Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:01

Swah schreef:
Nou, zodadelijk het 'Debat over de ruzie in het kabinet over mest'. Dat is ook echt de formele titel, wow.. :')

Lekker niveautje ;')

Swah

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:11

Nou wie weet klapt het kabinet wel voor de 3e keer, het zou me niet verbazen..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:14

Ja, dat is ook nog een mogelijkheid. Laat de nieuwe ploeg maar snel komen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:17

Benzz schreef:
BigOne schreef:
Ik erger me steeds meer aan BBB, van de FvD verwacht je dat ze geen fatsoen hebben en dus gewoon niet opdagen wanneer Zelenskyy spreekt maar BBB is er wel maar blijft zitten en er kon geen applaus af, het is wel een bevriend staatshoofd.

Wat dacht je van dat verhaal mbt digid en de overname van Solvinity. Daar beweerde van Marum ( BBB) dat de Amerikanen geen toegang konden krijgen op onze DIgid gegevens. Bleek ook niet waar te zijn.

Ik heb mij altijd al verbaasd dat Van Marum überhaupt een positie in deze regering kreeg.
Heb je zijn CV gezien?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:32

Electra: nu wel, niet te geloven dat iemand met zo'n cv staatssecretaris is.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:44

Is zijn CV zo slecht? Ik weet dat hij nu op digitalisering zit, imho een veel te belangrijke post om aan iemand zonder inhoudelijke kennis over te laten, al helemaal nu Amerika helemaal gek is geworden.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:46

En dan nog op digitalisering... Een van de écht belangrijke onderwerpen als we het hebben over veiligheid.

Wel is hij veelzijdig, dat wel... muskusratten bestrijden, uitvaartondernemer, melken, administratief werk... :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 19:58

Swah schreef:
En dan nog op digitalisering... Een van de écht belangrijke onderwerpen als we het hebben over veiligheid.

Wel is hij veelzijdig, dat wel... muskusratten bestrijden, uitvaartondernemer, melken, administratief werk... :+

Iknheb ook zulke vrienden/kennissen, die hele verschillende beroepen hebben gedaan.
Maar die zijn geen excellentie. :D

Ik heb net een klein stukje van het debat gezien; ik kreeg last van plaatsvervangende schaamte toen Van der Plas zo hoog opgaf over Wiersma.
Over iemand zo hoog opgeven die vanaf het begin zo onder vuur ligt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 20:04

Swah schreef:

Genoeg muskusratten in de kamer die hij kan bestrijden :')

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:00

gaan jullie lekker?

Is het afgunst of wat? Dit zijn allemaal mensen die met de beste intenties met een nieuwe partij in het kabinet zijn gegaan. Gekozen op democratische wijze. Ik vind het helemaal prima dat deze mensen praktijk ervaring hebben. Ze durven hun nek uit te steken om vanuit hun idealisme iets te bereiken voor Nederland. Dat kan je lang niet van alle politici zeggen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:14

Voor Nederland? Nederland is véél groter dan de boeren.

Digitalisering is een superbelangrijke post. We hebben DigiD wat naar Amerika gaat, enorm veel bedrijven welke afhankelijk zijn die draaien op Amerikaanse producten, een jeugd die helmaal verslaafd is en beinvloed wordt door social media… en een complete onbetrouwbare gek als president in Amerika. Ik wil heel graag een kundig persoon op deze post. Ook mensen die democratisch verkozen en die goede intenties hebben kunnen blunderen of niet geschikt blijken. Kijk gewoon eens oprecht naar het cv van de man en de post waar hij zit…

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

juval schreef:
gaan jullie lekker?

Is het afgunst of wat? Dit zijn allemaal mensen die met de beste intenties met een nieuwe partij in het kabinet zijn gegaan. Gekozen op democratische wijze. Ik vind het helemaal prima dat deze mensen praktijk ervaring hebben. Ze durven hun nek uit te steken om vanuit hun idealisme iets te bereiken voor Nederland. Dat kan je lang niet van alle politici zeggen.

Ik moet zeggen dat ik het heel bijzonder vind dat je alles zo persoonlijk opvat zodra het om boeren(partijen) gaat. Ik begrijp heel goed dat het je aangaat omdat je zelf een boerenbedrijf hebt, maar het zou je sieren om het allemaal wat objectiever te proberen te bekijken.

Verder sluit ik me aan bij nps. Mijn partner staat er net zo in (logisch, hij zit voor zijn beroep in de cyber security). Het is gewoon een nijpend punt en daar moet iemand op die verstand van zaken heeft, zoals bijvoorbeeld Barbara Kathmann of Sarah El Boujdaini. Die geloof ik beiden met voorkeursstemmen in de kamer zijn gekomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

nps schreef:

Digitalisering is een superbelangrijke post. We hebben DigiD wat naar Amerika gaat, enorm veel bedrijven welke afhankelijk zijn die draaien op Amerikaanse producten, een jeugd die helmaal verslaafd is en beinvloed wordt door social media… en een complete onbetrouwbare gek als president in Amerika. Ik wil heel graag een kundig persoon op deze post. Ook mensen die democratisch verkozen en die goede intenties hebben kunnen blunderen of niet geschikt blijken. Kijk gewoon eens oprecht naar het cv van de man en de post waar hij zit…

Helemaal hiermee eens. DigiD naar de VS zetten is echt een gigantische blunder, imo.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:54

Gaat hij ook over digitalisering? Volkomen misplaatst.

Voor zover ik kan zien heeft hij praktijkervaring noch theoretische kennis op dat vlak.

En jaloezie is wel een bijzondere veronderstelling hoor. Ik durf er wat onder te verwedden dat hier maar heel weinig mensen zijn met aspiraties op het politieke vlak.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:04

Jaloezie is zeker een bijzondere veronderstelling. Het zijn eerder zorgen, omdat het onderwerp digitalisering en veiligheid zo ontiegelijk belangrijk is.

Kijk dat bijv. Tieman van de BBB op infrastructuur en waterstaat zit is gezien zijn ervaring en achtergrond een stuk beter te plaatsen.

Gisteren toevallig (deels) het debat gekeken, maar dat was echt zonde van mn tijd. Ik vind Van Campen het wel echt goed doen als voorzitter. Die zette Jansen van de PVV even terecht op z'n plek, die met terminologie als 'bang hertje' richting Wiersma sprak, en richting D66 met 'trekker ultralinks kabinet'. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Swah schreef:
Jaloezie is zeker een bijzondere veronderstelling. Het zijn eerder zorgen, omdat het onderwerp digitalisering en veiligheid zo ontiegelijk belangrijk is.

Kijk dat bijv. Tieman van de BBB op infrastructuur en waterstaat zit is gezien zijn ervaring en achtergrond een stuk beter te plaatsen.

Gisteren toevallig (deels) het debat gekeken, maar dat was echt zonde van mn tijd. Ik vind Van Campen het wel echt goed doen als voorzitter. Die zette Jansen van de PVV even terecht op z'n plek, die met terminologie als 'bang hertje' richting Wiersma sprak, en richting D66 met 'trekker ultralinks kabinet'. Dat gaat natuurlijk nergens over.

Ik heb ook een stuk gekeken gisteren.
Die Jansen van de PVV was een echte aanfluiting en een voorbeeld van het opruiende gedrag van de PVV, met name om stemmen van de boeren te trekken, niet om een oplossing te zoeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

juval schreef:
gaan jullie lekker?

Afgunst lijkt mij geen argument in deze.

Intenties zijn mooi maar kennis is ook belangrijk als staatssecretaris en minister beduidend meer dan als kamerlid.

Overigens is het natuurlijk allemaal te wijten aan de demissionaire kabinet wat niet kan samenwerken, zich niet aan afspraken kon houden en er een puinhoop van heeft gemaakt.

Erger mij persoonlijk ook aan PVV en BBB die commentaar hebben op de huidige kabinetsformatie.
Ze hebben alle kansen gehad maar niet benut. Een beetje zelfreflectie en misschien nederigheid zou beter op de plaats zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:26

nps schreef:

Nou precies. En juist het omderwerp digitalisering komt nauwelijks aan bod. Tja die zaak met DigID is heel ernstig maar je hoort er nauwelijks iets over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:39

Boze boeren in Brussel vanwege de Mercosur-deal.

Is altijd wat dubbel enerzijds hebben de boeren verwachtingen van de EU als het uitkomt zoals handelsbescherming maar verder mogen ze zich binnen de EU niet teveel met dingen bemoeien.
Bij rechten horen toch ook plichten.

Gelukkig is Wiersma wel positief over Mercosur als het in ruil voor wat meer ruimte qua mestbeleid gaat.
Vind ik persoonlijk onbegrijpelijk

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:48

dat is toch ook politiek, geven en nemen. Mercosur uitruilen voor derogatie.

Ik hoop echt dat de mercosur niet doorgaat, Waarom zouden we wel mogen importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. Dat is toch krom?

Net als met de versnelde toetreding van Oekraïne in de EU. Oekraïne voldoet nog lang niet aan alle regels waar EU boeren zich aan moeten houden (onze verboden legbatterijen draaien daar nu bijvoorbeeld)

Het is overal in Europa hommeles wat de boeren betreft, Groot-Brittannië, Ierland, Griekenland, Frankrijk etc.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:53

fransje23 schreef:

Is altijd wat dubbel enerzijds hebben de boeren verwachtingen van de EU als het uitkomt zoals handelsbescherming maar verder mogen ze zich binnen de EU niet teveel met dingen bemoeien.

Gelukkig is Wiersma wel positief over Mercosur als het in ruil voor wat meer ruimte qua mestbeleid gaat.

Toch wel opmerkelijk in een tijd waarin steeds meer duidelijk wordt dat onbeperkte vrijhandel grote risico's kent. En zeker met iets al voedsel moet je toch wel 10 keer nadenken. Daarnaast hebben de boeren wel een punt. Zeker als de regels mbt tot productie in die landen vele malen losser zijn dan kunnen Europese boeren wel inpakken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

juval schreef:
dat is toch ook politiek, geven en nemen. Mercosur uitruilen voor derogatie.

Ik hoop echt dat de mercosur niet doorgaat, Waarom zouden we wel mogen importeren en consumeren wat we zelf niet mogen produceren. Dat is toch krom?

Net als met de versnelde toetreding van Oekraïne in de EU. Oekraïne voldoet nog lang niet aan alle regels waar EU boeren zich aan moeten houden (onze verboden legbatterijen draaien daar nu bijvoorbeeld)

Het is overal in Europa hommeles wat de boeren betreft, Groot-Brittannië, Ierland, Griekenland, Frankrijk etc.

Dat is politiek maar derogatie raakt maar een deel van de agrarische sector en het is bovendien onzeker of het gaat lukken.
Dit handelsakkoord heeft grotere gevolgen.
Het staat daarom niet in verhouding met elkaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Loretta schreef:
fransje23 schreef:

Toch wel opmerkelijk in een tijd waarin steeds meer duidelijk wordt dat onbeperkte vrijhandel grote risico's kent. En zeker met iets al voedsel moet je toch wel 10 keer nadenken. Daarnaast hebben de boeren wel een punt. Zeker als de regels mbt tot productie in die landen vele malen losser zijn dan kunnen Europese boeren wel inpakken.

Ja, hier ben ik het wel mee eens.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34