter sprake brengen is nogal wat.
Ik snap dat de emoties fiks oplopen en dat dat het perspectief kan meebepalen.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-02-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:22

Ik snap niet zo goed waarom GL voornamelijk de schuld krijgt?
Die zitten niet in de regering.

Zij zijn een oppositiepartij en staan voor een groen beleid.
Dat is hun goed recht.

En voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit GL gestemd. Maar het valt me zo op wat GL en met name Klaver over zich heen krijgen, terwijl zij niet in de regering zitten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:29

ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat er een stikstofcrisis is, en als die er al wel zou zijn, dat die niet door de agrarische sector veroorzaakt zou zijn.

Onderzoek toont aan dat de stikstofneerslag bij boerderijen tot ca 100 koeien, (het gros van de veehouderijen) niet verder dan ca 50 meter verderop terecht komt... op eigen land dus. Bij grotere boerderijen komt het niet verder dan ca 200 meter.... nog steeds op eigen land.

Dat de natuur een probleem heeft komt niet door de boeren, dat komt door de industrie, verkeer en bouw.

Boeren willen toe naar kringlooplandbouw, daar worden al flinke stappen in gezet. Ook zijn zij bereid om het voer aan te passen, mest met water te verdunnen. En een aantal zal zich vrijwillig laten uitkopen.

Kartelwaakhond zou inderdaad beter zijn werk moeten gaan doen.

Megastallen?? Als het om efficientie, duurzaamheid en dierenwelzijn gaat zijn die echt nog niet zo slecht. Maar aan de andere kant pleit ik ook wel voor grondgebondenheid. (als de grond dan ook maar wel beschikbaar en betaalbaar blijft, wat een groot probleem is)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 10:34

juval schreef:
Kartelwaakhond zou inderdaad beter zijn werk moeten gaan doen.

Klein puntje op een i:
het pleidooi van groenlinks gaat over een andere 'regelementering'.
(Zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen de supermarktketens.)

Gaat de kartelwaakhond nu 'beter' werken met de huidige regels, verandert er weinig tot niets.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:09

Juval:

Onderzoek toont aan dat de stikstofneerslag bij boerderijen tot ca 100 koeien, (het gros van de veehouderijen) niet verder dan ca 50 meter verderop terecht komt... op eigen land dus. Bij grotere boerderijen komt het niet verder dan ca 200 meter.... nog steeds op eigen land.

Kom maar op met de bewijzen hiervoor :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:16

8nnemiek schreef:
Ik begrijp niet wat mensen verkeerd vinden aan ‘minder vee maar de gewone boer zo min mogelijk raken’, want dat betekent die zin.
Je zou bijvoorbeeld de megastallen kunnen sluiten op termijn, en de kleinere boeren hun gang laten gaan, et voila, bijna iedereen blij.

Grappig dat je de bevindingen van het PBL compleet negeert. Precies wat je zegt, bíjna iedereen blij. De stikstofdepositie zal nog steeds veel te hoog zijn (zie hieronder) en ondernemers die gewoon gehandeld hebben binnen de kaders van de wet zet je buiten spel. Sympathiek hoor.

Janneke2 schreef:
?????

Context: pleiten voor 'de luchtvaart mag niet meer groeien' staat HAAKS op het beleid van 'het groenste kabinet ooit'.

Dus ik zie twee hunebedden....

(Wat mij betreft is het huidige kabinet een club die de problemen in stand houdt.
Uiteraard is het een valide mening 'dat het kabinet het prima doet en dus heeft de oppositie ongelijk/ overdrijft'. Maar in de huidige situatie het heilige huisje 'Schiphol moet groeien en de Veluwe mag vliegtuighinder krijgen' ter sprake brengen is nogal wat.
Ik snap dat de emoties fiks oplopen en dat dat het perspectief kan meebepalen.)

Je kan veel zeggen van het huidige kabinet, helemaal mee eens. Maar de plannen van het LNV en het feit dat zij in gesprek zijn met het landbouw collectief maakt dat er voor ons persoonlijk nog een heel klein beetje vertrouwen overblijft voor de toekomst van ons bedrijf. Dat kleine beetje vertrouwen is nog altijd oneindig veel meer dan het geval zou zijn als de plannen van Groenlinks werkelijkheid zouden worden.

Electra63 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom GL voornamelijk de schuld krijgt?
Die zitten niet in de regering.

Zij zijn een oppositiepartij en staan voor een groen beleid.
Dat is hun goed recht.

En voor de duidelijkheid: ik heb nog nooit GL gestemd. Maar het valt me zo op wat GL en met name Klaver over zich heen krijgen, terwijl zij niet in de regering zitten.

Ik geef GL niet de schuld van de huidige problemen. Mijn probleem met GL zal ik hieronder verduidelijken.

---

Misschien wordt het de hoogste tijd (of was het dat al lang?) om eens kritisch na te denken over de houdbaarheid van de stikstofgevoelige natuurgebieden in Nederland. Begrijp me niet verkeerd: ik ben ervan overtuigd dat deze stikstofarme natuurgebieden een niet te verwaarlozen bijdrage leveren aan voornamelijk de biodiversiteit. Maar, van de 162 natura2000-gebieden in Nederland zijn er 129 stikstofgevoelig. Al zou Nederland géén stikstofdepositie meer veroorzaken, dwz:
- geen landbouw in Nederland
- geen industrie in Nederland
- geen verkeer in Nederland
- geen luchtvaart in Nederland...
... met andere woorden, er woont hier niemand meer, dan zou in 44 van die stikstofgevoelige natuurgebieden nog steeds de kritische drempelwaarde overschreden worden. Om die natuur écht te redden, zou men dus in Brussel om tafel moeten voor een heel stevig gesprek. Nederland heeft echter een groot probleem die de meeste andere EU-landen niet hebben: een zeer hoge bevolkingsdichtheid icm zeer veel stikstofgevoelige natuur. Zo lang de rest van Europa achterover leunt, vált er helemaal geen stikstofgevoelige natuur te redden zoals Klaver en collega's pretenderen te doen met hun wonderlijke initiatiefwet van maar liefst drie hele bladzijden lang.

Drie bladzijden waarvan een half kantje is gereserveerd om te beschrijven hoe ze de Nederlandse agrarische sector om zeep willen helpen, door wettelijk vast te leggen dat de landbouw haar stikstofuitstoot binnen 15 jaar gehalveerd moet hebben. Halveren! Hoe willen ze dat doen? Door de gebruiksnormen voor stikstof (artikel 8 van de Meststoffenwet) lager of zelfs op nul vast te stellen. De veestapel zal dus drastisch moeten krimpen. Tegelijkertijd hameren de Groenlinkse politici erop dat ze niet minder boeren willen, maar minder vee. Als je dat omdraait, zeggen ze dus eigenlijk dat ze minder vee willen met een gelijk aantal boeren. Echter, waar het LNV pleit voor een geleidelijke transitie, gaat Groenlinks voor een radicale omslag naar kringlooplandbouw (en nog veel verder). Discutabel, maar vooruit. Waar is het vangnet om de bedrijven die links en rechts massaal buiten de boot gaan vallen op te vangen? Heeft iemand hier een idee hoe GL die radicale omslag zou financieren, zónder slachtoffers te maken? Zo lang enige visie en concrete plannen hiervoor ontbreken, komt het op mij over dat Groenlinks *** heeft aan de Nederlandse boeren. Wees dan ook stoer en kom er eerlijk voor uit dat je minder boeren wilt.

Er zaten zelfs 'duurzame boeren' aan tafel bij de presentatie van de initiatiefwet. Laat me raden, dat waren vast geen boeren à la Jeroen van Maanen (FDF) maar eerder van het biologische soort. Want gangbare boeren zijn uiteraard niet duurzaam, als je maar door één soort bril durft te kijken. De bril waardoor je enkel de klimaat- en milieu-impact van de sector als een geheel bekijkt. Biologische boeren zijn in dat opzicht uiteraard zeer duurzaam, helemaal akkoord. Maar, zet je een andere bril op en bekijk je de klimaat- en milieu-impact van de sector per eenheid product (iets met een mondiale vraag waar links- of rechtsom aan voldaan gaat worden)... Oef. Dan zijn de Nederlandse gangbare boeren toch ook behoorlijk duurzaam.

Waarom zo'n gefoeter van mijn kant op Groenlinks? Omdat ze met deze initiatiefwet druk proberen uit te oefenen op het kabinet, waar ik op zich geen problemen mee heb. Het is de manier waarop. De manier waarop zij zich presenteren als de 'redders van de Nederlandse natuur' en het eindeloze pretenderen het 'samen met de boeren' te willen doen. Maar ik citeer: "Dan moeten de boeren wel mee willen".

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:44

Peetstap schreef:
Juval:

Kom maar op met de bewijzen hiervoor :)

https://edepot.wur.nl/328849

Ik begrijp dat het niet leuk is om te lezen, maar:

In 2011 werd Dwingelderveld (Drenthe) natura2000 gebied. Een student van UR Wageningen ging daar 1 jaar, begeleid door zijn mentor, onderzoek doen naar de stikstofdepositie en verspreiding van ammoniak op 5 bedrijven langs het natuurgebied. Vier van deze melkveebedrijven hebben gemiddeld honderd koeien en één melkveebedrijf met vijfhonderd koeien.

Hoe?

- ammoniak concentraties meten op 15 verschillende locaties in en rondom de noordkant van het Dwingelderveld.
- 85 dagen in het voorjaar van 2011 de natte en droge depositie meten
- Potten ingezaaid met zomergerst op 26 locaties in het Dwingelderveld
- één locatie met 22 potten op het meteoveld Veenkampen in Wageningen als controlepunt.

Wat waren de bevindingen?

- 75% van de metingen zaten onder kritische waarden
- depositie was meetbaar tot 50 meter rond een bedrijf met 100 runderen.
- in het Natura2000 gebied géén negatieve invloed van stikstofdepositie zoals modellen berekend hadden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 11:52

En nog wat interessant leesvoer:

https://www.v-focus.nl/2019/11/stikstof ... industrie/

Een paar quotes:

Citaat:
In Brabant is de verbazing groot nu is uitgekomen dat de Amercentrale in tijden van stikstofschaarste zo’n 700.000 kilo extra stikstofruimte kreeg van de provincie. Deze energiecentrale is niet de enige, zo blijkt uit controle van de verstrekte vergunningen vanwege de Natuurbeschermingswet. Bedrijven die energieneutraal willen worden en gaan draaien op biomassa, hebben meer stikstofruimte nodig.

Citaat:
Vraag is of dit een incident betreft of dat industriële bedrijven op grotere schaal voor veel lagere emissies worden aangeslagen door het Rijk dan de uitstoot volgens de vergunningen, waardoor er ruimte is om te groeien in uitstoot van stikstof.

Citaat:
Dit betekent dat de Rijksoverheid van een kwart van de industriële bedrijven de stikstofuitstoot in beeld heeft, van 75 procent van de bedrijven dus niet.

Verder blijkt dat de vergunningverlening aan de Amercentrale niet op zich staat. Centrales die ernaar streven klimaatneutraal te worden met het verstoken van biomassa, hebben meer stikstofruimte nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:02

Heel snel de eerste link bekeken, maar het eerste dat me al opvalt is dat er bijna geen meetpunten zijn ten noordoosten van de boerderijen, terwijl we in Nederland meestal wind uit het zuidwesten hebben. Dat vertekent de resultaten al flink.

Ook mij valt het op dat de boeren constant maar de schuld bij GroenLinks willen leggen, terwijl die nooit in de regering hebben gezeten. Als het aan GroenLinks had gelegen dan was het nooit zo ver gekomen, dan had de regering zich nooit zo ver in de nesten kunnen werken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-02-20 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:03

in de nesten kunnen werken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:04

De regering heeft zichzelf helemaal klem gezet.. En nu moeten ze ineens drastische maatregelen nemen..
Ja, flink in de nesten gewerkt dus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:10

je bedoelt dat de regering zich in de nesten heeft gewerkt dus :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:17

Klopt, ik zal het even aanpassen zodat het duidelijker is!

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 13:03

8nnemiek schreef:
Heel snel de eerste link bekeken, maar het eerste dat me al opvalt is dat er bijna geen meetpunten zijn ten noordoosten van de boerderijen, terwijl we in Nederland meestal wind uit het zuidwesten hebben. Dat vertekent de resultaten al flink.

Als je minder snel en vooral verder leest zie je dat er wel degelijk ten noordoosten van een aantal bedrijven biomonitoren geplaatst en betrokken werden in het onderzoek. De resultaten zijn zoals ze zijn.

Over vertekende resultaten gesproken: de Rijksoverheid heeft 75% van de stikstofuitstoot door de industrie niet eens in beeld :')

8nnemiek schreef:
Ook mij valt het op dat de boeren constant maar de schuld bij GroenLinks willen leggen, terwijl die nooit in de regering hebben gezeten. Als het aan GroenLinks had gelegen dan was het nooit zo ver gekomen, dan hadden ze zich nooit zo ver in de nesten kunnen werken.

Nogmaals, ik geef GL niet de schuld van de huidige situatie. Ik ga het hele verhaal niet nog een keer vertellen. Negeer vooral wat je wil blijven negeren ;)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 19:21

Dank voor de link ondersteuning, dit zijn de dingen waar ik naar opzoek ben, en wist niets af van dit kleinschalige onderzoek

Heb van nature wantrouwen naar niet onderbouwde uitspraken en cijfers , er wordt nogal wat geroepetoeterd nl, vooral door de zogenaamd deskundige politici

Boeiende materie dit en tegenstrijdige resultaten.
Ben benieuwd of er meer groter onderzoek is of wordt gedaan op dit vlak ?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:08

@Peetstap: graag gedaan! Het is mij ook een raadsel waarom een onderzoek als deze op de achtergrond blijft. Maar dat is met wel meer zaken het geval helaas. Pas als je (goed) graaft, kom je heel andere dingen tegen dan wat media en politici ons willen doen geloven.

Voor zover ik weet is dit onderzoek rondom het Dwingelderfeld een op zichzelf staand onderzoek, maar het ik zie het als een klein puzzelstukje in een veel groter en complex vraagstuk. Hoe groot is de bijdrage per sector aan het stikstofoverschot in natuurgebieden? Heel wat politici denken alle wijsheid al in pacht te hebben, terwijl de cijfers aan alle kanten rammelen.

Zo is stichting Mesdagfonds al jarenlang bezig om de onderste steen boven te krijgen en volgende week (20 feb) zullen we horen in hoeverre er in Den Haag gesjoemeld wordt met stikstof. Dát er gesjoemeld wordt, blijkt wel uit het hele Lelystad debacle.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 00:26

Allemaal uitgedachte stemmingmakerij om het publiek op hun hand te krijgen. En het lukt want de media die om het half uur je kamer intoetert dat stikstof de grootste dreiging is en de stoute boeren de oorzaak zijn voor het geheel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:31

Dinopino schreef:
Allemaal uitgedachte stemmingmakerij om het publiek op hun hand te krijgen. En het lukt want de media die om het half uur je kamer intoetert dat stikstof de grootste dreiging is en de stoute boeren de oorzaak zijn voor het geheel.

Luitjes die dit soort stemmingmakerij uitslaan 'moet je natuurlijk nooit geloven', (er zijn wel meer bedreigingen voor de biodiversiteit, zoals het uitsterven van de insecten) -
maar er is natuurlijk ook het effect van 'roep het duizend keer en daarna gaan mensen het nog geloven ook'.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 18:39

Dat klopt, Janneke 2, dat geldt uiteraard voor beide kanten.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 14:11

De aap is nu definitief uit de mouw, maar dat was het natuurlijk al lang:

Citaat:
Met de uitkoop van de boeren komt er extra ruimte voor het bouwen van 'wegen, spoorwegen, aanleggen van windmolenparken, geeft Van Veldhoven (D66) als voorbeeld.

Landbouwgrond, dat een gigantische hoeveelheid stikstof opneemt zonder daarover te klagen, wordt ingeruild voor asfalt en beton. Dat die lui zichzelf nog serieus nemen 8)7

https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningma ... hte-boeren