Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Electra63 schreef:Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.
Dus het merendeel van de mensen is toch tevreden of wil geen ander kabinet.
Dieuwke_ schreef:Electra63 schreef:Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.
Ik ben het niet helemaal met je formulering eens. Rutte heeft ongeveer 2 miljoen van de stemmen gekregen. Dan blijven er nog 11 miljoen over die niet voor hem gestemd hebben. Dat noem ik geen merendeel die wel tevreden is. Dat is ongeveer 18% die hem wel wil houden.
Janneke2 schreef:De provinciale Staten kiezen we op een vast moment en de gemeenteraad en het Europees parlement -
maar de Tweede Kamer kan 'op elk moment'.
De val van Rutte III was te dicht bij het al geplande moment, maar als een kabinet valt is het een goede gewoonte 'om naar de kiezer te gaan'.
Dieuwke_ schreef:Electra63 schreef:Nee hoor.
Ik ben het niet helemaal met je formulering eens. Rutte heeft ongeveer 2 miljoen van de stemmen gekregen. Dan blijven er nog 11 miljoen over die niet voor hem gestemd hebben. Dat noem ik geen merendeel die wel tevreden is. Dat is ongeveer 18% die hem wel wil houden.
Karl66 schreef:Janneke2 schreef:De provinciale Staten kiezen we op een vast moment en de gemeenteraad en het Europees parlement -
maar de Tweede Kamer kan 'op elk moment'.
De val van Rutte III was te dicht bij het al geplande moment, maar als een kabinet valt is het een goede gewoonte 'om naar de kiezer te gaan'.
Volgens de Kieswet wordt de tweede kamer toch echt één keer in de vier jaar gekozen. Vandaar dat je het ook niet uit kan stellen. Er is in de wet een mogelijkheid ingebouwd om vervroegde verkiezingen uit te schrijven, maar geen mogelijkheid om vertraagde verkiezingen uit te schrijven. Dus nee de tweede kamer kan niet op elk moment verkozen worden.
Exitium schreef:Dieuwke_ schreef:
Ook niet eens. Genoeg mensen die op een partij stemmen en simpelweg het eerste bolletje bij die partij inkleuren, wat dan toevallig voor de VVD Rutte is. Ik zou graag de optie zien om enkel voor een partij te stemmen en niet altijd voor een persoon te moeten kiezen. Of een systeem zoals in Duitsland, waar je een stem voor een persoon hebt en een stem voor een partij. Dan kun je de in jouw ogen beste volksvertegenwoordiger kiezen zonder gelijk vast te zitten aan de partij waar diegene bij hoort.
bigone schreef:Risico van nieuwe verkiezingen is dat mensen teleurgesteld afhaken omdat de zittende partijen er zo’n potje van gemaakt hebben en wat er dan gebeurt wil ik eigenlijk helemaaaal niet aan denken.
Electra63 schreef:Er zijn gewoon veel stemmers, die Rutte en de VVD nog steeds de beste partij vinden, ze zijn niet voor niets al jaren de grootste.
Veel mensen hebben ook helemaal geen last gehad van bijv. de Toeslagenaffaire of de gasboringen in Groningen. Ze leven mee en vinden het misschien zelfs erg, maar stemmen uiteindelijk toch op de partij, waarvan zij denken, dat hun belangen het best beschermd worden.
Auto en eigen huis zijn hele belangrijke punten voor stemmers en daarom scoort de VVD nog steeds hoog, denk ik. En ze zijn een rechtse, conservatieve partij, dat toch schijnbaar goed past in Nederland.
Niet voor niets is de meerderheid in de Kamer rechts.![]()
Ik heb geen VVD gestemd
Exitium schreef:Karl66 schreef:Volgens de Kieswet wordt de tweede kamer toch echt één keer in de vier jaar gekozen. Vandaar dat je het ook niet uit kan stellen. Er is in de wet een mogelijkheid ingebouwd om vervroegde verkiezingen uit te schrijven, maar geen mogelijkheid om vertraagde verkiezingen uit te schrijven. Dus nee de tweede kamer kan niet op elk moment verkozen worden.
Jawel. Er kunnen nu verkiezingen uitgeschreven worden, dat kan volgende week gebeuren of volgend jaar. Elk moment, er mag alleen maximaal ongeveer vier jaar tussen zitten. Ongeveer, want bij vervroegde verkiezingen kan het zijn dat er bij de reguliere verkiezingen erna langer tussen zit. Dat is bijvoorbeeld bij de verkiezingen in 2017 het geval geweest.
ruitje schreef:https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie
Bizar dit en weer olie op het vuur betreft het migratiedebat.
Citaat:Het OM meldde vorige week dat ze zouden sympathiseren met het jihadistisch gedachtengoed van IS
Electra63 schreef:Natuurlijk grijpen politici dit aan en het is verschrikkelijk dat mensen zulke plannen hebben.
Maar tot wanneer zijn het immigranten? Dit zijn terroristen in Nederland geboren, misschien al 3e of 4e generatie?
Maar goed, deze discussie is al zo vaak gevoerd, daar komen we toch niet uit.
pien_2010 schreef:Electra63 schreef:Natuurlijk grijpen politici dit aan en het is verschrikkelijk dat mensen zulke plannen hebben.
Maar tot wanneer zijn het immigranten? Dit zijn terroristen in Nederland geboren, misschien al 3e of 4e generatie?
Maar goed, deze discussie is al zo vaak gevoerd, daar komen we toch niet uit.
Voor mij zijn dit Nederlanders met dubbel paspoort en een moslim geradicaliseerde achtergrond.
pien_2010 schreef:Electra, het is een puur objective bewering. Het enige oneerlijke vind ik dat ik geen dubbel paspoort mag hebben want gelijk mijn Nederlands paspoort verliest en er een grote groep Nederlanders zijn, die dit wel mogen. Dat voelt oneerlijk.
Voor mij zijn het wel Nederlanders die twee culturen in zich dragen. Zoals de Franse kinderen van vrienden wel degelijk ook de Nl cultuur in zich hebben. Dus niets mis mee vind ik.
ruitje schreef:https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie
Sunnda schreef:ruitje schreef:https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie
Ik schrok eigenlijk meer dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen in Zoetermeer er 109 naar nieuwkomers gegaan zijn..als ze daar niets aan gaan doen drijf je mensen vanzelf in de armen van een Wilders of Baudet.