Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:14

De coalitie kan wel zin hebben maar het haalt niets uit,eind volgende week komen de koopkrachtcijfers door het cbs, dan kunnen ze in aanloop naar Prinsjesdag vergaderen of en wat ze doen. Nu zeggen hup, alle belasting op energie eraf oid maar dat moet wel ergens vandaan komen.
En wat betreft moeder en dochter? Moeder labiel, dochter fullblown wappie, zelfs door de rechter veroordeeld. Betaalden nergens huur en dan word je eruit gezet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:14

elnienjo schreef:
Mindim schreef:
Energiebedrijf Engie heeft in 6 maanden tijd 5 miljard winst geboekt over de stijgende tarieven. En zo zijn er meer bedrijven die hier enorm van profiteren. Belast die winst maar flink en verlicht daar mee de lasten van de burger.

Oekraïne steunen op de manier waarop het nu gebeurd ben ik het niet eens. De onaflatende stroom van wapens die daar naar toe gaat vind ik een dingetje. Zelenski die het heel normaal vind dat het westen dit doet ook, hij vind het ook een gezamenlijk iets om dat hele land weer op te bouwen, dat moet Europa maar betalen, waarom. Mensen die hier zijn krijgen leefgeld, voorrang, kunnen tussendoor schijnbaar prima terug. De gevolgen van de sancties, het moet allemaal wel opgebracht worden en ik kan dat niet los zien van mensen die hier daardoor financieel in de problemen komen. En velen hadden het al lastig
na de corona pandemie. Laat het kabinet eerst maar eens her eigen land op orde hebben, eer je een hoop geld pompt in een oorlog of niet niet Nederlanders.

Zo kan men prima 2 cruiseschepen kopen voor asielzoekers, maar mensen terug betalen die geraakt zijn door de toeslagenaffaire is moeilijk moeilijk. Etc etc

De prioriteiten liggen hier verkeerd. Met miljarden wordt gesmeten voor van alles en nog wat,maar Nederlaners helpen ho maar. De coalitie heeft geen zin om aan het koopkracht debat deel te nemen. Ze schofferen de Nederlandse burger.

Ik zie dat toch iets genuanceerder. Er zijn veel punten waarop het beter kan, maar als je jouw posts leest, denk je dat we allemaal nog net niet sterven van honger en ellende. Er zijn echt veel voorzieningen in Nederland. Denk aan de goede ziektekostenverzekering, de goede medische zorg, zelfs tandarts. Er zijn pgb’s, je kunt voor allerlei zaken tegemoetkomingen aanvragen.

Als je onder bijstandsniveau zit, lijkt het me ongelofelijk zwaar. Maar over het algemeen is het in Nederland goed geregeld. En er is imo niks mis om soms een beetje in te leveren (als je dat kunt) om anderen te helpen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:17

elnienjo schreef:
Mindim schreef:
Energiebedrijf Engie heeft in 6 maanden tijd 5 miljard winst geboekt over de stijgende tarieven. En zo zijn er meer bedrijven die hier enorm van profiteren. Belast die winst maar flink en verlicht daar mee de lasten van de burger.

Oekraïne steunen op de manier waarop het nu gebeurd ben ik het niet eens. De onaflatende stroom van wapens die daar naar toe gaat vind ik een dingetje. Zelenski die het heel normaal vind dat het westen dit doet ook, hij vind het ook een gezamenlijk iets om dat hele land weer op te bouwen, dat moet Europa maar betalen, waarom. Mensen die hier zijn krijgen leefgeld, voorrang, kunnen tussendoor schijnbaar prima terug. De gevolgen van de sancties, het moet allemaal wel opgebracht worden en ik kan dat niet los zien van mensen die hier daardoor financieel in de problemen komen. En velen hadden het al lastig
na de corona pandemie. Laat het kabinet eerst maar eens her eigen land op orde hebben, eer je een hoop geld pompt in een oorlog of niet niet Nederlanders.

Zo kan men prima 2 cruiseschepen kopen voor asielzoekers, maar mensen terug betalen die geraakt zijn door de toeslagenaffaire is moeilijk moeilijk. Etc etc

De prioriteiten liggen hier verkeerd. Met miljarden wordt gesmeten voor van alles en nog wat,maar Nederlaners helpen ho maar. De coalitie heeft geen zin om aan het koopkracht debat deel te nemen. Ze schofferen de Nederlandse burger.

Klopt, als het een debat over Oekraïne of vluchtelingen was. Dan waren ze heel snel terug geweest

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:11

bigone schreef:
De coalitie kan wel zin hebben maar het haalt niets uit,eind volgende week komen de koopkrachtcijfers door het cbs, dan kunnen ze in aanloop naar Prinsjesdag vergaderen of en wat ze doen. Nu zeggen hup, alle belasting op energie eraf oid maar dat moet wel ergens vandaan komen.
En wat betreft moeder en dochter? Moeder labiel, dochter fullblown wappie, zelfs door de rechter veroordeeld. Betaalden nergens huur en dan word je eruit gezet.

Dat was ook wat ik van de berichten had begrepen, dat ze het er wel over gaan hebben, maar zodra de cijfers binnen zijn en dat is nu nog niet. Was op het nieuws van de week, daar heb ik verder geen bronvermelding van.

* Triggerwarming voor wie niet op het onderwerp zit te wachten, het is een beetje off topic ook imo. Mijn 2 cents over zelfdoding:

Zelfdoding, gedachten daarover en alles eromheen, zijn imo niet per se de schuld van derden, zoals de overheid, maar ook niet de schuld van bijvoorbeeld coronamaatregelen, geldproblemen door wat voor reden ook, en zo door. Want waarom kan de ene persoon bijvoorbeeld wel prima functioneren onder dezelfde omstandigheden, en de ander niet? Naar mijn idee hoort dat allemaal onder de GGZ, en daar zijn wel allemaal campagnes voor en je ziet ook bij elk bericht over zelfdoding telefoonnummers en handvaten voor wie ook kampt met zulke gedachtes. Maar waar het imo aan ligt, is dat die zorg veel te veel afgeschaald is, de wachttijden enorm, de taboe voor sommigen te hoog... Mensen die het zo hard nodig hebben, komen niet altijd op tijd aan de beurt. DAT vind ik echt heel erg. Maar dat heeft imo niet zo veel met de oorlog in Oekraine te maken, want deze situatie is al behoorlijk lang zo slecht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:39

elnienjo schreef:
bigone schreef:
Elnienjo, wanneer je de achtergrond van die moeder en dochter had nagezocht had je niet deze uitspraak gedaan. Zoek dat eerst even op voor je zoiets ongefundeerds neerpent.

Het laatste artikel wat ik er op nu NL over las was dat ze er samen uit wilden stappen wegens geen huis en geen geld en geen toekomst.

Nadat ze ver in de complotten zaten en niks meer met de overheid of maatschappij te maken wilden hebben.
Iemand die niet geholpen wil worden, kan ook niet geholpen worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:43

verootjoo schreef:
elnienjo schreef:

Elnienjo, wanneer je de achtergrond van die moeder en dochter had nagezocht had je niet deze uitspraak gedaan. Zoek dat eerst even op voor je zoiets ongefundeerds neerpent.

Het laatste artikel wat ik er op nu NL over las was dat ze er samen uit wilden stappen wegens geen huis en geen geld en geen toekomst.

Nadat ze ver in de complotten zaten en niks meer met de overheid of maatschappij te maken wilden hebben.
Iemand die niet geholpen wil worden, kan ook niet geholpen worden.

Dat vervolg had ik idd nog niet meegekregen.

rien10

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:29

Het is niet het Vervolg, zoals jij zegt Elnienjo. Het is de oorzaak van de tragedie. De complotten waren zo in de weg van een normaal leven gaan staan dat de dames nog maar een uitweg zagen; de dood.
Heel verdrietig dat deze levens zo gelopen zijn.

Tja. Dus niet de ins- en outs weten, maar wel met een snoeihard oordeel klaar staan. Dat klopt niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:36

Door de manier waarop onze overheid de laatste jaren openlijk opereert is het niet gek dat mensen door gaan draaien. Dat in combinatie met enorm lange wachtlijsten in de GGZ.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:37

elnienjo schreef:
Door de manier waarop onze overheid de laatste jaren openlijk opereert is het niet gek dat mensen door gaan draaien. Dat in combinatie met enorm lange wachtlijsten in de GGZ.

Oh houd op hoor. Dit is niet de schuld van de overheid. Sommige mensen zijn gewoon de weg kwijt en willen ook geen hulp. Kan je GGZ nog zo goed zijn, je moet t wel willen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:41

De GGZ gaat momenteel niet gladjes om het maar eufemistisch te zeggen. Maar om nu iedereen met psychische klachten een slachtoffer van de "Openlijk opererende" (??) overheid te maken is niet reëel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:54

De redenen waarom mensen psychische klachten ontwikkelen, al dan niet dusdanig ernstig dat functioneren niet meer gaat, is een zeer complexe mix van nature & nurture die niet te controleren valt. Dat maakt het onmogelijk en ook onwenselijk om daar iemand/iets als DE oorzaak voor aan te wijzen. Neemt niet weg dat de gezondheidszorg in NL momenteel in meer of mindere mate te wensen overlaat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 14:58

Precies, jij verwoord het beter dan ik Tamary.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 15:27

En alle verhalen die rond gaan op sm helpen ook niet echt mee...

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:07

En zo makkelijk gaat een opname niet als iemand zegt nee ik ga niet houdt het dus al op

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 16:25

elnienjo schreef:

Je kunt ook gewoon zeggen “wat vreselijk dat die mensen zo de weg kwijt waren dat het levens heeft gekost”.
Mensen hebben zelf verantwoordelijkheid voor hun daden. Het is niet zo dat, als je keuzes niet goed uitpakken, je daar de maatschappij of de overheid de schuld van kan geven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:45

De afgelopen 2 maanden zijn de energieprijzen nog weer eens flink gestegen. Wanneer het contract is afgelopen zijn Maandbedragen tussen de 400 tot 500 euro komen steeds meer voor. En het eind lijkt nog niet in zicht. Ondertussen blijven de prijsstijgingen van andere producten ook door gaan. Kortom er staat ons een hele zware winter te wachten.

https://www.welingelichtekringen.nl/gee ... risis.html

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:51

Loretta schreef:
De afgelopen 2 maanden zijn de energieprijzen nog weer eens flink gestegen. Wanneer het contract is afgelopen zijn Maandbedragen tussen de 400 tot 500 euro komen steeds meer voor. En het eind lijkt nog niet in zicht. Ondertussen blijven de prijsstijgingen van andere producten ook door gaan. Kortom er staat ons een hele zware winter te wachten.

Ik las vandaag dat Belgen veel minder kwijt zijn voor hun gas. Dat in Nederland wordt ingekocht... Hoe krom is het nu toch allemaal?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 11:55

chevax schreef:
Loretta schreef:

Ik las vandaag dat Belgen veel minder kwijt zijn voor hun gas. Dat in Nederland wordt ingekocht... Hoe krom is het nu toch allemaal?

Er is inderdaad niet veel meer van te snappen. Maar waar veel andere Europese landen allerlei maatregelen nemen om de stijging van de energieprijs te beperken loopt men hier in Nederland weer eens flink achter de feiten aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:01

Tja, de hoogste energieprijs van Europa.

https://nos.nl/artikel/2440033-energie- ... ekening-op

Het is makkelijk om alle schuld bij de Russen te leggen. Maar het doorgeslagen vrije markt denken heeft er ook een heel groot aandeel aan. Alles moest geprivatiseerd worden. Nu zitten we met de ellende.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:27

Loretta schreef:

Het is makkelijk om alle schuld bij de Russen te leggen. Maar het doorgeslagen vrije markt denken heeft er ook een heel groot aandeel aan. Alles moest geprivatiseerd worden. Nu zitten we met de ellende.

Eens. Privatisering van de zorg was ook al een ramp, OV ook en dit ook.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 12:59

Zou privatisering nog kunnen worden teruggedraaid? Voor alle nutsvoorzieningen en de zorg zou dat veel beter zijn. (Alhoewel niet met dit rampen kabinet waarschijnlijk maar met capabele leiders)

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 17:56

Privatisering was het toverwoord toch. Nu het echt zwaar weer wordt, zit je automatisch met de gevolgen. Privatisering gaat vooral over het maximaliseren van winstverwachtingen, het gaat niet om de mensen. Het gaat over de rug van mensen, die daar afhankelijk van zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 18:18

nikkel schreef:
Privatisering was het toverwoord toch. Nu het echt zwaar weer wordt, zit je automatisch met de gevolgen. Privatisering gaat vooral over het maximaliseren van winstverwachtingen, het gaat niet om de mensen. Het gaat over de rug van mensen, die daar afhankelijk van zijn.

Precies dat dus. Het is vooral vanuit dat soort bedrijven tegenwoordig een mooie smoes om de oorlog in de Oekraine de schuld te geven. En nu heeft dat ook wel degelijk invloed. Maar ondertussen zijn ze zelf ook voor een groot deel schuldig aan de huidige woekerprijzen.

De vrije markt zou alles oplossen. Maar in werkelijkheid brengt de vrije markt alleen maar een hoop ellende.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 20:40

Loretta schreef:

Eens met deze opmerking. Of zelf denk ik dat het te maken heeft met "de ondernemersgeest van Nederland". Iedereen pikt er een graantje van mee tenkoste van de ander. Ik vind dat zum .....

Ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken, alleen dat ik het heel erg vind dat Nederland boven aan staat met de prijzen en ik vaak denk "arme mensen ".
Hier in Frankrijk valt het nl allemaal heel erg mee (gas, elektriciteit en benzine etc).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 22:30