wat nu als wilders wint?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:49

Electra63 schreef:
KiWiKo schreef:
je kan ook gewoon heel stug volhouden en halstarrig blijven over het niet met PVV willen regeren......... maar je kan dat punt ook laten vallen en proberen er het beste van te maken.......

Je poot stijf houden is denk ik niet verstandig in deze...... want dan geef je te kennen dat je gewoon scheit hebt aan wat de stemmers gestemt hebben.......

Nee Kiwiko, want voor veel mensen was juist dit de reden om PvdA te stemmen, dus dan bedrief je je eigen kiezers.

en nu wals je over de wens van de nederlander heen :D :D maargoed, ik denk dat deze acties als we binnenkort weer naar de stembus moeten echt, echt gaan backfireen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:50

Hier zijn alle politieke ideeen toegestaan, je hoeft het er alleen niet mee eens te zijn en dat heet keuze

Nogmaals zolang de PVV geen 76 zetels haalt betekent het dat HET VOLK niet voor de PVV kiest.

Je verwaarloost volkomen anderen hun keuze

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:51

Dat komt door de grote verdeeldheid.

KiWiKo

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:53

welke keuze :) :) mensen hebben gekozen en pvv heeft heel veel gewonnen........... maar mag van meneer PVDA niet meeregeren :D :D knappe keuze dan :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:54

KiWiKo schreef:
welke keuze :) :) mensen hebben gekozen en pvv heeft heel veel gewonnen........... maar mag van meneer PVDA niet meeregeren :D :D knappe keuze dan :)

Nee, de PVDA wil niet samen met de PVV, dat is iets heel anders. En daar waren ze vooraf heel duidelijk over, dus ik zie het probleem niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:56

KiWiKo schreef:

De PVDA heeft heel duidelijk gezegd laat de PVV maar regeren die hebben veel gewonnen, dus waar je die onzin vandaan haalt???

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:57

nee Patty........... ik wel........... want als het bij de verkiezingen duidelijk is dat er veel mensen wel de PVV in de regering wil........... wie is de PVDA dan om daar scheit aan te hebben :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 15:59

KiWiKo schreef:
nee Patty........... ik wel........... want als het bij de verkiezingen duidelijk is dat er veel mensen wel de PVV in de regering wil........... wie is de PVDA dan om daar scheit aan te hebben :)

De PVV "mag" best regeren van de PVDA, die willen er alleen niet mee samen, en dat is toch hun goed recht? EN nogmaals, voor de verkiezingen hebben een hoop partijen regeren met de PVV uitgesloten. Dat ze niet zo makkelijk punten laten vallen, siert ze alleen maar.

KiWiKo

Re: wat nu als wilders wint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:03

en OOK dat vind ik niet kloppen.......... veel mensen hebben ook PVDA gestemt en ik vind dat dit kinderachtige....."jamaarhij" maar eens afgelopen moet zijn, en dat partijen gewoon moeten doen wat wij mensen van hun verlangen, en dat is het land regeren!

Partijen uitsluiten of jezelf dan uitsluiten is NIET democratisch..... en of dat nou PVDA, SP VVD, of PVV is. Dat moet gewoon niet goed gevonden worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:06

KiWiKo schreef:
Saar IK vind dat de partijen gewoon niet het recht hebben zo over de wens van de kiezers heen te walsen..........

En je kan het niet altijd overal mee eens zijn :)

Maar dat doen ze ook niet Kiwiko.

Dit zei de SP over samenwerken met Wilders:
“De heer Wilders discrimineert systematisch. Dat vinden wij zo ernstig, dat we nooit en te nimmer met zo’n opvatting kunnen leven in één coalitie. Wilders heeft zich gediskwalificeerd voor regeringsdeelname omdat hij systematisch discrimineert.”

en dat werd gezegd ondanks het feit dat ze het inhoudelijk vaak eens zijn.
Lees dit maar eens:
http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdi ... lkaar.html

Als je SP stemt dan weet je dus dat PVV/SP niet gaat gebeuren
Als je D66 stemt dan weet je dat PVV/D66 niet gaat gebeuren
Als je PvdA stemt dan weet je dat PVV/PvdA niet gaat gebeuren

Als iemand PVV stemt wist hij/zij dit ook. Het is net als een jongetje dat mee wil doen met voetbal en zich niet aan de regeltjes wil houden. Dan zegt de rest als je toch blijft schoppen mag je niet meedoen. Als je dan door blijft schoppen mag je dus niet meedoen. Dat is gewoon lik op stuk beleid waar de PVV zelf voorstander van is, verantwoordelijk zijn voor je eigen daden. Zo simpel ligt het gewoon.
Ook PVV stemmers hadden dit kunnen weten. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om te stemmen op welke partij dan ook, alleen heeft dat dus consequenties.

En als jij niet vindt dat een partij mag zeggen "ik ga niet samen met jou" dan moet je dus niet op zo'n partij stemmen, die vrijheid heb je ook. Beetje raar als je er eerst wel voor kiest en dan zegt ik vind het niet goed. Als het zo belangrijk voor je is had je een andere keus kunnen maken. Er is helemaal niemand die zegt "jij mag niet regeren" er zijn alleen maar mensen die zeggen ik doe het niet samen met jou.

Het werkt altijd al zo in ons systeem, ik begrijp niet wat er nu zo speciaal aan is. Er wordt gewoon veel meer gezeurd dan anders omdat het nu gaat om een partij die zeurders aantrekt.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:08

Electra63 schreef:
Kiwiko,
Dan moeten dus de 3 grootste gaan samenwerken: VVD, PvdA en PVV.
Maar hoe zit het dan met de verkiezingsbeloften?
PvdA heeft beloofd niet met de PVV te gaan regeren.
Dat moeten ze dan maar loslaten? Terwijl heel veel mensen PvdA hebben gestemd, juist om die belofte.

En als ze dan toch samen gaan regeren?
Wie moet dan het meeste water bij de wijn doen? Want er zijn teveel tegenstellingen tussen de drie partijen.

Ze breken zo vaak beloftes, what else is new?
Waarom zou dat ineens een belemmering moeten zijn daar waar het voorheen nooit een probleem was voor ze om beloftes te breken?
Als je wilt kan ik je een waslijst aan beloftes opnoemen die verbroken zijn door de heren, onder de noemer compromissen sluiten.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 20-06-10 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:09

Wat Hermelientje zegt :D

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:13

KiWiKo schreef:
Electra63 schreef:

Nee Kiwiko, want voor veel mensen was juist dit de reden om PvdA te stemmen, dus dan bedrief je je eigen kiezers.

en nu wals je over de wens van de nederlander heen :D :D maargoed, ik denk dat deze acties als we binnenkort weer naar de stembus moeten echt, echt gaan backfireen

Daar reken ik ten volste op en ben daarom ook heel tevreden hoe alles loopt nu. Laat ze elkaar maar de tent uit onderhandelen, er zal maar 1 partij zijn die daar echt voordeel uit gaat halen. Mijn vader zegt altijd, houd je vrienden dicht bij je en je vijanden nog dichter. In de loop der tijd heb ik ingezien dat die ouwe heel wijs is met die uitspraak.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:14

Hermelientje, het gaat mij erom dat HUN niet bepalen met wie ze moeten gaan samenwerken........ dat bepalen WIJ op het moment dat we gaan stemmen........

OP het moment dat partijen andere partijen uit gaan sluiten is het GEEN democratie meer.

zoals ik al vroeg in het kwisje....... hoe noem je een land die politieke partijen of ideeen uitsluit?

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:16

KiWiKo schreef:

Sterker nog, rechts heeft in totaal 24 zetels gewonnen terwijl links er in totaal 3 verloren heeft. Als het dan nog niet duidelijk is welke kant Nederland op wil, dan ligt dat alleen aan de heren politici maar echt niet aan de kiezer. Die laten duidelijk weten wat ze willen, helaas is het tegen dovemansoren gezegd. Ook de PVDA heeft 3 zetels verloren, al lijken de meesten dat te vieren alsof ze gewonnen hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:19

Wat Hermelientje zegt. :+

Bovendien worden in ons systeem altijd kiezers buitenspel gezet, vorige keer nog de SP die toen toch ook best boerde. Toen hoorde ik niemand roepen dat dat ondemocratisch was en dat er een groep kiezers buitenspel gezet werd (trouwens hun rechten worden vervolgens door de oppositie vertegenwoordigd.)

Als PvdA niet zou meeregeren deze keer omdat er een PVV-VVD-CDA-kabinet zou komen, zou er ook een grote groep kiezers buitenspel worden gezet, groter dan de groep PVV-stemmers nog.

Dat is gewoon een van de nadelen van ons kiessysteem maar ach, ieder systeem heeft zo zijn voor en zijn tegens...

Waarom wordt de PVV trouwens onder rechts geschaard?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:19

KiWiKo schreef:
Hermelientje, het gaat mij erom dat HUN niet bepalen met wie ze moeten gaan samenwerken........ dat bepalen WIJ op het moment dat we gaan stemmen........

OP het moment dat partijen andere partijen uit gaan sluiten is het GEEN democratie meer.

zoals ik al vroeg in het kwisje....... hoe noem je een land die politieke partijen of ideeen uitsluit?

Dan moet je niet op een partij stemmen die anderen uitsluit, simpel.

En hoe noem je een leider van een politieke partij die geen enkele inspraak van zijn achterban dult?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:22

Citaat:
Ook de PVDA heeft 3 zetels verloren, al lijken de meesten dat te vieren alsof ze gewonnen hebben.

Het is bekend dat zittende partijen die tijdens moeilijke tijden regeren meestal zetels verliezen. Dat de PvdA toch nog netjes gescoord heeft, is dus best reden tot een feestje. Vooral ook met een nieuwe lijsttrekkker die duidelijk het politieke steekspel voor de camera nog niet beheerste zoals de andere, op elkaar ingespeelde kopstukken.

Trouwens vorige verkiezing gaf een grote groep stemmers heel duidelijk aan dat ze met de SP een flinke ruk naar links wilde maken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:23

Als je je voor de rest heel goed kan vinden ind e punten van die partij en je dat minder hebt bij andere partijen, dan stem ik daarop en hoop ik dat ze die beslissing terugdraaien.

Hoe kom je erbij dat Wilders geen inspraak duld....... denk dat hij echt wel luisterd naar zijn achterban hoor :D :D kijk dat hij alleen kapitein op het schip wil zijn.......... dat is gewoon dom!! maar dat heeft niks met stemmen of regeren te maken. :)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:29

Hermelientje schreef:
Als iemand PVV stemt wist hij/zij dit ook. Het is net als een jongetje dat mee wil doen met voetbal en zich niet aan de regeltjes wil houden. Dan zegt de rest als je toch blijft schoppen mag je niet meedoen. Als je dan door blijft schoppen mag je dus niet meedoen. Dat is gewoon lik op stuk beleid waar de PVV zelf voorstander van is, verantwoordelijk zijn voor je eigen daden. Zo simpel ligt het gewoon.
Ook PVV stemmers hadden dit kunnen weten. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om te stemmen op welke partij dan ook, alleen heeft dat dus consequenties.

En als jij niet vindt dat een partij mag zeggen "ik ga niet samen met jou" dan moet je dus niet op zo'n partij stemmen, die vrijheid heb je ook. Beetje raar als je er eerst wel voor kiest en dan zegt ik vind het niet goed. Als het zo belangrijk voor je is had je een andere keus kunnen maken. Er is helemaal niemand die zegt "jij mag niet regeren" er zijn alleen maar mensen die zeggen ik doe het niet samen met jou.

Het werkt altijd al zo in ons systeem, ik begrijp niet wat er nu zo speciaal aan is. Er wordt gewoon veel meer gezeurd dan anders omdat het nu gaat om een partij die zeurders aantrekt.

Het rare is dat in onze democratische geschiedenis het nog nooit eerder voorgekomen is dat al bij voorbaat partijen van onderhandelingen werden uitgesloten door andere partijen. Dus begrijp ik jouw opmerking niet dat dit altijd zo werkt in ons systeem. Het heeft zelfs nooit zo gewerkt. Dit is de eerste keer dat een grote winnaar zonder onderhandelen buitenspel gezet wordt. Ook de SP besloot pas na praten de afgelopen keer om niet mee te doen. Niet praten is zelfs onbeschoft en een zeer duidelijk signaal van minachting van de politieke normen en waarden en democratie.

Dat jongetje uit jouw voetbal voorbeeld hoort door de scheidsrechter bestraft te worden, niet door de andere voetballertjes. Bovendien zijn er trainers die hun spelers met de boodschap van schoppen het veld in sturen. :j
Die scheidsrechter is in dit geval de formateur. Als de andere voetballertjes dan niet mee willen doen, dan worden ze naar huis gestuurd en mogen helemaal niet meer mee doen. De VVD wil helemaal niet in een paars plus coalitie maar ze nemen toch de beleefdheid om te gaan praten. Dat is eerbied voor de democratie. PVDA maakt zich schuldig aan politieke chantage en ze riepen in februari zelfs op tot een 'cordon sanitair', gelukkig kregen ze geen medewerking van de anderen, maar alleen het feit al dat ze daartoe opriepen zegt alles over hun democratisch plichtsbesef.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:31

randalinpony schreef:
Wat Hermelientje zegt. :+

Bovendien worden in ons systeem altijd kiezers buitenspel gezet, vorige keer nog de SP die toen toch ook best boerde. Toen hoorde ik niemand roepen dat dat ondemocratisch was en dat er een groep kiezers buitenspel gezet werd (trouwens hun rechten worden vervolgens door de oppositie vertegenwoordigd.)

Als PvdA niet zou meeregeren deze keer omdat er een PVV-VVD-CDA-kabinet zou komen, zou er ook een grote groep kiezers buitenspel worden gezet, groter dan de groep PVV-stemmers nog.

Dat is gewoon een van de nadelen van ons kiessysteem maar ach, ieder systeem heeft zo zijn voor en zijn tegens...

Waarom wordt de PVV trouwens onder rechts geschaard?

Ik vond het eerlijk gezegd zelf erger voor de SP. Daar waren toch een hoop leden die zich ook op individueel niveau bijzonder hadden ingezet voor de samenleving. Zij hadden echt al iets gepresteerd dus ik vond het wel spijtig voor ze dat ze geen deel uitmaakten van de regering. Maar zij gingen gewoon in de oppositie door met vechten voor hun punten. En als het dan zo werkt dat je daardoor alleen maar groter wordt waarom zijn zij dan nu niet de grote winnaar?

Die laatste vraag van jou heb ik ook al meermaals gesteld het is mij ook een raadsel wat het sociaal/economisch beleid van de PVV met rechts te maken heeft. Maar kennelijk hebben wij de nieuwe indeling van de maatschappij gemist. Als je van cultuur houdt en je houdt niet van zondebokpolitiek dan ben je tegenwoordig links. Als je wel van zondebokpolitiek houdt dan ben je rechts.

Quizvraagje anno 2010. Rutte speelt graag Bach, is hij links of rechts?
Antwoord: Hij is pas links als er een moslim naar hem mag luisteren die niet hoeft te betalen. :+

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:34

randalinpony schreef:

Die SP heeft zichzelf, na onderhandelen, teruggetrokken destijds. Dat is een zeer wezenlijk verschil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:37

hihihi die is wel leuk Hermelientje :)

natuurlijk zit er een verschil tussen ZELF terugtrekken NA onderhandelen........... of voor de onderhandelingen partijen uitsluiten.......

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:39

KiWiKo schreef:
Als je je voor de rest heel goed kan vinden ind e punten van die partij en je dat minder hebt bij andere partijen, dan stem ik daarop en hoop ik dat ze die beslissing terugdraaien.

Hoe kom je erbij dat Wilders geen inspraak duld....... denk dat hij echt wel luisterd naar zijn achterban hoor :D :D kijk dat hij alleen kapitein op het schip wil zijn.......... dat is gewoon dom!! maar dat heeft niks met stemmen of regeren te maken. :)

Is niet dom kiwiko, maar heel slim juist. Hij heeft geleerd van de geschiedenis van de LPF. Alle politieke partijen zijn door een gelijke fase gegaan als nu de PVV. Ook zij begonnen ooit als een kleine partij die opgericht werd door enkelingen. Ook de PVV zal vanzelf een partij worden met leden en een jeugdafdeling. Maar ik begrijp wel dat de tegenstanders graag gezien hadden dat Wilders dezelfde fout gemaakt zou hebben als destijds de LPF, helaas voor hen is hij slimmer en dat is ook de reden dat de PVV alleen maar groter aan het worden is en de LPF als een kaartenhuis in elkaar gestort is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:40

KiWiKo schreef:
hihihi die is wel leuk Hermelientje :)

natuurlijk zit er een verschil tussen ZELF terugtrekken NA onderhandelen........... of voor de onderhandelingen partijen uitsluiten.......

Nee niet als je voor de verkiezingen, dus voor je wist hoeveel stemmen zou krijgen, aangegeven hebt dat je niet samen wil en kan werken. Dan is onderhandelen niet alleen bedrog tegen over je kiezers, maar ook misbruik van tijd en dus belastinggeld.