Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:19

MyWishMax schreef:
Je leest niet. De energie belasting is omlaag. En de btw ook van 21 procent naar 9 procent. Dus jouw beweringen kloppen niet. De belasting is wel omlaag en niet enkel de btw.

Die hoge energieprijzen en rekening komen niet enkel door de belastingen. Zelfs als die 0 zouden zijn zijn de prijzen bizar, want het gas en energie zijn gewoon enorm duur op het moment. Dat dat niet te betalen is hoef je mij niet te vertellen. Maar het is wel handig om gewoon de feiten te bespreken en geen dingen te roepen die niet kloppen.

Zou er meer moeten gebeuren, ja. Maar hoe dat kan zonder dat we het alsnog op ons bord krijgen geen idee

We betalen vele malen meer dan onze buurlanden. In Duitsland verkopen ze óns gas tegen een lagere prijs dan dat we het zelf kunnen aanschaffen. Dat vind jij geen crimineel gedrag?

Die btw-verlaging is natuurlijk al helemaal een wassen neus. Door de exorbitante tarieven graaien ze nu met 9% meer binnen dan op het normale tarief met 21%.

MyWishMax

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:21

Je leest echt niet. Ik geef toch aan dat er meer zou moeten gebeuren? Maar jouw uitspraken waren gewoon niet waar. Als je je bij de feiten houdt is het al rot genoeg, dan hoef je geen onwaarheden te verkondigen

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:23

het was van de week op het nieuws dat wij als nederlanders het meeste betalen voor onze energie in europa vanwege extreem hoge belastingen. Het gaat niet alleen om btw, er zitten veel meer soorten belasting op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:46

Mdrf schreef:
het was van de week op het nieuws dat wij als nederlanders het meeste betalen voor onze energie in europa vanwege extreem hoge belastingen. Het gaat niet alleen om btw, er zitten veel meer soorten belasting op.

Klopt, 37% van onze gasprijs is belasting:
https://nos.nl/artikel/2440033-energie- ... ekening-op
Citaat:
"Ruim 37 procent van onze gasrekening bestaat uit overheidsheffingen, namelijk energiebelasting en btw. Nergens anders in Europa is dit aandeel zo groot."

En aangezien aardgas voor de meeste huishoudens het grootste deel beslaat van de energierekening is dat aanzienlijk.

Maar de maatregelen in andere landen om de prijs laag te houden zijn niet alleen maar feest:
Citaat:
Zo pleitte FNV-voorzitter Tuur Elzinga dinsdag voor het instellen van een prijsplafond: een maximumprijs voor energie. Het is een maatregel die in Frankrijk tot de nodige complicaties heeft geleid.

Het grootste Franse elektriciteitsbedrijf, EDF, komt door het prijsplafond in financiële problemen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 10:47

elnienjo schreef:
De eerste 1000 kuub gas zou gewoon op het prijsniveau van een jaar geleden vastgezet moeten worden. Kan makkelijk als de overheidsbelastingen een stuk naar beneden gedaan worden ipv enkel een aalmoes op de btw.
Met elektra ook duurder maken tref je juist de mensen die geinvesteerd hebben in verwarmen op elektra, dus dat lijkt me ook niet de bedoeling.
Vind het ronduit schokkend dat de coalitie het aangevraagde koopkrachtdebat door alle oppositie, verworpen heeft. Zo schaamteloos gaat dit kabinet met ons om. Alle landen om ons heen doen tenminste iets voor de bevolking, wij mogen in de stront zakken.
Snap niet dat Nederlanders dit allemaal zo gelaten over zich heen laten komen. Ik had gehoopt dat de boerenprotesten aanstekelijk zouden werken en de grote massa ook op de barricades zou springen om dit kabinet figuurlijk uit te roken en met pek en veren weg te jagen.

Ben het helemaal met je eens

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:55

En dan verhogen de energiemaatschappijen de prijzen weer. Hier zijn de prijzen gewoon tussendoor verhoogd nadat de belasting verlaagd was waardoor het even duur was. Weg kleine beetje voordeel. Daar kan de overheid dan niks aan doen. Die energiemaatschappijen hebben mensen met lage prijzen omdat die vaste contracten hadden en dat moeten de nieuwere mensen compenseren. Je zou bijna gaan denken dat je het beter tijdelijk gelijk kan gaan trekken

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 11:55

Mdrf schreef:

Nederland scoort in alle lijstjes over welzijn, welvaart, ontwikkeling etc. heel hoog. Dat wij zo'n gezond en gelukkig volk zijn in vergelijking met de rest van de wereld heeft een reden. Wij hebben namelijk heel veel collectief geregeld voor ons als inwoners. Dat heeft wel een nadeel, dat moet betaald worden en dat betekent dat Nederland een hoge belastingdruk heeft in vergelijking met de rest van de wereld.

Kleine kanttekening, een land als de VS heeft een hele lage belastingdruk en dat betekent dat mensen heel veel zelf moeten regelen. Het gevolg is dat ze nadat ze het geregeld hebben een procentueel vergelijkbaar besteedbaar inkomen hebben. Dus als je de kosten die burgers zelf moeten maken meerekent, dan valt onze belastingdruk opeens heel erg mee.

Maar we kunnen onze belastingen prima verlagen, alleen you can't have the cake and eat it. Minder belasting betalen betekent minder geld uitgeven aan de collectieve voorzieningen. Het is namelijk niet zo dat we dat geld aan de overheid betalen en dat die het dan lekker op de bank zet en er niks mee doet. En dan weet ik dat er hier een groep is die daar gelijk een oplossing voor heeft, gewoon geen geld meer uitgeven aan Oekraïne, aan ontwikkelingshulp of vluchtelingen. Er is alleen een klein probleempje, de bedragen die daarin omgaan zijn echt peanuts op de rijksbegroting. Er zijn twee grote kostenposten die van onze belastingen betaald worden, zorg en sociale voorzieningen. Is je probleem dus dat we in Nederland relatief veel belasting betalen? Prima, kies maar, op welke grote kostenpost wil jij bezuinigen, je zorg of de uitkeringen. Want daar komt het dan op neer.

Tegelijkertijd is het zo dat in een specifieke situatie prima naar een specifieke belasting kunnen kijken. Dat hebben we bijvoorbeeld met brandstofprijzen gedaan en die prijzen zijn op dit moment weer op een vooroorlogs niveau. Dat zouden we ook prima met gas kunnen doen en dat kan ook prima zonder de gasprijs op een laag vooroorlogsniveau te zetten, waardoor de urgentie om naar andere bronnen te switchen wel aanwezig blijft.

Maar los daarvan, wees blij dat we in een land wonen met een relatief hoge belastingdruk, dat is namelijk exact de reden waarom Nederland wereldwijd gezien wordt als één van de fijnste landen om te wonen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:14

Karl66 schreef:
Mdrf schreef:

Nederland scoort in alle lijstjes over welzijn, welvaart, ontwikkeling etc. heel hoog. Dat wij zo'n gezond en gelukkig volk zijn in vergelijking met de rest van de wereld heeft een reden. Wij hebben namelijk heel veel collectief geregeld voor ons als inwoners. Dat heeft wel een nadeel, dat moet betaald worden en dat betekent dat Nederland een hoge belastingdruk heeft in vergelijking met de rest van de wereld.

Kleine kanttekening, een land als de VS heeft een hele lage belastingdruk en dat betekent dat mensen heel veel zelf moeten regelen. Het gevolg is dat ze nadat ze het geregeld hebben een procentueel vergelijkbaar besteedbaar inkomen hebben. Dus als je de kosten die burgers zelf moeten maken meerekent, dan valt onze belastingdruk opeens heel erg mee.

Maar we kunnen onze belastingen prima verlagen, alleen you can't have the cake and eat it. Minder belasting betalen betekent minder geld uitgeven aan de collectieve voorzieningen. Het is namelijk niet zo dat we dat geld aan de overheid betalen en dat die het dan lekker op de bank zet en er niks mee doet. En dan weet ik dat er hier een groep is die daar gelijk een oplossing voor heeft, gewoon geen geld meer uitgeven aan Oekraïne, aan ontwikkelingshulp of vluchtelingen. Er is alleen een klein probleempje, de bedragen die daarin omgaan zijn echt peanuts op de rijksbegroting. Er zijn twee grote kostenposten die van onze belastingen betaald worden, zorg en sociale voorzieningen. Is je probleem dus dat we in Nederland relatief veel belasting betalen? Prima, kies maar, op welke grote kostenpost wil jij bezuinigen, je zorg of de uitkeringen. Want daar komt het dan op neer.

Tegelijkertijd is het zo dat in een specifieke situatie prima naar een specifieke belasting kunnen kijken. Dat hebben we bijvoorbeeld met brandstofprijzen gedaan en die prijzen zijn op dit moment weer op een vooroorlogs niveau. Dat zouden we ook prima met gas kunnen doen en dat kan ook prima zonder de gasprijs op een laag vooroorlogsniveau te zetten, waardoor de urgentie om naar andere bronnen te switchen wel aanwezig blijft.

Maar los daarvan, wees blij dat we in een land wonen met een relatief hoge belastingdruk, dat is namelijk exact de reden waarom Nederland wereldwijd gezien wordt als één van de fijnste landen om te wonen.

Dit inderdaad. Ook belastingen voor wegen, riolering, water etc zijn ook om te zorgen dat die infrastructuur goed blijft.

Ik kijk ook liever naar de andere kant: de privatisering van heel veel oorspronkelijke overheidsbedrijven en die nu volop winst draaien. Of supermarktketens met enorme prijsverhogingen en krimpflatie het niet zwaar lijken te hebben. Denk aan bijvoorbeeld een moederbedrijf van AH (https://wnl.tv/2022/08/10/inflatie-zit- ... ote-winst/).

Dat deze bedragen en mogelijkheden er zijn... Dat slaat nergens op.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:55

Karl66 schreef:
Mdrf schreef:

Van mij mag de belastingdruk omlaag, maar ook een aantal sociale voorzieningen omlaag. Wat eigenlijk is het van de zotte dat ik mee betaal aan de kinderbijslag/zorgtoeslag/huurtoeslag/kinderopvangtoeslag/giro555 etc...
Dan heb ik als net teveel verdiener ook is een keer een mazzeltje ;) ipv dat ik alleen maar net naast de pot pis en daardoor het elke maand steeds moeilijker heb om rond te komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:28

Waarom is dat van de zotte :? Ons sociaal stelsel is toch juist gestoeld op het idee dat iedereen betaalt voor iedereen?

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:52

ik ben van mening dat als je kinderen hebt, je daar ook zelf voor moet betalen. Dus kinderbijslag en voor opvang vind ik echt onzin. Als het stelsel zo zou zijn dan iedereen er van zou profiteren, dan zou het fair zijn, maar dat is in nederland niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:12

Ja en zo heeft iedereen wel iets waarvan hij of zij het onzin vindt dat ze er voor mee moeten betalen. En als we dan al die belastingen dus niet meer heffen, dan gaan we met z'n allen heel veel geld overhouden. Alleen rij je dan wel over zandwegen, moet je een pistool aanschaffen omdat er geen politie meer is om jou te beschermen, ga je dood omdat je de zorgrekening niet kan betalen, groeit driekwart van de kinderen op tot analfabeet omdat de ouders de school niet kunnen betalen en zo kan je nog wel even doorgaan.

En zo verandert Nederland binnen de kortste keren van één van de gelukkigste en veiligste landen ter wereld in één van de ongelukkigste en onveiligste landen van de wereld, maar hé, je hoeft in ieder geval niet mee te betalen aan iets waar je niet direct iets aan hebt.

En dat is nou net de hele crux, je profiteert er wel van, al is het indirect. Je leeft namelijk in één van de gelukkigste en veiligste landen ter wereld en dat is het profijt dat je hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:16

Mdrf schreef:
ik ben van mening dat als je kinderen hebt, je daar ook zelf voor moet betalen. Dus kinderbijslag en voor opvang vind ik echt onzin. Als het stelsel zo zou zijn dan iedereen er van zou profiteren, dan zou het fair zijn, maar dat is in nederland niet.

Met als gevolg een lager geboortecijfer en dat is al op de ondergrens. Met als gevolg dat jij straks als aow er bijna niets meer krijgt want te weinig jongeren die werken en dus voor jou betalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:39

bigone schreef:
Mdrf schreef:

Met als gevolg een lager geboortecijfer en dat is al op de ondergrens. Met als gevolg dat jij straks als aow er bijna niets meer krijgt want te weinig jongeren die werken en dus voor jou betalen.

Maar in haar systeem bestaat er geen AOW. En wanneer ze zelf in de problemen komt door gezondheid dan bestaat er ook niets meer. Want ja daar wil ze nu niet aan mee betalen. Dus wanneer ze het zelf ooit nodig heeft is er ook niemand die daaraan betaald.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:54

Het is sowieso de vraag of er nog wel aow is zodra ik aan de beurt zal zijn hahaha. En één van de gelukkigste/veiligste landen ter wereld.... Daarin verschillen we dan van mening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:00

Mdrf schreef:
Het is sowieso de vraag of er nog wel aow is zodra ik aan de beurt zal zijn hahaha. En één van de gelukkigste/veiligste landen ter wereld.... Daarin verschillen we dan van mening.

Je kunt er de cijfers op na slaan :)).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:42

Ik zeg bewust niet het gelukkigste en veiligste land ter wereld, want er zijn een aantal landen die het net zo goed of beter dan wij doen. En wat je ziet is dat die landen een vergelijkbare belastingdruk hebben en dat die landen vergelijkbare systemen hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:46

Ik fiets bijna iedere avond over een goed aangelegd fietspad, onder straatverlichting. En als er wat is bel ik de politie. Ik betaal hier graag belasting voor.
Ik betaal ook voor mensen die recht hebben op kindertoeslag en huurtoeslag. Niet iedereen verdient zoveel dat de (sociale) huurwoningen betaald kunnen worden vanuit hun salaris. Ik zie niet graag dat ze onder een brug moten slapen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:48

Welkom terug Karl en gefeliciteerd!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:51

Mdrf schreef:

Dat is een glijdende schaal. Meteen even uitleg: de "je/jij" die ik hier bedoel, is algemeen, dus niet op iemand persoonlijk gericht. Want rook jij? Ik niet, maar jij helpt bepaalde zorgkosten hoog te houden. Drink jij? Dankzij ons collectieve zorgstelsel kun je op medische begeleiding rekenen als je wilt stoppen. Ik ben ernstig ziek en betaal veel belasting. Toch heb ik geen sociaal vangnet als ik door ziekte niet kan werken.
Het stelsel is juist wél zo ingericht dat iedereen er op zijn eigen manier van "profiteert". En dan kan ik alleen maar blij mee zijn ipv rekensommetjes maken wie het beter heeft en dat ik daar misschien op één of andere manier aan bijdraag.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:51

rien10 schreef:
Ik fiets bijna iedere avond over een goed aangelegd fietspad, onder straatverlichting. En als er wat is bel ik de politie. Ik betaal hier graag belasting voor.
Ik betaal ook voor mensen die recht hebben op kindertoeslag en huurtoeslag. Niet iedereen verdient zoveel dat de (sociale) huurwoningen betaald kunnen worden vanuit hun salaris. Ik zie niet graag dat ze onder een brug moten slapen.

Mooi verwoord, Rien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:53

Gefeliciteerd Karl! En dank je voor de nuttige bijdrage!

Iedereen profiteert van de verzorgingsstaat toch? Niet allemaal van de toeslagen, maar ook ziektewet, aow. En nu belastingvermindering bij aantal dingen. Naast de dingen die al genoemd zijn. Zorgverzekering is toch ook zo 'goedkoop' omdat je niet alles zelf hoeft te betalen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:59

Zo is dat, en weet je, ik mopper ook wel eens over de wegenbelasting in NL.
Maar als ik dan een keer in BE onderweg ben met de auto, weet ik meteen weer waarom die daar zoveel lager is :D

@Karl, gefeliciteerd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:01

:') dat verschil is enorm, ja. Wij konden pasgeleden aan de weg merken wanneer we België in reden. En dan was het nu een stuk beter als vroeger

Ik kam echt zeuren en balen van hoge zorgverzekering. Ik betaal al 185 euro per maand en dan nog een gedeelte wat ik zelf op moet hoesten. Maar als ik dan zie wat ik kost in een jaar? := laat maar, ik betaal wel

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:38

Volgens mij mogen we allemaal nog niet echt klagen hier, schrijnende gevallen daargelaten. We typen allemaal op onze gsm, tablet of computer op een forum over onze (over het algemeen toch vrij dure) hobby. En er zijn zeker veel mensen die elke dag opnieuw geldzorgen hebben en dat moet vreselijk zijn. Maar we hoeven gelukkig geen van allen urenlang te lopen voor vers water, hebben over het algemeen allemaal een dak boven ons hoofd en kennen geen angst doordat ons land in oorlog is of je zomaar kan worden opgepakt omdat je je mening zegt. We leven in vrijheid.