Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:04

journee schreef:
Raineri schreef:
Ja, iedereen loopt elkaar lekker op te fokken hier :=

Volgens mij startte deze discussie enkele dagen geleden omdat er inderdaad een bron werd gedeeld die wellicht niet helemaal betrouwbaar is. Maar die eerste berichten waren echt op een toon alsof diegene die het bericht deelde doelbewust misinformatie verspreidde. Volgens mij is dat helemaal niet aan de orde. Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Meerdere mensen hebben al aangegeven soms het beoordelen van informatie soms lastig vind. Help elkaar ipv te doen alsof die persoon duivelsgebroed is. Iedereen die in dit topic rond hangt heeft de beste intenties, daar durf ik wel vanuit te gaan. De toon veranderde later wel, maar kwaad was al geschied zoals ik het las. En ik snap ergens wel dat je dan in de weerstand schiet. Dat doe ik zelf ook altijd. Als iemand zaken heel negatief interpreteert in mijn berichten zeg ik vrij snel de groeten. Ik denk namelijk dat emotie teveel in de weg zit. Daar heb ik geen zin in. Als je last hebt van je emoties ga je maar naar een psycholoog maar hou mij erbuiten. Kom hier om te leren. Ik schiet ook in de weerstand, maar meer in inertia.

Geloof dat er wel mensen zitten die echt verstand hebben van het beoordelen van bronnen. Heel fijn! En ben blij dat ze die kennis delen. Maar denk dat uitgaan van het beste, indien er eens wat misgaat de discussie veel meer zal verbeteren en ook interessanter gaat worden om te lezen.

Anyways, mijn interpretatie. Mijn wil is geen wet.

Mooi geschreven! :)

Dan moet er wel de wil zijn om te leren. Ik heb een handig checklistje gemaakt voor beroordeling, zero reactie. Inhoudelijk ingaan op wat journalistiek betrouwbaar maakt of niet, noppes. Lijstje van kranten in Nederland gerangschikt op betrouwbaarheid op basis van objectieve criteria? Zero.

Het begon met de discussie over het artikel van Schimmelpenninck over dat “rechts”, of zoals hij het noemt “antidemocratisch” graag afleidt van de inhoud door het over de toon te hebben, en er werd benoemd dat artikel per definitie onbetrouwbaar is, omdat het benoemt dat "Timmermans veel gerichter wordt aangevallen, op basis van online complottheorieen". Nu is het artikel vooral onbetrouwbaar omdat het een opiniestuk is, maar goed, kniesoor die daarop let. Er werden zeer grote beschuldiging geuit richting Timmermans en een hele corrupte bende. Tsja, als je zulke grote dingen de wereld in slingert kan je niet verwachten dat mensen niet in hun toetsenbord klimmen.

https://archive.ph/dbttq Hier het artikel. Ironisch genoeg gebeurt hier daarna precies wat Schimmelpenninck benoemt in zijn artikel.

Ja, bij mij speelt het op de emotie. Waarom? Geen idee. Ik ben ontzettend allergisch voor onzin, en heb oprechte interesse wat mensen beweegt om zover af te gaan zitten van de ratio. Waarom mensen geloven wat ze geloven. Waarom we weer steeds conservatiever worden met zijn allen, waarom we zo gevoelig zijn voor berichtgeving die inspeelt op onze emotie. Wat de retoriek is van het populisme, wat erachter zit, en wat het oplevert. Waarom ik al die tijd besteed aan het - naar mijn gevoel - rectificeren van onjuiste informatie is een hele goede vraag, geen idee. Een soort van drang om wat krom is inhoudelijk, beargumenteerd en op basis van feiten en betrouwbare bronnen recht te maken.

@journee, alles is al uitgelegd, het heeft niet zoveel zin om er nog verder op in te gaan. Ja, je mag vragen stellen, nee, niet iedere vraag is legitiem en nee, het feit dat de vragen worden gesteld is geen teken dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Als je de transparantie van verstrekking van lobbygeld aan ngo’s een probleem vind, moet je niet 1 persoon aanklagen. Er is geen schandaal, punt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:56

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:
Is er nog nieuws over de formatie?

Denk dat ze nog aan het zoeken zijn naar een schandaal over Buma. (grapje).

Maar denk dat het formeren nog zeker tot Q2 gaat duren.

Aah er zijn appjes gevonden van Buma! :D
https://speld.nl/2025/11/17/positie-inf ... ve-appjes/

Haha, die is heel flauw :D

nps

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:00

Ik mis de "chapeau!" ;)

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 15:49

nps schreef:
@journee, alles is al uitgelegd, het heeft niet zoveel zin om er nog verder op in te gaan. Ja, je mag vragen stellen, nee, niet iedere vraag is legitiem en nee, het feit dat de vragen worden gesteld is geen teken dat er daadwerkelijk iets aan de hand is. Als je de transparantie van verstrekking van lobbygeld aan ngo’s een probleem vind, moet je niet 1 persoon aanklagen. Er is geen schandaal, punt.

Ik vind het oprecht knap hoe je alles wat ik zeg uit zijn context blijft trekken. Wil jij overigens zeggen dat een vraag alleen legitiem is als hij in jouw straatje past? Dat soort uitspraken verwacht ik namelijk in een dictatuur, niet in een democratie.

En waarom blijf je maar spreken over 1 persoon aanklagen als dat niet zo is? Er ligt niet alleen een aanklacht tegen Timmermans, maar ook tegen Virginijus en "alle andere personen die door de autoriteiten zullen worden onderzocht." Wel bij de feiten blijven.

https://www.taxpayers-europe.org/information/press/153-taxpayers-association-of-europe-tae-files-criminal-complaint-against-members-of-the-eu-commission-for-the-period-2019-2024.html

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:00

Volgens mij maakt het 1 persoon of een paar personen niet uit. Er is geen schandaal, niet bij Timmermans, niet bij Timmermans en consorten. Er is een probleem met de procedures, die moeten worden aangepast t.b.v. de transparantie (al kunnen die afspraken van NGO's etc gewoon worden opgevraagd, zoals we hbben kunnen zien).

Er is een analyse geweest o.b.v. een steekproef. Waarbij vast de documentatie meegenomen is die deze bond heeft gevonden (lijkt mij logisch dat ze netjes bewijsmateriaal hebben geleverd). Die bond praat dus poep.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:01

Maar in de discussies op Bokt en SM gaat het vooral over Timmermans die de boel heeft besodemieterd met de Green-deal.

Niet over anderen en niet over transparantie over alle andere lobbyclubs.

Maar het onderwerp is inmiddels wel uitgemolken. Iedereen heeft zijn plasje er over gedaan.
Op naar de volgende discussie.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:19

journee schreef:
nps schreef:

Ik vind het oprecht knap hoe je alles wat ik zeg uit zijn context blijft trekken. Wil jij overigens zeggen dat een vraag alleen legitiem is als hij in jouw straatje past? Dat soort uitspraken verwacht ik namelijk in een dictatuur, niet in een democratie.

En waarom blijf je maar spreken over 1 persoon aanklagen als dat niet zo is? Er ligt niet alleen een aanklacht tegen Timmermans, maar ook tegen Virginijus en "alle andere personen die door de autoriteiten zullen worden onderzocht." Wel bij de feiten blijven.

https://www.taxpayers-europe.org/information/press/153-taxpayers-association-of-europe-tae-files-criminal-complaint-against-members-of-the-eu-commission-for-the-period-2019-2024.html

Omdat deze discussie met begon met de bewering dat een artikel wat benoemde dat Timmermans zwart werd gemaakt niet betrouwbaar kon zijn. Vragen zijn niet legitiem als er door de rest van de kamer niet als voldoende boeiend worden om er verder iets mee te doen. Daar heeft mijn straatje, wat dat ook moge zijn, niks mee te maken. En voor wat het waard is is mijn straatje best groot en gezellig, want er zijn dus kennelijk echt heul, heul veel meer mensen die in datzelfde straatje wonen. Ik noem hem bij deze "The Street of Justice and Truth". Ik vind het oprecht knap hoe je de halve wereld steeds bij haalt om maar je punt te maken van... ja, wat is het eigenlijk? Ik weet het al niet meer. Er stellen een paar mensen ergens vragen, en nu is de rechsttaat in gevaar? Gaaaap, en doorr....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 16:21

Electra63 schreef:
Maar in de discussies op Bokt en SM gaat het vooral over Timmermans die de boel heeft besodemieterd met de Green-deal.

Niet over anderen en niet over transparantie over alle andere lobbyclubs.

Maar het onderwerp is inmiddels wel uitgemolken. Iedereen heeft zijn plasje er over gedaan.
Op naar de volgende discussie.

Graag, ik volg expres het andere politiek topic niet en de laatste pagina's vind ik dit topic ook jammer. Ik volg het wel graag voor de formatie en kijken wat de eventuele gevolgen voor mij persoonlijk zijn want daar ben ik wel bang voor in mijn koude huis :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:17

nps schreef:
journee schreef:

Omdat deze discussie met begon met de bewering dat een artikel wat benoemde dat Timmermans zwart werd gemaakt niet betrouwbaar kon zijn. Vragen zijn niet legitiem als er door de rest van de kamer niet als voldoende boeiend worden om er verder iets mee te doen. Daar heeft mijn straatje, wat dat ook moge zijn, niks mee te maken. En voor wat het waard is is mijn straatje best groot en gezellig, want er zijn dus kennelijk echt heul, heul veel meer mensen die in datzelfde straatje wonen. Ik noem hem bij deze "The Street of Justice and Truth". Ik vind het oprecht knap hoe je de halve wereld steeds bij haalt om maar je punt te maken van... ja, wat is het eigenlijk? Ik weet het al niet meer. Er stellen een paar mensen ergens vragen, en nu is de rechsttaat in gevaar? Gaaaap, en doorr....

Noem het dan jouw Street of Justice and Truth, want het is nog altijd jouw waarheid en niet DE waarheid.

Daarnaast als er dus een politiek gekleurd artikel gedeeld wordt over Timmermans. Wees er dan van bewust welke kant dit schrijft. Want links geeft rechts overal de schuld van en rechts links en ondertussen wordt er aan de inhoud voorbij gegaan. Precies hetzelfde zoals het in dit topic gaat. Alle nuances zijn zoek.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:35

Ik snap dat hele 'jouw waarheid' niet... iets is toch een waarheid als het feitelijk vastgesteld en wetenschappelijk onderbouwd kan worden?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 18:54

Ik heb al eerder gereageerd dat dat dus gewoon niet zo zwart wit is. Het begrip standplaatsgebondenheid is goed om te begrijpen bij bronnen.

Citaat:
Standplaatsgebondenheid betekent dat iemands denken, handelen en perspectief worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden, sociale positie en de tijd en plaats waarin diegene leeft. Het houdt in dat je je eigen "bril" of "standpunt" hebt, wat leidt tot verschillende interpretaties van dezelfde gebeurtenis of bron.

Zie je een advertentie waarin een slaaf word aangeboden:

-Romeinse tijd: oh best prima, lijkt me wel wat.
-Ten tijde van nu in Nederland: Walging!
-Ten tijde van nu in een oorlogsgebied: Hoort erbij

Zelfde bron: andere waarheid.

Dat is wat anders dan misinformatie of bewust foute bronnen gebruiken.

Ik noemde al: de klokkenluider van de toeslagenaffaire moest 6 x aan de bel trekken. De eerste 5 keer was hij de complotdenker, de 6e keer de held. Was het dan de eerste 5 keer geen waarheid?

Ik vind dat eigenlijk wel leuk, het laat juist zien dat de wereld ontwikkeld, dat je zelf bij moet blijven om dingen te begrijpen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:07

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar: feiten en meningen.
Standplaatsgebondenheid gaat over hoe mensen kijken naar iets, niet over of iets wel of niet waar is.

Die advertentie voor een slaaf is in elke tijd nog steeds een advertentie voor een slaaf.
Dat is het feit.
Hoe mensen erop reageren (Oh best prima, Walging!, hoort erbij), dat is hun mening of hun perspectief.
Dat maakt het feit zelf niet ineens een andere waarheid.

En dat verhaal van die klokkenluider laat dat juist zien, want wat hij zei was de hele tijd al waar.
Het werd alleen eerst niet geloofd.
Dat verandert het feit zelf niet; het was niet de eerste vijf keer 'geen waarheid' en de zesde keer opeens wel

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:11

En in het geval van de klokkenluider is er niet verder gekeken (wat wel had moeten gebeuren). In dit geval is dat wél gebeurd. En toch slepen sommige mensen de 'corruptie!' en 'schandalen!' er aan de haren bij...

Saga schreef:
Ik snap dat hele 'jouw waarheid' niet... iets is toch een waarheid als het feitelijk vastgesteld en wetenschappelijk onderbouwd kan worden?

Dat.

Maar er zijn ook genoeg mensen die wetenschap ook maar een mening vinden. "Want [die bevinding van 100 jaar terug door door iemand die totaal niet gelijk staat aan de wetenschappers en methodes van nu] is toch ook nu ontkracht? Zie je wel, wetenschap is steeds in beweging!"
Over moving the goalposts gesproken.

Elisa2 schreef:
Noem het dan jouw Street of Justice and Truth, want het is nog altijd jouw waarheid en niet DE waarheid.

Daarnaast als er dus een politiek gekleurd artikel gedeeld wordt over Timmermans. Wees er dan van bewust welke kant dit schrijft. Want links geeft rechts overal de schuld van en rechts links en ondertussen wordt er aan de inhoud voorbij gegaan. Precies hetzelfde zoals het in dit topic gaat. Alle nuances zijn zoek.

Wat, pray tell, is dan precies niet de waarheid wat NPS schrijft? Wat is een mening, kijkende naar hetgeen jullie refereren? Dit soort algemene dingen roepen zonder te refereren naar wat je bedoelt is natuurlijk ook een beetje stom.

Aan de inhoud voorbij? Ik ben toch behoorlijk op de inhoud ingegaan maar jij weigert mij daarin te volgen, en daarvoor in de plaats roep je moord en brand dat alles maar een mening is. Sure.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:17

Dat vind ik eigenlijk ook het lastige als ik met iemand in gesprek ben die wetenschap of feiten een mening vindt.
"Jij met je cijfers en feiten, maar ik zie wat er in de realiteit gebeurd!"
Waarbij ik prima begrijp dat als jij in een gebied woont met bijvoorbeeld extreem veel criminaliteit, je niet altijd kunt relativeren dat dit niet voor het hele land geldt.
Maar ik vind dat persoonlijk erg lastig om te de-escaleren zonder bij de feiten weg te gaan.
Iets kan voor iemand heel anders voelen dan dat het voor een ander voelt, dat maakt het ook zo lastig.
Dan heb je schijt aan die cijfers en feiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:36

IMANDRA schreef:
En in het geval van de klokkenluider is er niet verder gekeken (wat wel had moeten gebeuren). In dit geval is dat wél gebeurd. En toch slepen sommige mensen de 'corruptie!' en 'schandalen!' er aan de haren bij...

Saga schreef:

Dat.

Maar er zijn ook genoeg mensen die wetenschap ook maar een mening vinden. "Want [die bevinding van 100 jaar terug door door iemand die totaal niet gelijk staat aan de wetenschappers en methodes van nu] is toch ook nu ontkracht? Zie je wel, wetenschap is steeds in beweging!"
Over moving the goalposts gesproken.

Elisa2 schreef:

Wat, pray tell, is dan precies niet de waarheid wat NPS schrijft? Wat is een mening, kijkende naar hetgeen jullie refereren? Dit soort algemene dingen roepen zonder te refereren naar wat je bedoelt is natuurlijk ook een beetje stom.

Aan de inhoud voorbij? Ik ben toch behoorlijk op de inhoud ingegaan maar jij weigert mij daarin te volgen, en daarvoor in de plaats roep je moord en brand dat alles maar een mening is. Sure.

Dus ik moet reageren om jou te volgen? Ah helder.. ;) Het frustreert jou dus dat ik dat niet doe.

Ik wantrouw mensen die menen de waarheid in pacht te hebben. Dat zijn dezelfde die menen bij het paardrijden dat ze geen les meer nodig hebben omdat ze alles al weten.

Ik heb de waarheid in ieder geval niet in pacht en zal zoiets ook nooit claimen. Het is kortzichtigheid van de bovenste plank.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:38

Saga schreef:
Dat vind ik eigenlijk ook het lastige als ik met iemand in gesprek ben die wetenschap of feiten een mening vindt.
"Jij met je cijfers en feiten, maar ik zie wat er in de realiteit gebeurd!"
Waarbij ik prima begrijp dat als jij in een gebied woont met bijvoorbeeld extreem veel criminaliteit, je niet altijd kunt relativeren dat dit niet voor het hele land geldt.
Maar ik vind dat persoonlijk erg lastig om te de-escaleren zonder bij de feiten weg te gaan.
Iets kan voor iemand heel anders voelen dan dat het voor een ander voelt, dat maakt het ook zo lastig.
Dan heb je schijt aan die cijfers en feiten.

Cijfers zijn er alleen als er recentelijk onderzoeken worden gedaan. Dat gebeurd niet altijd dus dan kan het al zijn dat de realiteit de cijfers in haalt. Wellicht ook goed om zoiets te blijven beseffen?

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:40

Elisa, geloof jij dat een feit per definitie waar is?

En mee eens hoor, ik probeer ook altijd wel de kant van diegene te bekijken, het door hun ogen te bekijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:47

Euh dat is wel de definitie van een feit:

Een feit is een bewering die objectief verifieerbaar is en waarvan de waarheid vaststaat, onafhankelijk van de persoon die het uitspreekt. Het kan gaan om een gebeurtenis, omstandigheid of waarneming die bewezen kan worden met zintuigen, metingen of andere objectieve middelen.

Goed van je dat je het van meerdere kanten probeert te bekijken. Dat probeer ik ook. :)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:55

Dat is fijn, want dan is er in ieder geval iets waar volgens mij het grootste deel van de mensen in dit topic hetzelfde over denkt. :j
Ik denk dat het verstandig is om bij uitspraken te kijken of het feitelijk bewezen is en dan ook met die onderbouwing te komen.
Waarschijnlijk scheelt dat een heleboel frustratie in dit topic.
Niet op jou persoonlijk gericht overigens, maar in het algemeen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 19:55

ruitje schreef:
Ik heb al eerder gereageerd dat dat dus gewoon niet zo zwart wit is. Het begrip standplaatsgebondenheid is goed om te begrijpen bij bronnen.

Citaat:
Standplaatsgebondenheid betekent dat iemands denken, handelen en perspectief worden beïnvloed door de persoonlijke omstandigheden, sociale positie en de tijd en plaats waarin diegene leeft. Het houdt in dat je je eigen "bril" of "standpunt" hebt, wat leidt tot verschillende interpretaties van dezelfde gebeurtenis of bron.

Zie je een advertentie waarin een slaaf word aangeboden:

-Romeinse tijd: oh best prima, lijkt me wel wat.
-Ten tijde van nu in Nederland: Walging!
-Ten tijde van nu in een oorlogsgebied: Hoort erbij

Zelfde bron: andere waarheid.

Dat is wat anders dan misinformatie of bewust foute bronnen gebruiken.

Ik noemde al: de klokkenluider van de toeslagenaffaire moest 6 x aan de bel trekken. De eerste 5 keer was hij de complotdenker, de 6e keer de held. Was het dan de eerste 5 keer geen waarheid?

Ik vind dat eigenlijk wel leuk, het laat juist zien dat de wereld ontwikkeld, dat je zelf bij moet blijven om dingen te begrijpen.

Wat interessant! Ik realiseerde me inderdaad dat perspectief enorm uitmaakt in beoordeling van informatie/gebeurtenissen nooit geweten dat deze term erbij hoorde. Wat voor mij altijd hier sterk bijhoort is het cancellen van dubieuze gebeurtenissen in de geschiedenis. Ja is vreselijk, maar wegvegen is zonde. Destijds keken we anders naar die zaken en zaken uit het verleden beoordelen met kennis van nu, en actie ondernemen is zinloos. Trek lering hieruit, koester het en dat is het.

Altijd goed om je eigen denkpatronen maar vooral emoties ook te analyseren. Voel je je ongemakkelijk? Ga je direct tegenstellingen googelen? Waarom doe ik dit en op welke overtuiging is dit gebaseerd? Alleen op die manier kan je echt groeien.

Ik merkte dit bij mezelf toen het ging over abortus in het andere topic. Kriebelig werd ik ervan. Maar autonomie en vrijheid zijn belangrijk voor mij waardoor ik gekleurd reageer: oprotten uit mn baarmoeder(emotie). Los van tijdsgeest en cultuur komt ook het individuele aspect nog om de hoek gluren.

Als ik berichten teruglees soms, kom ik ook wel eens op zaken terug of zie ik dingen genuanceerder. Het is ook geen schande dingen gekleurd te zien, we zijn maar mensen en mogen leren. Goed als we elkaar hier ook op wijzen en zelf scherp blijven ook.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:21

Elisa2 schreef:
Dus ik moet reageren om jou te volgen? Ah helder.. ;) Het frustreert jou dus dat ik dat niet doe.

Ik wantrouw mensen die menen de waarheid in pacht te hebben. Dat zijn dezelfde die menen bij het paardrijden dat ze geen les meer nodig hebben omdat ze alles al weten.

Ik heb de waarheid in ieder geval niet in pacht en zal zoiets ook nooit claimen. Het is kortzichtigheid van de bovenste plank.

Ik dus ook niet, dat pretendeer ik niet. Laten we "mijn straat" dan hernoemen naar the Common Street of Justice and Globally accepted Truth noemen, want het is niet "mijn" straat. Tuurlijk, er zijn heel veel verschillende inzichten en meningen over vanalles en nog wat. Maar over het algemeen is er een hele grote gemene deler van dingen waar écht ontzettend veel mensen het over eens zijn. Die hebben een gedeelde waarheid, een gedeelde set basisfeiten en wonen in dezelfde straat. En die gedeelde set basisfeitjes lijkt steeds kleiner te worden, omdat mensen steeds radicaler worden, en radicaal steeds meer gemeengoed. Zo gaan er steeds meer mensen uit de Common Street of Justice and Globally accepted truth en gaan allemaal op hun eigen plekje wonen, alleen, afgevend op de straat. En die hebben allemaal hun eigen waarheid, hun eigen straatje, die dus letterlijke ver afligt van wat algemeen geaccepteerd wordt. Volgens mij wantrouw jij een beetje alles en iedereen, behalve je gevoel. Althans, dat idee krijg ik een beetje, maar daar kan ik het enorm mis mee hebben. Ik ben erg benieuwd waar dat wantrouwen vandaan komt.

Volgens mij gaat het niet om wat zozeer om wat waarheid is, maar dat we er wel op bepaalde dingen wél kunnen vertrouwen. Data, trends, wetenschap verschillende onderzoeken die keer op keer tot dezelfde conclusie komen. Dat heeft niets te maken van het hebben van een eigen straatje, maar het erop kunnen vertrouwen dat wat experts concluderen vast wel waar zou zijn, zelfs als dat niet klopt met je eigen gevoel. Dus ook al zegt je gevoel dat er allemaal schimmige oliebol aan de hand is met de lobby, er is simpelweg geen bewijs. Dan moet je er ook op kunnen vertrouwen dat er simpelweg niks aan de hand is.

Voor de liefhebbers die écht meer willen weten: Pewreseachcentre heeft goede onderzoeken over polarisatie en hoe de gedeelde set feitjes steeds kleiner wordt, onder andere deze: https://www.pewresearch.org/short-reads ... sic-facts/ , en de invloed van Trump hierop. En deze: https://www.pewresearch.org/politics/20 ... residency/ - wat het hebben van een radicaal persoon als leider doet voor een land en hoe mensen tegenover elkaar staan en wat ze wel of niet vertrouwen.

De Ongelofelijke podcast heeft een hele aflevering over wat de waarheid is, met onder andere een filosoof en een theoloog: https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-on ... tefan-paas .

Je merkt het, ik vind dit machtig interessant en was in een ander leven waarshcijnlijk socioloog geworden ofzo ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:29

Interessante bronnen nps! Ga er zo eens voor zitten.

Mensen handelen vaak ook niet op basis van kennis. Maar hebben een mening en zoeken daar de kennis bij. Wij zijn enorm irrationele en beïnvloedbaar wezens. Kennelijk profiteren dat soort "leiders" van dit soort chaos... O:)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:35

Elisa2 schreef:

Discussiëren is op elkaar reageren ja. Hoe wil je anders de discussie voeren? Gewoon wat meeuwenflatsen de hele tijd?

Wat is voor jou “de waarheid in pacht menen te hebben”? Wat houdt dat in?
Want dat jij dat ervaart wil niet zeggen dat de ander dat pretendeert te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:38

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:43

Volgens mij is het grootste probleem dat mensen aannames doen en anderen woorden in de mond leggen, in plaats van daadwerkelijk lezen wat iemand schrijft, of proberen te begrijpen wat iemand eigenlijk wil zeggen. We krijgen nu vaak dit soort discussies:

A:"Ik las dat iemand een paarse komkommer heeft gezien."

B:"Je kunt geen paarse komkommer hebben gezien want die bestaan niet."

A:"Ik heb ook geen paarse Komkommer gezien, dat was iemand anders."

B:"Je moet niet zeggen dat er paarse komkommers bestaan, als je ze niet heb gezien. Dan verspeidt je misinformatie."

A:"Hoezo verspreid ik misinformatie? Ik zeg alleen dat iemand een paarse komkommer heeft gezien."

B:"Paarse komkommers bestaan niet, dus als je zegt dat iemand ze heeft gezien is dat misinformatie van een onbetrouwbare site."

A:"Hoe weet jij nou of het een onbetrouwbare site is?"

B:"Ik zal het nog eens duidelijk zeggen: PAARSE KOMKOMMERS BESTAAN NIET!"

A:(Plaats een linkje) "Hier staat dat er nu wel paarse komkommer zijn ontwikkeld."

B:"Dat maakt niet uit. Het is een onbetrouwbare site. PAARSE KOMKOMMERS BESTAAN NIET. Hou op met het verspreiden van misinformatie!"

A:"Laat maar weer, ik ben weg." :evaw:

Dus ja, dan is het natuurlijk niet gek dat een discussie in een kringetje blijft draaien.