Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:24

Juval, Nederlandse export van landbouw en veeteelt productie is goed voor 1.73 % van BBP en veroorzaakt jaarlijks voor 9 miljard schade ( intensieve landbouwsector) .
De inkomsten gaan naar de producers en de schade , omgerekend naar inwoners 500 euro pp betaalt iedereen!

Tango1979

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:45

Precies dat wilde ik ook al gaan typen BigOne.

De agrarische industrie levert in verhouding gewoon echt NIET veel op economisch. Maar de schade die het berokkend en de plek die het inneemt, is buitenproportioneel.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:48

Tango1979 schreef:

De agrarische industrie levert in verhouding gewoon echt NIET veel op economisch. Maar de schade die het berokkend en de plek die het inneemt, is buitenproportioneel.

Plus de bijschade die het levert door het land op slot te houden. 2 grote bedrijven die in de haven vertrekken, meerdere die niet kunnen bouwen. Huizenmarkt op slot......

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:57

Benzz schreef:
Tango1979 schreef:

Plus de bijschade die het levert door het land op slot te houden. 2 grote bedrijven die in de haven vertrekken, meerdere die niet kunnen bouwen. Huizenmarkt op slot......

Dat is aan te rekenen aan de overheid, niet aan de agrarische sector

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:59

Tango1979 schreef:

Denk je niet dat de zogenaamde 'schade' veel groter gaat zijn als de productie naar het buitenland verplaatst?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:02

juval schreef:
Tango1979 schreef:

Denk je niet dat de zogenaamde 'schade' veel groter gaat zijn als de productie naar het buitenland verplaatst?

Ligt aan de balans. Wat levert het op economisch, wat zijn de kosten, waar in het proces/de branche kunnen we dingen verbeteren?

Stellig vast blijven houden aan de huidige situatie levert niemand voordelen op.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:05

juval schreef:
Benzz schreef:

Mede, er is ook een gedeelte aan de agrarische sector te wijten door hun zeer agressieve en provocerende manier van actie voeren en demonstreren. Dit probleem is al eeuwen bekend.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:16

juval schreef:

Maar vergeet natuurlijk niet, dat de politiek onder druk is gezet door boerenorganisaties. Zij lobbyen gewoon erg goed.
Dat houdt een keer op, net als andere landen zullen wij ons aan de Europese wetgeving moeten houden.

BBB is, naar mijn mening, ook niet de partij voor boeren en burgers, maar vooral de partij voor de grote agri-reuzen.
Zo'n Henk Vermeer is erg goed in marketing en het verzinnen van goede slogans, maar vind ik een erg slechte politicus, die zelfs af en toe fake-news deelt/verspreidt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:18

juval schreef:

tuurlijk, dat is een feit. Productie verhuist naar landen zonder of met veel minder regels. En aangezien de wereldbevolking blijft groeien, groeit dit ook

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:19

Kinke schreef:
juval schreef:

tuurlijk, dat is een feit. Productie verhuist naar landen zonder of met veel minder regels. En aangezien de wereldbevolking blijft groeien, groeit dit ook

Welke schade hebben jullie het dan over? Want ik heb het gevoel dat iedereen het over een ander soort schade heeft.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:19

Weer de agrireuzen... wie zijn dat toch? De meeste agrireuzen zijn denk ik gewoon bedrijven. Familiebedrijven als heineken, philips, albert heijn. Of coöperaties van boeren zelf.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:23

Benzz schreef:
Kinke schreef:

Welke schade hebben jullie het dan over? Want ik heb het gevoel dat iedereen het over een ander soort schade heeft.

De stikstof'deken' die ervoor zorgt dat planten, struiken en bomen harder groeien dan de ozo gewenste heideplanten.

Of de methaanuitstoit, wat inderdaad wel een broeikasgas is, maar die al heel flink gereduceert is door andere voermethodes en krimp van de veestapel.

Of de gewasbeschermingmiddelen die in de akkerbouw en tuinbouw worden gebruikt. Die aan heel strenge regels gebonden zijn in Nederland.

Zeg het maar

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:24

Ja, de vervuiling van het oppervlaktewater is kattepis, idd.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:29

juval schreef:
De stikstof'deken' die ervoor zorgt dat planten, struiken en bomen harder groeien dan de ozo gewenste heideplanten.

Of de methaanuitstoit, wat inderdaad wel een broeikasgas is, maar die al heel flink gereduceert is door andere voermethodes en krimp van de veestapel.

Of de gewasbeschermingmiddelen die in de akkerbouw en tuinbouw worden gebruikt. Die aan heel strenge regels gebonden zijn in Nederland.

Zeg het maar

De schade die naar het buitenland gaat, dat argument gebruikte je.

Overigens noem jij een rijtje beursgenoteerde bedrijven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:30

_San87_ schreef:

Kattenpis, hondenpis, mensenpis... en nog heel veel andere stoffen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:33

Ik heb nog geen antwoord op m'n vraag van twee pagina's terug....waarom lukt het ons wel om 80.miljard aan dieren in de vee jndustrie te vieren maar niet om 8 miljard mensen op aarde van eten te voorzien.

Food for thought....

Benzz

Dit topic laat precies zien waarom het volledig op slot staat.

juval

Benzz schreef:
juval schreef:

Zeg het maar

De schade die naar het buitenland gaat, dat argument gebruikte je.

Overigens noem jij een rijtje beursgenoteerde bedrijven.

Als de productie naar het buitenland verhuisd is de schade groter.

Er wordt gesproken over agrireuzen. Maar wat daar precies mee wordt bedoeld???? Bedrijven als Van Drie (familiebedrijf) of agriform (coöperatie) of forfarmers(coöperatie) of campina (coöperatie)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:34

juval schreef:
_San87_ schreef:

Kattenpis, hondenpis, mensenpis... en nog heel veel andere stoffen.

Waaronder veel zooi van boerenbedrijven (mest, pesticiden). Dat is wel iets om mee te nemen in de vervuiling dat een boerenbedrijf veroorzaakt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:34

juval schreef:
Tango1979 schreef:

Schade tussen haakjes zetten toont erg veel minachting. Jij ziet geen schade door het boeren begrijp ik?

Die discussie hebben we trouwens al eerder gevoerd. Dezelfde uitstoot heeft een veel groter effect op een klein oppervlak (zoals NL) dan op een groot.

Ik drink liever geen eetlepel benzine in m'n glaasje water. Die eetlepel in een zwembad vol water, daar proef je weinig van.

Dezelfde hoeveelheid mest/CO2/etc (of zelfs meer) die we in NL hebben, zal veel minder effect hebben als diezelfde hoeveelheid wordt uitgestoten in:
-een groter land
-een minder verzadigde bodem/lucht etc
Laatst bijgewerkt door Tango1979 op 26-03-25 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:35

juval schreef:
[

Kun je dat met feiten en argumenten beargumenteren?

Even een belangrijk ding: Deze discussie is niet persoonlijk Juval, het is niet op jouw als mens.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:36

dems75 schreef:
Ik heb nog geen antwoord op m'n vraag van twee pagina's terug....waarom lukt het ons wel om 80.miljard aan dieren in de vee jndustrie te vieren maar niet om 8 miljard mensen op aarde van eten te voorzien.

Food for thought....

Het wereldvoedselprobleem kan ik niet oplossen. Heeft veel te maken met geografie en klimaat neem ik aan.

Dat wij onze dieren kunnen vieren is omdat onze dieren voornamelijk gras eten. Dat is voor mensen minder voedzaam.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:37

juval schreef:
dems75 schreef:

Food for thought....

Het wereldvoedselprobleem kan ik niet oplossen. Heeft veel te maken met geografie en klimaat neem ik aan.

Dat wij onze dieren kunnen vieren is omdat onze dieren voornamelijk gras eten. Dat is voor mensen minder voedzaam.

Dit is niet serieus je antwoord, toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:38

Benzz schreef:
juval schreef:
[

Kun je dat met feiten en argumenten beargumenteren?

Even een belangrijk ding: Deze discussie is niet persoonlijk Juval, het is niet op jouw als mens.

Toch voelt het vaak wel zo.

Ik sta nu te melken, dus even feiten opzoeken likt nu niet. Maar het is meer boerenlogica dat wij in Nederland heel efficiënt en duurzaam produceren en ons aan heeel veel regels moeten houden die buiten de eu minder streng zijn.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:43

Dems: jij hebt natuurlijk helemaal gelijk. De hoeveelheid plantaardig voedsel EN water die gebruikt wordt voor een biefstukje, daar kan je waarschijnlijk een hele dag goed van eten. Als het al niet meer is.

En ik zet het ook voor de duidelijkheid neer: dit is absoluut niet persoonlijk naar de boer.

De agrarische sector als geheel, daar heb ik momenteel echt problemen mee. De vervuiling en de ruimte die ze inneemt, dat kan imo gewoon echt niet meer.

Dat het zover is gekomen, neem ik niet de boer kwalijk, maar de boerenlobby. En de politieke partijen, mn het CDA en nu BBB, die maar uitvluchten en geitenpaadjes blijven gebruiken.