Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Re: Trump herkozen, gevolgen en follow up #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:26

Maarja wat moet Europa ook doen tegen een land als de VS waar we enorm van afhankelijk zijn. Daarom houdt iedereen z'n waffel wijselijk stil. Zelfs de beurzen gaan omhoog.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:48

Gnome schreef:
Maarja wat moet Europa ook doen tegen een land als de VS waar we enorm van afhankelijk zijn. Daarom houdt iedereen z'n waffel wijselijk stil. Zelfs de beurzen gaan omhoog.

Net als na de inname van de Krim , ja we vinden dit erg maar doen niets want stel je voor . Grow some balls denk ik dan voor Groenland ingelijfd wordt en Denemarken art 5 in werking stelt. Tegen een ander nato land!
UN en NATO stellen mbt USA weinig meer voor.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:55

BigOne schreef:
Gnome schreef:

Net als na de inname van de Krim , ja we vinden dit erg maar doen niets want stel je voor . Grow some balls denk ik dan voor Groenland ingelijfd wordt en Denemarken art 5 in werking stelt. Tegen een ander nato land!
UN en NATO stellen mbt USA weinig meer voor.

Ja maar wát kunnen of moeten ze dan doen? En met welk risico.. ik zeg trouwens niet dat het oké is maar ik zie ook wel in waarom iedereen z'n mond houd. De machtsverhoudingen zijn gewoon te groot.

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:39

Ik lees eigenlijk vnl mee omdat ik het heel interessant vind

Maar wil toch een kleine bijdrage doen.
Wij, als burger, hebben (maar dat is mijn mening) een belangrijke taak, en dat is om ervoor te zorgen dat Europa 1 blijft

Ik hoop heeeeeellll erg dat burgers zich nu gaan realiseren dat het uit de Europese Unie gaan 'kanonnanvoer' van ons maakt als land. Dat geldt ook voor alle andere europese landen trouwens.

Dus stem vooral op een partij die pro Europa is, mochten er weer verkiezingen komen (hoop van niet...)

Verdeeldheid en haat zaaien dat kan tegenwoordig heel makkelijk via SM, algoritme etc
Wees je daar bewust van, doe er niet aan mee

Wat betreft de Europese leiders
Ik denk dat die achter de schermen veel meer doen dan dat wij weten. Maar we hoeven niet alles te weten toch, dat zou juist heel erg tegen ons kunnen gaan werken

Overgins neem ik de waarschuwing van Rutte wel serieus
Dat we ons wel een paar dagen moeten kunnen redden zonder stroom, gas, water etc
Stel je voor dat bv Poetin wel de boel plat legt. Hoe top zou het dan zijn, dat wij als NL nuchter volk niet meteen over de z**k gaan en ons dan prima kunnen redden
Mooie boodschap aan degen die ons wil onderdrukken

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:25

Gnome schreef:

Als we Trump toch niet tegenspreken, kunnen we misschien alvast een grote strik om Groenland wikkelen. En op onze ruggen gaan liggen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:29

higgins schreef:
Overgins neem ik de waarschuwing van Rutte wel serieus
Dat we ons wel een paar dagen moeten kunnen redden zonder stroom, gas, water etc
Stel je voor dat bv Poetin wel de boel plat legt. Hoe top zou het dan zijn, dat wij als NL nuchter volk niet meteen over de z**k gaan en ons dan prima kunnen redden
Mooie boodschap aan degen die ons wil onderdrukken

Hoezo is dat een boodschap voor Poetin? Zijn eigen bevolking leeft al jaren op noodrantsoenen, van die 3 dagen die wij overleven op kaarsen en pakken Bar-le-duc is hij echt niet onder de indruk.
Het is geen Astrix en Oberlix tegen de Romeinen ...

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:31

Ik snap het ook wel. De Europese Unie kan ook gewoon niks, we hebben de VS gewoon teveel nodig om hun echt af te branden.

Hopelijk wordt de EU hier wel wakker door en gaan we steeds meer los van de VS, maar dat gaat gewoon nog heel veel tijd kosten en die koop je nu ook gewoon door voorzichtig te zijn met de VS.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:35

De beste oplossing is denk ik een democratische president..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 21:40

Of gewoon 1 die minimaal goed bij z'n verstand is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 07:36

Wat gaat er gebeuren als Europa (met Nederland) een ferme positie inneemt? Wat als er oorlog van zou komen? Hebben we nog een (beroeps)leger? Wie wil zn kinderen naar het front sturen? Ik denk niet dat veel ouders daarom staan te springen?
Zeggen "we moeten tegengas geven" vanaf je bank, is denk best eenvoudig?

Of zal dat dan zo'n vaart niet lopen?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 08:03

Cer schreef:
Wat gaat er gebeuren als Europa (met Nederland) een ferme positie inneemt? Wat als er oorlog van zou komen? Hebben we nog een (beroeps)leger? Wie wil zn kinderen naar het front sturen? Ik denk niet dat veel ouders daarom staan te springen?
Zeggen "we moeten tegengas geven" vanaf je bank, is denk best eenvoudig?

Of zal dat dan zo'n vaart niet lopen?

Ik zie geen oorlog komen maar wel mega heffingen weer net als in april vorig jaar. Toen sodemieterde alles in elkaar. Met de kleinste dingen kan Trump Europa al kapot maken dus ik ben inderdaad benieuwd wat er dan bedacht wordt te gaan doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:26

Gnome schreef:
Ik zie geen oorlog komen maar wel mega heffingen weer net als in april vorig jaar. Toen sodemieterde alles in elkaar. Met de kleinste dingen kan Trump Europa al kapot maken dus ik ben inderdaad benieuwd wat er dan bedacht wordt te gaan doen.

Er stortte vorig jaar helemaal niets in. De beurs staat nog steeds enorm hoog, er wordt fors geinvesteerd en de EU is sterker dan we met zijn allen denken. Trump is doodsbenauwd voor de EU, daarom probeert hij ook verdeeldheid te zaaien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:34

De rest van de westerse wereld heeft 1 groot drukmiddel, de bonds, massale verkoop heeft flinke gevolgen voor ons maar voor de usa zou dat een faillissement kunnen betekenen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:35

Plus, wat gaat hij dan doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:40

Voor mijn gevoel is de EU veel te voorzichtig, ze pakken hem met fluwelen handschoenen aan en daar maakt hij schaamteloos misbruik van. Wanneer hij Groenland zou annexeren zet Denemarken art 5 in werking, Trump zal vetoën en plof, weg nato en dat is precies waar die sinaasappel op aanstuurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:54

Maar stel als de EU er harder ingaat? Denk je dat Trump zich er dan bij neerlegt, of dat hij het grover geschut gaat komen?

Zoals je hier vaak kunt lezen, de man lijkt knettergek.. wat voor risico afweging moet je dan maken als EU?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:56

Cer schreef:
Plus, wat gaat hij dan doen?

Bij faillissement niet zo heel veel. Dan sluit de overheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:58

Babootje schreef:

Wat houdt dat in, dat hij niks meer mag beslissen? En daar houdt hij zich dan aan? Of hoe werkt dat dan?
Ik lees hier termen als 'dictator' .. dus dan denk ik zomaar dat hij zich nergens iets van aan gaat trekken en gewoon doet wat ie wil hoor?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:09

Dan weet je in ieder geval zeker, dat Amerika een dictatuur zal zijn. Hij trekt zich nergens wat van aan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:15

Benzz schreef:
Gnome schreef:

Er stortte vorig jaar helemaal niets in. De beurs staat nog steeds enorm hoog, er wordt fors geinvesteerd en de EU is sterker dan we met zijn allen denken. Trump is doodsbenauwd voor de EU, daarom probeert hij ook verdeeldheid te zaaien.

Nou de beurs klapte dus wel enorm in elkaar op het moment van aankondigden. Pas toen ie ging teruggedraaid en afzwakken is de boel weer hersteld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 10:24

BigOne schreef:
Voor mijn gevoel is de EU veel te voorzichtig, ze pakken hem met fluwelen handschoenen aan en daar maakt hij schaamteloos misbruik van. Wanneer hij Groenland zou annexeren zet Denemarken art 5 in werking, Trump zal vetoën en plof, weg nato en dat is precies waar die sinaasappel op aanstuurt.

De macht ligt bij de meerderheid, maar die moet wel sterk staan en weten te incasseren. Als heel Europa, Canada en andere nog resterende echte democratische landen samen een blok vormen tegen Amerika + dat meer dan 50% van de Amerikanen hem ook meer dan zat is dan heeft hij geen machtsoverwicht meer.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:38

Gnome schreef:
Nou de beurs klapte dus wel enorm in elkaar op het moment van aankondigden. Pas toen ie ging teruggedraaid en afzwakken is de boel weer hersteld.

2008-2009, toen klapte de beurs echt. Dat ging toen echt met 50% omlaag. Dat van vorig jaar was 2,5 tot 4,8 %, dat is niet echt klappen van de beurs.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:57

Cer schreef:
Babootje schreef:

Wat houdt dat in, dat hij niks meer mag beslissen? En daar houdt hij zich dan aan? Of hoe werkt dat dan?
Ik lees hier termen als 'dictator' .. dus dan denk ik zomaar dat hij zich nergens iets van aan gaat trekken en gewoon doet wat ie wil hoor?

Dan raakt de US in een financiële crisis. Echt failliet kan een land natuurlijk niet gaan. De verwachting is dat de Fed dan ingrijpt en liquiditeit creeert. Dat verlaagt de koers van de dollar. De rente's op hypotheken en leningen stijgen. De prijs van de treasuries keldert, maar die zullen dan wel opgekocht worden door andere landen.
De economische gevolgen zijn voor de EU (als exportblok) zelf dan ook heel groot.
Per definitie is het strategische effect dus niet heel groot.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:06

Babootje schreef:
Cer schreef:

Dan raakt de US in een financiële crisis. Echt failliet kan een land natuurlijk niet gaan. De verwachting is dat de Fed dan ingrijpt en liquiditeit creeert. Dat verlaagt de koers van de dollar. De rente's op hypotheken en leningen stijgen. De prijs van de treasuries keldert, maar die zullen dan wel opgekocht worden door andere landen.
De economische gevolgen zijn voor de EU (als exportblok) zelf dan ook heel groot.
Per definitie is het strategische effect dus niet heel groot.

Ik verwacht dat Trump het wel hard zal spelen, dat hij het land rustig in een failissement zal drijven.

Als EU moeten we vooral onze IT infrastructuur héél rap weghalen bij de Microsofts en Googles van de wereld en EU alternatieven gaan bieden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:02

Niet alleen qua tech/IT, maar we moeten ook ons goud op tijd veilig stellen, want ik denk dat Trump er anders in staat als wij/EU met de bevroren tegoeden van Rusland...