Drama in [***]: 15 gewond, 8 doden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:13

Beter Nikka. Zo hoort het ook, nood breekt wet.

Morris dat houd je altijd wel, de pers moet ook materiaal hebben en justitie natuurlijk,
erg belangrijk voor het onderzoek. Er is iemand die dat moet doen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:14

Nikka schreef:
Een persfotograaf heeft zijn camera neergelegd en is meteen gaan helpen met reanimeren. Dat kan dus ook.

Denk er wel aan dat deze persfotograaf banden heeft met politie. Volgens mij werkte hij er voor. Is toch een ander slag. En hij kon reanimeren etc. Maar ook hij heeft eerst foto's genomen hoor. En helpen als je er geen verstand van hebt kan alleen nog maar meer schade toebrengen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:15

Polivy schreef:
En helpen als je er geen verstand van hebt kan alleen nog maar meer schade toebrengen.

Idd, dat vergeet men nogal snel heb ik het idee.

rowo

Re: Drama in Apeldoorn: 17 gewond, 5 doden.

Ik kan bijv. ook niet reanimeren. Zou ik dat gaan doen, lijkt me dat ook niet bepaald verstandig. En ik geloof dat er ook meer zijn die het niet kunnen dan wel.

Iris82

Maar niet iedereen kan reanimeren.
Als je niet weet wat je moet doen, kun je beter wegblijven.
Want stel bijvoorbeeld dat jij iemand met een gebroken nek rechtop gaat zetten omdat ie toevallig bij kennis is, kun je veel letsel toebrengen.

Iedereen moet doen waar ie goed in is op zo'n moment, en of dat nou foto's maken, EHBO verlenen, of vooral niets doen is, ligt helemaal aan de persoon zelf.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:16

Ik denk dat familie van de nabestaanden en slachtoffers helemaal geen tijd heeft om kranten te lezen en te internetten. Die zitten met de geachte wel ergens anders. Of die de verschrikkelijke foto's allemaal zo goed mee krijgen?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:17

Dat vraag me idd ook af. Ze hebben wel meer aan hun hoofd dan foto's te gaan bekijken. Die zijn drukker met de slachtoffers.

Polivy

Inderdaad. Plus bedenk je dat je nooit weet hoe je in zo'n situatie reageert. Het is inderdaad (zoals iemand al zei) logisch dat je terugvalt op iets vertrouwds, zoals bv je professie. Je zag ook dat Peter van der Vorst op een gegeven moment echt ging schakelen en ging opnemen. Het is een soort beschermmechanisme van het menselijk lichaam.

HenrietteM

gekkesies schreef:
Ik denk dat het voor een (professionele) fotograaf vaak ook een soort 'reflex' is op dat knopje te blijven drukken als er iets onverwachts gebeurd.
Voor het maken van die foto's kan ik dan ook nog wel enigzins begrip opbrengen, maar ze vervolgens overal open en bloot te laten zien gaat mij echt te ver.
Ik hoef ze iig niet te zien. :n

Weet zeker dat heel veel echt gruwelijke foto's van de slachtoffers niet zijn geplaatst. Zelfs niet op internet.

Ga maar na, er gingen daar ter plekke mensen dood. Op een gruwelijke manier. Ledematen eraf, schedels opengebroken. Daar liepen tientallen fotografen tussendoor. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om voor je te zien wat er aan fotomateriaal beschikbaar was...

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:18

Sommige mensen zijn ook zo in shock dat ze even niets meer kunnen doen, anderen , zoals de politie, zijn zo gedrild op helpen dat dat weer een reflex is. Fotografen die maken waarschijnlijk foto's.. Ieder mens zit weer anders in elkaar en iedereen reageerd weer anders. Ikzelf zou verstijfd zijn van angst.

Morris

Ook al kun je daadwerkelijk niets doen aan de verwondingen, dan kun je toch altijd nog aanwezig blijven bij de gewonde. Proberen te praten, gerust te stellen, of gewoon maar een hand vasthouden.

Jolliegirl

rowo schreef:
Ik kan bijv. ook niet reanimeren. Zou ik dat gaan doen, lijkt me dat ook niet bepaald verstandig. En ik geloof dat er ook meer zijn die het niet kunnen dan wel.

Ik kan het wle, heb er ook een certificaat voor... maar ik vraag me groot af.. óf ik wel geholpen had... ben te bang iets fout te doen... en dat zou ik mijzelf nooit vergeven..

maar gelukkig was ik er niet bij!! wat een narigheid!

Iris82

HenrietteM schreef:
Weet zeker dat heel veel echt gruwelijke foto's van de slachtoffers niet zijn geplaatst. Zelfs niet op internet.

Klopt.

rowo

Je weet nooit wat je in zo'n situatie doet. En mens handelt dan heel anders dan je vooral zou kunnen voorspellen.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:19

Morris schreef:
Ook al kun je daadwerkelijk niets doen aan de verwondingen, dan kun je toch altijd nog aanwezig blijven bij de gewonde. Proberen te praten, gerust te stellen, of gewoon maar een hand vasthouden.

Ik weet niet of je de beelden gezien hebt, maar echt heel snel waren bij elk slachtoffer professionals aanwezig. Een handje vasthouden, dan loop je alleen maar in de weg.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:20

Polivy schreef:
Inderdaad. Plus bedenk je dat je nooit weet hoe je in zo'n situatie reageert. Het is inderdaad (zoals iemand al zei) logisch dat je terugvalt op iets vertrouwds, zoals bv je professie. Je zag ook dat Peter van der Vorst op een gegeven moment echt ging schakelen en ging opnemen. Het is een soort beschermmechanisme van het menselijk lichaam.

En natuurlijk ook nog het verschil dat er genoeg ehbo en andere mensen zoals politie met ehbo aanwezig waren.
Het was niet zo dat de mensen geen hulp kregen en aan hun lot overgelaten waren.
Als je dan eens een cursus bhv hebt gedaan op een nep pop, maar je ziet daar de proefissionels bezig, ga je echt niet zelf aan de gang, een stuk minder ervaren zijnde. Als je al niet gewoon lam geslagen bent door het moment.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:20

Morris schreef:

Ook dat moet je kunnen op zo'n moment.
En dat is niet niks hoor...

Dat kun je beter aan mensen overlaten die dat wel kunnen. Want dat is ook een vak apart op zo'n moment en juist heel emotioneel.
Ik vind niet dat iedereen die toevallig aanwezig is, MOET helpen.
Je moet doen wat je echt kunt op zo'n moment.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:21

Polivy schreef:
Morris schreef:

Ik weet niet of je de beelden gezien hebt, maar echt heel snel waren bij elk slachtoffer professionals aanwezig. Een handje vasthouden, dan loop je alleen maar in de weg.

Nee ik heb de beelden niet gezien :+ , wat denk je zelf.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:22

Ik snap die vent ten 1e echt niet! bij 38 jaar? hoor je toch wel goed na te kunnen denken :\?

maar ik weet ook niet of ik geholpen zou hebben als ik het wel zou kunnen, ben idd bang dat ik iets fout doe wat niet meer herstelt kan worden.. dat vergeef je jezelf echt niet meer volgens mij, tenminste ik niet!

&de meeste beelden vind ik niet zo heeel schokkend, maar de foto's die vind ik wel erg schokkend!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:23

Een paar jaar terug is er voor mijn neus ook iemand aangereden door een vrachtwagen. Toen ben ik er wel direct op afgegaan, ondanks dat ik geen EHBO of wat dan ook heb, maar iedereen stond verstijft van schrik aan de kant. Ik ben zelf bij de man gaan zitten en hem proberen te kalmeren (zijn been hing vanaf zijn knie los) en iemand anders de opdracht gegeven 112 te bellen. Maar bij chaos op zo'n grote schaal had ik idd, zelfs al had ik wel EHBO gehad, niets durven doen denk ik. Bang dat ik wat verkeerd zou doen, er lopen meer dan genoeg mensen rond met echt medische kennis en met meer dan een EHBO cursus.

xDramaQueen

HenrietteM schreef:
gekkesies schreef:
Ik denk dat het voor een (professionele) fotograaf vaak ook een soort 'reflex' is op dat knopje te blijven drukken als er iets onverwachts gebeurd.
Voor het maken van die foto's kan ik dan ook nog wel enigzins begrip opbrengen, maar ze vervolgens overal open en bloot te laten zien gaat mij echt te ver.
Ik hoef ze iig niet te zien. :n

Ga maar na, er gingen daar ter plekke mensen dood. Op een gruwelijke manier. Ledematen eraf, schedels opengebroken. Daar liepen tientallen fotografen tussendoor. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om voor je te zien wat er aan fotomateriaal beschikbaar was...

euh.. er staat er toch wel 1 van de (volgens mij gezien zijn kleding) 71 jarige overleden man op met een open vlees wond en zn been naar binnengedraaid..

Ninthe

De dader is overleden hoor ik net pas

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:24

Trouwens.. ik zat dat filmpje nog eens te bekijken en onze koningin beatrix kijkt niet op of om!
Zou ze het helemaal niet door hebben gehad?
Iedereen kijkt behalve zij! dat vind ik wel een beetje vreemd.....

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:24

Hmm, ik zou het niet weten, het ging ook allemaal zo snel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:25

En er is/was er ook een van iemand's schedel die aan de achterkant helemaal openligt. Maar geloof dat die verwijdert is (en terecht!)

Wat me wel opvalt, tot een paar jaar terug werd er bij foto's van oorlogslachtoffers heel erg gecensureerd. Dus bloed op straat werd weggefotoshopt, afgerukte ledematen etc. Valt me wel op dat dat nu niet meer zo is.