Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:50

Ik hoop het ook uiteraard. Maar ben er echt niet gerust op. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en Putinis aardig in het nauw gedreven.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Niemand weet hoe de kat gaat springen. Voorlopig lijkt het erop dat het met Odessa dezelfde kant opgaat, als andere platgebombardeerde steden. Dat heeft vergaande gevolgen voor hele bevolkingen

Veronica2

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:54

Wij vinden dat Putin in het nauw zit, maar vindt Putin dat zelf ook?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:13

Dat denk ik, eerlijk gezegd van niet. De plannen moeten hooguit iets anders worden uitgevoerd en over een wat langer tijdsbestek. Ondertussen gaat het een en ander gewoon verder. Zie wit Rusland etc. De druk op het westen wordt intussen opgevoerd, zie o.a. het afketsen van de graandeal. Rusland eist een aantal aanpassingen. Punt uit wat betreft Putin.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:13

De duur van zijn speciale militaire operatie was geschat op drie dagen. Inmiddels zitten ze op 500-nog iets. Dus ja, ik denk wel dat hij zich zorgen maakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:36

Veronica2 schreef:

Ik denk het wel. Niet alleen buiten Rusland maar ook in Rusland heeft Poetin inmiddels een hoop vijanden. Diverse hoge "koppen" heeft hij al laten rollen, een muiterij overleefd en nu worden ook een aantal zeer invloedrijke millbloggers opgepakt.
Naar verluidt heeft de Doema na de muiterij van Prigozhin een wet aangenomen waarmee Poetins Nationale Garde (Rosgvardia) zich militair kan versterken (inclusief zwaar militair materieel) naar een alternatieve Russische militaire formatie.
Verder plaatste Putin de GROM Politie, Spetsnaz-eenheid, weg van het ministerie van Binnenlandse Zaken en plaatste ze onder zijn RosGvardia.

Dus ja, intern is er redelijk wat aan de hand en Poetin maakt zich (imo terecht) grote zorgen om zn eigen hachje. .

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:10

Het wordt steeds moeilijker de propaganda te verkopen; zeker tegenwoordig is informatie moeilijk te onderdrukken
Áls hij de Krim verliest, en het is zo klaar als een klontje dat Rusland dat schiereiland had behouden als de "speciale operatie" niet was gestart, dan denk ik dat Putin zich zeker wel beschouwd als "in het nauw" (aannemend dat hij dat nu al niet doet).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:05

Putin gaat mee in de huidige trend: Afbeelding

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 20:40

BigOne schreef:
Putin gaat mee in de huidige trend: [ [url=m/d1U05J.png]Afbeelding[/url] ]

Daar ging de cola door mijn neus

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 09:28

Vannacht zijn er op zowel Moskou als de Krim drone-aanvallen uitgevoerd. In Moskou zijn 2 ministerie gebouwen geraakt en de "burgemeester" van de Krim zegt dat ze 11 drones onschadelijk gemaakt. Er is op de Krim in ieder geval een Munitiedepot geraakt. Treinverkeer ligt stil en de snelweg naar Sevastopol is voorlopig afgesloten.

In het NoordOosten van Ukraïne zijn Russen er in geslaagd om een paar kilometer terrein te herroveren. Dit gebeurd in die regio e laatste weken regelmatig. Meestal om korte tijd later weer teruggewonnen te worden door Ukraïne ten koste van veel Russische soldaten. Het lijkt een beetje strategie te zijn om zo veel mogelijk Russen uit te schakelen.

Vanuit het zuiden van Ukraïne komen berichten dat het Ukraïnse leger op 1 punt, in de richting van Tokmak, door de Russische verdedigingslinies is gebroken. Ik heb deze berichten nog niet bevestigd gezien maar hoop heel erg dat het waar is :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 11:54

irmaz schreef:
Vannacht zijn er op zowel Moskou als de Krim drone-aanvallen uitgevoerd. In Moskou zijn 2 ministerie gebouwen geraakt en de "burgemeester" van de Krim zegt dat ze 11 drones onschadelijk gemaakt. Er is op de Krim in ieder geval een Munitiedepot geraakt. Treinverkeer ligt stil en de snelweg naar Sevastopol is voorlopig afgesloten.

In het NoordOosten van Ukraïne zijn Russen er in geslaagd om een paar kilometer terrein te herroveren. Dit gebeurd in die regio e laatste weken regelmatig. Meestal om korte tijd later weer teruggewonnen te worden door Ukraïne ten koste van veel Russische soldaten. Het lijkt een beetje strategie te zijn om zo veel mogelijk Russen uit te schakelen.

Vanuit het zuiden van Ukraïne komen berichten dat het Ukraïnse leger op 1 punt, in de richting van Tokmak, door de Russische verdedigingslinies is gebroken. Ik heb deze berichten nog niet bevestigd gezien maar hoop heel erg dat het waar is :j

Dat zou nog eens goed bericht zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 12:53

Blijkbaar zat de ontvangst van Luka bij Poetin vol door Poetin georchestreerde symboliek die de macht van Poetin en de ondergeschiktheid van Prigozhin zou moeten onderstrepen. Hetgeen wordt gezien als bezorgdheid van Poetin voor de mogelijke bedreigingen van de kant van Prigozhin of dienst aanhangers.
Volgens het ISW dan.

https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 3964850176
#Putin onthulde zijn voortdurende bezorgdheid over de mogelijke bedreigingen die de #Wagner Group & Yevgeny #Prigozhin voor hem kunnen vormen door middel van symboliek en houding tijdens een ontmoeting met de Wit-Russische president Alexander #Lukashenko in St. Petersburg, #Russia . http://isw.pub/UkrWar072323
2/ #Putin maakte verschillende belangrijke symbolische gebaren tijdens zijn ontmoeting met #Lukashenko op 23 juli, wat suggereert dat Poetin macht en vertrouwen probeerde uit te stralen in zijn eigen suprematie over de op Prigozhin gebaseerde factie in St. Petersburg.
3/ #Putin nam Loekasjenko mee naar Kronstadt in St. Petersburg - het historisch belangrijke eilandfort waar Russische soldaten en matrozen begin 1921 een beroemde mislukte antibolsjewistische opstand voerden die uiteindelijk door de Sovjetregering werd onderdrukt.
4/ #Poetin en #Lukashenko toerden door Kronstadt met St. De gouverneur van Petersburg, Alexander Beglov, en de jongste dochter van de Russische minister van Defensie, Sergei Shoigu, Ksenia Shoigu. Zowel Beglov als Shoigu zijn persoonlijke vijanden van Prigozhin.
5/ Putin's public meeting w/ Beglov, Shoigu's daughter, & Lukashenko on the historic grounds of the failed Kronstadt rebellion was almost certainly intended to signal Putin’s & his loyalist cadre's defeat of Prigozhin's rebellion & Prigozhin’s St. Petersburg-based supporters.
6/ Poetin deed ook een ongebruikelijke poging om foto's te maken met menigten lokale Russische burgers, waaronder kinderen, terwijl hij in Kronstadt was, waarschijnlijk om zichzelf te presenteren als een populaire en geliefde leider onder het Russische volk.
7/ Deze symbolische gebaren geven aan dat #Putin zich zorgen maakt over zijn waargenomen populariteit, de veiligheid van zijn regime en de reeks facties die strijden om de macht binnen de hoge echelons van het Russische bestuur.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 13:03

irmaz schreef:

https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 2276692992
Russische militaire bronnen beweren dat de Oekraïense strijdkrachten Tokmak naderen, de laatste grote nederzetting 63 km ten noorden van Melitopol, en Volnovakha, de laatste grote nederzetting 65 km ten noorden van Marioepol. Squeeze van Berdyansk aan de kust verwacht en Russische eenheden zullen aan beide kanten omsingeld worden.
Zodra Tokmak en Volnovakha vallen, verwacht het Russische leger dat de Oekraïense strijdkrachten een snelle doorbraak zullen maken tot aan Melitopol, Mariupol en Berdyansk. Als dat gebeurt, kunnen de Russische troepen in Berdyansk niet worden teruggetrokken omdat extractie over zee te riskant wordt geacht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 17:01

Oekraine is begonnen met de inzet van de omstreden clustermunitie.
Ze zetten ze m.n. in op de verdedigingsbolwerken van de Russen en mn in dun bevolkte gebieden.
Oekraine rapporteert waar en wanneer ze de munitie gebruiken aan de US. (Klinkt als een voorwaarde).

"Ze gebruiken ze op de juiste manier', zei nationale veiligheidswoordvoerder John Kirby op 21 juli. 'Ze gebruiken ze effectief, en ze hebben feitelijk invloed op de defensieve formaties van Rusland en het defensieve manoeuvreren van Rusland. Ik denk dat ik het hierbij kan laten."

Kan goed dat dit inderdaad een gamechanger is en dat het counteroffensief gaat opschieten.

Poetin heeft ook gedreigd clustermunitie te gebruiken, maar dat deed Rusland al langer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:09

"Het doel heiligt de middelen" is altijd de twijfelachtige rechtvaarding.
Zowel Rusland als de US hebben bijvoorbeeld nooit het verdrag getekend dat het gebruik van anti-personeelsmijnen verbiedt (Ottawa treaty)...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 18:50

Oekraïne ook niet.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 19:08

Babootje schreef:
irmaz schreef:

https://twitter.com/igorsushko/status/1 ... 2276692992
Russische militaire bronnen beweren dat de Oekraïense strijdkrachten Tokmak naderen, de laatste grote nederzetting 63 km ten noorden van Melitopol, en Volnovakha, de laatste grote nederzetting 65 km ten noorden van Marioepol. Squeeze van Berdyansk aan de kust verwacht en Russische eenheden zullen aan beide kanten omsingeld worden.
Zodra Tokmak en Volnovakha vallen, verwacht het Russische leger dat de Oekraïense strijdkrachten een snelle doorbraak zullen maken tot aan Melitopol, Mariupol en Berdyansk. Als dat gebeurt, kunnen de Russische troepen in Berdyansk niet worden teruggetrokken omdat extractie over zee te riskant wordt geacht.

Mooi als het waar was, maar helaas

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 20:28

Kuggur schreef:
"Het doel heiligt de middelen" is altijd de twijfelachtige rechtvaarding.
Zowel Rusland als de US hebben bijvoorbeeld nooit het verdrag getekend dat het gebruik van anti-personeelsmijnen verbiedt (Ottawa treaty)...

Precies. Ik vind het ook nogal wat.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 21:55

Ik vermoed dat Ukraïne de klustemunitie gebruikt om loopgraven vrij te maken van Russen waarbij ze dan zoveel mogelijk zelf buiten schot kunnen blijven. Een andere toepassing lijkt me rondom Bakhmut waar de strategie lijkt te zijn om Russen in de aanval een paar kilometer te geven op ongunstig te verdedigen plekken om ze daarna vanuit de hoger gelegen gebieden letterlijk te vernietigen. Ik vind het een nare manier maar het lijkt de enige mogelijke te zijn.
Waarschijnlijk bespaart deze klustermunitie een flink aantal Ukraïnse levens.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 12:14

Veronica2 schreef:

Ik kwam vandaag 2 artikelen tegen die een bijzonder helder licht werpen op (o.a.) Putin en de relaties, regels en gewoontes binnen Rusland en hun consequenties voor de oorlog in Ukraïne. Hierin wordt duidelijk waarom Putin niet kan stoppen met de oorlog maar ook waarom de Russische soldaten zich (in onze ogen) zo gewillig naar de slachtbank in bv Bakhmut laten leiden. Het vertelt ook waarom de Westerse consessie-tactiek alleen maar leidt tot een langere en bloedigere oorlog.
Verrassend vond ik de uitspraak dat Lavrov, Peskov en Medvedev alleen maar ingehuurde krachten zijn en geen deel uitmaken van de macht. Zij zijn eigenlijk een soort hofnarren. Hen serieus nemen is dus behoorlijk dom (mijn conclusies). https://eastsplaining.substack.com/p/un ... erstanding

Een andere draad die daarmee in verband staat verteld meer over de hiërarchie opbouw binnen Rusland en legt bijzonder goed uit hoe je ondergeschikt wordt (en de manieren van het westen lenen zich daar perfect voor) .
Citaat:
Als elke confrontatie te riskant is en dus een concessie van jou gegarandeerd is, dan zal een kwaadwillende acteur doelbewust een confrontatie ontwerpen en een concessie krijgen. Die je zult geven omdat je anders gewond kunt raken. En nogmaals. En opnieuw. Totdat je laagste in de hiërarchie bent

Later legt het uit hoe de Tsaar logischerwijze aan zijn eind is gekomen als gevolg van de Russische oorlog met Japan van 1904-05.
Volgens de schrijver heeft Putin een vergelijkbare fout gemaakt als de Tsaar; met veel bombarie en uitgaande van een zekere overwinning een oorlog starten.
https://threadreaderapp.com/thread/1498692916511924232

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:49

Dit soort politiek werkt inderdaad alleen als je die confrontaties blijft winnen. Vroeger of later kom je een opponent tegen waar je je tanden op stuk bijt.
"live by the sword..."

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:06

Wordt tijd dat Putin dat zwaard te voelen krijgt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:58

Thanks Irmaz, dat is interessant om te lezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:53

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:20

Putin heeft het probleem "Wagner" blijkbaar nog niet opgelost en blijft bang. Luka gebruikt dit om Belarus buiten de oorlog met Ukraïne te houden. Ik vermoed zomaar dat Luka, door Wagner binnen te halen, een riskante maar voorlopig winstgevende zet heeft gedaan.
https://www.understandingwar.org/backgr ... ly-25-2023

Om het gat dat het verlaten van Rusland van de knokploeg "Wagner" intern Rusland achter heeft gelaten is er gisteren in de Duma een nieuwe wet aangenomen die het mogelijk maakt voor Regio hoofden om een eigen "privé" legertje in te huren. Deze worden dan met lichte wapens bewapend en dienen speciaal voor:
Citaat:
    Handhaving van de openbare orde en het waarborgen van de openbare veiligheid;
    De grenzen van Rusland verdedigen; En
    Bestrijding van illegale gewapende formaties en 'de sabotage-verkenningsgroepen van buitenlandse staten
(ik ben benieuwd of deze legertjes op termijn de afsplitsing van de diverse republieken gaan helpen voorkomen of juist in gang gaan zetten...)
Er is meteen geregeld dat deze eenheden ontmantelt kunnen worden en dat ze dan binnen 30 dagen hun wapens ingeleverd moeten hebben, dit om een fiasco als Wagner te voorkomen.
https://meduza.io/en/cards/just-try-it- ... ercenaries

Tevens kunnen nu mannen tot 30 jaar opgeroepen worden voor het leger, dit was tot 27 jaar. Wat Putin weer wat kanonnenver oplevert.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 12:31