juval schreef:We hebben niet te veel vee.
https://www.boerenbusiness.nl/artikel/1 ... o-politiek
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2025/ ... -gaan-doen
Ehm....niet bepaald een objectieve bron
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
juval schreef:We hebben niet te veel vee.
Loretta schreef:En waarom ben je hypocriet wanneer je je oprecht zorgen om jouw pony's maakt?
dems75 schreef:juval schreef:We hebben niet te veel vee.
Ehm....niet bepaald een objectieve bron
Benzz schreef:Electra63 schreef:Natuurlijk wel, kijk maar wat geëxporteerd wordt.
Ik woon in het westen en ik heb geen last van de wolf, maar ik vind Nederland wel te klein voor de wolf.
Ik kan mij voorstellen dat je zorgen hebt, als de wolf in jouw buurt rondloopt.
Maar ik volg wat anti-wolfgroepen op SM en ik vind het vooral anti-overheid-groepen en er wordt echt van alles bij gehaald en dat wordt wel gevoed door BBB en ook wel FvD.
Dat gaat geen oplossing brengen, alleen maar meer polarisatie en dat komt BBB en FvD wel goed uit, denk ik.
Vooral alles wat er bij gehaald wordt en wat niet gefactchecked wordt. Alles wordt voor zoete koek aangenomen.
We hebben zeker teveel landbouw van wat dit land aankan. Laatst nog bij eenvandaag, hele bouwprojecten en industrie die zeker duurzaam werken liggen stil. Terminal bouw in de haven die al jaren stil ligt omdat de landbouw niet mee wil.
juval schreef:We zullen de 'boerendiscussie' alsjeblieft niet weer gaan voeren. Dat is al vaak genoeg gebeurd hier.
dems75 schreef:We kunnen de wolvendiscussie imo niet aanhalen zonder de intensieve veeteelt erbij te halen. De anti wolven beweging zijn veelal boeren. Er wordt vanuit bepaalde politieke stromingen anti wolven stemmingmakerij gedaan. Er wordt geroepen dat er geen plek is voor wolven (maar wel voor de miljoenen en miljoenen stuks vee). Het is aan alle kneiterscheef.
dems75 schreef:We kunnen de wolvendiscussie imo niet aanhalen zonder de intensieve veeteelt erbij te halen. De anti wolven beweging zijn veelal boeren. Er wordt vanuit bepaalde politieke stromingen anti wolven stemmingmakerij gedaan. Er wordt geroepen dat er geen plek is voor wolven (maar wel voor de miljoenen en miljoenen stuks vee). Het is aan alle kneiterscheef.
juval schreef:dems75 schreef:We kunnen de wolvendiscussie imo niet aanhalen zonder de intensieve veeteelt erbij te halen. De anti wolven beweging zijn veelal boeren. Er wordt vanuit bepaalde politieke stromingen anti wolven stemmingmakerij gedaan. Er wordt geroepen dat er geen plek is voor wolven (maar wel voor de miljoenen en miljoenen stuks vee). Het is aan alle kneiterscheef.
Voor wat betreft de hoeveelheid vee in Nederland. Die zijn hier allemaal legaal, volgens de door de overheid gegeven vergunningen. Het vee is nuttig, want veehouden betekent voedselvoorziening. Ongeveer 95% van de mensheid is NIET vegan.
Het vee is niet gevaarlijk voor de schapen, honden en hobbydieren.
dems75 schreef:...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)
juval schreef:dems75 schreef:...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)
we hebben er weer een
deze activistische taal lijkt me niet passend in dit topic. Deze discussie is al vaak gevoerd.
Als boerin/veehoudster ben ik het niet met je standpunten eens. Dus ik ga verder geen discussie met je aan, dat heeft weinig zin. Onze werelden liggen te ver van elkaar.
dems75 schreef:...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)
IMANDRA schreef:dems75 schreef:...daarnaast hebben we in Nl alleen al.90% overproductie. Dat betekent dat 90% voor export is. Met slechts 10% aan boeren hier in NL kan iedereen meer dan genoeg eten. (En niet "stikken in de stikstofshit en pesticiden)
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we de productie terug moeten brengen zodat die 90% niet meer nodig is. Er zit ook een economisch perspectief aan. En niet iedereen moet verplicht worden om vegetarisch te eten.
Richten op verduurzamen van de branche (waar ook al tal van boeren hun best voor doen, naast talloze wetenschappers etc) én kritisch zijn op wat de beste balans is tussen productie, export en duurzaamheid, lijkt me de beste route. Daarnaast de consument langzamerhand over laten gaan op een meer gevarieerd dieet: elke dag vlees is niet nodig (daarom zou ik het ook geen probleem vinden als vlees duurder / een luxeproduct wordt, als dat de balans zoals eerder beschreven helpt). Volgens mij is dat een trend die zich ook al best aardig voortzet, veel mensen in mijn omgeving eten niet meer elke dag vlees. Vegetarisch of veganistisch eten wordt makkelijker en minder duur.
Het zou een stuk eerlijker zijn tov de boeren als de overheid niet zo vooruit zou schuiven en de lobbies (FDF o.a.) met een realistische blik naar het vraagstuk konden kijken.
juval schreef:de wereld is groter dan NL. We zijn nu eenmaal een handels en exportland, dat is ook een reden dat we een sterke economie hebben. Het brengt veel geld in het laatje. Ik weet niet of NL er net zo goed voor zou staan als we geen export meer zouden mogen doen.
Voor het milieu en klimaat én dierenwelzijn maakt het echt wel verschil of er in NL geproduceerd wordt, of in andere landen waar de regels minder streng zijn. En die productie blijf, want de vraag neemt alleen maar toe.
IMANDRA schreef:Maar het afdoen als 'we zijn nu eenmaal een handels- en exportland' wil niet zeggen dat we niet kritisch kunnen kijken naar de hoeveelheid export die we doen, zeker als de productie daarvoor nadelige gevolgen heeft in ons eigen land.
Daarnaast blijven innoveren en verduurzamen natuurlijk. Kweekvlees, voer voor het vee verbeteren (bijv die pilot met eiwitten uit gras halen), etcetera, dat kan er allemaal naast bestaan.
Ik zeg niet dat die export helemaal stop moet (sterker nog, ik denk dat het moet blijven). Volgens mij zegt niemand dit zo letterlijk?