Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:33

Echwel schreef:
https://www.facebook.com/share/r/16jozKFMSL/

Een link over hoe in Australie, Iranezen en joden samen demonstreren

Zal maar geen linken plaatsen hoe Palestina aanhangers, joodse mensen in oa Nederland achtervolgen, intimideren, in elkaar slaan enz...

Hoe bang de joodse gemeenschap in Nederland is heeft niemand het over...kinderen bedreigd enz...

Dat is ook vreselijk.
En dat zal door de situatie in Gaza van de laatste maanden nog veel erger zijn geworden.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 13:39

anjali schreef:
@Journee: Ik heb me zo veel mogelijk uit deze nare discussies gehouden want ik houd niet van ruzie. Maar nu wil ik toch een theologisch punt wat je aanhaalt bestrijden. Nl. dat Christenen dezelfde God zouden aanbidden als Islamieten. Dat is niet zo want Christenen hebben een drievoudige God waarbij Christus de Zoon is. En islamieten geloven dat niet. De Christelijke leefregels en cultuur zijn toch ook helemaal anders dan de islamitische. Die volgen de profeet Mohammed die ongeveer 500 jaar na Christus leefde.

Joden, christen en islamieten geloven wel in dezelfde God, alleen de manier waarop is anders. Jezus was de belangrijkste profeet voor het Christendom, zoals Mohammed voor de islam. Hoewel Jezus (Isa) Ook een profeet is in de Islam en niet als zoon van God wordt gezien. Veel dingen komen ook overeen.

Dat er verschillen zijn heeft vooral met de tijd te maken en wie de overleveringen heeft opgetekend. Het jodendom is zo'n 4000 jaar oud, het christendom 2000 jaar en de islam 1400 jaar. De aartsengel Gabriel was de boodschapper van Mohammed, klaarblijkelijk omdat hij als enige engel het Arabisch beheerste. In de islam word ook gesproken over 'mensen van het boek' (joden en christenen) die als medegelovingen gerespecteerd dienen te worden.

Dezelfde overleveringen zijn in alle drie de godsdiensten te vinden, met meer nieuwe toevoegingen hoe jonger de godsdienst is. Maar ook dezelfde personen vind je terug, hoewel vaak onder een iets andere naam. Dus hoewel er zeker verschillen zijn is de oorsprong van de geloven en de God die ze aanbidden één en dezelfde. Dat maakt in mijn ogen al die oorlogen ook extra kwalijk. Men strijd tegen zijn eigen broeders en zusters in geloof.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:24

journee schreef:
anjali schreef:
@Journee: Ik heb me zo veel mogelijk uit deze nare discussies gehouden want ik houd niet van ruzie. Maar nu wil ik toch een theologisch punt wat je aanhaalt bestrijden. Nl. dat Christenen dezelfde God zouden aanbidden als Islamieten. Dat is niet zo want Christenen hebben een drievoudige God waarbij Christus de Zoon is. En islamieten geloven dat niet. De Christelijke leefregels en cultuur zijn toch ook helemaal anders dan de islamitische. Die volgen de profeet Mohammed die ongeveer 500 jaar na Christus leefde.

Joden, christen en islamieten geloven wel in dezelfde God, alleen de manier waarop is anders. Jezus was de belangrijkste profeet voor het Christendom, zoals Mohammed voor de islam. Hoewel Jezus (Isa) Ook een profeet is in de Islam en niet als zoon van God wordt gezien. Veel dingen komen ook overeen.

Dat er verschillen zijn heeft vooral met de tijd te maken en wie de overleveringen heeft opgetekend. Het jodendom is zo'n 4000 jaar oud, het christendom 2000 jaar en de islam 1400 jaar. De aartsengel Gabriel was de boodschapper van Mohammed, klaarblijkelijk omdat hij als enige engel het Arabisch beheerste. In de islam word ook gesproken over 'mensen van het boek' (joden en christenen) die als medegelovingen gerespecteerd dienen te worden.

Dezelfde overleveringen zijn in alle drie de godsdiensten te vinden, met meer nieuwe toevoegingen hoe jonger de godsdienst is. Maar ook dezelfde personen vind je terug, hoewel vaak onder een iets andere naam. Dus hoewel er zeker verschillen zijn is de oorsprong van de geloven en de God die ze aanbidden één en dezelfde. Dat maakt in mijn ogen al die oorlogen ook extra kwalijk. Men strijd tegen zijn eigen broeders en zusters in geloof.

Voor Christenen is Jezus geen profeet maar werkelijk de zoon van God. Dat maakt het verschil. Volgens Islamieten kan God niet eens een zoon hebben, en de Joden zitten nog steeds op de beloofde Messias te wachten, die volgens de Christenen Jezus dus was. Degenen die Jezus zijn gaan volgen heten Christenen. Ja het zou mooi zijn als er respect zou zijn naar andersdenkenden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:03

Echwel schreef:
https://www.facebook.com/share/r/16jozKFMSL/

Een link over hoe in Australie, Iranezen en joden samen demonstreren

Zal maar geen linken plaatsen hoe Palestina aanhangers, joodse mensen in oa Nederland achtervolgen, intimideren, in elkaar slaan enz...

Hoe bang de joodse gemeenschap in Nederland is heeft niemand het over...kinderen bedreigd enz...

Dat mag je wat mij betreft. Prima delen. Want dat is natuurlijk gewoon een grof schandaal.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 18:54

anjali schreef:
Voor Christenen is Jezus geen profeet maar werkelijk de zoon van God. Dat maakt het verschil. Volgens Islamieten kan God niet eens een zoon hebben, en de Joden zitten nog steeds op de beloofde Messias te wachten, die volgens de Christenen Jezus dus was. Degenen die Jezus zijn gaan volgen heten Christenen. Ja het zou mooi zijn als er respect zou zijn naar andersdenkenden.

Een profeet is iemand die het woord van God verkondigd. De leerlingen van Jezus noemden hem ook meermaals een profeet, dat hij als de Zoon van God wordt beschouwd doet daar niets aan af, het één sluit het ander niet uit.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Profeet#:~:text=Jezus%20verwees%20naar%20zichzelf%20slechts,%3B%20Handelingen%203%3A22).

Het hele concept van een heilige drie-eenheid is sowieso een beetje apart met het hele 'er is maar 1 God' standpunt uit de bijbel. Als je een Joodse man als Jezus als God beschouwd, is God dan zelf ook joods? En zo niet, waarom zou God dan een joods koppel als ouders voor zijn zoon kiezen? Of is alleen een stukje van de heilige drie-eenheid Joods? Als Jezus de Zoon van God is dan kan hij zelf toch niet meer dan een halfgod zijn? Tja, ik kan het een moslim niet kwalijk nemen dat zij het standpunt van een heilige drie-eenheid nu net niet van het christendom hebben overgenomen...
Maar ik denk dat dit ook een beetje te ver off-topic gaat. :)

Persoonlijk vind ik de verschillen tussen de godsdiensten best interessant, maar verder niet belangrijk. Alleen om de achtergrond van huidige conflicten te begrijpen is het handig om bepaalde dingen te weten. Ook als een gelovige zijnde zou je niet opzoek moeten gaan naar de verschillen, maar juist naar alle overeenkomsten tussen de geloven. Die vertellen namelijk een veel belangrijker verhaal, dat geweld niet de oplossing is, maar er gezocht moet worden naar vrede.

Hoewel vaak anders wordt gedacht is geloof ook niet de oorzaak van geweld, maar wordt het vaak als excuus gebruikt om meer grond of macht te verkrijgen. Geloof kan ook gebruikt worden om te verbinden, zoals in Zwolle gebeurt. Daar bidden moslims, joden en christenen gezamenlijk voor vrede. Daar zouden veel mensen het best een voorbeeld aan kunnen nemen.

https://www.nieuwwij.nl/algemeen/joden-christenen-en-moslims-bidden-samen-voor-vrede/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:08

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:13

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 19:45

mysa schreef:
Israel mag niet alleen Iran niet meer aanvallen, het mag zich ook niet meer verdedigen, aldus mevrouw Piri.

https://nos.nl/artikel/2571731-gl-pvda- ... stopzetten

Het ligt wel iets genuanceerder.
Piri vindt/denkt dat de leveranties ook gebruikt worden voor de aanval op Iran.
Als het alleen onderdelen zijn om zich te verdedigen, dan zijn zij wel akkoord.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:09

Lees ik niet? Of indirect dan. Ze zei, voor zover ik begreep, dat de Iron Dome een wapen is omdat Israël Iran nooit zou hebben aangevallen zonder Dome.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:13

" Volgens de partij gebruikt de Israëlische premier Benjamin Netanyahu het luchtverdedigingssysteem niet alleen meer voor verdediging, maar valt het Iran er ook mee aan. "Het wordt nu ingezet als wapenstrategie. Dat brengt ons tot dit besluit".

Zo heb ik het gelezen.

mysa
correspondent/vertaler

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 20:34

Oh nou ja, dat zag ik dus niet. Ik las dat het een wapen is omdat Iran te weinig terug kan doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:11

mysa schreef:
Oh nou ja, dat zag ik dus niet. Ik las dat het een wapen is omdat Iran te weinig terug kan doen.

Ik volg het ook niet zo goed, ik zit zwaar onder de tramadol. Het enige dat ik doe is af en toe beetje nieuws online en Bokt.

Hoe het ook zit, overal zijn onschuldige burgers de dupe van geweld.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 21:23

Dat is naar, sterkte!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:16

anjali schreef:
mysa schreef:
Israel mag niet alleen Iran niet meer aanvallen, het mag zich ook niet meer verdedigen, aldus mevrouw Piri.

https://nos.nl/artikel/2571731-gl-pvda- ... stopzetten
In elk geval handig om te weten voor de volgende verkiezingen aan welke kant iedereen staat.

het voorstel van mevr. Piri werd gesteund door een groep van haar eigen partij (GroenLinks en PvdA) en verder door Denk, SP en PvdD. De andere partijen vonden het verwerpelijk. Voor mij schept dit duidelijkheid in het politieke landschap- ik heb door de wolvenkwestie een grote ommezwaai gemaakt van de PvdD naar de SGP, waarbij ik steeds nog met de SP ben blijven "flirten" want nog geen nieuw lidmaatschap van een partij aangegaan. Maar die flirt is nu over. Eigenlijk zou dit in het politiek-topic thuishoren maar dat gaat momenteel doorelkaarlopen omdat buitenlandse oorlogen nu ook grote invloed in Nederland krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 08:27

Het is wel een hele boute stellimgsname. En ik vraag me ook echt af of dit wel handig is in verkiezingstijd.

Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Er is zowel voor als tegen iets voor te zeggen. Maar dat laat ik liever aan deskundigen op het gebied van oorlogsstrategie.

En dan nog iets? Bestaan er dan onderdelen voor de iron dome waarvan Israel van Nederland afhankelijk is? Zijn die onderdelen niet net zo makkelijk ergens anders te verkrijgen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:16

Vast wel, usa levert miljarden aan wapentuig. Ik heb de motie gelezen en nergens wordt gezegd dat Israël zich niet mag verdedigen. Gaat om het feit dat Israël gewoon uit “ voorzorg “ Iran bombardeert met in hun achterhoofd wij hebben een iron dome. Die dus nu niet zo iron is gebleken en duizenden Israëli’s met dubbele nationaliteit vluchten terug naar hun andere land. We zijn één keer meegesleurd in een oorlog op basis van gelogen informatie en Netanyahu en Trump zijn druk bezig dat weer te doen.

En Israël wel steunen met deze aanval is eigenlijk gelijk aan Rusland steunen met de aanval op Oekraïne, think about that.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:41

Loretta schreef:
Het is wel een hele boute stellimgsname. En ik vraag me ook echt af of dit wel handig is in verkiezingstijd.

Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Er is zowel voor als tegen iets voor te zeggen. Maar dat laat ik liever aan deskundigen op het gebied van oorlogsstrategie.

En dan nog iets? Bestaan er dan onderdelen voor de iron dome waarvan Israel van Nederland afhankelijk is? Zijn die onderdelen niet net zo makkelijk ergens anders te verkrijgen?

Of dit handig is in verkiezingstijd? Niet als je met mooipraterij zo veel mogelijk stemmen zou willen gaan trekken. Maar als je kiezers er ,nadat je gekozen bent, achterkomen dat je onwaarheid had gesproken, dan voelen ze zich bedrogen en volgt weer de ene ruzie na de andere in de regering. Nu hebben sommigen precies gezegd wat ze denken en die eerlijkheid waardeer ik .Zelf sta ik volledig aan de andere kant in deze kwestie en daar ben ik ook eerlijk in- wat tot behoorlijke verschuivingen in mijn vrienden-en kennissenkring heeft geleid, in de gevallen dat erover gesproken werd. Wat dit voor de verkiezingen zal gaan betekenen is nu nog niet te voorspellen. Mogelijk gaan ze weer "polderen" maar de kans op nog meer polarisatie dan er toch al was bestaat ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:59

anjali schreef:
Loretta schreef:
.Zelf sta ik volledig aan de andere kant in deze kwestie en daar ben ik ook eerlijk in- wat tot behoorlijke verschuivingen in mijn vrienden-en kennissenkring heeft geleid, in de gevallen dat erover gesproken werd. Wat

Dat zou natuurlijk geen vriendschappen moeten kosten wanneer je een andere kijk op een dergelijk onderwerp hebt.
Maar ik snap ook wel dat het een heel gevoelig onderwerp kan zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 16:30

Beter gewoon dat onderwerp vermijden. Doe ik ook met mijn beste vriendin. Wij hebben over heel veel dingen dezelfde mening maar niet over dit onderwerp. Door erover te zwijgen heeft de vriendschap er niet onder te lijden. Komt nog bij dat ik ergens in het midden zweef maar ook dat geeft frictie als we in een discussie geraken.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:07

journee schreef:
anjali schreef:

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:14

In april 2024 opende ik het ondergenoemde topic:

De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Niet om te rellen, maar om aandacht te vestigen op wat er nu gebeurt in de wereld. Het wachten is nu op Amerika die zich in zal mengen? Dat is nl wat pastoor Mark van El Shaddai ministries op YouTube vertelt in zijn boek dat hij jaren geleden schreef.
Mark is een Messiaanse Jood, wat betekent dat hij 100% Joods is en tegelijk een christen (volgeling van Jezus).
Gezien de spannende tijden lijkt het mij interessant om met geïnteresseerden te kijken naar wat de bijbel zegt over de tijd waarin we leven. Wie doet er mee?
Wie wil kan mijn hele getuigenis horen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:24

huppelz schreef:
In april 2024 opende ik het ondergenoemde topic:

De schuur staat in brand-- wat is er aan de hand in de wereld?!

Niet om te rellen, maar om aandacht te vestigen op wat er nu gebeurt in de wereld. Het wachten is nu op Amerika die zich in zal mengen? Dat is nl wat pastoor Mark van El Shaddai ministries op YouTube vertelt in zijn boek dat hij jaren geleden schreef.
Mark is een Messiaanse Jood, wat betekent dat hij 100% Joods is en tegelijk een christen (volgeling van Jezus).
Gezien de spannende tijden lijkt het mij interessant om met geïnteresseerden te kijken naar wat de bijbel zegt over de tijd waarin we leven. Wie doet er mee?
Wie wil kan mijn hele getuigenis horen.

Ik vind dat zeker interessant. Misschien even een link plaatsen naar dat topic.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:56

het topic is de vorige keer gesloten. Mensen hebben geklaagd, omdat t iets met 'het geloof' te maken had o.a. en ik had uitgebreider iets moeten zeggen over de linken naar de video's die ik gedeeld heb. De reacties waren ronduit vervelend vaak en het waren er zoveel dat ik geen tijd had om erop te reageren.
Dus ik kan alleen een nieuw topic openen in dat geval.
Hoe ik een link hierheen kan maken weet ik niet. Als je de zoekfunctie wilt gebruiken kun je mijn eerste bericht en de linken zien (als je wilt)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:04

Dat is jammer huppelz, misschien kun je het duidelijk in de titel zetten dat het over het geloof gaat, zo krijg je waarschijnlijk meer belangstellenden die dit juist interessant vinden. Vervelende opmerkingen zul je denk ik altijd krijgen, gewoon vriendelijk blijven en anders negeren dan houdt het vanzelf op.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:04