Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:54

Ik heb sowieso soms vraagtekens bij de maakbaarheid die we nu van alles verwachten.

Ik ben blij dat de zorg zo goed is, begrijp me niet verkeerd. Maar als die behandelingen kosten wel echt heel veel geld. En steeds meer dingen kunnen behandeld worden. Daardoor wordt alles echt heel erg duur.

Vroeger kon je dan gewoon geen kinderen krijgen. Nu is het zo maakbaar dat er heel veel opties zijn nog. Wat fijn is voor de individuele personen in deze situaties. Maar is het maatschappelijk gewenst dat we steeds verder en verder gaan…

Straks betalen we allemaal honderden euro’s aan zorgverzekering per maand. Net zoals in Amerika kunnen arme mensen zich dan niet goed meer verzekeren.

Een keer kritisch kijken naar de kosten die dit hele stelsel met zich mee brengt lijkt me goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:03

Kritisch kijken naar de overdaad aan voedsel, weinig beweging, overgewicht en overmaat aan zout zet denk ik meer zoden aan de dijk qua kostenbesparing.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:05

Gezonde kinderen worden als het goed is gezonde werkende volwassenen waarbij je kosten terugverdiend.

Mensen die voortijdig uitvallen door aandoeningen die met een gezonde levensstijl te voorkomen zijn blijven vaak een kostenpost.

Ik beschrijf het een beetje plat
, bedoel dat uiteraard niet als een persoonlijke aanval.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:23

Eens. Er wordt echt heel veel vergoed aan vruchtbaarheidsbehandeling, bijvoorbeeld tot 4 IVF pogingen dacht ik.

@fransje23 - klopt. Maar dat is echt heel lastig. We hebben de vetste en ongezondste generatie ooit, maar mensen vallen over elkaar heen om de roverheid weer te beschuldigen van graaien met bijvoorbeeld de suikertaks. Ondertussen betalen we ons blauw aan welvaartziektes zoals suikerziekte en obesitas. Tsja, somethings gotta give...

@juval - nee hoor, er zijn ook industrieen die wél ethisch verantwoord willen ondernemen. Als de top heel rijk wordt, en de uitvoerenden heel arm, dan gaat er ergens iets mis. Die verdeling kan best wat eerlijker. Maar dat moet je dan wel willen. Als jij de situatie dat er over de rug van jullie producten veel geld wordt verdiend door anderen, prima.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:33

nps schreef:
We hebben de vetste en ongezondste generatie ooit,

.. dat is denk nog wel een onderzoek waard.. hoe dat nu zo veranderd is de afgelopen jaren..

Ook als ik zo af en toe lees hoe weinig mensen lijken te kunnen hebben aan overprikkeling etc, en daardoor middelmatig tot slecht kunnen functioneren (waarvan het lijkt dat dat ook erger geworden is). Zorgen we dan echt zo slecht voor onszelf?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:36

nps schreef:
Eens. Er wordt echt heel veel vergoed aan vruchtbaarheidsbehandeling, bijvoorbeeld tot 4 IVF pogingen dacht ik.

Tjah, dit wel... voor een stel geloof ik.

Als ik als 37 jarige vrouw mijn eitjes in wil laten vriezen kan ik het allemaal zélf gaan betalen. Loopt zo tegen de 14000 euro voor alle keren prikken en doen. Niks vergoeding.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 12:49

MarlindeRooz schreef:
Ik heb sowieso soms vraagtekens bij de maakbaarheid die we nu van alles verwachten.

Ik ben blij dat de zorg zo goed is, begrijp me niet verkeerd. Maar als die behandelingen kosten wel echt heel veel geld. En steeds meer dingen kunnen behandeld worden. Daardoor wordt alles echt heel erg duur.

Vroeger kon je dan gewoon geen kinderen krijgen. Nu is het zo maakbaar dat er heel veel opties zijn nog. Wat fijn is voor de individuele personen in deze situaties. Maar is het maatschappelijk gewenst dat we steeds verder en verder gaan…

Straks betalen we allemaal honderden euro’s aan zorgverzekering per maand. Net zoals in Amerika kunnen arme mensen zich dan niet goed meer verzekeren.

Een keer kritisch kijken naar de kosten die dit hele stelsel met zich mee brengt lijkt me goed.

Je realiseert je dat de behandelingen voor de aandoening duurder zijn over het hele leven, ten opzichte van de kosten van IVF & PGT? Dit is in principe de kosten om de DNA test te ontwikkelen, dan 3x ~€20.000 voor de 3 pogingen (50% is zwanger na 3 pogingen, en niet iedereen heeft de volle 3 pogingen nodig).

@NPS: 3 pogingen, en dat aantal wordt gereset als je 10 weken zwanger bent geweest. Waarbij 1 poging 1 punctie (= eicellen prikken) en alle bijbehorende terugplaatsingen betekent. Als je geluk hebt ben je na 1 punctie klaar en heb je het aantal kinderen wat je wilt, als je pech hebt, heb je na die 3 pogingen niks.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 17-12-25 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke informatie op verzoek verwijderd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:08

Cer schreef:
nps schreef:

.. dat is denk nog wel een onderzoek waard.. hoe dat nu zo veranderd is de afgelopen jaren..

Ook als ik zo af en toe lees hoe weinig mensen lijken te kunnen hebben aan overprikkeling etc, en daardoor middelmatig tot slecht kunnen functioneren (waarvan het lijkt dat dat ook erger geworden is). Zorgen we dan echt zo slecht voor onszelf?

Het is al heel lang aan de gang.
Mensen langzaam maar zeker dikker en ongezonder.
Heeft te maken met welvaart, de vele opties van kant en klaar en afhaalmaaltijden, ongezonde snacks etc etc.
Meer de auto pakken, e-bikes, minder fysieke arbeid en nog veel meer redenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:22

Apps voor je licht, wasmachine, afstandsbediening hier en daarvoor. Stofzuig robots, grasmaai robots. Afwasmachine. Boodschappen laten bezorgen in plaats van zelf doen. Het beetje beweging dat veel nog hadden is soms nog minder geworden. Dat zal ook niet helpen. Ik sport helaas niet zoveel ivm lichamelijke sjit maar probeer zoveel als kan te bewegen. Al zouden mensen zelf boodschappen doen eens per week of hun gras maaien in de zomer. Het is toch dat beetje meer bewegen :j zelfs het verschil wasdroger tegen was ophangen wat rekken en strekken is

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:28

karuna schreef:
Apps voor je licht, wasmachine, afstandsbediening hier en daarvoor. Stofzuig robots, grasmaai robots. Afwasmachine. Boodschappen laten bezorgen in plaats van zelf doen. Het beetje beweging dat veel nog hadden is soms nog minder geworden. Dat zal ook niet helpen. Ik sport helaas niet zoveel ivm lichamelijke sjit maar probeer zoveel als kan te bewegen. Al zouden mensen zelf boodschappen doen eens per week of hun gras maaien in de zomer. Het is toch dat beetje meer bewegen :j zelfs het verschil wasdroger tegen was ophangen wat rekken en strekken is

Ik werk altijd vanuit huis en soms denk ik na een dag: ik heb geen stap buiten de deur gezet en in huis ook vrij weinig gedaan. Terwijl ik best sportief ben en hou van wandelen, maar het sluipt er toch in soms.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 13:48

Dat is voor mij dus iets onbegrijpelijks :) hoewel ik veel tijd liggend doorbreng ga ik toch iedere dag (tenzij ik echt doodziek ben) een miniblokje om. En er is eigenlijk altijd wel wat te rommelen in of om huis. Stofzuigen, stoffen, afwas, was, vegen enz

Zou je je werk deels staand kunnen doen? Dat scheelt al.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:44

Cer schreef:
nps schreef:

Meerdere oorzaken. Ongezond aanbod is goedkoop, veel en makkelijk, we worden de hele dag verleid door social media en tv met alle aanbod binnen een paar klikken, we sporten minder en zitten veel meer achter ons scherm.

Wat ik persoonlijk denk is dat de wereld ook veel complexer is geworden. Dingen zijn moeilijk, je bent veel op jezelf aangewezen en moet veel zelf (digitaal) regelen, de keuze is reuze, en je hebt de hele dag een dikke overload aan info die ontworpen is om je aandacht te trekken.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 14:45

Ladyingreen schreef:
karuna schreef:

Ik werk altijd vanuit huis en soms denk ik na een dag: ik heb geen stap buiten de deur gezet en in huis ook vrij weinig gedaan. Terwijl ik best sportief ben en hou van wandelen, maar het sluipt er toch in soms.

Herkenbaar. Lang leve mijn paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 15:12

Tja, obesitas van vooral huidige kinderen? Niet meer buitenspelen, languit op de bank met een game, e bike enzenz.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 16:19

Erg eigenlijk dat we als soort niet eens meer weten hoe we voor onszelf moeten zorgen…

Iemand anders plaatste ook al een link dat we steeds donmer worden..

Eigenlijk worden we een soort panda beer :+

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:08

Wel he? En we worden ook altijd heel boos als iemand ons daarop wijst. Kennen jullie die film Wall-E? Een animatiefilm over een robotje, met een heel kritische boodschap over eindeloos consumeren en hoe lui we daarvan worden. Gaat precies hierover. Aanradertje. En ohja, we worden ook nog eens steeds agressiever tegen bijvoorbeeld hulpdiensten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:21

Ladyingreen schreef:
karuna schreef:

Hier hetzelfde, maar ik ga soms wel naar Kantoor, maar dan zit ik of 45 min. of 60 min. (Zonder file) in de auto.
Dan mag ik blij zijn als ik 500 stappen op een dag doe.
Ik had deze zomer een hernia en ik probeer nu wel iedere dag een boodschapje lopend te doen of 's avonds een eind te wandelen. Of tijdens een telefoontje te lopen door de kamer/huis.
Maar dat lukt ook niet iedere dag door allerlei oorzaken.

Zitten is het nieuwe roken, zei een arts jaren geleden al tegen mij.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:39

Apps voor de wasmachine is leuk maar de was sorteren, er in doen, uithalen en opvouwen en strijken, is daar ook een app voor :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:00

nps schreef:
Wat ik persoonlijk denk is dat de wereld ook veel complexer is geworden. Dingen zijn moeilijk, je bent veel op jezelf aangewezen en moet veel zelf (digitaal) regelen, de keuze is reuze, en je hebt de hele dag een dikke overload aan info die ontworpen is om je aandacht te trekken.

Ik denk niet dat de wereld complexer is geworden. We worden wel overspoeld met informatie dat is sowieso niet goed
Veel van die info kun je niets mee en de wereld lijkt onveiliger door de informatie.
Daarnaast wordt er natuurlijk veel gemanipuleerd op het gebied van info wat het allemaal niet makkelijker maakt.

Een van de keerzijdes van welvaart is individualisme (en egoïsm). Maar de meeste mensen zijn sociale wezens en lopen vast in zo een systeem.

Overigens is minder keuze en minder prikkels en verleidingen zeker fijn. Terug naar de essentie!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:01

BigOne schreef:
Apps voor de wasmachine is leuk maar de was sorteren, er in doen, uithalen en opvouwen en strijken, is daar ook een app voor :D

Die wil ook wel!

Vooral voor strijken en opvouwen!

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:25

BigOne schreef:
Ik erger me steeds meer aan BBB, van de FvD verwacht je dat ze geen fatsoen hebben en dus gewoon niet opdagen wanneer Zelenskyy spreekt maar BBB is er wel maar blijft zitten en er kon geen applaus af, het is wel een bevriend staatshoofd.

Wat dacht je van dat verhaal mbt digid en de overname van Solvinity. Daar beweerde van Marum ( BBB) dat de Amerikanen geen toegang konden krijgen op onze DIgid gegevens. Bleek ook niet waar te zijn.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:43

Dat er veel meer overprikkeling is lijkt me erg logisch. De wereld is opeens heel groot geworden door de komst van tv en internet. Zeker door de smartphone krijg je constant prikkels binnen. Het leven was vroeger wel zwaar maar veel minder complex ook. Iedereen z’n eigen kerk/school etc. Als je ergens gaat werken zit je daar tot je pensioen. Je trouwt met iemand en daar blijf je mee. Betekent niet dat het leven heel makkelijk was.

En ik las dat mensen zelf boodschappen moesten gaan doen ipv bestellen? Dat is gezonder? :+

Misschien leuk als je niet hoeft te werken. Een bezoekje aan de supermarkt na een werkdag kan voor mij de doodsteek zijn. Een krijsend kind of tegenslag en ik ben klaar. Zelfs met koptelefoon. Dan kan ik de hele dag op de bank plat liggen tot ik ga slapen. Op zaterdag is het helemaal druk en op woensdag ga ik vaak. Maar dat is ook niet altijd praktisch. Het is dus makkelijk oordelen vanuit je eigen situatie.

Dus ik bestel lekker met regelmaat mijn boodschappen. Kan ik mijn energie gebruiken voor nuttigere dingen. Zoals werken, huishouden, wandelen, fietsen en sporten. Ik heb een kantoorbaan en kom gemiddeld aan 6000-7000 stappen per dag. Zonder eigen hond.

Ik wandel heel vaak na het eten nog 45 min door het dorp. Het idee is dat ik in het voorjaar / de zomer regelmatig met de fiets (22km enkele reis) naar werk ga. En nee, niet op zo’n elektrische fiets die voor je fietst. :+

Dus je kan ook actief zijn en aan je gezondheid werken met “al die apps”.

Op mijn vrije dag (4 dagen werken is nu even de max) laat ik onbetaald een hond uit van iemand. Is 10 min met de auto heen en 10 terug. Zo kunnen die mensen rustig werken zonder zorgen om de hond. En heb ik een reden om te gaan lopen.

Want als ik toch niet fulltime kan werken dan doe ik graag wat nuttigs (en prikkelarms) op die dag. Zo draag ik wat bij aan de maatschappij.

En dat vind ik dus het verschil. Je weet niet altijd waarom iemand zijn boodschappen bestelt of dingen via apps doet…

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:47

Nou, zodadelijk het 'Debat over de ruzie in het kabinet over mest'. Dat is ook echt de formele titel, wow.. :')

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:50

Swah schreef:
Nou, zodadelijk het 'Debat over de ruzie in het kabinet over mest'. Dat is ook echt de formele titel, wow.. :')

Hoe krijg je het verzonnen :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 18:51

Ik ben benieuwd hoe dat debat gaat uitpakken. En ook benieuwd wat de toekomst van BBB op de langere termijn gaat zijn, nu er voorlopig geen meeregeren meer in zit. In het verleden was er ook een boerenpartij (van boer Hendrik Koekoek) maar die liep in de jaren na de verkiezing dat ze de kamer in kwamen ook langzaam steeds leger, om tenslotte helemaal te verdwijnen. Eens kijken of de BBB het langer volhoudt.