Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:29

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 10:34

Het ISW ziet de arrestatie van Girkin en nog andere ultra nationalisten als een bewijs van verschuivende machtsverhoudingen binnen het Kremlin.

Bron SkyNews

De arrestatie van een voormalige Russische officier en ultranationalist die zich kritisch heeft uitgelaten over Vladimir Poetin is het bewijs van een verschuivend machtsevenwicht achter de schermen, zegt een prominente denktank.

Volgens Russische persbureaus is hardliner Igor Girkin gearresteerd en wordt hij aangeklaagd wegens het aanzetten tot extremistische activiteiten.

Hij beschuldigde de Russische president eerder van zwakte en besluiteloosheid tijdens zijn invasie in Oekraïne.

Girkin voerde in 2014 het bevel over door Moskou gesteunde separatisten in Oost-Oekraïne en werd door een Nederlandse rechtbank betrokken bij het neerhalen van het MH17-vliegtuig datzelfde jaar.
Het Instituut voor de Studie van Oorlog (ISW) zegt dat de stap om Girkin te arresteren een publieke manifestatie zou kunnen zijn van een veranderend machtsevenwicht binnen het Kremlin, mogelijk in het nadeel van de Russische Federale Veiligheidsdienst.

Russische insider-bronnen beweerden dat de arrestatie van Girkin deel uitmaakt van de inspanningen van de Russische presidentiële regering om hard op te treden tegen spraakmakende Russische ultranationalisten na de gewapende opstand van Wagner Group-financier Yevgeny Prigozhin, aldus de ISW.

De aanhouding van Girkin volgt op andere strafrechtelijke aanklachten tegen ultranationalisten die in het verleden banden hadden met Russische veiligheidsdiensten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:09

Gisteren had Poetin een bijeenkomst met zijn Nationale veiligheidsraad.

De speech van Putin bevatte en onverholen dreigement richting Polen/Litouwen

Daarbij zei hij dat er plannen zijn een ​​militaire eenheid van Polen, Litouwen en Oekraïne op te richten gericht op het bezetten van een deel van Oekraïens grondgebied dat nu in handen is van Rusland. Verder zou volgens hem Polen vanuit historisch perspectief ook aanspraak maken op Belarus.
Daarbij benadrukte hij dat Poetin zei dat Polen ooit zijn westelijke gebieden van Stalin en dat Polen zijn soevereiniteit aan Rusland te danken heeft.

Polen zou volgens het hoofd van de Buitenlandse Inlichtingendienst (SVR), Sergej Naryshkin, een geopolitieke herverdeling willen organiseren tegen de achtergrond van de Russische speciale militaire operatie in Oekraïne en ook aanspraak maken op gebieden van Oekraine in het Westen.
Poetin verklaarde dat een aanval op Wit Rusland/Belarus - gezien de inlijving van Wit Rusland in Rusland (hij noemde het deel van de unie eenheid) - als aanval op Rusland zou worden gezien.

Eerder al ging het gerucht - in de wereld geholpen door Andrei Kartapolov, hoofd van het Doema-verdedigingscomité - op Russische staatstelevisie dat Wagner naar Belarus was gestuurd om de Suwalki-kloof te veroveren. Als Rusland deze in bezit krijgt, worden Kaliningrad en Wit-Rusland met elkaar verbonden, terwijl Letland, Litouwen en Estland worden afgesneden van de rest van de NAVO-landen.

De uitspraken van Poetin lijken erop te wijzen dat hij een excuus zoekt om een inval in Polen/Litouwen te rechtvaardigen. Als alleen Wagner / het Belarussische leger wordt ingezet voor deze ingreep kan Rusland zich hiervan nog distantiëren.

Het ISW meldt vandaag dat een aan Wagner gelinkte bron meldde dat Wagner zijn hoofdkwartier tijdelijk verplaatste van Molkino, Krasnodar Krai, naar Belarus en dat Wagners werk om gevechtservaring over te dragen aan het Belarussische leger in volle gang is. Deze bron meldt ook dat de Wagner Groep op grote schaal rekruteert uit Russiscje luchtlandings- en speciale troepenpersoneel dat eerder al in Belarus voor training verbleef. Tel daarbij op dat de UK geheime dienst er inmiddels zeker van is dat de door Rusland aan Belarus beloofde atoomwapens inmiddels in Belarus zijn en dat Lukashenko ook heeft gezegd die te gebruiken als Belarus wordt aangevallen, dan kun je wel stellen dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling.

Janneke2

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:19

Inmiddels schijnt Progozjin besloten te hebben om zijn hele legioen naar Afrika te verhuizen.

... ik ben niet blij voor Afrika.
Stiekem hoop ik op 'Poetin gaat hoofden afhakken'.
En eigenlijk het liefste: Poetin dat spreekwoordelijke raam uit.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:20

Babootje schreef:
Gisteren had Poetin een bijeenkomst met zijn Nationale veiligheidsraad.

De speech van Putin bevatte en onverholen dreigement richting Polen/Litouwen

Daarbij zei hij dat er plannen zijn een ​​militaire eenheid van Polen, Litouwen en Oekraïne op te richten gericht op het bezetten van een deel van Oekraïens grondgebied dat nu in handen is van Rusland. Verder zou volgens hem Polen vanuit historisch perspectief ook aanspraak maken op Belarus.
Daarbij benadrukte hij dat Poetin zei dat Polen ooit zijn westelijke gebieden van Stalin en dat Polen zijn soevereiniteit aan Rusland te danken heeft.

Polen zou volgens het hoofd van de Buitenlandse Inlichtingendienst (SVR), Sergej Naryshkin, een geopolitieke herverdeling willen organiseren tegen de achtergrond van de Russische speciale militaire operatie in Oekraïne en ook aanspraak maken op gebieden van Oekraine in het Westen.
Poetin verklaarde dat een aanval op Wit Rusland/Belarus - gezien de inlijving van Wit Rusland in Rusland (hij noemde het deel van de unie eenheid) - als aanval op Rusland zou worden gezien.

Eerder al ging het gerucht - in de wereld geholpen door Andrei Kartapolov, hoofd van het Doema-verdedigingscomité - op Russische staatstelevisie dat Wagner naar Belarus was gestuurd om de Suwalki-kloof te veroveren. Als Rusland deze in bezit krijgt, worden Kaliningrad en Wit-Rusland met elkaar verbonden, terwijl Letland, Litouwen en Estland worden afgesneden van de rest van de NAVO-landen.

De uitspraken van Poetin lijken erop te wijzen dat hij een excuus zoekt om een inval in Polen/Litouwen te rechtvaardigen. Als alleen Wagner / het Belarussische leger wordt ingezet voor deze ingreep kan Rusland zich hiervan nog distantiëren.

Het ISW meldt vandaag dat een aan Wagner gelinkte bron meldde dat Wagner zijn hoofdkwartier tijdelijk verplaatste van Molkino, Krasnodar Krai, naar Belarus en dat Wagners werk om gevechtservaring over te dragen aan het Belarussische leger in volle gang is. Deze bron meldt ook dat de Wagner Groep op grote schaal rekruteert uit Russiscje luchtlandings- en speciale troepenpersoneel dat eerder al in Belarus voor training verbleef. Tel daarbij op dat de UK geheime dienst er inmiddels zeker van is dat de door Rusland aan Belarus beloofde atoomwapens inmiddels in Belarus zijn en dat Lukashenko ook heeft gezegd die te gebruiken als Belarus wordt aangevallen, dan kun je wel stellen dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling.

Vooral jouw laatste stukje vind ik heel zorgwekkend. Wie weet wat Lukashenko denkt te bereiken door zo'n bommetje te droppen. Nog wat meer in de gunst van zijn grote vriend? Of denk ik nu heel gek.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:21

Klopt Babootje en als aanvulling Wagner traint de Belarus troepen vlak bij de grens van Polen was gisteren op het nieuws. Polen is buitengewoon ongerust, heeft zijn troepen naar die grens verplaatst hetgeen Rusland als een vijandige provocatie beschouwd.

Rusland kan niet zonder Wagner en dat weet het Kremlin.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:25

Putin is druk bezig met bliksemafleiders zo te lezen. Het gaat blijkbaar slecht met zijn oorlog in Ukraïne dus moet hij de aandacht van zijn volk ergens anders op zien te richten. Polen is al vanaf het begin erg heetgebakerd als het op Rusland aankomt dus hen erbij betrekken geeft hoe dan ook gedoe.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 12:32

leestmee schreef:
Babootje schreef:
....

Vooral jouw laatste stukje vind ik heel zorgwekkend. Wie weet wat Lukashenko denkt te bereiken door zo'n bommetje te droppen. Nog wat meer in de gunst van zijn grote vriend? Of denk ik nu heel gek.

Een kleine disclaimer, de geheime dienst van de UK is niet vies van een beetje propaganda. Ik merk de laatste maanden dat de officiele berichten vanuit de UK steeds dubieuzer worden geformuleerd. Toevallig ben ik met een project bezig dat zich afspeeld in de Pacific in WO2 waarin precies hetzelfde is gebeurd.

Ik zeg dus niet dat het niet waar, maar een beetje voorzichtig met conclusies trekken (of zorgen maken) is wel op zijn plek.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:04

Citaat:
Zelensky zegt dat Oekraïne het moment nadert waarop het tegenoffensief aan kracht kan winnen
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/37 ... -pace.html

De focus heeft de afgelopen dagen vooral gelegen op het uitschakelen van o.a munitie- en olieopslagplaatsen en strategische infrstruktuur zoals, bruggen en vliegvelden.

Vandaag worden explosies gemeld bij infrastructuur in de door Rusland bezette #Krim, waaronder een vliegveld, een oliedepot en een treinstation

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:24

irmaz schreef:
Putin is druk bezig met bliksemafleiders zo te lezen. Het gaat blijkbaar slecht met zijn oorlog in Ukraïne dus moet hij de aandacht van zijn volk ergens anders op zien te richten. Polen is al vanaf het begin erg heetgebakerd als het op Rusland aankomt dus hen erbij betrekken geeft hoe dan ook gedoe.

Polen levert heel veel materiaal aan Oekraïne. Valt dat voor jou onder heetgebakerd?

Polen is een Navoland, dus als Polen geprofoceerd wordt is dit willens en wetens om de Navo te betrekken bij de oorlog. Niet fijn dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:35

Inderdaad niet fijn Pien maar dan is binnen twee weken de oorlog voorbij. Misschien nog wel sneller.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 13:38

Dit ziet er al uit als kat in het nauw sprongen van Poetin, nog gekker zou wel eens rode knop kunnen worden en dat heb ik liever niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:07

tamary schreef:
Dit ziet er al uit als kat in het nauw sprongen van Poetin, nog gekker zou wel eens rode knop kunnen worden en dat heb ik liever niet.

Het zou wel eens kunnen dat hij "de rode knop" laat indrukken door Lukashenko en er zelf bij weg blijft. Naar de letter is Belarus nog altijd een autonoom land.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:14

irmaz schreef:
Citaat:
Zelensky zegt dat Oekraïne het moment nadert waarop het tegenoffensief aan kracht kan winnen
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/37 ... -pace.html

De focus heeft de afgelopen dagen vooral gelegen op het uitschakelen van o.a munitie- en olieopslagplaatsen en strategische infrstruktuur zoals, bruggen en vliegvelden.

Vandaag worden explosies gemeld bij infrastructuur in de door Rusland bezette #Krim, waaronder een vliegveld, een oliedepot en een treinstation

Zelensky heeft gisteren ook verklaard dat Oekraine de Krimbrug zal blijven aanvallen. Hij zei dat de brug die de Krim met Rusland verbindt (Kerch-brug), oorlog brengt, geen vrede en om deze reden een legitiem militair doelwit is. De brug is een route voor logistiek en munitie, dus daarom moet hij worden geneutraliseerd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 14:14

Babootje schreef:
tamary schreef:

Het zou wel eens kunnen dat hij "de rode knop" laat indrukken door Lukashenko en er zelf bij weg blijft. Naar de letter is Belarus nog altijd een autonoom land.

Dit dus, want er is een verplaatsing gaande van kernkoppen van Rusland richting Belarus. Dienen sukkel daaró heeft een verbond met de duivel gesmeed, het lijkt verdikkie wel der Faust!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:32

pien_2010 schreef:
Babootje schreef:

Dit dus, want er is een verplaatsing gaande van kernkoppen van Rusland richting Belarus. Dienen sukkel daaró heeft een verbond met de duivel gesmeed, het lijkt verdikkie wel der Faust!

Neu, dat lijkt me niet geloofwaardig. Luka is allesbehalve dom en zal niet het einde van Belarus willen veroorzaken.

Het is niet zo dat 1 persoon "de rode knop" in kan drukken en een nucleaire bom kan lanceren. Daar zijn hele protocollen voor die acties van meerdere personen vereisen, ook in Rusland. Als Rusland werkelijk "per ongeluk" en kernbom wil afvuren op het westen dan had hij dat kunnen laten gebeuren tijdens de muiterij van Prigozhin.
Daarnaast wordt er door heel veel mensen betwijfeld of het kern-arcenaal van Rusland nog wel kan vliegen. Het zou toch treurig zijn wanneer zo'n bom vroegtijdig ontploft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 15:45

Irmaz ik hoop zo dat jij het goed ziet!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 16:01

Een razend interessante Toot op Mastodon. Ik heb op dit moment geen tijd om deze in een groter perspectief te zetten dus hierbij de link en in het heel kort:
de arrestatie van Girkin staat niet los, er is een Russisch rapport verschenen over het gevaar van deze ultra-nationalisten voor Putin (met next-level complot-denken). Naast Girkin staan ook talkshow-hosts Solovyev en Simonean op die lijst. Men is bang dat door te veel opzwepen van volk en benadrukken falen in de Ukraïne men kan gaan geloven dat de "kop van de vis" (Putin) rot is. in maart 2024 zijn er verkiezingen...
https://mastodon.nl/@ChrisO_wiki@mastod ... 9011846032

Dit zou het klaarmaken van de Russische bevolking voor vredesbesprekingen kunnen inluiden.

pien_2010 schreef:

Pien ik hoop het ook :j

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 08:36

Vredesbesprekingen aan de hand van de Russische eisen. Daar gaat de Oekraïne nooit akkoord mee.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:12

nikkel schreef:
Vredesbesprekingen aan de hand van de Russische eisen. Daar gaat de Oekraïne nooit akkoord mee.

Dit is gewoon een oneliner? Of is dat je reactie op het bericht dat ik er boven plaatste?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:19

Dat was ik vergeten erbij te vermelden, reactie op het bericht.

https://nos.nl/artikel/2483869-oekraine ... p-slijtage
voor diegene die denken, dat het de Oekraïne wel lukt om bezette gebieden terug te veroveren.

Het wordt/ is een slijtage slag en ik weet niet of dat in het voordeel van de Oekraïne is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:41

Een plaatje waar het graan (en maïs) van Ukraïne, in de afgelopen graandeal-periode, naar toe is gegaan:
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:00

nikkel schreef:
Dat was ik vergeten erbij te vermelden, reactie op het bericht.

https://nos.nl/artikel/2483869-oekraine ... p-slijtage
voor diegene die denken, dat het de Oekraïne wel lukt om bezette gebieden terug te veroveren.

Het wordt/ is een slijtage slag en ik weet niet of dat in het voordeel van de Oekraïne is.

Uiteindelijk denk ik dat het het wel is, hoewel voordeel misschien een te positief gevoel geeft.

Rusland is gigantisch, maar heeft uiteindelijk "maar" 3.3x zoveel inwoners. De huidige inschatting is dat de Russen zo'n 50.000 dode soldaten heeft, terwijl Oekraïne rond de 20.000 dode soldaten zit. De gewonden zitten wel dichter bij elkaar, met de VS-schattingen van 130.000 en 180.000, maar er zijn ook wel aanwijzingen dat het aantal russische gewonden eerder richting 240.000 gaat en het aantal doden eerder richting de 70.000. Het verschil in inwonersaantal wordt deels tot volledig gecompenseerd door het grotere aantal slachtoffers aan de russische zijde.

Ik kan geen grafiek vinden waarin het aantal cumulatieve slachtoffers per land te zien is over de tijd verdeeld. Ik neig naar dat er aan het begin van de oorlog relatief veel Oekraïners stierven per Russisch slachtoffer.
Ik heb wel nog een link van een Oekraïnse website gevonden met puur de russische slachtoffers, en daar blijkt dat het aantal doden per week vanaf september/oktober sterk hoger is geworden. Maar daarmee heb ik nog niet de verdeling van het aantal slachtoffers aan de oekraïnse zijde en ik verwacht dat deze site behoorlijk biased is, hoewel het wel degelijk een indicatie is, al valt het totaal aantal slachtoffers wel lager uit. https://index.minfin.com.ua/en/russian- ... asualties/

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:20

pien_2010 schreef:

Het klopt heel goed, de kans dat er een kernoorlog komt is ontzettend klein. Zeker omdat het protocol enorm uitgebreid is, daarnaast omdat er twijfels zijn over de kwaliteit van het materiaal en vervolgens zal het het einde betekenen van Putin en ook van Rusland.

Het is ook niet waarschijnlijk dat er een oorlogsdaad komt tegen een NAVO land omdat daarmee de NAVO partij wordt in deze oorlog en dan is Rusland ook verleden tijd.

Eens te meer blijkt nu hoe belangrijk de strategische ligging van de NAVO landen rondom de Zwarte Zee eigenlijk is. Turkije eist zijn plek nu duidelijk op in het dispuut over de graandeal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:34

Veronica2 schreef:
pien_2010 schreef:

Het klopt heel goed, de kans dat er een kernoorlog komt is ontzettend klein. Zeker omdat het protocol enorm uitgebreid is, daarnaast omdat er twijfels zijn over de kwaliteit van het materiaal en vervolgens zal het het einde betekenen van Putin en ook van Rusland.

Het is ook niet waarschijnlijk dat er een oorlogsdaad komt tegen een NAVO land omdat daarmee de NAVO partij wordt in deze oorlog en dan is Rusland ook verleden tijd.

Eens te meer blijkt nu hoe belangrijk de strategische ligging van de NAVO landen rondom de Zwarte Zee eigenlijk is. Turkije eist zijn plek nu duidelijk op in het dispuut over de graandeal.

Ik hoop het ook uiteraard. Maar ben er echt niet gerust op. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en Putinis aardig in het nauw gedreven.