Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:44

juval schreef:
dems75 schreef:
Ik heb nog geen antwoord op m'n vraag van twee pagina's terug....waarom lukt het ons wel om 80.miljard aan dieren in de vee jndustrie te vieren maar niet om 8 miljard mensen op aarde van eten te voorzien.

Food for thought....

Het wereldvoedselprobleem kan ik niet oplossen. Heeft veel te maken met geografie en klimaat neem ik aan.

Dat wij onze dieren kunnen vieren is omdat onze dieren voornamelijk gras eten. Dat is voor mensen minder voedzaam.

Blijkbaar zorgt innovatie ervoor dat we wél van 'gras' kunnen eten :D.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:46

Dat klopt Juval en ondanks die strenge regels vervuild ons land steeds meer. Waarvan landbouw en veeteelt het grootste deel voor hun rekening nemen. En ook ik wil benadrukken dat het niet persoonlijk is !

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:47

IMANDRA schreef:
juval schreef:

Het wereldvoedselprobleem kan ik niet oplossen. Heeft veel te maken met geografie en klimaat neem ik aan.

Dat wij onze dieren kunnen vieren is omdat onze dieren voornamelijk gras eten. Dat is voor mensen minder voedzaam.

Naast dat je op grasland ook prima wat anders kunt verbouwen dat wél eetbaar is.

En dan nog al die maisvelden, waarvan t mais in veevoer gaat.

Mja.

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:49

Of we zouden eindelijk weer eens wat kunnen bouwen, zodat er voor iedereen betaalbare woonruimte is en niemand huurprijzen van 1500 hoeft te betalen voor een appartementje of normale eengezinswoning.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:51

Tango1979 schreef:
Of we zouden eindelijk weer eens wat kunnen bouwen, zodat er voor iedereen betaalbare woonruimte is en niemand huurprijzen van 1500 hoeft te betalen voor een appartementje of normale eengezinswoning.

dat ligt NIET aan de boeren. Maar aan de overheid!!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:52

Tango1979 schreef:
De agrarische sector als geheel, daar heb ik momenteel echt problemen mee. De vervuiling en de ruimte die ze inneemt, dat kan imo gewoon echt niet meer.

Dat het zover is gekomen, neem ik niet de boer kwalijk, maar de boerenlobby. En de politieke partijen, mn het CDA en nu BBB, die maar uitvluchten en geitenpaadjes blijven gebruiken.

Dit dus, hier ben ik het volledig mee eens.

Afgelopen zondag zit ik WNL te kijken, waarbij er een stukje uitgezonden wordt van de Havens van Rotterdam waarbij ze kritiek op de landbouw hebben. Enige antwoord van van der Plas: Schandalig dat hij dat zegt, hij eet ook 3 keer per dag, dus moet zijn mond dichthouden.

Tja.......dan is het gesprek afgelopen en kun je niets meer na zoń domme opmerking.

Immigratie en de boeren, de rest kan de paasei krijgen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:54

juval schreef:
Tango1979 schreef:

Dat ligt aan de boerenlobby en aan de overheid, met name CDA en BBB imo. Dat ligt imo inderdaad niet aan de individuele boer.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:55

_San87_ schreef:
juval schreef:

Dit is niet serieus je antwoord, toch?

oké, nuancering, ik spreek vanaf mijn kleine bubbel op ons melkveebedrijf op de rivierklei op veengrond hier in de betuwe. De grond is hier zeer zwaar en nat, alleen geschikt voor gras. Zelfs de mais lukt meestal niet want het kan niet geoogst worden vanwege de te natte ondergrond in het najaar.. Dus ja, onze grond is alleen geschikt voor gras. Onze koeien eten voornamelijk gras, wat mais en supplementen (oa bovaer om de methaanproductie te verminderen)

Ik ben niet zo goed op de hoogte wat de varkens en kippen te eten krijgen, waarschijnlijk wel meer krachtvoer.

Even wat anders, zeggen jullie dan ook tegen rokers bijvoorbeeld dat op de grond van de tabaksplantages beter boontjes geteeld kunnen worden? of op de cacao en koffieplantages, kweek daar maar bloemkool en wortels?? nee, waarschijnlijk niet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:00

juval schreef:
Tango1979 schreef:

Klopt, bbb geeft 20 miljard voor jullie bestemd weg, vorige plan van van der wal ontaarde in snelwegen vol tractoren ( en de rest) van der wal had het nog het beste met boeren voor en welke groep ontregelde heel Nederland ? Bbb kreeg veel stemmen maar het enige wat ze doen is traineren en geitenpaadjes zoeken, de landbouw lobby heeft de klompen totaal versleten in de tweede kamer.
Zat er maar een overheid met ballen die knopen doorhakt .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 26-03-25 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:01

juval schreef:
[

Even wat anders, zeggen jullie dan ook tegen rokers bijvoorbeeld dat op de grond van de tabaksplantages beter boontjes geteeld kunnen worden? of op de cacao en koffieplantages, kweek daar maar bloemkool en wortels?? nee, waarschijnlijk niet. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Als daar veel vervuiling van komt waardoor er niet meer gebouwd mag worden en alle andere argumenten.......zeker weten!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:03

_San87_ schreef:
IMANDRA schreef:

Naast dat je op grasland ook prima wat anders kunt verbouwen dat wél eetbaar is.

En dan nog al die maisvelden, waarvan t mais in veevoer gaat.

Mja.

snijmais in veevoer is een heel ander soort mais dan wij mensen gewend zijn te eten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:03

Als wij hier in Nederland cacao of tabaksvelden zouden hebben, met een flinke vervuiling, ja dan zou ik dat zeggen.

Ik zeg niet dat jij niet mag boeren. Ik zeg dat we in NL, als we de voordelen en nadelen afwegen, de nadelen voor mij heel duidelijk groter en groter worden dan de voordelen.

En dat wat minderen mij een hele goeie oplossing lijkt. En dan bij voorkeur niet de kleinere boerenbedrijven, maar de grotere. En bij voorkeur eerst een flink deel van de kalveropfok of iets als glastuinbouw voor bloemen en bollen.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... an-betalen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:06

juval schreef:
_San87_ schreef:

Dit is niet serieus je antwoord, toch?

oké, nuancering, ik spreek vanaf mijn kleine bubbel op ons melkveebedrijf op de rivierklei op veengrond hier in de betuwe. De grond is hier zeer zwaar en nat, alleen geschikt voor gras. Zelfs de mais lukt meestal niet want het kan niet geoogst worden vanwege de te natte ondergrond in het najaar.. Dus ja, onze grond is alleen geschikt voor gras. Onze koeien eten voornamelijk gras, wat mais en supplementen (oa bovaer om de methaanproductie te verminderen)

Ik ben niet zo goed op de hoogte wat de varkens en kippen te eten krijgen, waarschijnlijk wel meer krachtvoer.

Ja dat klinkt al anders. Enorm veel grasland dat wel gewoon geschikt is voor gewassen.

Wat mij betreft poten ze op tabakplantages meteen gewassen die eetbaar zijn. En met minder chocolade en koffie kunnen we ook prima af, me dunkt. Maar goed, die planten groeien niet in NL.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:07

Tango1979 schreef:
Als wij hier in Nederland cacao of tabaksvelden zouden hebben, met een flinke vervuiling, ja dan zou ik dat zeggen.

Ik zeg niet dat jij niet mag boeren. Ik zeg dat we in NL, als we de voordelen en nadelen afwegen, de nadelen voor mij heel duidelijk groter en groter worden dan de voordelen.

En dat wat minderen mij een hele goeie oplossing lijkt. En dan bij voorkeur niet de kleinere boerenbedrijven, maar de grotere. En bij voorkeur eerst een flink deel van de kalveropfok of iets als glastuinbouw voor bloemen en bollen.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimt ... an-betalen

er wordt al geminderd.. en weet je door wie, heel verrassend.. de kleine boertjes. Die redden het niet en de groten blijven over (en kopen de grond op zodat ze verder kunnen groeien).
Kalveropfok is verbonden aan de melkveehouderij, dus die opheffen gaat weer andere problemen opleveren (transport van kalfjes naar het buitenland) wat we ook niet willen.

Je zegt misschien niet dat ik niet mag boeren, maar je bedoelt het wel. Of tenminste zo komt het wel op mij over. }:0
Laatst bijgewerkt door juval op 26-03-25 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:10

_San87_ schreef:
juval schreef:

Ja dat klinkt al anders. Enorm veel grasland dat wel gewoon geschikt is voor gewassen.

Wat mij betreft poten ze op tabakplantages meteen gewassen die eetbaar zijn. En met minder chocolade en koffie kunnen we ook prima af, me dunkt. Maar goed, die planten groeien niet in NL.

maar dat is toch precies het punt waar het hier al een tijdje over gaat. Voor wat betreft het milieu/klimaat/aarde bestaan geen landsgrenzen. Waarom zit ons land dan op slot en moeten de boeren weg, terwijl 100 meter over de grens gewoon wel geboerd mag worden.. dat is toch krom?

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:12

Ja dat snap ik Juval. Jij verdedigt jouw bestaan, terwijl wij dat aanvallen (wil het niet tussen "...." zetten).

Ik snap heel goed hoe dat op jou overkomt. En ik hoop dat je van mij aan wilt nemen dat ik echt 0 persoonlijk bedoel.

En dat kleine boeren vooral het veld moeten ruimen, dat mag je imo echt de politiek en boerenlobby aanrekenen.

juval

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:14

zullen we het dan nu weer hebben over het defensiebudget. Zijn jullie voor actieve dienstplicht? :)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:15

Juval, omdat jullie alleen gras kunnen verbouwen, zijn jullie dus bij uitstek het boerenbedrijf wat moet blijven.

En zo zullen er nog meer boeren zijn die juist goed zijn om te blijven. Maar we moeten wel reduceren. Dat kan gewoon niet anders.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:17

juval schreef:
zullen we het dan nu weer hebben over het defensiebudget. Zijn jullie voor actieve dienstplicht? :)

Nee, absoluut niet ( al is er een klein beetje in mij, die zegt: Stuur die gasten maar eens in dienst, leren ze misschien weer eens een beetje discipline, maar dat is maar een heel klein groepje :+ )

Ik denk dat als je mensen in dienst zet die daar absoluut de karaktereigenschappen niet voor hebben, je ze klaar maakt voor kanonnenvoer. Je moet bepaalde eigenschappen hebben om dat goed te kunnen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:18

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:20

Benzz schreef:
juval schreef:

Nee, absoluut niet ( al is er een klein beetje in mij, die zegt: Stuur die gasten maar eens in dienst, leren ze misschien weer eens een beetje discipline, maar dat is maar een heel klein groepje :+ )

Ik denk dat als je mensen in dienst zet die daar absoluut de karaktereigenschappen niet voor hebben, je ze klaar maakt voor kanonnenvoer. Je moet bepaalde eigenschappen hebben om dat goed te kunnen.

Van de week ging het (ik denk bij Eva) over dat het leger moet groeien naar 200.000 man/vrouwschappen. Voornamelijk reservisten. Ik denk dat dit onder goede voorwaarden prima op vrijwillige basis gaat lukken. Als er een fatsoenlijke financiële vergoeding tegenover staat.

En ja, ik denk dat het voor een aantal heel goed zou zijn om wat meer discipline te krijgen, en dat er ook een grote groep is waar we de oorlog niet mee gaan winnen :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:26

Benzz schreef:
juval schreef:
[

Als daar veel vervuiling van komt waardoor er niet meer gebouwd mag worden en alle andere argumenten.......zeker weten!

Sowieso, ik heb liever minder aanbod aan chocola zodat armen beter kunnen eten of arme gebieden in het buitenland meer aanbod aan voedsel hebben. Tabaksplantages vervangen door bonen? Zeker! Voor! Roken is hartstikke ongezond dus als we dan voedsel kunnen verbouwen op die plekken, dan ben ik zeker voor.

Vervuilen die plantages ook nog eens? Hoppa, weg ermee ;)
Moet tabak, chocola en koffie dan maar helemaal weg? Nee, maar een balans opzoeken is ook daar goed.

juval schreef:
er wordt al geminderd.. en weet je door wie, heel verrassend.. de kleine boertjes. Die redden het niet en de groten blijven over (en kopen de grond op zodat ze verder kunnen groeien).
Kalveropfok is verbonden aan de melkveehouderij, dus die opheffen gaat weer andere problemen opleveren (transport van kalfjes naar het buitenland) wat we ook niet willen.

Je zegt misschien niet dat ik niet mag boeren, maar je bedoelt het wel. Of tenminste zo komt het wel op mij over. }:0

Ik heb liever 100 boeren zoals jij (mits je ook verduurzaamd en diervriendelijker boert, maar volgens mij doen jij dat oa al) dan een grote boer/corporatie die dat niet doet. Zorgen dat juist de grote boeren minderen, daar heb ik geen problemen mee. Niemand niet denk ik? Volgens mij zegt niemand dat jij, als kleine boer of individu, niet mag boeren.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:27

juval schreef:
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... -provincie

Wat denken we van een regionaal kiesstelsel zoals in dit voorstel?
Ik denk dat het best voordelen kan hebben.

Lijkt me geen goed plan, dan ga je te provinciaal besturen en dat is misschien voor NL wel goed, maar ik zou liever naar een groter Europa willen met veel bestuurders met internationale ervaring. Vooral met de huidige spanningen in de wereld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:29

juval schreef:
_San87_ schreef:

maar dat is toch precies het punt waar het hier al een tijdje over gaat. Voor wat betreft het milieu/klimaat/aarde bestaan geen landsgrenzen. Waarom zit ons land dan op slot en moeten de boeren weg, terwijl 100 meter over de grens gewoon wel geboerd mag worden.. dat is toch krom?

Nee, dat is niet krom. Duitsland is vele malen groter dan NL en heeft vele malen meer natuur dat bijvoorbeeld stikstof op kan nemen. Kilometers meer water dat schadelijke stoffen kan verdunnen.

Daarnaast liggen boerenbedrijven veel meer verspreid over het land en betreft het voornamelijk kleinere familiebedrijven met gemiddeld 60 koeien, bijvoorbeeld. Ook liggen de bedrikven verder van Natura gebieden.

Overigens kampt Duitsland ook met teveel stikstofuitstoot, net als Denemarken, Frankrijk, Italië, ook daar moet de veestapel inkrimpen omdat ze gewoonweg teveel uitstoten.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 26-03-25 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 19:31

Benzz schreef:
juval schreef:

In dienst is wel meer dan soldaat zijn, he. Monteurs, ICT, zorg, administratie, ze selecteren echt wel op wat wel en niet kan.

Wat mij betreft wordt de opkomstplicht weer actief