Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Met als extra woorden Citaat:President Trump en zijn medewerkers bespreken hoe ze Groenland in handen kunnen krijgen. Dat laat het Witte Huis weten na vragen van persbureau Reuters.
"De president en zijn team bespreken een reeks aan opties om dit belangrijke doel van buitenlands beleid te bereiken", aldus het Witte Huis. "Het gebruik van het leger is daarbij altijd een optie."
Nationale veiligheid
Trump maakte in de eerste weken van deze presidentstermijn al duidelijk dat hij Groenland van Denemarken wil overnemen. De Deense premier Frederiksen en ook de Groenlanders zelf wijzen dat resoluut van de hand, maar Trump blijft er maar op terugkomen, het laatst zondagavond aan boord van zijn regeringsvliegtuig.
"We hebben Groenland nodig voor onze nationale veiligheid", zei hij. "De ligging is zo strategisch. Op dit moment zitten daar overal Russische en Chinese schepen. Wij hebben Groenland nodig voor onze nationale veiligheid en Denemarken gaat daar niet voor zorgen, dat kan ik je wel vertellen."
en een heel listige afleiding voor de epstein files ook nog. Een navo land dat een bondgenoot aanvalt. Het moet niet zotter worden.
Onbegrijpelijk en niemand lijkt er wat tegen te doen of te kunnen doen. Dat is nog het ergste van alles.
karuna schreef:Dat dusen een heel listige afleiding voor de epstein files ook nog. Een navo land dat een bondgenoot aanvalt. Het moet niet zotter worden.
Onbegrijpelijk en niemand lijkt er wat tegen te doen of te kunnen doen. Dat is nog het ergste van alles.
![]()
Al las ik ook dat als de tussentijdse verkiezingen verloren worden door trump hij vreest voor een afzetting van hem. Hij roept iedereen op vooral op de republikeinen te stemmen,
Ik vraag me wel af welke enorme aantallen chinese en russische boten waar liggen dat ze Groenland als veiligheidsrisico zien?
Citaat:Vandaag, 12:24
Frankrijk: Europa werkt aan plan als VS actie onderneemt richting Groenland
Deel dit artikel
Frankrijk werkt samen met andere Europese landen aan een plan over hoe te reageren als de VS daadwerkelijk actie onderneemt om Groenland in te nemen. Dat vertelde de Franse minister van Buitenlandse Zaken Barrot in gesprek met de Franse radiozender France Inter, in een reactie op de opmerkingen van het Witte Huis.
"We willen iets ondernemen, maar dat willen we dan wel samen met onze Europese partners doen", zei Barrot. Hij deelde verder geen details over het plan. Barrot benadrukte verder dat zijn Amerikaanse ambtgenoot Rubio hem gisteren in een telefoongesprek nog toevertrouwde dat een invasie van Groenland door de VS uitgesloten is.
Citaat:To everyone outside the US who’s angry at Americans right now, especially those of us who hate Trump and feel trapped:
Please understand this. We do not elect our president the way you think we do. Millions of us voted against him. Millions of us are terrified of the damage being done. We are not cheering this on. We are living inside it. If you’re wondering why we don’t just “revolt like the French” or “fix it,” here is the reality of being an American right now:
Our system is rigid, slow, and stacked in ways that make “just revolt” a fantasy. We don’t have a culture where mass strikes shut the country down overnight. We don’t have a centralized government you can pressure in one city. We have fifty states, militarized policing, surveillance, debt, and jobs tied to health insurance. For many people, losing a job for protesting means losing healthcare and housing.
France is smaller than Texas. Organizing a “national” revolt across 3.8 million square miles (9.8 million square km) and 330 million people isn’t just difficult, it’s logistically close to impossible.
That doesn’t mean we’re complacent. It means we’re constrained.
Anger at US power is fair. Fear of US decisions is fair. But blaming every American, especially those who are fighting, exhausted, and scared alongside you, misses the mark.
We’re not watching this from the sidelines. We’re stuck in the same burning house. Just closer to the fire.
Jason Gervase | ASL Pinnacle
threads.com/@aslpinnacle

Zolala schreef:Ik vond dit ook wel even goed om nog eens bij stil te staan:
nikkel schreef:Eerst wordt Rusland tevreden gesteld door T, om de Oekraine weg te geven. Daarna lijf je gewoon in, waar je meent recht op te hebben.
Babootje schreef:https://x.com/UkrReview/status/2008662652868768207
Minister Rubio vertelde wetgevers dat de agressieve retoriek van de Trump-administratie over Groenland bedoeld is om Denemarken onder druk te zetten tot onderhandelingen, en niet om een militaire invasie aan te kondigen, - WSJ
Het doel blijft de aankoop van Groenland, zei hij tijdens een besloten briefing, hoewel het Witte Huis blijft volhouden dat militair ingrijpen niet is uitgesloten.
Hevonen schreef:Gek blijft het: Trump kidnapt zomaar een president en komt daarmee weg. Stel je eens voor dat iemand Trump zou kidnappen... zouden alle officials dan ook zo stil blijven?
(en ik ken er nog wel eentje die ik nog liever achter de tralies wil zien, maar Trump nodigt hem lekker op de koffie
)