Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:30

DubbelFun, wat betreft je opmerking over de goudvoorraad in Amerika: daar zou je eventueel best wel eens gelijk in kunnen krijgen. Trump is niet gewend te verliezen, dan wordt ie alleen maar kwaaier van. Zie overeenkomst met Poetin

Hevonen

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 21:03

Gek blijft het: Trump kidnapt zomaar een president en komt daarmee weg. Stel je eens voor dat iemand Trump zou kidnappen... zouden alle officials dan ook zo stil blijven?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:44

https://nos.nl/artikel/2597216-witte-hu ... d-niet-uit

Trump en consorten zouden geen problemen hebben Groenlqnd met geweld in bezit te nemen. -O- Met als extra woorden

Citaat:
President Trump en zijn medewerkers bespreken hoe ze Groenland in handen kunnen krijgen. Dat laat het Witte Huis weten na vragen van persbureau Reuters.

"De president en zijn team bespreken een reeks aan opties om dit belangrijke doel van buitenlands beleid te bereiken", aldus het Witte Huis. "Het gebruik van het leger is daarbij altijd een optie."

Nationale veiligheid

Trump maakte in de eerste weken van deze presidentstermijn al duidelijk dat hij Groenland van Denemarken wil overnemen. De Deense premier Frederiksen en ook de Groenlanders zelf wijzen dat resoluut van de hand, maar Trump blijft er maar op terugkomen, het laatst zondagavond aan boord van zijn regeringsvliegtuig.

"We hebben Groenland nodig voor onze nationale veiligheid", zei hij. "De ligging is zo strategisch. Op dit moment zitten daar overal Russische en Chinese schepen. Wij hebben Groenland nodig voor onze nationale veiligheid en Denemarken gaat daar niet voor zorgen, dat kan ik je wel vertellen."

En edit iemand heeft vast op x groenland voorzien van een amerikaanse vlag.

Ik lees dit en word alleen maar meer verbijsterd over wat er gebeurd en hoe deze griezels er mee weg lijken te komen. Het idee dat duitsland openlijk gaat lopen bespreken hoe ze nederland kunnen inpikken. Dat is gewoon hetzelfde %)
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-01-26 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:53

Niet zijn vrouw, maar de vrouw van steve miller (miljardair en gevaarlijk koekoek rascist).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 08:54

Ik heb het artikel een paar keer gelezen en steeds het verkeerde gelezen duidelijk :+ ik vond het al zo vreemd dat zij dat zou doen. Aangepast dus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:19

De vraag is dus niet meer óf het gaat gebeuren maar wánneer !!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:26

Dat dus -:(- en een heel listige afleiding voor de epstein files ook nog. Een navo land dat een bondgenoot aanvalt. Het moet niet zotter worden. ;( Onbegrijpelijk en niemand lijkt er wat tegen te doen of te kunnen doen. Dat is nog het ergste van alles. -O-

Al las ik ook dat als de tussentijdse verkiezingen verloren worden door trump hij vreest voor een afzetting van hem. Hij roept iedereen op vooral op de republikeinen te stemmen,

Ik vraag me wel af welke enorme aantallen chinese en russische boten waar liggen dat ze Groenland als veiligheidsrisico zien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 09:42

China heeft/had concessies voor winnen grondstoffen daar, maar winnen bleek te lastig. Machines ter waarde van miljoenen tot miljarden staan er nog steeds weg te roesten, verwijderen en terug halen voor hergebruik oid is veel te duur. Groenlands klimaat vergeeft weinig tot niks en dan komt er nog een grote vraag bij qua AMOC en of kleine krul ervan die onder IJsland door gaat naar zuidoost kust Groenland en vaker lijkt te zijn stilgevallen. Die zou weer wankelen of al uitgevallen zijn. Dan wordt het weer kouder en kan je winning of iets makkelijk ronddobberen met een bootje daar ook vergeten. Zelfs als de heleboel blijft functioneren en ijs blijft smelten is toegang tot die grondstoffen zo nog 50 jaar weg voordat je kan beginnen met nodige infrastructuur...
Hoop geblaat over dingen die nu nodig zouden zijn, maar nog "even" zullen duren qua mogelijk.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 10:46

karuna schreef:
Dat dus -:(- en een heel listige afleiding voor de epstein files ook nog. Een navo land dat een bondgenoot aanvalt. Het moet niet zotter worden. ;( Onbegrijpelijk en niemand lijkt er wat tegen te doen of te kunnen doen. Dat is nog het ergste van alles. -O-

Al las ik ook dat als de tussentijdse verkiezingen verloren worden door trump hij vreest voor een afzetting van hem. Hij roept iedereen op vooral op de republikeinen te stemmen,

Ik vraag me wel af welke enorme aantallen chinese en russische boten waar liggen dat ze Groenland als veiligheidsrisico zien?

Dat maakt helemaal niet uit. Als je gewone vissersboten aanvalt omdat ze mogelijk drugs zouden vervoeren en kerncentrales bombardeert (Iran) omdat ze misschien een kernbom zouden kunnen maken, de Nationale garde inzet in steden waar democraten aan de macht zijn, omdat dat misdaadverhogend zou zijn, en de talloze doden die door hun handen zijn gevallen, is er werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat Trump en consorten een aannemelijk excuus hebben voor alle acties.

Als je alle verdragen opzegt of schendt en vindt dat ze niet voor jou (lees: USA) gelden, de wereld economisch en militair bedreigt, dan maak je je echt niet druk om landjepik etc.

Ik denk dat Trump met al zijn acties eigenlijk steeds aan het testen is hoe ver hij kan gaan, en niemand fluit hem terug... tot het te laat is (vrees ik).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:42

Maar het lijkt me niet dat Trump dit allemaal bedenkt want daar lijkt ie me niet intelligent genoeg voor, dus daar zit gewoon een team achter die dit allemaal bedenkt. Bizar dat een klein groepje idioten de wereld zo kunnen beinvloeden.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 11:51

Dat er een groepje mensen achter hem, aan de touwtjes trekt, ben ik van overtuigd. In dat geval is hij niets meer of minder dan een marionet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:32

Clubje is Rubio, Hegseth en Vance gesteund door een clubje miljardairs/grote bedrijven die er baat bij hebben.
Zodra Trump gedaan heeft wat hem ingefluisterd wordt (of 'out of control' is) is het heel snel 'einde verhaal' op welke manier dan ook 8-)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:36

https://nos.nl/artikel/2597259-frankrij ... -groenland

Een interessant artikel.
Het eerste stukje tekst, er lijkt dus wel een niet zichtbare actie gaande te zijn

Citaat:
Vandaag, 12:24
Frankrijk: Europa werkt aan plan als VS actie onderneemt richting Groenland
Deel dit artikel
Frankrijk werkt samen met andere Europese landen aan een plan over hoe te reageren als de VS daadwerkelijk actie onderneemt om Groenland in te nemen. Dat vertelde de Franse minister van Buitenlandse Zaken Barrot in gesprek met de Franse radiozender France Inter, in een reactie op de opmerkingen van het Witte Huis.

"We willen iets ondernemen, maar dat willen we dan wel samen met onze Europese partners doen", zei Barrot. Hij deelde verder geen details over het plan. Barrot benadrukte verder dat zijn Amerikaanse ambtgenoot Rubio hem gisteren in een telefoongesprek nog toevertrouwde dat een invasie van Groenland door de VS uitgesloten is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 12:40

Hoe harder ze roepen iets níet te doen des te eerder gáan ze het doen...

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:27

Ik vond dit ook wel even goed om nog eens bij stil te staan:
Post van"The Other 98%" op Facebook

Citaat:
To everyone outside the US who’s angry at Americans right now, especially those of us who hate Trump and feel trapped:
Please understand this. We do not elect our president the way you think we do. Millions of us voted against him. Millions of us are terrified of the damage being done. We are not cheering this on. We are living inside it. If you’re wondering why we don’t just “revolt like the French” or “fix it,” here is the reality of being an American right now:

Our system is rigid, slow, and stacked in ways that make “just revolt” a fantasy. We don’t have a culture where mass strikes shut the country down overnight. We don’t have a centralized government you can pressure in one city. We have fifty states, militarized policing, surveillance, debt, and jobs tied to health insurance. For many people, losing a job for protesting means losing healthcare and housing.

France is smaller than Texas. Organizing a “national” revolt across 3.8 million square miles (9.8 million square km) and 330 million people isn’t just difficult, it’s logistically close to impossible.
That doesn’t mean we’re complacent. It means we’re constrained.
Anger at US power is fair. Fear of US decisions is fair. But blaming every American, especially those who are fighting, exhausted, and scared alongside you, misses the mark.
We’re not watching this from the sidelines. We’re stuck in the same burning house. Just closer to the fire.

Jason Gervase | ASL Pinnacle
threads.com/@aslpinnacle

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:32

tamary schreef:
Niet zijn vrouw, maar de vrouw van steve miller (miljardair en gevaarlijk koekoek rascist).

Het is Stephen miller , Steve miller is iemand anders. Stephen miller , voorouders ontvluchtten ussr !!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:36

Zolala schreef:
Ik vond dit ook wel even goed om nog eens bij stil te staan:

dat is hier inderdaad wel vaker voorbij gekomen, dat het niet alle amerikanen zijn en dat niet iedere amerikaan 'zomaar even' werk kan weigeren (ze kunnen niet eens vrij nemen, of zwangerschapsverlof oid)

maar 'ze hebben er zelf voor gestemd dus ze moeten maar in hun sop gaar koken" (die statements zijn hier echt voorbij gekomen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:38

Hij heeft helemaal gelijk, maar het is wel 'het volk' die als enige een verandering kan teweeg brengen door een ander kiesstelsel af te dwingen. Nu is het 'one man one vote' systeem ook niet helemaal zaligmakend, kijk maar hoe wij 'polderen'.... maar het geeft -zeker in een 2 stelsel politiek als Amerika is- wel een echter beeld van wie de winnaar van een verkiezing is.
En dan nog mag je hopen dat er Amerikanen rondlopen met voldoende hersencellen 8-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 13:56

https://x.com/UkrReview/status/2008662652868768207
Minister Rubio vertelde wetgevers dat de agressieve retoriek van de Trump-administratie over Groenland bedoeld is om Denemarken onder druk te zetten tot onderhandelingen, en niet om een ​​militaire invasie aan te kondigen, - WSJ

Het doel blijft de aankoop van Groenland, zei hij tijdens een besloten briefing, hoewel het Witte Huis blijft volhouden dat militair ingrijpen niet is uitgesloten.

---
Wil niet zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Ik denk dat NATO allang bezig is met het "wat-als-scenario".

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 14:37

Ik denk ook niet dat dat plan/die uitspraak nu al echt en concreet is. Ze zullen zich realiseren dat dan de halve wereld zich tegen hen keert. Maar het is wel een voorzetje/proefballonnetje. Om te zien hoe er gereageerd wordt.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:05

Eerst wordt Rusland tevreden gesteld door T, om de Oekraine weg te geven. Daarna lijf je gewoon in, waar je meent recht op te hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:58

nikkel schreef:
Eerst wordt Rusland tevreden gesteld door T, om de Oekraine weg te geven. Daarna lijf je gewoon in, waar je meent recht op te hebben.

Nu had ik wel weer begrepen, dat de besprekingen met de EU-leiders en de US delegatie over Oekraine van dit weekend wel heel constructief is geweest. Wat daar nu precies besproken is, hebben wij geen weet van, maar ik begreep daaruit dat er wel sprake was van een veranderde houding van de US.

Ik kan me ook nog maar zo voorstellen dat een bredere armslag van de US in Groenland (zijnde geen verkoop en geen invasie, maar wel lucratieve afspraken) wisselgeld kan zijn voor meer steun van de US in de Oekraine oorlog.

Ik denk dat Poetin ook helemaal niet weet waar ie aan toe is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 16:18

Babootje schreef:
https://x.com/UkrReview/status/2008662652868768207
Minister Rubio vertelde wetgevers dat de agressieve retoriek van de Trump-administratie over Groenland bedoeld is om Denemarken onder druk te zetten tot onderhandelingen, en niet om een ​​militaire invasie aan te kondigen, - WSJ

Het doel blijft de aankoop van Groenland, zei hij tijdens een besloten briefing, hoewel het Witte Huis blijft volhouden dat militair ingrijpen niet is uitgesloten.

Da's natuurlijk complete bullshit, onder druk zetten, wat al nergens op slaat want ze hebben geen enkel recht van spreken. En uiteraard gaat Denemarken daar niet mee akkoord, dus dit is echt een wassen neus

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:03

Kinke, of Denemarken wel of niet accoord gaat, maakt T niets uit. Zolang T maar krijgt wat hij wenst.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 18:57

Hevonen schreef:
Gek blijft het: Trump kidnapt zomaar een president en komt daarmee weg. Stel je eens voor dat iemand Trump zou kidnappen... zouden alle officials dan ook zo stil blijven?

Geen idee, maar ik kan niet wachten tot iemand het probeert ! :9 (en ik ken er nog wel eentje die ik nog liever achter de tralies wil zien, maar Trump nodigt hem lekker op de koffie :( )