8 november 2024/Nederland
Edese schaapherder waarschuwt na toename aanvallen van wolven: ‘Overdag is het een linke boel’
EDE ,,Het wordt steeds gevaarlijker om hier op de hei te lopen met mijn schapen.” Herder Aart van den Brandhof zegt dit na twee aanvallen door wolven afgelopen week. Vorige week woensdag ging het om één wolf, op donderdag waren ze met zijn tweeën. ,,Ze naderden de kudde op minder dan twintig meter. Ik heb ze gelukkig op beide dagen weg kunnen krijgen.” De beproefde methode van de Edese herder is hard schreeuwen, zwaaien en toeteren. Tot op heden is dat gelukt.
De nachtverblijven van de schapen zijn met schrik- en staaldraden beschermd. ,,Dat werkt super. We hebben filmopnames van een groepje wolven die buiten de omheining staan te kijken.” Overdag is het een ander verhaal. Een boer die aan het werk was op de hei heeft een video gemaakt van een roedel met 10 tot 14 wolven. ,,Een of twee kunnen we er nog wel verjagen, maar als ze in een groep gaan aanvallen....”
De wolf is van nature schuw en dat er af en toe een schaap gepakt zal worden, daar kan Van den Brandhof mee leven. ,,Het wordt met deze aantallen wolven linke boel. Als herder loop je vaak alleen op de hei. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor de hulpherders. Als het zo doorgaat weet ik niet of we over vijf jaar nog wel kunnen bestaan.”
https://www.edestad.nl/lokaal/natuur-en ... VjXye2T21g