Oekraïne

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:53

8nnemiek schreef:
Ik heb juist helemaal niet het idee dat mensen tegen de Russen worden opgejut. Integendeel, overal lees je juist dat heel veel Russen tegen de oorlog zijn, dat het triest is hoe de oorlog de burgers in Rusland treft, en hoe de Russen voor de gek worden gehouden via nepnieuws. Ik zie nauwelijks dat mensen tegen de Russische burger worden opgejut.
Ook mee eens, maar ik moest mezelf ook een mentale reminder sturen door "de Russische soldaten" te lezen wanneer ik "de Russen" las, wat je toch in veel berichten leest.

Maar dat kan natuurlijk ook een persoonlijke tekortkoming zijn :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:53

Wat de meerderheid denkt, ontslaat mij niet om een open visie te hebben en mijn focus open te houden. De Russen zijn nu de niet-gevaccineerden. En dat vind ik toch net iets te toevallig. Al jaren word ons verteld hoe gevaarlijk de Russen zijn. Zo is er stomtoevallig door de Russen een laptop gevonden, waar de sticker van de NATO op zat. En uiteraard staan daar plannen op enz. Daar sluit ik dan direct uit, want dat vind ik niet erg geloofwaardig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:54

Helaas gebeurt dat wel. Was gisteren nog een nieuwsbericht uit Amsterdam. De Russische eigenaar van een winkel, daar werden de ramen ingeslagen.
Andere winkeliers van Russische afkomst werden bv telefonisch bedreigd.
Echt enorm kwalijk vind ik, want ook hun zijn niet verantwoordelijk voor de daden van Poetin

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:55

Dinopino schreef:
Wat de meerderheid denkt, ontslaat mij niet om een open visie te hebben en mijn focus open te houden. De Russen zijn nu de niet-gevaccineerden. En dat vind ik toch net iets te toevallig. Al jaren word ons verteld hoe gevaarlijk de Russen zijn. Zo is er stomtoevallig door de Russen een laptop gevonden, waar de sticker van de NATO op zat. En uiteraard staan daar plannen op enz. Daar sluit ik dan direct uit, want dat vind ik niet erg geloofwaardig.
Ze hebben daar toch een eigen vaccin? Hier overigens geen idee wat betreft de kwaliteit van dat vaccin.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:56

Ailill schreef:
Dinopino schreef:
Ze hebben daar toch een eigen vaccin? Hier overigens geen idee wat betreft de kwaliteit van dat vaccin.

Klopt hebben een eigen vaccin, de Spoetnik heette deze dacht ik

Aanvulling:
Heet de Sputnik
https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2 ... is-gestart

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:58

Die laptop doet het waarschijnlijk niet meer, zo oud is hij. Dus was nep nieuws en propagandategen het westen door het regiem.

In onze groep worden wij aardig op de hoogte gehouden door "onze" Rus. Er wordt gelogen en bedrogen en niemand met een beetje ander standpunt is zijn of haar leven zeker. Fijn regiem daaro.

Volgens science is sputnik een prima vaccin.

Russen die nu lastig gevallen worden waar dan ook is zo onterecht. De meesten die in het westen wonen zijn tegen deze oorlog en hebben er niets mee te maken.

elnienjo

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:04

Sowieso is oorlog vooral de hobby van de machthebbers en de mensen die in loondienst in het leger zitten. Gewone bevolking aan beide kanten wil helemaal geen oorlog en worden alleen financieel geraakt door de machtsbeluste politici/leiders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:16

Biden gaat zo een speech geven, Russische olie gaat in Amerika in de ban. Tenminste, dat is de consensus onder mensen die het op de voet volgen allemaal.

Op CNBC wordt t iig uitgezonden, op CNN denk ik ook wel.

https://www.youtube.com/watch?v=riIbml4 ... WhiteHouse

Linkje naar de live stream. Biden is laat. Uiteraard :').

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:24

Is hij laat of is de stream vroeg? :+ Van nu.nl:

"De Verenigde Staten stoppen met de import van olie, aardgas en kool uit Rusland, melden persbureaus Bloomberg en Reuters dinsdag op basis van bronnen. Rond 19.45 uur Nederlandse tijd kondigt de Amerikaanse president Joe Biden extra sancties tegen Rusland aan en naar verwachting zal hij de maatregel dan bekendmaken."

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:25

Exitium schreef:
Is hij laat of is de stream vroeg? :+ Van nu.nl:

"De Verenigde Staten stoppen met de import van olie, aardgas en kool uit Rusland, melden persbureaus Bloomberg en Reuters dinsdag op basis van bronnen. Rond 19.45 uur Nederlandse tijd kondigt de Amerikaanse president Joe Biden extra sancties tegen Rusland aan en naar verwachting zal hij de maatregel dan bekendmaken."

Biden is altijd laat, dus ik ga er vanuit dat dat nu ook zo is en dat Nu.nl ongelijk heeft :)).

Hij spreekt nu.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:40

kiki1976 schreef:
Helaas gebeurt dat wel. Was gisteren nog een nieuwsbericht uit Amsterdam. De Russische eigenaar van een winkel, daar werden de ramen ingeslagen.
Andere winkeliers van Russische afkomst werden bv telefonisch bedreigd.
Echt enorm kwalijk vind ik, want ook hun zijn niet verantwoordelijk voor de daden van Poetin

Helaas zijn zulke kneusjes er ook ja, heel voorspelbaar

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:46

Dus kortom wat Biden zei is: voor eind ‘22 neemt Amerika 2/3e van huidige volume olie en gas minder af van Rusland?

Wat als Rusland dan nu zegt dan sluiten we hem gelijk wel? Richting Amerika en Europa? Kan nog interssant worden.
Ze gokken erop dat Rusland het geld te nodig is maar ja, er zijn meer spelers op de wereld dan alleen wij in het westen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:48

En China is de lachende derde.
Toen Amerika de textiel uit Birma/Myanmar ging boycotten moest Myanmar dat ver onder de prijs van de hand doen aan China, waarop China het evengoed weer doorverkocht aan Amerika.
Boycotten treffen alleen de bevolking.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:57

elnienjo schreef:
En China is de lachende derde.
Toen Amerika de textiel uit Birma/Myanmar ging boycotten moest Myanmar dat ver onder de prijs van de hand doen aan China, waarop China het evengoed weer doorverkocht aan Amerika.
Boycotten treffen alleen de bevolking.

Al die sancties tegen Rusland treffen ook vooral de eigen Russische bevolking.
En je drijft Rusland in de armen van China, waardoor uiteindelijk onze eigen positie verslechtert.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:58

Ja, dat is allemaal zo. Het alternatief was echter: niets doen.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:09

Ik denk ook dat die sancties helemaal niks uithalen, behalve dan voor de gewone burger die nu kan gaan betalen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:16

Ik denk wel dat die sancties invloed hebben. Oorlog voeren kost enorm veel geld, en daarnaast moet je ook nog eens je leger gemotiveerd houden. Dat wordt allemaal vrij lastig als je geld niks meer waard is, er geen import meer is, en het leger doorkrijgt dat ze belazerd zijn en het helemaal geen 'vredesmissie' blijkt te zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:16

Nouja, deze sancties maken wel ruimte voor een veel snellere energietransitie, als er nu geen bom valt dan bestaat nog de kans dat het klimaat en de leefbare aarde gered worden.
Wel ná sowieso een hoop gedoe en grote verschuivingen..
What a time to be alive..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:18

sureido schreef:
Ik denk ook dat die sancties helemaal niks uithalen, behalve dan voor de gewone burger die nu kan gaan betalen.

Poetin is erg geïsoleerd nu oa vanwege alle sancties die hij nietverwacht had, zoekt zijn vriend China op (klopt) en wat mysa zegt klopt ook nl het alternatief is niets doen en dat kan ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:29

Marigold schreef:
Dus kortom wat Biden zei is: voor eind ‘22 neemt Amerika 2/3e van huidige volume olie en gas minder af van Rusland?

Wat als Rusland dan nu zegt dan sluiten we hem gelijk wel? Richting Amerika en Europa? Kan nog interssant worden.
Ze gokken erop dat Rusland het geld te nodig is maar ja, er zijn meer spelers op de wereld dan alleen wij in het westen.

Alleen is het natuurlijk wel de vraag of die andere spelers op dit moment extra gas nodig hebben? Leuk dat het op de markt komt, maar als die landen geen extra gas nodig hebben, dan gaan ze het echt niet enkel en alleen kopen omdat ze Putin zijn oorlogskas zo graag willen spekken.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat je gas niet in een container kan stoppen en op die manier kan vervoeren. Daar heb je infrastructuur voor nodig, die er dan al moet liggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:37

sureido schreef:

Ik heb vanmiddag een uitleg gepost waarom de sancties wel werken.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:37

Marigold schreef:
Nouja, deze sancties maken wel ruimte voor een veel snellere energietransitie, als er nu geen bom valt dan bestaat nog de kans dat het klimaat en de leefbare aarde gered worden.
Wel ná sowieso een hoop gedoe en grote verschuivingen..
What a time to be alive..

Nou ik denk dat als je die 0.0007 graad waar de klimaatakkoorden over gaan en wat er nu allemaal in de wereld gebeurt je wel heeel optimistisch moet zijn dat dit een verschil gaat maken voor een leefbare aarde. #)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:38

Karl66 schreef:
Marigold schreef:

Alleen is het natuurlijk wel de vraag of die andere spelers op dit moment extra gas nodig hebben? Leuk dat het op de markt komt, maar als die landen geen extra gas nodig hebben, dan gaan ze het echt niet enkel en alleen kopen omdat ze Putin zijn oorlogskas zo graag willen spekken.

En dan heb ik het er nog niet eens over dat je gas niet in een container kan stoppen en op die manier kan vervoeren. Daar heb je infrastructuur voor nodig, die er dan al moet liggen.

Dan zou het eerst vloeibaar gemaakt moeten worden, dat kan prima per container vervoerd worden, dat gebeurt al op grote schaal. En dan heb je faciliteiten nodig om dat vloeibare gas om te zetten zodat ermee gekookt kan worden en er huizen mee verwarmd kunnen worden.

Of je zet het meteen om in energie, dan hoeft bovenstaande niet en kun je het na het lossen meteen naar de energiebedrijven brengen die net verbranden en zo energie maken. Maar ook daar is infrastructuur voor nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:43

China is al bezig om te kijken of ze instappen in Gazprom en wat andere energiemaatschappijen.
Iedereen kan er vanuit gaan dat hier maar één land beter uit komt en dat is China. Afrika hebben ze al in de pocket dus straks Rusland ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:46

Zonet een vandaag waar Russen vertelden bezig zijn met info voorziening richting Rusland , de mensen en het mobiliseren van machtige mensen met als doel burgers te overtuigen dat er een welvarend Rusland mogelijk is zonder Poetin. Interessant om deze mensen te volgen. Zij zijn verbonden met de oppositiebeweging en haar mensen.