steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:30

Het rapport van de commissie Remkes dat morgen openbaar had moeten worden over stikstof, bevat een serie opmerkingen dat de luchtvaart ook mee mag doen met stikstofreductie.
... en ook 'dat de luchtvaart toch meer stikstof produceerde "dan wij dachten"'.

(Er is vreugde in de hemel als de zondaar zich bekeert. "Maar ik ben de hemel niet" en roep regelmatig 'had dat nou niet eerder gekund?!')

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:20

Janneke2 schreef:
Het rapport van de commissie Remkes dat morgen openbaar had moeten worden over stikstof, bevat een serie opmerkingen dat de luchtvaart ook mee mag doen met stikstofreductie.
... en ook 'dat de luchtvaart toch meer stikstof produceerde "dan wij dachten"'.

(Er is vreugde in de hemel als de zondaar zich bekeert. "Maar ik ben de hemel niet" en roep regelmatig 'had dat nou niet eerder gekund?!')

Blij om te horen.

Om daaraan toe te voegen:

In de veehouderij gaat vanaf 1 februari extern gesaldeerd worden: wanneer een bedrijf verkocht wordt, mag de koper 70% van de overgenomen emissie benutten. De overige 30% vervalt en komt ten goede aan de natuur en draagt bij aan de stikstofreductie. De veestapel zal geleidelijk krimpen. Uitbreiding van de veestapel is overigens al helemaal niet aan de orde. Al heel lang niet meer.

In de uitgelekte informatie lees oa: als de luchtvaart het niet voor elkaar krijgt om de stikstofuitstoot te verminderen, dan moet de sector bijdragen aan de vermindering van de uitstoot van andere sectoren alvorens ze zelf kan groeien.

Sorry, maar hier wordt de eerste hand alweer gereikt om uitbreiding van Schiphol/Lelystad toch mogelijk te maken. "Koop gerust ergens anders stikstofruimte, en stoot zelf lekker nog meer uit." Hypocriet vind ik het :o

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 09:35

juval schreef:
er zijn weer nieuwe acties aangekondigd. publieksvriendelijk, bij supermarkten onze producten verkopen voor de prijs die we er voor krijgen (op of onder de kostprijs dus). Voor bewustwording van de consumenten. Op zich wel goed, maar ik vrees dat het weinig gaat uithalen.
weinig consumenten zullen in de supermarkt gaan vragen of ze meer mogen betalen denk ik.

Was er maar een makkelijkere distributiekanaal mogelijk zoals van boer rechtstreeks naar de consument.
De consument zal zeker niet vragen om meer te betalen. Probleem is ook dat er veel consumenten zijn die aan het einde van hun geld nog een stuk maand overhouden. Dat de prijs van voedsel te laag is is ook weer noodzakelijk door het feit dat andere kosten zoals de woonlasten veel te hoog zijn.

Simpel voedsel duurder maken is oom geen oplossing zolang de verhoudingen van heel veel prijzen zo krom zijn als maar bestaat. Boeren zijn niet de enigen met problemen. Ik vind het eigenlijk jammer dat zowel boeren als burgers met problemen niet 1 vuist kunnen maken naar het doorgeslagen kapitalistische systeem

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:48

Gelukkig heeft Carola Schouten, onze minister van Landbouw, het heel goed begrepen. De problemen los je pas op door met de betrokkenen om tafel te gaan en naar elkaar te luisteren. Betrokkenen die de problemen niet willens en wetens hebben veroorzaakt. Het is niet alleen een kwestie van geld. Met slim ondernemen (zou het mogelijk zijn vanuit de politiek) kunnen er best wel stappen worden gezet op een weg die we allang zijn ingeslagen. Het is ook een kwestie van geld. Veel geld. Als we als samenleving wat willen en daartoe besluiten dan zullen we ook die consequenties moeten aanvaarden. Was een heel goed gesprek van mevr. Schouten bij Jinek. Kern was, nogmaals, aan de keukentafel!! En om zover te komen moet je blijkbaar wel eens de straat op.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:09

1.Boeren weg uit Nederland prima manier om een ontwikkelinigsland te worden. Dan kunnen we het voedsel onbetaalbaar uit het buitenland halen. Ik zou zeggen ga maar vast groente verbouwen in je tuintje.

2. Over de vervuiling die de boeren nu opeens zo erg doen, zou ik zeggen wie heeft er voor gezorgd dat de boeren 6 maal gif moeten spuiten, wie heeft er voor gezorgd dat de boeren moesten schaal vergroten, wie??? Denk je echt dat dat de boeren waren??? dat dat hun keus is. Realiseer je je dan niet dat terwijl onze bevolking is gegroeid het aantal boeren steeds minder word???? Degene die dit denken hoe lang zitten zij al in de agrarische wereld. Hoeveel boerderijen zijn er al mee gestopt. Ja prima idee laat de boeren naar het buitenland gaan, de artsen gaan ook al naar het buitenland. Prima oplossing.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 19:38

Dinopino schreef:
1.Boeren weg uit Nederland prima manier om een ontwikkelinigsland te worden. Dan kunnen we het voedsel onbetaalbaar uit het buitenland halen. Ik zou zeggen ga maar vast groente verbouwen in je tuintje.

2. Over de vervuiling die de boeren nu opeens zo erg doen, zou ik zeggen wie heeft er voor gezorgd dat de boeren 6 maal gif moeten spuiten, wie heeft er voor gezorgd dat de boeren moesten schaal vergroten, wie??? Denk je echt dat dat de boeren waren??? dat dat hun keus is. Realiseer je je dan niet dat terwijl onze bevolking is gegroeid het aantal boeren steeds minder word???? Degene die dit denken hoe lang zitten zij al in de agrarische wereld. Hoeveel boerderijen zijn er al mee gestopt. Ja prima idee laat de boeren naar het buitenland gaan, de artsen gaan ook al naar het buitenland. Prima oplossing.

Dat is inderdaad ook een groot probleem wanneer de boeren naar het buitenland gaan dan verdwijnen er behalve de boeren oom nog eens een hoop banen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 20:49

Het lukt de media en de partij voor dieren prima de boeren in een slecht ligt te zetten. Ze slaan daarbij gemakshalve even over dat de manier van boeren door de staat en eu wordt voorgeschreven. En doen ze al die investeringen en die belachelijke hoeveelheid administratie mogen ze nu als zondebok voor de stikstof dienen. En die cijfers worden heel handig zo gepresenteerd dat wij onze mening even via het journaal en de krantenbericht en internet natuurlijk kunnen maken. Conclusie de boeren zijn de grootste vervuilers, wij arme consumenten hebben daar totaal niets mee te maken. Laat alle boeren verdwijnen zodat we ons straks echt geen steak meer kunnen veroorloven. En of dat vlees uit die andere landen wel zo veilig is en of die beesten het daar beter hebben is niet interessant.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 21:31

Dinopino schreef:
Het lukt de media en de partij voor dieren prima de boeren in een slecht ligt te zetten. Ze slaan daarbij gemakshalve even over dat de manier van boeren door de staat en eu wordt voorgeschreven. En doen ze al die investeringen en die belachelijke hoeveelheid administratie mogen ze nu als zondebok voor de stikstof dienen. En die cijfers worden heel handig zo gepresenteerd dat wij onze mening even via het journaal en de krantenbericht en internet natuurlijk kunnen maken. Conclusie de boeren zijn de grootste vervuilers, wij arme consumenten hebben daar totaal niets mee te maken. Laat alle boeren verdwijnen zodat we ons straks echt geen steak meer kunnen veroorloven. En of dat vlees uit die andere landen wel zo veilig is en of die beesten het daar beter hebben is niet interessant.

Ik ben het volledig met je eens! ik vrees met grote vrezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:08

Dinopino schreef:

Graag enige onderbouwing en nuance, zou dat kunnen, denk je...?
'Boeren weg' is niet het doel van minister Schouten of het nieuwe EU bestuur. Ik weet wel dat veel boeren denken aan emigratie. |(
Daarmee worden wij nog echt niet een 'ontwikkelingsland': dat zijn de landen waar onze overproductie de boeren wegjaagt van het platteland naar de stad. |( |(

Citaat:
Over de vervuiling die de boeren nu opeens zo erg doen, zou ik zeggen wie heeft er voor gezorgd dat de boeren 6 maal gif moeten spuiten

Momenteel staat het land op de kop omdat de toenmalige regering / minister Bleker, het stikstof probleem ontkende.

Dus "nu opeens zo erg" - tja...

Mbt gif zoals round-up: het was idd overheidsbeleid dat de boeren moesten schaal vergroten.
Vandaar dat ik erg blij ben met 'om de tafel', 'draagvlak creëren' en desnoods zachte sanering.
(En ik weet dat veel boeren voelen 'dat ze van van alles de schuld krijgen', maar ik wens daar niet aan mee te doen.)

Citaat:
(...) dat de manier van boeren door de staat en eu wordt voorgeschreven.

Kul.

Ja, het barst van de regels, maar jij doet efkes alsof alle boeren, 'de' boeren, op 1 en dezelfde manier te werk gaan.
Nou, dat is niet waar.
De ene melkveehouderi is de andere niet, velen zoeken en vinden creatieve oplossingen om niet mee te hoeven in de ratrace van 80 uur werken voor een honger'loon'tje.

Citaat:
En mogen ze nu als zondebok voor de stikstof dienen.

Ook klinkklare onzin.
Accoord, het laatste woord over de cijfers is nog niet gezegd en van mij mag de luchtvaart veel harder worden aangepakt (ticket naar Alicante voor 50 euro nu plus 400 euro opcenten) en de auto mag ook stevig aan banden -
...maar we praten als gezegd over een falende overheid. ""Het groenste kabinet ooit"", dat door de rechter moet worden gedwongen haar eigen verplichtingen na te komen - als het niet zo triest was zou je er om lachen....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:23

Hele aflevering van Jinek nog even teruggezien. Nou ja zeg, goed dat ze naar de commerciëlen is vertrokken. Past ze wel bij met dat niveau. Jammer dat Schouten niet alert was en wat dom zat te grijnzen na de misselijke grap van Koch. En de rest van "de tafel" sloeg zich op de dijen van het lachen. Wel zeer verontwaardigd na een soortgelijke eveneens misselijke grap met doodskist , tijdens een boerenprotest. Selectieve verontwaardiging.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 00:46

Zou die misplaatste grap nu ook viral gaan denk je? :+

Schouten vond ik ook in goede doen :)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:51

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:58

Tiepfoudt schreef:
Alweer een duurzaamheidsproject georganiseerd door boeren, één van de zovelen.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... rboeren-af

Je zou bijna denken dat de sector duurzaamheid hoog op de agenda heeft staan *D

Remkes denkt daar blijkbaar anders over. Hij zal wel een steen in de maag hebben tijdens de presentatie van het rapport. Of hij is stiekem van partij veranderd.
De hypocrisie druipt ervan af. Ik voorspel, met wat nieuwe metingen, een ander uitlaatje aan de Boeing's en nog een paar "slimme" oplossingen en Lelystad gaat gewoon open.
Als je een paar maanden niet niet in de buurt van Schiphol bent geweest dan herken je de horizon niet meer, en dar gaat ook op voor de hele omgeving, Amstelveen, Aalsmeer, Hoofddorp, de megadozen schieten als paddenstoelen uit de grond. 50.000 vierkante meter is wel het minimum. Hoe naïef kun je zijn om te denken dat daar een groeistop komt. Hoor maar de signalen vanuit de vakantiebeurs.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:12

Ja, precies. Gisteren op het nieuws: Nederlanders pakken voor het eerst vaker het vliegtuig voor hun vakantie, dan de auto...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be355943/

Vanuit pure nieuwsgierigheid een vraag aan de tegenstanders van de intensieve veehouderij in dit topic: Waar komt het hooi voor jullie geliefde viervoeters vandaan? Ik voer bijvoorbeeld het hooi dat van onze eigen monocultuur-weiden komt. Komt jullie hooi van Nederlandse kruidenrijke graslanden waar de bloemetjes en de bijtjes floreren?

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:57

Tiepfoudt schreef:
Ja, precies. Gisteren op het nieuws: Nederlanders pakken voor het eerst vaker het vliegtuig voor hun vakantie, dan de auto...

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be355943/

Vanuit pure nieuwsgierigheid een vraag aan de tegenstanders van de intensieve veehouderij in dit topic: Waar komt het hooi voor jullie geliefde viervoeters vandaan? Ik voer bijvoorbeeld het hooi dat van onze eigen monocultuur-weiden komt. Komt jullie hooi van Nederlandse kruidenrijke graslanden waar de bloemetjes en de bijtjes floreren?

Ja hier ben ik ook wel nieuwsgierig na, waar een ieder z'n hooi vandaan heeft?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:38

Tiepfoudt schreef:
Zou die misplaatste grap nu ook viral gaan denk je? :+

Schouten vond ik ook in goede doen :)

ja, die gaat viral.. ben het al een paar keer tegengekomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:44

Mijn hooi komt uit natuurgrasland, zonder mest en allerlei toevoegingen. Puur natuur.
Zachte sanering heeft blijkbaar effect, al meer varkenshouders die zich gemeld hebben dan dat er geld is .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:11

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:14

bigone schreef:
Mijn hooi komt uit natuurgrasland, zonder mest en allerlei toevoegingen. Puur natuur.
Zachte sanering heeft blijkbaar effect, al meer varkenshouders die zich gemeld hebben dan dat er geld is .

Mag ik vragen wat het hooi van dergelijke percelen kost? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de opbrengst van dergelijke percelen groot is, aangezien er grondstoffen onttrokken worden die niet terug worden aangevuld?

Wat is er trouwens onnatuurlijk aan het bemesten van grasland?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:39

ik wil juist geen hooi van dat 'vogeltjesland'. Gouden recept voor JKK en andere zooi. Wil natuurlijk ook geen turbogras, maar gewoon normaal bemest.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:53

bigone schreef:

Erg logisch, er is voor zovele geen uitweg meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:22

.... ik weet niet of ik gerekend kan worden tot de tegenstanders van intensieve veehouderij.
(Het systeem is verkeerd - maar ik vind dus nadrukkelijk niet 'dat de boeren fout zijn' - men is onder druk, of met nadrukkelijke instemming 'van het systeem' van bank en overheid hier terecht gekomen.)

Hier in Drenthe is het geen kunst om hooi uit natuurlijke weiden te krijgen. Op een kwartier rijden met de trekker, "mijn boer"/ stalhouder oogst het zelf bij natuurmonumenten. Ik mazzelde toen ik in de Randstad woonde, dat de eerste stal (in het Groene Hart) waar ik aanklopte ongeveer hetzelfde had.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:54

bigone schreef:

wat bedoel je met allerlei toevoegingen?

tuurlijk heeft de zachte sanering effect. boeren staan met de rug tegen de muur, bedrijven zijn onverkoopbaar gemaakt, weinig keus.. wat mij betreft is er niet veel zachts aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:09

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:26

juval schreef:
wat bedoel je met allerlei toevoegingen?

tuurlijk heeft de zachte sanering effect. boeren staan met de rug tegen de muur, bedrijven zijn onverkoopbaar gemaakt, weinig keus.. wat mij betreft is er niet veel zachts aan.

Vrijwillig verplicht noemt men dat. Of in de termen van de Godfather een voorstel die je niet kunt weigeren.