Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:52

chevax schreef:
Volgens mij mogen we allemaal nog niet echt klagen hier, schrijnende gevallen daargelaten. We typen allemaal op onze gsm, tablet of computer op een forum over onze (over het algemeen toch vrij dure) hobby. En er zijn zeker veel mensen die elke dag opnieuw geldzorgen hebben en dat moet vreselijk zijn. Maar we hoeven gelukkig geen van allen urenlang te lopen voor vers water, hebben over het algemeen allemaal een dak boven ons hoofd en kennen geen angst doordat ons land in oorlog is of je zomaar kan worden opgepakt omdat je je mening zegt. We leven in vrijheid.

Wij gelukkig nog wel. Maar er is een toenemende groep in Nederland die echt de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen. Voor hen is het juist belangrijk dat er iets gebeurt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:00

Loretta schreef:
chevax schreef:
Volgens mij mogen we allemaal nog niet echt klagen hier, schrijnende gevallen daargelaten. We typen allemaal op onze gsm, tablet of computer op een forum over onze (over het algemeen toch vrij dure) hobby. En er zijn zeker veel mensen die elke dag opnieuw geldzorgen hebben en dat moet vreselijk zijn. Maar we hoeven gelukkig geen van allen urenlang te lopen voor vers water, hebben over het algemeen allemaal een dak boven ons hoofd en kennen geen angst doordat ons land in oorlog is of je zomaar kan worden opgepakt omdat je je mening zegt. We leven in vrijheid.

Wij gelukkig nog wel. Maar er is een toenemende groep in Nederland die echt de eindjes niet meer aan elkaar kan knopen. Voor hen is het juist belangrijk dat er iets gebeurt.

Klopt. En die groep moeten "we" (als Nederland) absoluut helpen. Maar wat ik bedoel is dat we het hier alles bij elkaar zo slecht nog niet hebben als je kijkt naar landen om ons heen.

prompter

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:06

Nee, daarom vond ik oproep voor een burgeroorlog ook ietwat overdreven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:22

Ietwat? Schromelijk overdreven en wanneer mensen denken dat dat iets oplost kunnen ze nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:28

bigone schreef:
Ietwat? Schromelijk overdreven en wanneer mensen denken dat dat iets oplost kunnen ze nog wel eens van een koude kermis thuiskomen.

Het is zeker zwaar overdreven. Maar de onvrede neemt wel zorgelijke vormen aan. Los van de discussie of dat terecht is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:15

Mdrf schreef:
ik ben van mening dat als je kinderen hebt, je daar ook zelf voor moet betalen. Dus kinderbijslag en voor opvang vind ik echt onzin. Als het stelsel zo zou zijn dan iedereen er van zou profiteren, dan zou het fair zijn, maar dat is in nederland niet.

Iedereen profiteert toch van ons sociaal stelsel? Of hoe mis ik dat?
Iedereen betaalt voor elkaars ziektekosten, aow, ww, ziektewet, onderhoud van wegen, zout strooien, watervoorziening, dat er brand geblust wordt, dat de politie veiligheid handhaaft enzo.

Niet dat ik erg blij wordt van belasting betalen maar begrijp wel de voordelen ervan. Dat we met z’n allen een beetje voor elkaar zorgen.

Er zijn ook landen waar het ieder voor zich is, daar zou ik niet willen wonen, ga je gewoon dood als je je ziekenhuis niet kan betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:18

verootjoo schreef:
Mdrf schreef:
ik ben van mening dat als je kinderen hebt, je daar ook zelf voor moet betalen. Dus kinderbijslag en voor opvang vind ik echt onzin. Als het stelsel zo zou zijn dan iedereen er van zou profiteren, dan zou het fair zijn, maar dat is in nederland niet.

Iedereen betaalt voor elkaars ziektekosten, aow, ww, ziektewet, onderhoud van wegen, zout strooien, watervoorziening, dat er brand geblust wordt, dat de politie veiligheid handhaaft enzo.

Niet dat ik erg blij wordt van belasting betalen maar begrijp wel de voordelen ervan. Dat we met z’n allen een beetje voor elkaar zorgen.

Er zijn ook landen waar het ieder voor zich is, daar zou ik niet willen wonen, ga je gewoon dood als je je ziekenhuis niet kan betalen.

Kijk maar naar Amerika :\.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:25

_San87_ schreef:
[
Kijk maar naar Amerika :.

Het land waar alles blinkt, maar weinig echt goud is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:25

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Een derde wereld land dat pretendeert eerste wereld te zijn.
Enorm triest. Als alles je voor de wind gaat is het daar leuk. Als je wat tegenslagen hebt is het er de hel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:32

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Enorm triest. Als alles je voor de wind gaat is het daar leuk. Als je wat tegenslagen hebt is het er de hel.

Precies. Dan liever NL. Waar ook niet alles perfect is, maar waar je niet je leven lang krom hoeft te liggen na een gebroken been.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:33

Helemaal mee eens. :j Ja, ik klaag, maar wat een geluk dat ik in Nl woon en niet in de Vs

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:36

Geloof dat ik in de VS beter af zou zijn tussen een planken onder de grond. Dus blij dat ik Nederland woon en nog kan genieten van mijn leven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:13

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Nederland is anders hard op weg in de voetsporen van Amerika te volgen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:33

elnienjo schreef:
Nederland is anders hard op weg in de voetsporen van Amerika te volgen.

Dat is nogal een erg ferme stelling. Ondanks dat ik vraagtekens zet bij sommige acties van dit kabinet, lijkt NL godzijdank imo op geen enkele manier op Amerika.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:14

Ik ben het niet eens met de mening van elnienjo. In Nederland zou je never nooit zonder geld komen te zitten, zou je never nooit geweigerd worden bij een arts of ziekenhuis omdat je de rekening niet kan betalen.
In Nederland kan je never nooit niet met een wapen op straat lopen of het om de hoek kopen in speciale winkels.

Ondanks dat ik het soms niet eens ben met het huidige kabinet en hoe het op dit moment gaat ben ik gezegend dat ik in Nederland woon en niet in Amerika.

In Amerika was je allang op straat komen te staan elnienjo

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:40

purny schreef:
Ik ben het niet eens met de mening van elnienjo. In Nederland zou je never nooit zonder geld komen te zitten, zou je never nooit geweigerd worden bij een arts of ziekenhuis omdat je de rekening niet kan betalen.
In Nederland kan je never nooit niet met een wapen op straat lopen of het om de hoek kopen in speciale winkels.

Ondanks dat ik het soms niet eens ben met het huidige kabinet en hoe het op dit moment gaat ben ik gezegend dat ik in Nederland woon en niet in Amerika.

Hoe kan het dan dat er Nederlanders op straat komen te staan? Die moeder en dochter die onlangs zelfmoord pleegden bijv.
Hoe kan het dat Nederlanders met een aowtje afgesloten worden van gas en electra?
En aan de schietpartijen te lezen is het voor de in Nederland wonende crimineel ook niet erg moeilijk om aan wapens te komen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 00:50

Nog steeds staat het overgrote deel niet op straat. En wat daar aan vooraf is gegaan weten wij niet.
Dus het andere overgrote deel heeft nog steeds een vangnet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 01:05

Energiebedrijf Engie heeft in 6 maanden tijd 5 miljard winst geboekt over de stijgende tarieven. En zo zijn er meer bedrijven die hier enorm van profiteren. Belast die winst maar flink en verlicht daar mee de lasten van de burger.

Oekraïne steunen op de manier waarop het nu gebeurd ben ik het niet eens. De onaflatende stroom van wapens die daar naar toe gaat vind ik een dingetje. Zelenski die het heel normaal vind dat het westen dit doet ook, hij vind het ook een gezamenlijk iets om dat hele land weer op te bouwen, dat moet Europa maar betalen, waarom. Mensen die hier zijn krijgen leefgeld, voorrang, kunnen tussendoor schijnbaar prima terug. De gevolgen van de sancties, het moet allemaal wel opgebracht worden en ik kan dat niet los zien van mensen die hier daardoor financieel in de problemen komen. En velen hadden het al lastig
na de corona pandemie. Laat het kabinet eerst maar eens her eigen land op orde hebben, eer je een hoop geld pompt in een oorlog of niet niet Nederlanders.

Zo kan men prima 2 cruiseschepen kopen voor asielzoekers, maar mensen terug betalen die geraakt zijn door de toeslagenaffaire is moeilijk moeilijk. Etc etc
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-08-22 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 01:06

In Amerika kom je wel veel sneller op straat te staan een buffer is er vaak niet echt , geen systeem om zomaar iets in de vorm van een uitkering te krijgen. Er is bijv een kanaal op YouTube die aan mensen vraagt hoe ze op straat zijn gekomen. Ook wel dingen als mijn man of vrouw overleed en ik verloor mijn baan en nu sta ik op straat. Hier is daar gelukkig veel meer vangnet voor. Europa is sowieso niet te vergelijken met Amerika.

Wapens daarin tegen is overal wel gemakkelijk te krijgen voor mijn idee. Als je overal mannetjes hebt die wel war weg kunnen halen is het ook in Nederland niet onmogelijk om een wapen in bezit te hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:19

Elnienjo, wanneer je de achtergrond van die moeder en dochter had nagezocht had je niet deze uitspraak gedaan. Zoek dat eerst even op voor je zoiets ongefundeerds neerpent.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:26

Nou inderdaad Bigone, die dochter heeft haar moeder in haar waanzin meegesleurd. Heeft niets met het Nederlandse beleid te maken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:32

purny schreef:

purny, je bent wel heel optimistisch. Ook in Nederland kunnen mensen zonder geld komen te zitten, en ook in Nederland raken mensen dakloos. Mensen leven ( uit noodzaak) in vakantieparken , maar mogen dat niet, en kunnen boetes krijgen etc.
Ja er is een vangnet, en dat is mooi. Maar mensen vallen er soms buiten.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:56

bigone schreef:
Elnienjo, wanneer je de achtergrond van die moeder en dochter had nagezocht had je niet deze uitspraak gedaan. Zoek dat eerst even op voor je zoiets ongefundeerds neerpent.

Dat dacht ik net ook, want daar speelde heel wat meer. Je kunt geen dingen gebruiken om je punt te onderstrepen zonder te weten of het dat ook echt doet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:10

Mindim schreef:
Energiebedrijf Engie heeft in 6 maanden tijd 5 miljard winst geboekt over de stijgende tarieven. En zo zijn er meer bedrijven die hier enorm van profiteren. Belast die winst maar flink en verlicht daar mee de lasten van de burger.

Oekraïne steunen op de manier waarop het nu gebeurd ben ik het niet eens. De onaflatende stroom van wapens die daar naar toe gaat vind ik een dingetje. Zelenski die het heel normaal vind dat het westen dit doet ook, hij vind het ook een gezamenlijk iets om dat hele land weer op te bouwen, dat moet Europa maar betalen, waarom. Mensen die hier zijn krijgen leefgeld, voorrang, kunnen tussendoor schijnbaar prima terug. De gevolgen van de sancties, het moet allemaal wel opgebracht worden en ik kan dat niet los zien van mensen die hier daardoor financieel in de problemen komen. En velen hadden het al lastig
na de corona pandemie. Laat het kabinet eerst maar eens her eigen land op orde hebben, eer je een hoop geld pompt in een oorlog of niet niet Nederlanders.

Zo kan men prima 2 cruiseschepen kopen voor asielzoekers, maar mensen terug betalen die geraakt zijn door de toeslagenaffaire is moeilijk moeilijk. Etc etc

De prioriteiten liggen hier verkeerd. Met miljarden wordt gesmeten voor van alles en nog wat,maar Nederlaners helpen ho maar. De coalitie heeft geen zin om aan het koopkracht debat deel te nemen. Ze schofferen de Nederlandse burger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:12

bigone schreef:

Het laatste artikel wat ik er op nu NL over las was dat ze er samen uit wilden stappen wegens geen huis en geen geld en geen toekomst.