Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
49 (6%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
137 (16%)
ChristenUnie
7 (0%)
SP
21 (2%)
PvdD
30 (3%)
Volt
31 (3%)
D66
167 (20%)
CDA
65 (8%)
NSC
6 (0%)
BBB
56 (6%)
PVV
111 (13%)
SGP
6 (0%)
JA21
40 (4%)
FvD
32 (3%)
50Plus
8 (0%)
Andere partij
5 (0%)
Blanco
13 (1%)
Ik stem niet
21 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
6 (0%)

Totaal aantal stemmen: 812

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:04

nps schreef:
@journee - vind jij nog steeds dat een artikel wat Timmermans als niet schuldig benoemt, per definitie niet te vertrouwen is? Daar ging het eigenlijk over. Ik heb je linkjes wel gelezen, maar jij lijkt vooral te cherrypicken om je gevoel dat ie toch wel schuldig is, want waar rook is is vuur, en kamerledenstellen ook vragen te bevestigen.

Ik ben blij dat jij de vraag stelt, want daar kom je verder mee dan het doen van aannames en dan laat ik even buiten beschouwing dat je vraag zelf een aanname bevat. :) Het is mij in elk geval wel duidelijk dat wij een andere visie hebben over 'waar het over gaat'. :)

Ten eerste vind ik het onverstandig om welk bericht dan ook, zonder verder onderzoek of onderbouwing, volledig als waarheid aan te nemen. Betreft de heer Timmermans lijkt het mij echter zeker niet onwaarschijnlijk dat hij persoonlijk onschuldig is. Ik heb in eerdere discussies ook aangegeven dat hij op mij overkomt als een hele nette integere man. Daaruit voortvloeiende kun je concluderen dat ik een artikel wat de onschuld van de heer Timmermans bepleit ook zeker niet afschrijft als onwaarheid.

De aanklacht die is gedaan moet je in mijn optiek ook niet zien als een aanklacht tegen de heer Timmermans in persoon, maar als aanklacht tegen de persoon die in functie was als een voorzitter van de Europese Commissie.

Bij de greendeal was de heer Timmermans een eind verantwoordelijke en vice-voorzitter van de Europese Commissie. Dat betekent, dat ook als jezelf niets verkeerd doet of hebt gedaan, dit misschien niet eveneens geldt voor de mensen die met jou samenwerken of onder jouw toezicht staan. Als boegbeeld van een bedrijf of organisatie ben jij helaas degene die verantwoordelijk wordt gehouden, omdat ervan uit wordt gegaan dat je in die positie van alles op de hoogte bent.

Ik geloof zeker niet dat eventuele problemen met NGO's specifieke aan Groene lobby te linken is. Maar de de rekeningkamer zegt dat er problemen zijn met transparantie bij alle NGO's in het algemeen. Dus ik zou ook niet met zekerheid durven zeggen dat er specifiek bij Groene NGO's geen problemen zijn. Dat zou ik een naïeve gedachte vinden.

Dat er bepaalde problemen door vragen en aantijgingen aan het licht komen zie ik niet als iets slechts, omdat bestaande problemen die voorheen genegeerd werden hierdoor worden aangepakt. In dat verband hanteer ik dus wel de instelling: waar rook is, is vuur. En of dat een heel klein vlammetje betreft of een groot vuur, weet je dus pas na onderzoek.

Voor de heer Timmermans is zo'n aanklacht natuurlijk vervelend, maar juist hij als persoon pleit ook voor onderzoek en transparantie, dus ik verwacht dat hij ook liever een onderzoek ondergaat zodat zijn onschuld (en naar ik hoop ook die van de commissie) ook duidelijk bewezen is, dan dat hij en de commissie het onderwerp blijven van speculatie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:15

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Sinds wanneer is NSC radicaal rechts? Dat er kamer vragen over worden gesteld is omdat er vragen over zijn en het dus niet duidelijk is of er iets aan de hand is.
Maar of er wel of niet iets aan de hand is weet je dus pas als je onderzoek hebt gedaan. Dat lijkt me nogal logisch? Hoe kun je verwachten een democratische rechtsstaat te behouden zonder af en toe kritisch vragen te stellen of dingen te onderzoeken?

Ik doelde eigenlijk vooral op BBB en de EPP, maar ik zag inderdaad ook NSC leden die jammer genoeg mee worden gezogen in de kielzog van extreem rechts.

En er is al (verkennend) onderzoek gedaan. En daaruit was geen aanleiding om een diepgaander onderzoek op te zetten naar enige corruptie. Het aspect van transparantie is een ándere.

Het is natuurlijk ondenkbaar dat de leden van het NSC ook voor zichzelf kunnen denken en zich wellicht ook oprecht zorgen maken? :D

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:19

Raineri schreef:
Veronica2 schreef:
De laatste pagina's lijkt het wel een onderbouwklas op praktisch niveau zoals er gediscussieerd wordt en ook nog eens nogal op de persoon gericht. Op die manier kom je nooit tot begrip voor elkaars visie en dat is jammer.

Ja, iedereen loopt elkaar lekker op te fokken hier :=

Volgens mij startte deze discussie enkele dagen geleden omdat er inderdaad een bron werd gedeeld die wellicht niet helemaal betrouwbaar is. Maar die eerste berichten waren echt op een toon alsof diegene die het bericht deelde doelbewust misinformatie verspreidde. Volgens mij is dat helemaal niet aan de orde. Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Meerdere mensen hebben al aangegeven soms het beoordelen van informatie soms lastig vind. Help elkaar ipv te doen alsof die persoon duivelsgebroed is. Iedereen die in dit topic rond hangt heeft de beste intenties, daar durf ik wel vanuit te gaan. De toon veranderde later wel, maar kwaad was al geschied zoals ik het las. En ik snap ergens wel dat je dan in de weerstand schiet. Dat doe ik zelf ook altijd. Als iemand zaken heel negatief interpreteert in mijn berichten zeg ik vrij snel de groeten. Ik denk namelijk dat emotie teveel in de weg zit. Daar heb ik geen zin in. Als je last hebt van je emoties ga je maar naar een psycholoog maar hou mij erbuiten. Kom hier om te leren. Ik schiet ook in de weerstand, maar meer in inertia.

Geloof dat er wel mensen zitten die echt verstand hebben van het beoordelen van bronnen. Heel fijn! En ben blij dat ze die kennis delen. Maar denk dat uitgaan van het beste, indien er eens wat misgaat de discussie veel meer zal verbeteren en ook interessanter gaat worden om te lezen.

Anyways, mijn interpretatie. Mijn wil is geen wet.

Mooi geschreven! :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:23

Het is trouwens onjuist om te stellen dat onderzoeken, bevindingen, meningen, vragen en opinies uit rechtse hoek per definitie onbetrouwbaar zijn. Want ook een ondervinding uit rechtse hoek kan juist zijn, of deze nou een links onderwerp heeft of niet.

Rainieri, eens met jouw post.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:23

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Ik doelde eigenlijk vooral op BBB en de EPP, maar ik zag inderdaad ook NSC leden die jammer genoeg mee worden gezogen in de kielzog van extreem rechts.

En er is al (verkennend) onderzoek gedaan. En daaruit was geen aanleiding om een diepgaander onderzoek op te zetten naar enige corruptie. Het aspect van transparantie is een ándere.

Het is natuurlijk ondenkbaar dat de leden van het NSC ook voor zichzelf kunnen denken en zich wellicht ook oprecht zorgen maken? :D

Zorgen op basis van niks, van misinformatie die wordt verspreid door radicaal rechts…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 12:48

Veronica2 schreef:
Het is trouwens onjuist om te stellen dat onderzoeken, bevindingen, meningen, vragen en opinies uit rechtse hoek per definitie onbetrouwbaar zijn. Want ook een ondervinding uit rechtse hoek kan juist zijn, of deze nou een links onderwerp heeft of niet.

Dat doet ook helemaal niemand. Dat wordt er van gemaakt. Daarbij wordt een serieus onderzoekplatform zoals Follow The Money in de linkse hoek gedrukt. Terwijl daar geen enkele aanleiding voor is. Een van de oprichters heeft nota bene voor het FD en de Quote gewerkt. Die zou ik eerder rechts noemen dan links.

Daarbij "waar rook is is vuur" is echt een non-argument in een serieuze discussie, eentje die populisten maar al te graag aanhalen ook. Dan kom ik weer terug bij "de aarde is plat" en "de reptielentheorie". Is daar dan ook iets van waar? Heel veel mensen geloven daar namelijk in.

En zorgen maken prima. Maar houd dat bij jezelf en beschuldig geen onschuldige hardwerkende politici van nare dingen. En hang dat vooral niet op aan onbetrouwbare bronnen. Timmermans had ook bij een groot bedrijf flink kunnen harken in plaats van uitgekafferd worden in de tweede kamer. :')

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:00

IMANDRA schreef:
journee schreef:

Zorgen op basis van niks, van misinformatie die wordt verspreid door radicaal rechts…

Eigenlijk waren die zorgen gebaseerd op contracten van NGO's die door leden van NSC zijn ingezien. Mij dunkt dat die partij daar wel wat ervaring in heeft? Dan denk ik even aan Pieter Omzigt en de kindertoeslagaffaire. Soms blijken zorgen namelijk niet zo ongegrond....

MarlindeRooz

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:03

Nogmaals: er zal vast van alles misgaan in de NGO / Lobbywereld daar. Maar dat betekent niet dat Timmersmans een schandaal heeft veroorzaakt. Daar is ook geen bewijs voor. Geruchten zijn geen bewijs.

Dat is het hele punt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:05

journee schreef:
IMANDRA schreef:

Eigenlijk waren die zorgen gebaseerd op contracten van NGO's die door leden van NSC zijn ingezien. Mij dunkt dat die partij daar wel wat ervaring in heeft? Dan denk ik even aan Pieter Omzigt en de kindertoeslagaffaire. Soms blijken zorgen namelijk niet zo ongegrond....

En die zijn onderzocht en er is geen aanleiding gevonden voor vervolgonderzoek. Daaruit leid ik af dat die statements wellicht wat zijn overdreven. Zacht gezegd… ik refereer maar naar NPS die het al tot in den treure heeft herhaald.

Dan lijkt me de kwestie aardig “klaar”, denk je niet?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:07

MarlindeRooz schreef:
Veronica2 schreef:

Dat doet ook helemaal niemand. Dat wordt er van gemaakt. Daarbij wordt een serieus onderzoekplatform zoals Follow The Money in de linkse hoek gedrukt. Terwijl daar geen enkele aanleiding voor is. Een van de oprichters heeft nota bene voor het FD en de Quote gewerkt. Die zou ik eerder rechts noemen dan links.

Daarbij "waar rook is is vuur" is echt een non-argument in een serieuze discussie, eentje die populisten maar al te graag aanhalen ook. Dan kom ik weer terug bij "de aarde is plat" en "de reptielentheorie". Is daar dan ook iets van waar? Heel veel mensen geloven daar namelijk in.

En zorgen maken prima. Maar houd dat bij jezelf en beschuldig geen onschuldige hardwerkende politici van nare dingen. En hang dat vooral niet op aan onbetrouwbare bronnen. Timmermans had ook bij een groot bedrijf flink kunnen harken in plaats van uitgekafferd worden in de tweede kamer. :')

Is het je opgevallen dat ik mijn post het niet heb over rook en vuur en ook niet over Timmermans? Want over die dingen heb ik nog wel wat puntjes als het nodig is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:08

Maar Journee wel. :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:10

MarlindeRooz schreef:
Maar Journee wel. :)

Geen probleem als je die dan voortaan aanhaalt in plaats van mij :).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:11

Ik had haar naam er bij kunnen zetten ja. Maar je weet het nu. Ben benieuwd naar jouw “puntjes”.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:38

MarlindeRooz schreef:
Ik had haar naam er bij kunnen zetten ja. Maar je weet het nu. Ben benieuwd naar jouw “puntjes”.

Oh serieus, ben je benieuwd naar mijn puntjes? Laten we beginnen met de uitdrukking "waar rook is, is vuur": dat is een uitdrukking die heel duidelijk aangeeft dat er ergens aanleiding is om verder te kijken. Iedereen weet dat het vanaf dat punt nog alle kanten op kan gaan, je vindt wel vuur of je vindt geen vuur. Naar mijn idee kun je tekenen van de spreekwoordelijke rook wel altijd serieus nemen, maar de conclusie over het spreekwoordelijke vuur komt later. Er is geen theorie als inhoud bij het spreekwoord. Je vergelijking met reptielentheorie en flat-earthers gaat wel heel erg mank omdat die theorieën heel erg ver af staan van realiteit en wat er in de empirie is gevonden. Maar toch zijn er mensen die er wel in geloven en die hebben daar zo hun eigen rechtvaardiging bij. Het zijn drogredenen en niet toetsbaar aan de werkelijkheid, maar ze zijn er.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:39

Als er blijkbaar geen vuur is gevonden waarom wordt er dan door veel mensen over doorgezaagd ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:39

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Oh serieus, ben je benieuwd naar mijn puntjes? Laten we beginnen met de uitdrukking "waar rook is, is vuur": dat is een uitdrukking die heel duidelijk aangeeft dat er ergens aanleiding is om verder te kijken. Iedereen weet dat het vanaf dat punt nog alle kanten op kan gaan, je vindt wel vuur of je vindt geen vuur. Naar mijn idee kun je tekenen van de spreekwoordelijke rook wel altijd serieus nemen, maar de conclusie over het spreekwoordelijke vuur komt later. Er is geen theorie als inhoud bij het spreekwoord. Je vergelijking met reptielentheorie en flat-earthers gaat wel heel erg mank omdat die theorieën heel erg ver af staan van realiteit en wat er in de empirie is gevonden. Maar toch zijn er mensen die er wel in geloven en die hebben daar zo hun eigen rechtvaardiging bij. Het zijn drogredenen en niet toetsbaar aan de werkelijkheid, maar ze zijn er.

Oké, inhoudelijk was er dus misschien ergens een dampje die, als je je ogen dicht kneep, wellicht een beetje op rook kon lijken. Daar is een analyse op gedaan en gebleken dat er geen rook was. En dus geen vuur :j

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:40

Veronica2 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Journee zegt dit:
Citaat:
Dat er bepaalde problemen door vragen en aantijgingen aan het licht komen zie ik niet als iets slechts, omdat bestaande problemen die voorheen genegeerd werden hierdoor worden aangepakt. In dat verband hanteer ik dus wel de instelling: waar rook is, is vuur. En of dat een heel klein vlammetje betreft of een groot vuur, weet je dus pas na onderzoek.

Daarmee sluit ze uit dat er onderzoek nodig om om te kunnen zeggen hoe groot het vuur is. Terwijl er dus geen vuur (Timmermans schandaal) is. Maar die optie overweegt zij met deze uitspraak niet eens. Terwijl op elke mogelijk manier weerlegd is dat er een schandaal met Timmersmans is.

Laten we dus in dit topic complotten en hetzes tegen bepaalde politici niet serieus gaan nemen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:42

BigOne schreef:
Als er blijkbaar geen vuur is gevonden waarom wordt er dan door veel mensen over doorgezaagd ?

Daar gaat mijn post niet over.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:44

Veronica2 schreef:
BigOne schreef:

Er is verder gekeken. Er was geen schandaal over Timmermans. Klaar.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:46

MarlindeRooz schreef:
MarlindeRooz schreef:
Veronica2 schreef:

Journee zegt dit:
Citaat:

Daarmee sluit ze uit dat er onderzoek nodig om om te kunnen zeggen hoe groot het vuur is. Terwijl er dus geen vuur (Timmermans schandaal) is. Maar die optie overweegt zij met deze uitspraak niet eens. Terwijl op elke mogelijk manier weerlegd is dat er een schandaal met Timmersmans is.

Laten we dus in dit topic complotten en hetzes tegen bepaalde politici niet serieus gaan nemen.

Mij valt dan weer het dik gedrukte op, waar Journee aangeeft dat onderzoek nodig is om van rook bij vuur te komen. Daarmee wijst ze toch juíst op het belang van onderzoek?

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:48

BigOne schreef:
MarlindeRooz schreef:
Veronica2 schreef:

Er is verder gekeken. Er was geen schandaal over Timmermans. Klaar.

Nogmaals, ik heb het niet over Timmermans gehad. Kan wel hoor als je wil.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:51

Veronica2 schreef:
Mij valt dan weer het dik gedrukte op, waar Journee aangeeft dat onderzoek nodig is om van rook bij vuur te komen. Daarmee wijst ze toch juíst op het belang van onderzoek?

Maar dat is gebeurd (het onderzoek) en toen bleek er niks aan de hand. Waarom dan blijven roepen dat er vuur is? De rechtstaat is door bezuinigingen en (rechts) wanbeleid al overbelast. Laat ze nuttigere dingen gaan doen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:53

Is er nog nieuws over de formatie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 13:54

Benzz schreef:

Denk dat ze nog aan het zoeken zijn naar een schandaal over Buma. (grapje).

Maar denk dat het formeren nog zeker tot Q2 gaat duren.

Aah er zijn appjes gevonden van Buma! :D
https://speld.nl/2025/11/17/positie-inf ... ve-appjes/

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 14:00

MarlindeRooz schreef:
Benzz schreef:

Denk dat ze nog aan het zoeken zijn naar een schandaal over Buma. (grapje).

Maar denk dat het formeren nog zeker tot Q2 gaat duren.

Aah er zijn appjes gevonden van Buma! :D
https://speld.nl/2025/11/17/positie-inf ... ve-appjes/

Haha leuk