Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:04

ruitje schreef:
Ik denk dat veel agrariërs overstappen van CDA naar BBB...

Dan mogen ze hopen dat Van der Plas een kieslijst kan samenstellen met goede kandidaten.
De meeste nieuwe partijen, vallen na een paar maanden rollebollend over straat en kosten uiteindelijk alleen maar geld. :D

Het levert uiteindelijk alleen maar meer versnippering op, denk ik.

Mizora

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 20:43

D66 zal een deel van zijn kiezers aan Volt verloren zijn verwacht ik. En een deel aan BBB.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:22

Electra63 schreef:
ruitje schreef:

Dan mogen ze hopen dat Van der Plas een kieslijst kan samenstellen met goede kandidaten.
De meeste nieuwe partijen, vallen na een paar maanden rollebollend over straat en kosten uiteindelijk alleen maar geld. :D

Dit dus!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:44

Electra63 schreef:
ruitje schreef:

Ik vind het wel fijn dat er nu een partij is waar ik mij meer mee kan identificeren. Misschien versnippert het de kamer... maar de samenleving is in mijn ogen ook versnipperd. Of dat slecht is valt nog te bezien.

BBB heeft prima kandidaten op de kieslijst, misschien niet allemaal met veel politieke ervaring, maar dat is in mijn ogen ook wel verfrissend. Gewoon gezond boerenverstand en mensen die begrijpelijke taal spreken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:00

juval schreef:
Electra63 schreef:

Ik vind het wel fijn dat er nu een partij is waar ik mij meer mee kan identificeren. Misschien versnippert het de kamer... maar de samenleving is in mijn ogen ook versnipperd. Of dat slecht is valt nog te bezien.

BBB heeft prima kandidaten op de kieslijst, misschien niet allemaal met veel politieke ervaring, maar dat is in mijn ogen ook wel verfrissend. Gewoon gezond boerenverstand en mensen die begrijpelijke taal spreken.

Dat je als boerin voor BBB kiest, kan ik mij heel goed voorstellen.
Ik ben het ook met je eens dat Van der Plas duidelijke taal spreekt, die iedereen goed begrijpt.
Maar ik vind haar populistisch en een aandachttrekker.
Door die aandacht krijgt ze veel (protest)stemmers.

En boerenverstand is leuk, maar in de kamer gaat het ook over andere zaken.
Economie, defensie, zorg, handel, onderwijs, migratie, EU enz.
Daar moet je je in kunnen verdiepen, de materie begrijpen, uitvoerbare ideeën aanbrengen en ze moeten kunnen samenwerken.

In het verleden is gebleken, dat het voor nieuwe politieke partijen erg moeilijk is om een stabiele, goed functionerende politieke partij te worden en te blijven.
Zeker als je achterban vooral bestaat uit ontevreden proteststemmers, die zo weer verdwijnen als er een andere populist ten tonele verschijnt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:10

de toekomst zal het uitwijzen. Proteststemmen zal je altijd houden. Maar er zijn toch wel een aantal populistiche partijen die het al vrij lang volhouden (zowel op links als op rechts).

Met gezond boerenverstand bedoel ik uiteraard niet alleen verstand van de agrarische sector. gewoon gezond verstand dus. :) zou fijn zijn als dat wat meer de boventoon zou voeren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:26

juval schreef:
de toekomst zal het uitwijzen. Proteststemmen zal je altijd houden. Maar er zijn toch wel een aantal populistiche partijen die het al vrij lang volhouden (zowel op links als op rechts).

Met gezond boerenverstand bedoel ik uiteraard niet alleen verstand van de agrarische sector. gewoon gezond verstand dus. :) zou fijn zijn als dat wat meer de boventoon zou voeren.

Ik vind iedereen in de Kamer, met uitzondering van de extremisten, mensen met een redelijk tot bovengemiddeld verstand, opleiding en kennis.

Maar in de regering moet je tot werkbare oplossingen/maatregelen komen, die voldoen aan nationale en internationale wetten en verdragen.
Vanuit de oppositie is het heel makkelijk om te roepen wat fout is en anders zou moeten.
Maar vaak is het niet haalbaar.

Ik heb ook wel een wensenlijstje, maar we zijn met 17 miljoen. :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:30

Ik denk dat de vraag ook een beetje is: bij wie kan je anders terecht Juval? Ik zou even niet weten bij welke partij je als agrariër je nu anders moet aansluiten. VVD of CDA blijven dan het meest logisch denk ik?

Maar die hebben geen langetermijn visie neergezet.

Ik zie BBB vooral als goed tegenwicht voor PvdD, als ik ook weer zag wat voor vragen die hadden ingediend nav het incident op de OS: maak je borst maar nat als ruiter. Goed dat daar een partij tegenover komt te staan.

Of ze verder inhoudelijk sterk genoeg zijn weet ik niet, maar de PvdD is ook begonnen als populistische partij met een hoop proteststemmers en speelt nu toch ook een aardige rol :o

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:44

ruitje schreef:
Ik denk dat de vraag ook een beetje is: bij wie kan je anders terecht Juval? Ik zou even niet weten bij welke partij je als agrariër je nu anders moet aansluiten. VVD of CDA blijven dan het meest logisch denk ik?

Maar die hebben geen langetermijn visie neergezet.

Ik zie BBB vooral als goed tegenwicht voor PvdD, als ik ook weer zag wat voor vragen die hadden ingediend nav het incident op de OS: maak je borst maar nat als ruiter. Goed dat daar een partij tegenover komt te staan.

Of ze verder inhoudelijk sterk genoeg zijn weet ik niet, maar de PvdD is ook begonnen als populistische partij met een hoop proteststemmers en speelt nu toch ook een aardige rol :o

Eens.

Ik vind het wel goed dat de BBB er is. Het is te gemakkelijk om over de rug van individuele mensen uitstoot van stikstof te regelen en de grote bedrijven die veel geld hebben en goede advocaten, én goede lobby, teveel buiten spel te laten.

Daarmee zeg ik NIET dat er geen veranderingen nodig zijn, MAAR laat de groep die het vooral gaat raken, dan goed verd3digd worden. De CDA doet dit te weinig in mijn ogen, dus dan laat de BBB het maar doen. Zelf vind ik het heel goed dat deze partij er is.
Zeker nu er kans is op grote (vaak oneerlijke) onteigeningen. Niet OK vind ik dat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:47

Hebben we populistische partijen 'op links' in de Tweede Kamer....?

(In sommige opzichten zal de SP het als een compliment opvatten: de partij van en voor Jan met de pet en zijn Marie...)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:27

Janneke2 schreef:
Hebben we populistische partijen 'op links' in de Tweede Kamer....?

(In sommige opzichten zal de SP het als een compliment opvatten: de partij van en voor Jan met de pet en zijn Marie...)

Ik denk dat PvdD en de partij van Sylvana worden bedoeld en Denk ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:05

Dat populistische vind ik wel meevallen van die 3 Gisteren bij buitenhof zaten zowel Denk, als PvdD aan tafel, en die vond ik een goed evenwichtig verhaal hebben. Zeker ben ik het niet met alles eens, maar dat ben ik ook niet met het CDA of VVD en dat maakt die partijen nog niet populistisch.

Wat Sylvana betreft.....een vb.....er was politie optreden in Amsterdam en de beelden waren op het nieuws. Mijn man en ik keken elkaar verschrikt aan met de zelfde opmerking "we gaan in Nl toch zeker niet de VS achterna als het om politie geweld gaat tegen onze burgers"?
Sylvana stelde de vraag ovwr dit politie optreden in de gemeente raad en ze werd verbaal gelyncht. "Wat ze wel niet dacht en wat een vieze vuile insinuatie". Sorry hoor, wij dachten op dat moment precies hetzelfde. Toen we dat dus later op TV terug zagen waren we weer geschokt dat Sylvana zo onderuit gehaald werd. Bah.
Haar boodschap zullen veel mensen niet willen horen, maar het is wel degelijk nodig dat pijnlijke en kritische vragen gesteld worden. Want Nederland is wel degelijk op bepaalde punten een rascistisch land en het rascisme is ingesleten in heel veel mensen zoniet in ons allemaal. En alleen bewustzijn kan ons helpen om daar verandering in te brengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:10

Het jammere vind ik dat alleen het politie optreden wordt getoond en niet de aanleiding van het optreden.
Als een demonstrant meerdere malen wordt gevraagd te vertrekken en hij doet dit niet, dan heb ik er ook geen medelijden mee dat hij een paar klappen kan krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:52

Purny dat ging vele male verder als een paar klappen krijgen. Ik vond dat niet normaal. Gelukkig treedt de politie normaal in Nederland juist heel terughoudend op en doet het fantastisch! Ik heb juist voor de Nederlandse -politie heel erg veel respect. Maar dat specifieke incident dat was in onze ogen totaal niet OK en ook afwijkend van wat we gewend zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:20

pien_2010 schreef:
Dat populistische vind ik wel meevallen van die 3 Gisteren bij buitenhof zaten zowel Denk, als PvdD aan tafel, en die vond ik een goed evenwichtig verhaal hebben. Zeker ben ik het niet met alles eens, maar dat ben ik ook niet met het CDA of VVD en dat maakt die partijen nog niet populistisch.

Wat Sylvana betreft.....een vb.....er was politie optreden in Amsterdam en de beelden waren op het nieuws. Mijn man en ik keken elkaar verschrikt aan met de zelfde opmerking "we gaan in Nl toch zeker niet de VS achterna als het om politie geweld gaat tegen onze burgers"?
Sylvana stelde de vraag ovwr dit politie optreden in de gemeente raad en ze werd verbaal gelyncht. "Wat ze wel niet dacht en wat een vieze vuile insinuatie". Sorry hoor, wij dachten op dat moment precies hetzelfde. Toen we dat dus later op TV terug zagen waren we weer geschokt dat Sylvana zo onderuit gehaald werd. Bah.
Haar boodschap zullen veel mensen niet willen horen, maar het is wel degelijk nodig dat pijnlijke en kritische vragen gesteld worden. Want Nederland is wel degelijk op bepaalde punten een rascistisch land en het rascisme is ingesleten in heel veel mensen zoniet in ons allemaal. En alleen bewustzijn kan ons helpen om daar verandering in te brengen.

Ik heb gisteren ook Farid Azarkan gezien.
Ik vind hem een hele goede politicus met veel kennis van zaken en zie en hoor hem graag in discussieprogramma's.

Sylvana vind ik het ook goed doen. Ook zij heeft een achterban. Dus haar partij heeft ook bestaansrecht.
Daarom vond ik het zeer teleurstellend, toen Carolien en Sylvana samen na de verkiezing in een talkshow zaten, Carolien vond dat Sylvana een te kleine doelgroep vertegenwoordigde en maar 1 punt heeft. Dat is één van de redenen, waarom ik het niet heb op Van der Plas.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:29

Citaat:
Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een manier van communiceren en van politiek bedrijven, waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest.

Zo bezien weet ik niet goed wie er populistisch is.

Ik denk PVV en FvD sowieso. Denk en Bij1 misschien ook? SP? BBB?

Wat mij betreft PvdD ook, maar die zouden volgens deze definitie niet populistisch zijn?

Wat voor BBB word aangehaald( instabiel) geld voor mij veel meer voor Bij1. Daar is meer gedoe geweest dan bij BBB tot nu toe.

Maarrrrrr..... het zegt helemaal niks, als je 5 jaar geleden stabiele partijen had mogen opnoemen had CDA met stip op 1 gestaan en die zijn nu aangeschoten wild :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:06

ruitje schreef:
Citaat:
Populisme (van het Latijnse populus, "volk") is een manier van communiceren en van politiek bedrijven, waarin de centrale tegenstelling die tussen "het volk" en "de elite" is, en waarbij de populist de kant van "het volk" kiest.

Wat mij betreft PvdD ook, maar die zouden volgens deze definitie niet populistisch zijn?

Wat voor BBB word aangehaald( instabiel) geld voor mij veel meer voor Bij1. Daar is meer gedoe geweest dan bij BBB tot nu toe.

Maarrrrrr..... het zegt helemaal niks, als je 5 jaar geleden stabiele partijen had mogen opnoemen had CDA met stip op 1 gestaan en die zijn nu aangeschoten wild :+

Natuurlijk gebeuren er bij alle partijen zaken die niet door de beugel kunnen of functioneren mensen niet naar behoren. En worden soms terecht afgestraft door de kiezers.

Maar de "oude" partijen hebben wel ervaren politici, diplomaten en bestuurders.
Die weten hoe de politiek werkt.
Zeker voor internationale betrekkingen is dit belangrijk.
Maar de verwachting dat BBB straks groot wordt bij de volgende verkiezingen, is reëel.
Kunnen zij goede mensen leveren die zich staande kunnen houden in de (internationale) politiek, dat betwijfel ik. Dat is bij de LPF, maar ook bij FvD gebeurt en in mindere mate bij kleinere nieuwkomers als Denk en 55+ enz.
Ik denk zelfs, dat het ook voor Omtzigt geldt. Als hij mee gaat doen, heeft hij dan 30 goede mensen voor op de kieslijst? En kan hij samenwerken? Ik betwijfel het. Hij is erg goed in misstanden benoemen, maar werkbaar oplossen?
Buiten kijf, dat hij een heel goed kamerlid is en ik zou hem wel graag willen zien als bijvoorbeeld Nationale Ombudsman.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:55

ruitje schreef:
Citaat:

... wat voor mij zwaar weegt, als ik nadenk over wat ik populisme vind, is een charismatische hotemetoot waar mensen achteraan hobbelen.

Wat dat betreft valt de PvdD meteen af, die partij doet het prima met mw Ouwehand.
De SP bestaat uit uitermate eigenwijze mensen, en mw Marijnissen is dan wel 'dochter van', maar het is niet de reden dat zij daar zit.
Bij1 heeft dan wel een soort van populaire lijsttrekker, maar noch qua boodschap, noch qua 'kijk mij nou' voelt het voor mij populistisch.
Idem BBB of groep Omtzigt.

Op rechts is het tamelijk simpel: pvv en fvd - twee maal bingo: grote leider, graag meehobbelen, nauwelijks een programma en de tweedeling is een doel op zich.
En laat het duidelijk zijn: minstens de pvv kiest NIET de kant van het volk. (In woorden wel en men hoopt kennelijk op emotie - maar 'Henk en Ingrid in een huurflatje' worden echt niet blij van het stemgedrag van de pvv. Huur omhoog, huurtoeslag mag afgeschaft, huurwoningen verkocht - GRAAG woningnood, de schuld gaat naar de vluchtelingen.
_-:(
Ik heb bezwaar tegen dat soort lui.)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 19:18

Ja gek he dat populisme dus ook eigenlijk een 'gevoel' kan zijn?

Ik vond deze nog

Citaat:
Welke partijen in Nederland zijn populistisch?

‘Het is nuttig om populisme ook als een mate van gradatie te zien. Dan zie je dat partijen door de tijd heen meer en minder populistisch kunnen zijn. In Nederland verschillen die gradaties sterk. Bovenaan staan de PVV en FvD, deze zijn het duidelijkst populistisch door de tijd heen. Daar komt nu ook JA21 bij. Op afstand wordt dit gevolgd door de SP die lastiger is te bestempelen als populistische partij, maar wel populistische oprispingen heeft. Het campagnefilmpje waarin ze PvdA-eurocommissaris Frans Timmermans op de hak namen is hiervan een voorbeeld. Naast de SP zien we soms ook populistische neigingen bij bijvoorbeeld 50Plus, maar die kun je niet echt populistisch noemen.’

https://www.uva.nl/shared-content/facul ... en.html?cb

Citaat:
Uit Figuur 1 blijkt ook dat de PVV en de FvD de meest populistisch partijen in het Nederlandse partijsysteem zijn. Sterker nog, de PVV is de meest populistische partij van Europa volgens onze data. De PVV en FvD worden vergezeld door partijen zoals de Alternative für Deutschland, Marine Le Pen’s Rassemblement National en Matteo Salvini’s Lega in het uiterst rechtse, populistische kwadrant. Met de interactieve data app op onze website kan je de posities van partijen in andere Europese landen zelf bekijken.

De mate van populisme van de SP van Liliane Marijnissen is een stuk lager dan die van de PVV en FvD, maar nog steeds aanzienlijk hoger dan die van de meeste partijen in Nederland. De populisme score van de SP (6,5 op de 11-puntsschaal van 0 tot 10) verklaart waarom wetenschappers het oneens waren of de SP populistisch is of niet: de SP is tamelijk populistisch, maar minder dan de PVV en FvD. Samen met het Italiaanse Forza Italia is de SP een grensgeval van populisme. De toegevoegde waarde van populisme op een spectrum te meten blijkt ook als we naar 50Plus, de Partij voor de Dieren (PvdD) en DENK kijken. Hoewel zij niet sterk populistisch te noemen zijn liggen hun populisme scores een stuk hoger dan de andere partijen. Dit suggereert dat de ideologie van deze partijen wel degelijk populistische elementen bevat. Ondanks het gegeven dat Jesse Klaver er regelmatig van beticht populistisch te zijn, is de mate van populisme van GroenLinks volgens onze data laag. Wel scoort GroenLinks redelijk hoog op gepersonaliseerd leiderschap (zie de data app).

https://stukroodvlees.nl/hoe-populistis ... -partijen/

Overigens stond in de bovenste link ook nog een stuk over dat populisme niet perse slecht is voor een democratie.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:07

Even he, is natuurlijk een topic voornamelijk over NL. Maar bizar wat er nu in Oostenrijk gebeurd. 2 jaar geleden de regering gevallen vanwege corruptie en nu weer.

En ik maar denken dat we het in de EU best goed voor elkaar hadden in de politiek :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:13

Ik ben er inmiddels achter dat lobby een ander woord voor corruptie is. Dus helaas niks menselijks is de EU politiek vreemd, ze zijn er alleen iets creatiever met de benaming er van.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:46

ruitje schreef:
Even he, is natuurlijk een topic voornamelijk over NL. Maar bizar wat er nu in Oostenrijk gebeurd. 2 jaar geleden de regering gevallen vanwege corruptie en nu weer.

En ik maar denken dat we het in de EU best goed voor elkaar hadden in de politiek :')

Hebben we ook wel. Schandalen komen hier vrijwel altijd aan het licht. En hebben consequenties. Kun je van de meeste schurkenstaten en bananenrepublieken niet zeggen. :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:56

Oh dat is zeker waar!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 15:11

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 15:32

Movement schreef:
Over schandalen gesproken, gisteren kwam het seksschandaal ook weer even aan het licht.

https://www.uitpers.be/seksschandaal-ne ... tUu053XSmU

Ik weet zelf persoonlijk niet zo goed wat ik hiervan moet denken.

Al heel lang heb ik, ondanks dat ik nog nooit van deze feiten gehoord heb, het idee dat Mark Rutte en de zijne met pedo zaakjes bezig zijn. Omdat er nooit iets naar buiten kwam dacht ik met grote opluchting, dat mijn intuïtie met me op de loop is gegaan.
Poetin heeft indirect hierover beschuldigingen gedaan ah adres van Rutte en toen vroeg ik me wederom af...."het zal toch niet"?
Omdat het stil bleef was ik weer opgelucht en dacht..."nee, het is een broodje aap verhaal".
Nu met dit zeer uitgebreide verhaal, met data,namen en jaartallen, inclusief 7 doden, staan de haren op mijn armen overeind van schrik en wederom "het zal toch niet"?

Het probleem is dat als de politieke macht , de rechtelijke macht én waarschijnlijk dan ook de politiemacht op het allerhoogste niveau hier bij betrokken zou zijn, inclusief de AIVD het vrijwel onmogelijk zal zijn om dit open te leggen.

Maar bij mij staan nu wel alle alarmbellen heel hard te rinkelen en ik voel me er naar onder. Want als dit waar is......... wat smerig.......