martichr schreef:https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 0751324160
Deze vrolijke vriend van Girkin is blijkbaar tevens opgepakt…
Fijn ventje... Gelukkig nu dus ook even van de straat...
Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
martichr schreef:https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 0751324160
Deze vrolijke vriend van Girkin is blijkbaar tevens opgepakt…
Babootje schreef:Gisteren had Poetin een bijeenkomst met zijn Nationale veiligheidsraad.
De speech van Putin bevatte en onverholen dreigement richting Polen/Litouwen
Daarbij zei hij dat er plannen zijn een militaire eenheid van Polen, Litouwen en Oekraïne op te richten gericht op het bezetten van een deel van Oekraïens grondgebied dat nu in handen is van Rusland. Verder zou volgens hem Polen vanuit historisch perspectief ook aanspraak maken op Belarus.
Daarbij benadrukte hij dat Poetin zei dat Polen ooit zijn westelijke gebieden van Stalin en dat Polen zijn soevereiniteit aan Rusland te danken heeft.
Polen zou volgens het hoofd van de Buitenlandse Inlichtingendienst (SVR), Sergej Naryshkin, een geopolitieke herverdeling willen organiseren tegen de achtergrond van de Russische speciale militaire operatie in Oekraïne en ook aanspraak maken op gebieden van Oekraine in het Westen.
Poetin verklaarde dat een aanval op Wit Rusland/Belarus - gezien de inlijving van Wit Rusland in Rusland (hij noemde het deel van de unie eenheid) - als aanval op Rusland zou worden gezien.
Eerder al ging het gerucht - in de wereld geholpen door Andrei Kartapolov, hoofd van het Doema-verdedigingscomité - op Russische staatstelevisie dat Wagner naar Belarus was gestuurd om de Suwalki-kloof te veroveren. Als Rusland deze in bezit krijgt, worden Kaliningrad en Wit-Rusland met elkaar verbonden, terwijl Letland, Litouwen en Estland worden afgesneden van de rest van de NAVO-landen.
De uitspraken van Poetin lijken erop te wijzen dat hij een excuus zoekt om een inval in Polen/Litouwen te rechtvaardigen. Als alleen Wagner / het Belarussische leger wordt ingezet voor deze ingreep kan Rusland zich hiervan nog distantiëren.
Het ISW meldt vandaag dat een aan Wagner gelinkte bron meldde dat Wagner zijn hoofdkwartier tijdelijk verplaatste van Molkino, Krasnodar Krai, naar Belarus en dat Wagners werk om gevechtservaring over te dragen aan het Belarussische leger in volle gang is. Deze bron meldt ook dat de Wagner Groep op grote schaal rekruteert uit Russiscje luchtlandings- en speciale troepenpersoneel dat eerder al in Belarus voor training verbleef. Tel daarbij op dat de UK geheime dienst er inmiddels zeker van is dat de door Rusland aan Belarus beloofde atoomwapens inmiddels in Belarus zijn en dat Lukashenko ook heeft gezegd die te gebruiken als Belarus wordt aangevallen, dan kun je wel stellen dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling.
leestmee schreef:Babootje schreef:....
Het ISW meldt vandaag dat een aan Wagner gelinkte bron meldde dat Wagner zijn hoofdkwartier tijdelijk verplaatste van Molkino, Krasnodar Krai, naar Belarus en dat Wagners werk om gevechtservaring over te dragen aan het Belarussische leger in volle gang is. Deze bron meldt ook dat de Wagner Groep op grote schaal rekruteert uit Russiscje luchtlandings- en speciale troepenpersoneel dat eerder al in Belarus voor training verbleef. Tel daarbij op dat de UK geheime dienst er inmiddels zeker van is dat de door Rusland aan Belarus beloofde atoomwapens inmiddels in Belarus zijn en dat Lukashenko ook heeft gezegd die te gebruiken als Belarus wordt aangevallen, dan kun je wel stellen dat er sprake is van een zorgelijke ontwikkeling.
Vooral jouw laatste stukje vind ik heel zorgwekkend. Wie weet wat Lukashenko denkt te bereiken door zo'n bommetje te droppen. Nog wat meer in de gunst van zijn grote vriend? Of denk ik nu heel gek.
https://www.ukrinform.net/rubric-ato/37 ... -pace.htmlCitaat:Zelensky zegt dat Oekraïne het moment nadert waarop het tegenoffensief aan kracht kan winnen
irmaz schreef:Putin is druk bezig met bliksemafleiders zo te lezen. Het gaat blijkbaar slecht met zijn oorlog in Ukraïne dus moet hij de aandacht van zijn volk ergens anders op zien te richten. Polen is al vanaf het begin erg heetgebakerd als het op Rusland aankomt dus hen erbij betrekken geeft hoe dan ook gedoe.
tamary schreef:Dit ziet er al uit als kat in het nauw sprongen van Poetin, nog gekker zou wel eens rode knop kunnen worden en dat heb ik liever niet.
irmaz schreef:https://www.ukrinform.net/rubric-ato/37 ... -pace.htmlCitaat:Zelensky zegt dat Oekraïne het moment nadert waarop het tegenoffensief aan kracht kan winnen
De focus heeft de afgelopen dagen vooral gelegen op het uitschakelen van o.a munitie- en olieopslagplaatsen en strategische infrstruktuur zoals, bruggen en vliegvelden.
Vandaag worden explosies gemeld bij infrastructuur in de door Rusland bezette #Krim, waaronder een vliegveld, een oliedepot en een treinstation
Babootje schreef:tamary schreef:Dit ziet er al uit als kat in het nauw sprongen van Poetin, nog gekker zou wel eens rode knop kunnen worden en dat heb ik liever niet.
Het zou wel eens kunnen dat hij "de rode knop" laat indrukken door Lukashenko en er zelf bij weg blijft. Naar de letter is Belarus nog altijd een autonoom land.
pien_2010 schreef:Babootje schreef:Het zou wel eens kunnen dat hij "de rode knop" laat indrukken door Lukashenko en er zelf bij weg blijft. Naar de letter is Belarus nog altijd een autonoom land.
Dit dus, want er is een verplaatsing gaande van kernkoppen van Rusland richting Belarus. Dienen sukkel daaró heeft een verbond met de duivel gesmeed, het lijkt verdikkie wel der Faust!
pien_2010 schreef:Irmaz ik hoop zo dat jij het goed ziet!
nikkel schreef:Dat was ik vergeten erbij te vermelden, reactie op het bericht.
https://nos.nl/artikel/2483869-oekraine ... p-slijtage
voor diegene die denken, dat het de Oekraïne wel lukt om bezette gebieden terug te veroveren.
Het wordt/ is een slijtage slag en ik weet niet of dat in het voordeel van de Oekraïne is.
pien_2010 schreef:Irmaz ik hoop zo dat jij het goed ziet!
Veronica2 schreef:pien_2010 schreef:Irmaz ik hoop zo dat jij het goed ziet!
Het klopt heel goed, de kans dat er een kernoorlog komt is ontzettend klein. Zeker omdat het protocol enorm uitgebreid is, daarnaast omdat er twijfels zijn over de kwaliteit van het materiaal en vervolgens zal het het einde betekenen van Putin en ook van Rusland.
Het is ook niet waarschijnlijk dat er een oorlogsdaad komt tegen een NAVO land omdat daarmee de NAVO partij wordt in deze oorlog en dan is Rusland ook verleden tijd.
Eens te meer blijkt nu hoe belangrijk de strategische ligging van de NAVO landen rondom de Zwarte Zee eigenlijk is. Turkije eist zijn plek nu duidelijk op in het dispuut over de graandeal.