Hermelientje schreef:Als iemand PVV stemt wist hij/zij dit ook. Het is net als een jongetje dat mee wil doen met voetbal en zich niet aan de regeltjes wil houden. Dan zegt de rest als je toch blijft schoppen mag je niet meedoen. Als je dan door blijft schoppen mag je dus niet meedoen. Dat is gewoon lik op stuk beleid waar de PVV zelf voorstander van is, verantwoordelijk zijn voor je eigen daden. Zo simpel ligt het gewoon.
Ook PVV stemmers hadden dit kunnen weten. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om te stemmen op welke partij dan ook, alleen heeft dat dus consequenties.
En als jij niet vindt dat een partij mag zeggen "ik ga niet samen met jou" dan moet je dus niet op zo'n partij stemmen, die vrijheid heb je ook. Beetje raar als je er eerst wel voor kiest en dan zegt ik vind het niet goed. Als het zo belangrijk voor je is had je een andere keus kunnen maken. Er is helemaal niemand die zegt "jij mag niet regeren" er zijn alleen maar mensen die zeggen ik doe het niet samen met jou.
Het werkt altijd al zo in ons systeem, ik begrijp niet wat er nu zo speciaal aan is. Er wordt gewoon veel meer gezeurd dan anders omdat het nu gaat om een partij die zeurders aantrekt.
Het rare is dat in onze democratische geschiedenis het nog nooit eerder voorgekomen is dat al bij voorbaat partijen van onderhandelingen werden uitgesloten door andere partijen. Dus begrijp ik jouw opmerking niet dat dit altijd zo werkt in ons systeem. Het heeft zelfs nooit zo gewerkt. Dit is de eerste keer dat een grote winnaar zonder onderhandelen buitenspel gezet wordt. Ook de SP besloot pas na praten de afgelopen keer om niet mee te doen. Niet praten is zelfs onbeschoft en een zeer duidelijk signaal van minachting van de politieke normen en waarden en democratie.
Dat jongetje uit jouw voetbal voorbeeld hoort door de scheidsrechter bestraft te worden, niet door de andere voetballertjes. Bovendien zijn er trainers die hun spelers met de boodschap van schoppen het veld in sturen. 
Die scheidsrechter is in dit geval de formateur. Als de andere voetballertjes dan niet mee willen doen, dan worden ze naar huis gestuurd en mogen helemaal niet meer mee doen. De VVD wil helemaal niet in een paars plus coalitie maar ze nemen toch de beleefdheid om te gaan praten. Dat is eerbied voor de democratie. PVDA maakt zich schuldig aan politieke chantage en ze riepen in februari zelfs op tot een 'cordon sanitair', gelukkig kregen ze geen medewerking van de anderen, maar alleen het feit al dat ze daartoe opriepen zegt alles over hun democratisch plichtsbesef.