Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:38

thequeensmum schreef:
Als iemand pakweg 10 jaar geleden dit scenario geschetst had, roedels wolven in de bossen, dagelijks verscheurde schapen, afgeslachte pony’s, belaagde koeien en paarden en zelfs gedode en gewonde honden. En dan heb ik het nog niet eens over een kind dat verwond is geraakt. Had iemand dit 10 jaar geleden voorspeld dan hadden we die persoon toch keihard uitgelachen?

Onbegrijpelijk toch dat dit geaccepteerd wordt?

Het grote probleem is dat er nog steeds een grote groep mensen zijn die dit niet geloven, zelfs al gebeurd het in eigen land. Die geloven de meldingen gewoonweg niet....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:39

journee schreef:
thequeensmum schreef:
Als iemand pakweg 10 jaar geleden dit scenario geschetst had, roedels wolven in de bossen, dagelijks verscheurde schapen, afgeslachte pony’s, belaagde koeien en paarden en zelfs gedode en gewonde honden. En dan heb ik het nog niet eens over een kind dat verwond is geraakt. Had iemand dit 10 jaar geleden voorspeld dan hadden we die persoon toch keihard uitgelachen?

Het grote probleem is dat er nog steeds een grote groep mensen is die dit niet geloven, zelfs al gebeurd het in eigen land. Die geloven de meldingen gewoonweg niet....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 23:41

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:46

Weer vind ik dat de media hier ook debet aan is.

Goede onderzoeksjournalisten zijn er bijna niet. Het is een groot circus in elkaar na roeptoeteren zonder van de hoed en de rand te weten.

Ander voorbeeld hierin is het onderzoek naar de handelswijze in coronatijd van de beleidsmakers. In andere landen volop onderzoek, hier grote radiostilte.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 23:53

tienus63 schreef:
Overdag op de heide wordt linke boel voor de schapen aldus Edese schaapsherder

Citaat:
8 november 2024/Nederland
Edese schaapherder waarschuwt na toename aanvallen van wolven: ‘Overdag is het een linke boel’
EDE ,,Het wordt steeds gevaarlijker om hier op de hei te lopen met mijn schapen.” Herder Aart van den Brandhof zegt dit na twee aanvallen door wolven afgelopen week. Vorige week woensdag ging het om één wolf, op donderdag waren ze met zijn tweeën. ,,Ze naderden de kudde op minder dan twintig meter. Ik heb ze gelukkig op beide dagen weg kunnen krijgen.” De beproefde methode van de Edese herder is hard schreeuwen, zwaaien en toeteren. Tot op heden is dat gelukt.
De nachtverblijven van de schapen zijn met schrik- en staaldraden beschermd. ,,Dat werkt super. We hebben filmopnames van een groepje wolven die buiten de omheining staan te kijken.” Overdag is het een ander verhaal. Een boer die aan het werk was op de hei heeft een video gemaakt van een roedel met 10 tot 14 wolven. ,,Een of twee kunnen we er nog wel verjagen, maar als ze in een groep gaan aanvallen....”

De wolf is van nature schuw en dat er af en toe een schaap gepakt zal worden, daar kan Van den Brandhof mee leven. ,,Het wordt met deze aantallen wolven linke boel. Als herder loop je vaak alleen op de hei. Ik heb ook de verantwoordelijkheid voor de hulpherders. Als het zo doorgaat weet ik niet of we over vijf jaar nog wel kunnen bestaan.”
https://www.edestad.nl/lokaal/natuur-en ... VjXye2T21g

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/1MfBPb ... tid=WC7FNe

En ook geen veilige situatie meer voor de herder zelf lijkt me, daar wijken ze dan ook niet meer voor lijkt me.

Ik had cursus op de Veluwe, en tussen de middag gingen we wandelen in een bos waar ook wolven lopen. Ik durfde het wel aan omdat we met een grote groep waren, maar deel a) wist het niet eens en deel b) zei, ach maar die doen toch niks. Zoveel onwetendheid idd. :n

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:02

thequeensmum schreef:

Ik vind het vooral erg zorgelijk.
De logica en het gezonde boerenverstand is compleet zoek. Beleid van natuurorganisaties is niet consistent. Ze doen maar wat en het zorgelijke is dat de overheid hun uitleg voor zoete koek slikt. Dat het algehele publiek, die vooral niet in de gebieden wonen, het voor waarheid aanneemt.
Ze vernaggelen uiteindelijk de natuur en daarmee de biodiversiteit. Ze behandelen de Nederlandse nationale parken als zijnde een Yellowstone en met het daarbij behorende natuurlijke gedrag van een wolf. Dat zij niet inzien dat dat hier anders werkt en enkel prat gaan op wolfwerende omheining is enorm naief.
Ze spelen voor God en tja dat zijn ze niet, dus het gaat faliekant verkeerd, zie de OVP en ze zijn nog te stom om er iets van op te steken, het is een natte droom voor ze en dat laten ze zich niet afpakken. Tevens zijn ze te onnozel om in te zien dat ze het doodsvonnis van heel veel wolven tekenen, juist door de boel maar op zijn beloop te laten.
Ik vind het ook opvallend hoeveel vee hier ineens in de natuurgebieden wordt gezet, stond er eerst 1 kudde schapen op een locatie, dan staan daar nu twee. Steeds meer runderen..ponies ... je gaat je afvragen waarom...te weinig reeen in het DFW om de wolven te voeden, tja dan moet je ze wat anders voorzetten. Ten eerste om de reeenpopulatie toch wat op orde te houden, als die weg zijn, gaan mensen namelijk echt klagen en hebben ze een punt waar ze niet omheen kunnen en de jagers moeten immers ook nog wat te schieten hebben en het is ook wel fijn als ze niet aldoor de schapen van de boeren pakken. Dus dan toch liever maar anoniem vee in beheer van natuurorganisaties, geen haan die er naar kraait en zo houdt je de wolf dan toch nog in het DFW.

Verder willen ze alle recreatie in Nederland naar de randen van natuurparken hebben, zo kunnen ze in het midden doen wat ze willen zonder pottenkijkers, enkel noemen zij dat dan verwilderen.
Steeds meer paden en gebieden gaan worden gesloten, meer hekken worden geplaatst, grote gebieden aangewezen als broedgebieden en steeds vaker zullen terreinen worden gesloten voor de wolf of je maakt er gewoon een munitiedepot van of een defensieterrein.
Tja, je zou er complottheorist van worden, maar ik geloof er heilig in dat er nog een verscholen agenda is.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:04

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:05

Dat citaat hierboven.. 10 tot 14 wolven! Wow wat een grote roedel!
Die kom ik ook niet graag tegen. Ook niet zonder schapen (of hond).

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:10

mysa schreef:
Dat citaat hierboven.. 10 tot 14 wolven! Wow wat een grote roedel!
Die kom ik ook niet graag tegen. Ook niet zonder schapen (of hond).

Nou, dat is de toekomst, wen er maar aan..... -O-

Wintu

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 00:14

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:14

Dat artikel over de schaapskudde in Ede had ik gisteren ook gelezen. Net nadat ik van mijn rondje met de hond daar terug kwam. Ik kom geregeld in het losloopgebied op de hei daar, omdat er veel overzicht is en je altijd wel ergens mensen in zicht hebt. Gisterochtend zag ik de kudde lopen in de verte en toen vroeg ik me wel af hoe het zou gaan. Ze staan trouwens echt achter hoog draad bij hun nachtverblijf. Zeker 2 meter hoog, allemaal stroomdraad. Ze hebben natuurlijk al eens een nachtelijke aanval gehad. Maar ook overdag, gewoon terwijl ze daar lopen, brrr. Die wolven zijn zo brutaal. Ik vraag me ook af hoe lang we daar nog met de hond kunnen lopen. Nu durf ik het nog ,omdat het aan de rand van het gebied is en je ver van je af kan kijken. Ik wandelde okk graag op de rustige plekken waar aanlijngebied is. Maar dat durf ik niet meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 09:52

In Duitsland zijn er al wolven die over 2 meter komen. En die stallen binnen gaan.
De wolf is Duitsland is nauw verwant aan de Nederlandse wolf.
De in Mederland geboren wolf laat zich helemaal niet afschrikken door menselijke geur.
Want dat is zijn dagelijkse luchtje.

Als ik foto’s zie van natuur fotografen die voor dag en dauw in het veld gaan liggen voor een foto van de wolf, dan denk ik alleen maar, de wolf loopt zo langs je plek, snuffelt daar eens en markeert dan die plek even flink.
Je zit geen foto vanuit een hoogzit, hoewel de geur dan ook verspreid wordt.
De conditionering voor de wolf mens is rijkelijk aanwezig en de wolf weet hij heeft niets te vrezen van de mens.
En dat ie voor auto’s moet vluchten, dat heeft ie nog niet door.
Daar heeft ie positieve associatie mee.

Zou me zelfs niet verbazen als er procentueel meer wolven dan dassen, zwijnen, herten en reeën in het verkeer om komen.
Ook in Duitsland.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:02

Er zitten er gewoon echt veel te veel..ik wist niet dat er zoveel zaten op de Ede hei. Dacht dat het daar nog relatief rustig was..niet dus. Ik kan me voorstellen dat de herder zich grote zorgen maakt om zijn kudde en de mensen die helpen als de wolven ook al overdag aan proberen te vallen. Dan heb je eigenlijk wel grote KHB's nodig.

Wintu, het zou maar zo kunnen wat je schrijft..het beleid is inderdaad echt bizar te noemen wat de natuurclubjes allemaal onder het tapijt vegen, het framen en het manipuleren ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:04

journee schreef:
thequeensmum schreef:

Het grote probleem is dat er nog steeds een grote groep mensen zijn die dit niet geloven, zelfs al gebeurd het in eigen land. Die geloven de meldingen gewoonweg niet....

Nou ik had laatst ook weer een pareltje, had het voorval over de ezel gedeeld om mensen bewust te maken dat ezels dus niet helpen en ook gewoon aangevallen worden. Kreeg een reactie van iemand met een lachend poppetje er op want achja..wij yuppen aten met kerst ook wild. 8)7

Het feit dat iemands hobbydieren afgeslacht worden, die nooit voor de slacht oid bedoeld zijn komt niet in zo'n (leeg) hoofd op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:42

Elisa2 schreef:
Er zitten er gewoon echt veel te veel..ik wist niet dat er zoveel zaten op de Ede hei. Dacht dat het daar nog relatief rustig was..niet dus. Ik kan me voorstellen dat de herder zich grote zorgen maakt om zijn kudde en de mensen die helpen als de wolven ook al overdag aan proberen te vallen. Dan heb je eigenlijk wel grote KHB's nodig.

Ik vind het rondom Ede erg lastig in te schatten hoeveel er daar nu rondlopen.
Alles zit namelijk erg dicht op elkaar.
Wekeromse Zand, Planken Wambuis, de Mossel/ Reemst, park de Hoge Veluwe en de (Noord en Zuid) Ginkel en de Edese heide zelf.

Hoe groot zijn de gebieden van de roedels daar en is het 1 roedel of zijn het 3 roedels (of meer) die er rondlopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 10:49

Het zijn er op de hei iig meer dan één, anders zouden ze door het gaas niet zoveel ruzie maken :)
Verder zitten er nu ook meer rond de Valouwe/Wekeromse Zand, of dat een roedel is of een paar nestvlieders weet ik niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:09

Op de plaatselijke Leersumse FB wordt gesproken over een aangereden wolf op de Maarsbergseberg.

Aangezien ze al eerder bij Darthuizen zijn gezien en gemeld zou het zomaar waar kunnen zijn.

Heb het gemeld.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:24

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:30

SusanH schreef:
Dat artikel over de schaapskudde in Ede had ik gisteren ook gelezen. Net nadat ik van mijn rondje met de hond daar terug kwam. Ik kom geregeld in het losloopgebied op de hei daar, omdat er veel overzicht is en je altijd wel ergens mensen in zicht hebt. Gisterochtend zag ik de kudde lopen in de verte en toen vroeg ik me wel af hoe het zou gaan. Ze staan trouwens echt achter hoog draad bij hun nachtverblijf. Zeker 2 meter hoog, allemaal stroomdraad. Ze hebben natuurlijk al eens een nachtelijke aanval gehad. Maar ook overdag, gewoon terwijl ze daar lopen, brrr. Die wolven zijn zo brutaal. Ik vraag me ook af hoe lang we daar nog met de hond kunnen lopen. Nu durf ik het nog ,omdat het aan de rand van het gebied is en je ver van je af kan kijken. Ik wandelde okk graag op de rustige plekken waar aanlijngebied is. Maar dat durf ik niet meer.

Ik denk wel dat dat schijnveiligheid is. Want hoeveel overzicht heb je nou echt met wolven die gewoon op kunnen gaan in de hei?

Ik vind het moeilijk te bevatten en verkroppen dat hele delen van Nederland verorden zijn tot wolvengebied (en ik ga er vanuit dat het over een paar jaar overal zo zal zijn). Het is niet dat je naar een gigantisch natuurpark gaat om een dagje in de wildernis te vertoeven en je dan dus op moet letten op wolven (die daar dan gelukkig nog echt wild zijn).
Nee, het is gewoon in en om het (of elk) bos (of wandelgebied) op de hoek. En die beesten vele malen gevaarlijker dan die in wildernissen. Hoe kun je als overheid dit rechtvaardigen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:30

@babootje: Dat doen ze nu al... het is meer de vraag wat ze doen als al het vee niet meer in de wei staat en de stallen goed dicht zijn...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:21

Gdg is ook deels schijnveiligheid. Maar ik ben altijd goed geweest in wild spotten. Dus ik hoop ergens dat ik ze op tijd opmerk, als er wat zou lopen. Is de enige plek in de regio waar de hond nog lekker los kan. Hebben dichterbij ook een losloopgebied maar dat is maar een klein stukje bos.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:34

Onali schreef:
Op de plaatselijke Leersumse FB wordt gesproken over een aangereden wolf op de Maarsbergseberg.

Aangezien ze al eerder bij Darthuizen zijn gezien en gemeld zou het zomaar waar kunnen zijn.

Heb het gemeld.

bevestigd ondertussen

https://www.facebook.com/share/19PYkpN6ve/

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:45

tienus63 schreef:
Wat zijn hybride wolven?

Citaat:
Wat zijn hybride wolven?

Een wolf-hondhybride is een kruising tussen een wolf en een gedomesticeerde hond. Eén deel van Europese wolven bezitten een zeer klein percentage DNA (<5%) dat afkomstig is van honden. Dit is het gevolg van incidentele kruising tussen wolven en honden in de loop van duizenden jaren. Deze wolven worden niet als hybriden beschouwd.

Er is in Nederland nog nooit een hybride wolf in het wild aangetroffen. In Duitsland zijn er in de afgelopen 20 jaar slechts twee gevallen van hybridisatie bekend. De Factfinding studie geeft aan dat uit recente genetische studies blijkt dat hybridisatie in de alpiene, Centraal-Europese en Scandinavische populaties zeer zeldzaam is (minder dan 1% van de onderzochte gevallen). Nederland kent bovendien geen loslopende zwerfhonden. Het risico op langdurig innig contact tussen wolf en hond, was nodig is dat ze zouden paren, is daardoor zeer klein.

DNA-onderzoek naar hybride wolven

In de meeste EU-lidstaten worden wolven intensief genetisch gemonitord en wordt ook hybridisatie nauwlettend bestudeerd, zodat eventueel snel ingegrepen kan worden. Bij het DNA-onderzoek in Nederland wordt allereerst bepaald of de schade is veroorzaakt door een wolf of door een ander dier. Hierbij wordt ook bepaald of sprake is van een kruising van een wolf met een andere diersoort, een zogenaamde hybride wolf. Wanneer een landbouwhuisdier gedood zou worden door een wolf die een kruising is met een andere diersoort krijgt BIJ12 hierover bericht van het onderzoekslaboratorium. Hetzelfde onderzoek vindt plaats bij aangereden en/of dood aangetroffen wolven. Tot nu toe is dit nog niet voorgekomen.

In de Factfinding study wolf wordt ook een uitgebreide uitleg gegeven over het testen van DNA op hybridisatie:
Voor elk DNA-monster wordt allereerst een soortbepaling uitgevoerd via een zogenaamde PCR-test. PCR staat voor polymerase-chain-reaction, een biochemische procedure waarbij een specifiek stukje diagnostisch DNA wordt gelokaliseerd en daarna vermeerderd. Vervolgens kan de exacte code ervan (de volgorde van de baseparen waaruit de DNA-streng is opgebouwd) vastgesteld worden via een procedure die ‘sequencing’ wordt genoemd. Voor het onderscheid tussen wolven en honden gebruikt men een stukje DNA van de zogenaamde controleregio van het mitochondriaal DNA (CR), dat niet bij prooidiersoorten vermeerderd kan worden en dat diagnostisch is voor hondachtigen. Aan de hand van de DNA-code kunnen dan verschillende varianten van dat gen onderscheiden worden. Van de tientallen varianten die er op dat CR-gen bestaan, komen sommige voor bij zowel honden als wolven en sommige ervan zijn uniek voor wolven.

Aangetroffen wolven in Nederland

Van de wolven die ooit in Nederland genetisch waargenomen zijn, kennen we vaak de oorsprong via genetische identificatie van elk individu, en toewijzing van het genotype aan de roedel van oorsprong, waarbij ook de ouders bekend zijn. In vele gevallen zijn ook de grootouders bekend en zijn deze ook weer geïdentificeerd als wolven, en kunnen we een hybride oorsprong ook op deze manier uitsluiten. Dit type onderzoek wordt in opdracht van BIJ12 en de gezamenlijke provincies elk kwartaal uitgevoerd door het onderzoekslaboratorium. Van de in totaal 147 via DNA vastgestelde individuele wolven (update 5-11-24) is de afkomst van kleine 27 niet (bij ons) bekend.

Gedrag hybride wolf

Het is ook niet zo dat een hybride wolf per definitie minder wild zou zijn. Het dier wordt opgevoed in het wild en zal daardoor niet meer of minder angst voor mensen hebben. Een verwilderde hond kan net zo wild zijn als een wolf.

Bron stichting WenN
https://www.facebook.com/share/p/19TxFLWRmt/?

Complete onzin dat er zo weinig hybridisatie zou zijn en dan ook nog altijd in zo’n laag percentage honden DNA. Er zijn veel onderzoeken te vinden die het tegenovergestelde concluderen. Ik plaatste al eerder een onderzoek uit Kroatië, maar dat is er een van velen, en het is in verschillende landen vastgesteld. Grootste aandeel hybridisatie heeft Italië, vooral de appenijnse populatie is nauwelijks wolf meer te noemen. 70%(!!) hybriden, en dan niet ‘ergens’ ver weg een beetje honden DNA, maar 1e, 2e of hooguit 3e generatie.
Zie bijvoorbeeld: https://amp.theguardian.com/environment ... europe-aoe
Ik vind het bijzonder dat gezegd wordt dat wolven zo ver lopen (wat ik overigens ook geloof) om hier terecht te komen, maar déze zouden dat dan niet doen? Apart.

Wat in de quote hierboven gezegd wordt, dat ze kijken naar een specifiek stukje mitochondrieel DNA is helemaal bijzonder, aangezien al lang aangetoond is dat vrijwel altijd zulke hybriden ontstaan uit een wolf moeder en hond vader, andersom is enorm zeldzaam. Mitochondrieel DNA wordt onveranderd in vrouwelijke lijn doorgegeven, zelfs bij een directe kruising zegt het mito DNA dus 100% wolf als de moeder een wolf was.

Ik zie hier in dit topic ook verschillende keren aangehaald worden dat wolven en honden anders voor de pups zouden zorgen, en dat klopt. Maar het lukt blijkbaar zeer regelmatig een wolvin om in haar eentje een nest op te voeden, en die hybriden planten zich dan gewoon verder voort. En een hybride mannetje draagt blijkbaar wél bij aan de opvoeding. Echter lijkt de voortplanting anders te zijn bij roedels met hybriden. Normaal heb je een dominant paar wat de enige zijn die zich voortplanten. Wat blijkt in hybride roedels, er zijn meerdere vrouwtjes die nesten krijgen en niet eens per sé van het alpha mannetje, ook worden de pups eerder in het jaar geboren.
Mooi voorbeeld daarvan een roedel ‘wolven’ in Italië: https://www.researchgate.net/profile/Fr ... XJlY3QifX0

Een mannetje (hybride) en twee vrouwtjes (een hybride een wolf). Hybride vrouwtje krijgt eerst jongen, later ook het wolf vrouwtje. De jongen van het hybride vrouwtje zijn ook nog eens duidelijk niet van het mannetje van de roedel (ik denk dat iemand in de buurt een loslopende border collie had zo te zien), maar wel door de roedel opgevoed. Daarvan is slechts een pup over gebleven, en die is wel heel duidelijk grotendeels hond…. (Zwart/wit).
Vervolgens kreeg ook het wolf vrouwtje een nest, en zo te zien grote kans dat dat nest ook twee vaders had (dat kan bij wolven, een nest kan door verschillende vaders verwekt zijn), wederom door de roedel opgevoed. Oftewel de voortplanting en het grootbrengen van de pups is een mengvorm tussen honden en wolven, maar wel op een manier dat ze zich een stuk sneller voortplanten.

Afbeelding
De roedel…. WD1 is het mannetje (hybride), WD2 het wolf vrouwtje, WD3 het hybride vrouwtje. De rest zijn de jongen van de roedel…

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:51

Dat maakt t allemaal nog gevaarlijker. Als ik die zwart-witte, witte of zwarte hybride zou tegen komen dan verwacht ik geen gevaar.
Laatst bijgewerkt door onpaard op 09-11-24 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:51

Dank, informatief!