Raineri schreef:Interessante bronnen nps! Ga er zo eens voor zitten.
Mensen handelen vaak ook niet op basis van kennis. Maar hebben een mening en zoeken daar de kennis bij. Wij zijn enorm irrationele en beïnvloedbaar wezens. Kennelijk profiteren dat soort "leiders" van dit soort chaos...
Dat dus, en daar zit mijn moeite. Ik twijfel altijd aan mezelf, ik heb niet eens een mening. Ik baseer me voor maatschappelijk relevante dingen echt op data, trends en wat experts erover zeggen.
Dat laatste klopt als een bus. We leveren in een onzekere wereld en hoe onzekerder de wereld en hoe sneller deze verandert, hoe meer mensen teruggrijpen naar duidelijkheid (die een autocratische leider geeft), een simpel wereldbeeld (wij vs zij), angst voor verlies van identiteit (waar radicaal dan weer ontzettend goed op inspeelt). Bron oa https://stukroodvlees.nl/waarom-is-links-zo-klein/ - het verschil tussen economische waardes en culturele en hoe bepalend die zijn voor stemkeuze, die laatste dus steeds zwaarwegender en Vreemdelingen in hun eigen land, het boek waarin een socioloog in Amerika probeert uit te vinden waarom dieprode staten altijd zo ontzettend tegen hun eigen economische belang stemmen. En in Nederland ook, want (radicaal) rechts lost eigenlijk nooit wat op.
Ja, ik lees en luister hier veel over, sorry

.
. En vergeet ook niet dat anderen jouw bijdragen ook als onzin kunnen zien, gebeurt ook gewoon.