Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:06

tja een jongere die hier een huurhuis toegewezen krijgt, wil ook wel graag de boel gemeubileerd aangeleverd krijgen. Echter dan wordt gezegd, ga maar werken voor je geld. Ik zou willen bepleiten dat een asielzoeker die verblijfsvergunning heeft, ook eerst maar moet gaan werken en zijn inboedel bij elkaar moet verdienen. Zeker als dit een jonge vent betreft in de kracht van zijn leven. Is er geen betaald werk, prima, dan ga maar vrijwilligerswerk voor je uitkering doen en sparen tot je een basisuitrusting voor je huis kunt bekostigen. Het is net als met kinderen. Als je die alles altijd maar geeft dan leren ze niks. Ze moeten leren dat ze niet alles hier kunnen krijgen.

We zijn hier veel te lief en te aardig en willen met iedereen meedenken en vriendjes blijven. Dat heeft echt een enorm aanzuigende kracht. Wat heb je eraan om hier in een al overbevolkt land meer en meer mensen te blijven proppen. Wat voor afkomst dan ook. Die ruimte is hier niet.

Ik ken dus voorbeelden van mensen die bij vluchtelingenwerk zaten, dat mensen een bepaald budget meekrijgen om hun huis in te richten en dit er meteen doorbrassen. Vervolgens zitten ze zonder eten met de grootste flatscreen die je maar kan bedenken in een compleet kaal huis. Tja moet je dat willen? Ze krijgen hulp van alle kanten. Mijn vriendin is weggegaan bij vluchtelingenwerk omdat ze seksueel geintimideerd werd door zo'n gast. Te gek voor woorden, hoezo dankbaar werk.
Laatst bijgewerkt door piezze op 21-01-16 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:10

piezze schreef:
Ik zou willen bepleiten dat een asielzoeker die verblijfsvergunning heeft, ook eerst maar moet gaan werken en zijn inboedel bij elkaar moet verdienen.

Asielzoekers mogen niet werken, mensen met een verblijfsvergunning moeten aan dezelfde regels voldoen.

Misschien interessant, ik heb ooit verslagen moeten uittypen voor een asielzoekerscentrum. ALLEMAAL wilden ze zo vreselijk graag aan de slag. Het verplichte stilzitten ervaren ze als een verschrikking. Richt je verontwaardiging op de juiste partijen graag.

Citaat:
Het is net als met kinderen. Als je die alles altijd maar geeft dan leren ze niks.

Kinderen leren juist vanuit een veilige basis. Die krijgen eerst alles, en ontwikkelen zich juist vanuit die veilige basis tot zelfstandige volwassenen, als je ze niet teveel belemmert. Kinderen zijn bij uitstek het voorbeeld dat je helemaal niet moet leren met straf en dwang.
(Overigens - het eerste wat je kinderen moet geven is liefde. Alleen maar materiele dingen geven maar geen liefde en erkenning, dat gaat inderdaad mis.)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:12

mijn verontwaardiging betreft ook niet de vluchteling maar het beleid, dus daar heb je gelijk in.
Waar zie je dat ik vind dat je kinderen met straf en dwang moet opvoeden? daar ben ik helemaal niet voor. Maar wel met duidelijke grenzen en niet verwennen met spullen en geld.
Laatst bijgewerkt door piezze op 21-01-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:12

Er zijn hier duizenden Polen die geen Nederlands spreken. Wel werken.
Ik zou zeggen Polen eruit en laat daar de vluchteling maar werken.
Zowel vanuit een tentenkamp met te werk stelling vergunnin als wanneer ze een verblijfsvergunning hebben.

Wie van die gezonde jonge mannen dat niet wil doen om hun verblijf en zakgeld betalen er meteen uit.

Maar dat willen ze toch wel?
ZE komen voor een toekomst op te bouwen en niet voor gratis geld lees ik steeds.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:13

Shadow0 schreef:
Bij die dure inrichting is het misschien leuk om te kijken wie er nou echt van profiteert. Wellicht niet eens degene die in het huis komt (nieuwe meubels zijn leuk, maar heel veel maakt het niet uit), maar vooral de leverancier van de meubels heeft een gouden deal gesloten. Follow the money: wellicht zitten er hier bestuurders en zakenlieden a la Piet van Pol en Jos van Rey goeie deals te sluiten. Zij het geld, de vluchtelingen de negatieve publiciteit: winwin.

Richt je verontwaardiging op de juiste partijen. Incompetent en corrupt bestuur is een probleem, maar niet een vluchtelingenprobleem.

een ding is duidelijk....een vrouw van 70 die moet rondkomen van een AOW.....die net een kapotte t.v heeft...profiteert er in iedergeval niet van.Maar goed,dat zijn onze eigen burgers,die hebben jarenlang flink belasting betaalt en bijten nu op een houtje.
(Want vergis je niet,van het salaris van mijn vriend ging per maand al 1000euro naar de belasting.)((

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:15

bruintje123 schreef:
Zowel vanuit een tentenkamp met te werk stelling vergunnin als wanneer ze een verblijfsvergunning hebben.

Die goede oude tijd, toen slavernij of horigheid gewoon nog konden!
Of misschien kunnen we een leuk en inspirerend bordje bij het kamp hangen, iets met 'Arbeit macht frei' ofzo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:18

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:

Die goede oude tijd, toen slavernij of horigheid gewoon nog konden!
Of misschien kunnen we een leuk en inspirerend bordje bij het kamp hangen, iets met 'Arbeit macht frei' ofzo.

En daar zit het probleem met links.
Zo snel het woord werken voor wat je krijgt valt wordt er gegrepen naar alles wat maar kan om dat niet te doen.

Eerder schreef je dat ze zich zo verveelde.
Dat staat wel heel haaks op laten werken. Dat zou ze dan toch juist tevreden stellen?

Begrijp niet wat er mis is. Werken voor minimumloon. Normale uren. Weinig slavenarbeid aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:26

bruintje123 schreef:
Zo snel het woord werken voor wat je krijgt valt wordt er gegrepen naar alles wat maar kan om dat niet te doen.

Eerder schreef je dat ze zich zo verveelde.
Dat staat wel heel haaks op laten werken. Dat zou ze dan toch juist tevreden stellen?

Eh, nee. Een van die mooie uitgangspunten van de Verlichting, (je weet wel,) is vrijheid. Dat betekent dat zowel gedwongen niksdoen als gedwongen tewerkstellen niet ideaal zijn.

Er is nog een derde weg: de mogelijkheid bieden om aan het werk te gaan. Niet omdat we er met een zweep (letterlijk of figuurlijk) achteraan jagen, maar omdat mensen inderdaad gewoon over het algemeen best graag werken.

Het is echt je eigen idee dat dwang en geweld de enige mogelijkheden zijn. In deze discussie ben jij het die een onoverbrugbare kloof met onze westerse normen en waarden vertoont. Ben jij degene die geen enkel respect heeft voor onze democratische rechtsorde (of vrouwenrechten.) Wat je de moslims wilt verwijten, vertoon je allemaal zelf.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:32

We mochten van de mod niet persoonlijk worden.

Klopt ik ben tegen de hand op houden bij gezonde mensen. Waarvan een deel nog klaagt ook.

Overigens mag de tiende generatie Nederlander ook verplicht worden voor de bijstand te werken.

Er is niets mis met werken voor je geld als je gezond bent.
Daar hebben alleen extreem linkse mensen een hekel aan en profiteurs.

Uiteindelijk zal alles toch betaald moeten worden.
Wat is het probleem dat de groep die het geld nodig heeft daar aan mee te laten werken?

En verplicht is het niet.
Nederland is geen afgesloten kamp met een hekwerk.
Bevalt de werk eis niet.
Vrij om te gaan.
Daarom gaat je vergelijk ook niet op.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:37

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:
Maar dat is toch krom? Hier in de gemeente was van de week gedoe omdat statushouders een huis toegewezen kregen dat voor €10.000 gemeubileerd werd. Dan denk ik: wat is er mis met de kringloop?

dat snap ik dus ook niet,die mensen worden naar mijn idee voorgetrokken,en dat maakt iedereen zo kwaad.Dat achterlijke knuffel/pamper beleid van onze regering.

Was er niet eerder in dit topic uitgelegd dat die 10.000 euro een lening was? Wat en hoe ze met dat geld inrichten is dan wrs aan hen?

bruintje123

Re: Is er geen middenweg voor vluchtelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:43

En waar moet die 10.000 ooit van terug komen? Meteen elke maand een bedrag van de uitkering af?

Maar ik ga nu ook wat slavenarbeid doen om de klagers in het azc weer wat belastinggeld toe te kunnen stoppen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:49

bruintje123 schreef:
We mochten van de mod niet persoonlijk worden.

Klopt ik ben tegen de hand op houden bij gezonde mensen. Waarvan een deel nog klaagt ook.

Overigens mag de tiende generatie Nederlander ook verplicht worden voor de bijstand te werken.

Er is niets mis met werken voor je geld als je gezond bent.
Daar hebben alleen extreem linkse mensen een hekel aan en profiteurs.

Uiteindelijk zal alles toch betaald moeten worden.
Wat is het probleem dat de groep die het geld nodig heeft daar aan mee te laten werken?

En verplicht is het niet.
Nederland is geen afgesloten kamp met een hekwerk.
Bevalt de werk eis niet.
Vrij om te gaan.
Daarom gaat je vergelijk ook niet op.

Moeten gaat spaak met de vrijheid die hier al eerder genoemd werd. Komt bij dat in de praktijk werken voor de bijstand betekend dat je voor de bijstand 40 uur werkt, dat is minder dan het minimumloon wat je bij een arbeidscontract voor datzelfde werk krijgt. Daar loopt in elk geval dus iets goed scheef. Daarnaast is er niet genoeg betaald werk voor alle mensen die betaald werk zoeken. Deels omdat er geen geld is en dit dus via vrijwilligers, etc. wordt opgevangen en deels omdat er gewoon niks te doen is (naar buitenland verplaatst bv). Een hobby, mantelzorg of stuk zelfredzaamheid (moestuin, etc.) die je bezig houdt en misschien zelfs een zakcentje oplevert is vaak wel mogelijk, maar dan kom je heel snel de grenzen van de bijstandswet tegen. Van mij mag er aan die constructie iets veranderen. Langdurig werkeloos en of je maakt in een keer de giga sprong naar voltijds werk of je gaat er in inkomen op achteruit. Met een gezin is dat zeker geen optie, maar ook alleen levert dat problemen op. Vergis je niet in hoeveel mensen er in de bijstand zitten die om wat voor reden dan ook in de WIA/WAO of Wajong thuis horen. Of wegens regels toch goedgekeurd of bv na scheiding door opgelopen/aangeboren beperkingen niet aan de slag kunnen. Niet allemaal zijn het goede acteurs die gewoon echt niet willen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:54

Hier werden toen de nieuwe gekregen wasmachines verkocht door de asielzoekers. Ze kregen toch wel weer een nieuwe.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:57

bruintje123 schreef:
En waar moet die 10.000 ooit van terug komen? Meteen elke maand een bedrag van de uitkering af?
Nou dat had dus mijn volgende opmerking geweest. 1. Je kan die mensen niet in een kaal huis stoppen. (anderzijds hoeveel Nederlanders zijn er niet die elke munt of kringloopwinkel bij elkaar moeten schrapen om een huis ingericht te krijgen, kunnen die ook zo'n lening krijgen?) Dus die lening snap ik *ergens* nog wel, maar als die mensen nooit gaan werken (dan wel omdat ze niet kunnen, niet willen, niks vinden etc) en ze belanden in de bijstand (waarvan in dit topic ook al duidelijk is dat die mensen een vergrote kans hebben om daar in te belanden) dan wordt die 10.000 euro wrs nooit of pas heel langzaam terugbetaald. Maar ja.. moet je daar A vanuit gaan (want anderen willen weer wel heel graag werken en werken zich ook op) en B kom je weer terug bij het begin. Je kan die mensen ook niet in een compleet kaal huis stoppen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:32

bruintje123 schreef:
Er zijn hier duizenden Polen die geen Nederlands spreken. Wel werken.
Ik zou zeggen Polen eruit en laat daar de vluchteling maar werken.
Zowel vanuit een tentenkamp met te werk stelling vergunnin als wanneer ze een verblijfsvergunning hebben

nou ik ken heel veel Polen , Roemenen zowel mannen als vrouwen en ik heb echt helemaal niks tegen die mensen ..geen werk is hun te vies , geen uur is hen teveel ..vriendelijk en behulpzaam tot en met
ze spreken dan geen nederlands maar kunnen aardig uit de voeten met duits , frans of gebaren etc
Die ervaring heb ik totaal niet met anderen (zonder het woord in de mond te willen nemen )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 15:39

Besita
Dat bedoelde ik ook niet negatief.
Maar om aan te geven dat de taal niet machtig zijn daarvoor geen belemmering hoeft te zijn.

Tamary. Werk genoeg als we de Polen thuis laten.

En hoezo moeten?
Je moet ook niet hier asiel aanvragen.
Dat mag gerust in een ander land.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:16

bruintje123 schreef:

Maar ik ga nu ook wat slavenarbeid doen om de klagers in het azc weer wat belastinggeld toe te kunnen stoppen.

Ik doe mee..alles om die klagers/drammers/dwingelanden te onderhouden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:36

Quote:Eh, nee. Een van die mooie uitgangspunten van de Verlichting, (je weet wel,) is vrijheid. Dat betekent dat zowel gedwongen niksdoen als gedwongen tewerkstellen niet ideaal zijn.

Gedwongen tewerkstellen moeten alle mensen in de bijstand ook hoor.Je word zelfs gedwongen om takken in het park te rapen! dan is het ook nog vrijwilligerswerk,je bent verplicht dat aan te nemen.Doe je dat niet,word je uitkering gekort of zelfs stop gezet.

Wat is het verschil tussen vluchtelingen gedwongen tewerkstellen en bijstand Nederlanders gedwongen tewerkstellen?
Laatst bijgewerkt door gohya op 21-01-16 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:36

geerke schreef:
Tcm62 schreef:
Shadow jij vind het dus kunnen dat een rijke vluchteling alles gratis krijgt en zijn vermogen mag veiligstellen..en iets meer politiestaat mag er wel komen ja..

Jij en ik zullen daar geen last van hebben maar de lieden uit landen waar een scheet al bestraft wordt is hier hun losgeslagen moraal een walhalla...wat straffen...vingerwijzing met in de schaduw een linkse rakker die meteen op de vingers tikt dat de snielige raddraaier geen blaam mag treffen..

het is ietwat moeilijk controleren wat een asielzoeker bezit....alles ligt daar in puin.
Ik vind wel dat ze een bepaald bedrag mogen houden van het geld wat ze bij zich hebben.(Een klein bedrag,zeg 500 euro)De rest inleveren,ze gaan voorlopig alleen maar erg veel geld kosten.

Bij een Nederlander met een bijstandsuitkering word er ook naar bezit gekeken
p

Dat is ook het uitgangspunt..er is nog steeds economie in Syrie, nog steeds banken..

Las dat bij een honderd tal asielsoekers samen 100.000 euro in beslag was genomen...ik denk dat ze hun bankpassen moeten inleveren en terug krijgen als ze uitgezet worden, als ze mogen blijven zulken ze zelf hun inrichting moeten betalen en de tickets voor gezinshereniging...daar is toch niks mis mee?
Ze willen gelijke rechten, dan ook gelijke plichten.

We vergeten wel dat de rijke groep vanuit Syrie naar Europa s gekomen en daar hadden ze een enorme welvaart, vaak stukken beter en rijker dan wij hier op bokt...
Vergeet niet dat de olie producerende landen schatrijk zijn en belasting betalen niet nodig is voir de burger, immers de olie brengt miljarden op voor de staat..

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:42

Wel typisch dat sommige mensen moeiteloos hardwerkende polen het land zouden uitknikkeren om er volk naar binnen te halen dat hier loopt te protesteren tegen gratis brood met kaas.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:43

gohya schreef:
Gedwongen tewerkstellen moeten alle mensen in de bijstand ook hoor.Je word zelfs gedwongen om takken in het park te rapen! dan is het ook nog vrijwilligerswerk,je bent verplicht dat aan te nemen.Doe je dat niet,word je uitkering gekort of zelfs stop gezet.

Daar ben ik dan ook faliekant tegen, ik vind het een beschamende vertoning voor een beschaafd land. En verder geldverslindend en volstrekt zinloos - het leidt namelijk niet tot meer mensen aan het werk, en alleen tot meer armoede.
Absoluut onzinnig en iets waar ik me absoluut niet in kan vinden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:01

Shadow0 schreef:
gohya schreef:

Daar ben ik dan ook faliekant tegen, ik vind het een beschamende vertoning voor een beschaafd land. En verder geldverslindend en volstrekt zinloos - het leidt namelijk niet tot meer mensen aan het werk, en alleen tot meer armoede.
Absoluut onzinnig en iets waar ik me absoluut niet in kan vinden.

Echt erg is dat,je voelt je toch zowat een slaaf? en dat mag dan weer wel van het kabinet.
Ik vind sowieso dat mensen in de bijstand gediscrimineerd worden,je bent ook geen mens,maar een nummer.

Ik volg het Programma op NPO 2 Armoede in Nederland? Eigen schuld!
Is zeker een goed programma om te volgen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:16

piezze schreef:
Wel typisch dat sommige mensen moeiteloos hardwerkende polen het land zouden uitknikkeren om er volk naar binnen te halen dat hier loopt te protesteren tegen gratis brood met kaas.

mijn gedacht !! :o

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:19

In mijn stamkroeg zitten een aantal jongeren met een uitkering. En ze solliciteren wel, maar ja. Check even de foto. Zo neemt niemand je aan. En dat soort jongeren zouden ze van mij wel iets stoms mogen laten doen. Want ik vind het idioot.

Foto ter voorbeeld van internet overigens.

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:32

Ja, laten we er nog meer vooroordelen in gooien....
Paar jaar terug liep ik in een muziekwinkel, toen er een jongen binnen kwam met een vergelijkbaar uiterlijk als de foto die jij plaatst. Dus ik dacht, die zal wel voor een elektrische gitaar komen oid...
Maar nee, hij pakt een trombone uit het rek en speelt een Práchtig klassiek stuk.
Uiterlijk zegt niet alles, en "representatief" is ook maar een label.
Ik ken genoeg mensen die in de bijstand zitten, heel graag zouden werken, en nooit klagen. Ik ken ook een aantal mensen die in de bijstand zitten, liever lui dan moe zijn, twee pakjes sigaretten per dag weg paffen, en alleen maar klagen....
Wederom het zwart/wit verhaal.