Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gnome schreef:Maarja wat moet Europa ook doen tegen een land als de VS waar we enorm van afhankelijk zijn. Daarom houdt iedereen z'n waffel wijselijk stil. Zelfs de beurzen gaan omhoog.
BigOne schreef:Gnome schreef:Maarja wat moet Europa ook doen tegen een land als de VS waar we enorm van afhankelijk zijn. Daarom houdt iedereen z'n waffel wijselijk stil. Zelfs de beurzen gaan omhoog.
Net als na de inname van de Krim , ja we vinden dit erg maar doen niets want stel je voor . Grow some balls denk ik dan voor Groenland ingelijfd wordt en Denemarken art 5 in werking stelt. Tegen een ander nato land!
UN en NATO stellen mbt USA weinig meer voor.
Gnome schreef:Maarja wat moet Europa ook doen tegen een land als de VS waar we enorm van afhankelijk zijn. Daarom houdt iedereen z'n waffel wijselijk stil. Zelfs de beurzen gaan omhoog.
higgins schreef:Overgins neem ik de waarschuwing van Rutte wel serieus
Dat we ons wel een paar dagen moeten kunnen redden zonder stroom, gas, water etc
Stel je voor dat bv Poetin wel de boel plat legt. Hoe top zou het dan zijn, dat wij als NL nuchter volk niet meteen over de z**k gaan en ons dan prima kunnen redden
Mooie boodschap aan degen die ons wil onderdrukken

Cer schreef:Wat gaat er gebeuren als Europa (met Nederland) een ferme positie inneemt? Wat als er oorlog van zou komen? Hebben we nog een (beroeps)leger? Wie wil zn kinderen naar het front sturen? Ik denk niet dat veel ouders daarom staan te springen?
Zeggen "we moeten tegengas geven" vanaf je bank, is denk best eenvoudig?
Of zal dat dan zo'n vaart niet lopen?
Gnome schreef:Ik zie geen oorlog komen maar wel mega heffingen weer net als in april vorig jaar. Toen sodemieterde alles in elkaar. Met de kleinste dingen kan Trump Europa al kapot maken dus ik ben inderdaad benieuwd wat er dan bedacht wordt te gaan doen.

Babootje schreef:Bij faillissement niet zo heel veel. Dan sluit de overheid.
Benzz schreef:Gnome schreef:Ik zie geen oorlog komen maar wel mega heffingen weer net als in april vorig jaar. Toen sodemieterde alles in elkaar. Met de kleinste dingen kan Trump Europa al kapot maken dus ik ben inderdaad benieuwd wat er dan bedacht wordt te gaan doen.
Er stortte vorig jaar helemaal niets in. De beurs staat nog steeds enorm hoog, er wordt fors geinvesteerd en de EU is sterker dan we met zijn allen denken. Trump is doodsbenauwd voor de EU, daarom probeert hij ook verdeeldheid te zaaien.
BigOne schreef:Voor mijn gevoel is de EU veel te voorzichtig, ze pakken hem met fluwelen handschoenen aan en daar maakt hij schaamteloos misbruik van. Wanneer hij Groenland zou annexeren zet Denemarken art 5 in werking, Trump zal vetoën en plof, weg nato en dat is precies waar die sinaasappel op aanstuurt.
Gnome schreef:Nou de beurs klapte dus wel enorm in elkaar op het moment van aankondigden. Pas toen ie ging teruggedraaid en afzwakken is de boel weer hersteld.
Cer schreef:Babootje schreef:Bij faillissement niet zo heel veel. Dan sluit de overheid.
Wat houdt dat in, dat hij niks meer mag beslissen? En daar houdt hij zich dan aan? Of hoe werkt dat dan?
Ik lees hier termen als 'dictator' .. dus dan denk ik zomaar dat hij zich nergens iets van aan gaat trekken en gewoon doet wat ie wil hoor?
Babootje schreef:Cer schreef:Wat houdt dat in, dat hij niks meer mag beslissen? En daar houdt hij zich dan aan? Of hoe werkt dat dan?
Ik lees hier termen als 'dictator' .. dus dan denk ik zomaar dat hij zich nergens iets van aan gaat trekken en gewoon doet wat ie wil hoor?
Dan raakt de US in een financiële crisis. Echt failliet kan een land natuurlijk niet gaan. De verwachting is dat de Fed dan ingrijpt en liquiditeit creeert. Dat verlaagt de koers van de dollar. De rente's op hypotheken en leningen stijgen. De prijs van de treasuries keldert, maar die zullen dan wel opgekocht worden door andere landen.
De economische gevolgen zijn voor de EU (als exportblok) zelf dan ook heel groot.
Per definitie is het strategische effect dus niet heel groot.