Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:53

Zie het bericht van Janneke

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:56

Electra63 schreef:
Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.
Dus het merendeel van de mensen is toch tevreden of wil geen ander kabinet.

Ik ben het niet helemaal met je formulering eens. Rutte heeft ongeveer 2 miljoen van de stemmen gekregen. Dan blijven er nog 11 miljoen over die niet voor hem gestemd hebben. Dat noem ik geen merendeel die wel tevreden is. Dat is ongeveer 18% die hem wel wil houden.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:00

Dieuwke_ schreef:
Electra63 schreef:
Nee hoor.
VVD is nog steeds de grootste partij en het huidige kabinet heeft weer de meerderheid behaald.

Ik ben het niet helemaal met je formulering eens. Rutte heeft ongeveer 2 miljoen van de stemmen gekregen. Dan blijven er nog 11 miljoen over die niet voor hem gestemd hebben. Dat noem ik geen merendeel die wel tevreden is. Dat is ongeveer 18% die hem wel wil houden.

Ok…..geen individu heeft meer stemmen gekregen dan meneer Rutte en geen partij heeft meer stemmen gekregen dan de VVD. Tevreden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:04

Risico van nieuwe verkiezingen is dat mensen teleurgesteld afhaken omdat de zittende partijen er zo’n potje van gemaakt hebben en wat er dan gebeurt wil ik eigenlijk helemaaaal niet aan denken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:15

Janneke2 schreef:
De provinciale Staten kiezen we op een vast moment en de gemeenteraad en het Europees parlement -
maar de Tweede Kamer kan 'op elk moment'.
De val van Rutte III was te dicht bij het al geplande moment, maar als een kabinet valt is het een goede gewoonte 'om naar de kiezer te gaan'.

Volgens de Kieswet wordt de tweede kamer toch echt één keer in de vier jaar gekozen. Vandaar dat je het ook niet uit kan stellen. Er is in de wet een mogelijkheid ingebouwd om vervroegde verkiezingen uit te schrijven, maar geen mogelijkheid om vertraagde verkiezingen uit te schrijven. Dus nee de tweede kamer kan niet op elk moment verkozen worden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:20

Dieuwke_ schreef:
Electra63 schreef:
Nee hoor.

Ook niet eens. Genoeg mensen die op een partij stemmen en simpelweg het eerste bolletje bij die partij inkleuren, wat dan toevallig voor de VVD Rutte is. Ik zou graag de optie zien om enkel voor een partij te stemmen en niet altijd voor een persoon te moeten kiezen. Of een systeem zoals in Duitsland, waar je een stem voor een persoon hebt en een stem voor een partij. Dan kun je de in jouw ogen beste volksvertegenwoordiger kiezen zonder gelijk vast te zitten aan de partij waar diegene bij hoort.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:24

Karl66 schreef:
Janneke2 schreef:
De provinciale Staten kiezen we op een vast moment en de gemeenteraad en het Europees parlement -
maar de Tweede Kamer kan 'op elk moment'.
De val van Rutte III was te dicht bij het al geplande moment, maar als een kabinet valt is het een goede gewoonte 'om naar de kiezer te gaan'.

Volgens de Kieswet wordt de tweede kamer toch echt één keer in de vier jaar gekozen. Vandaar dat je het ook niet uit kan stellen. Er is in de wet een mogelijkheid ingebouwd om vervroegde verkiezingen uit te schrijven, maar geen mogelijkheid om vertraagde verkiezingen uit te schrijven. Dus nee de tweede kamer kan niet op elk moment verkozen worden.

Jawel. Er kunnen nu verkiezingen uitgeschreven worden, dat kan volgende week gebeuren of volgend jaar. Elk moment, er mag alleen maximaal ongeveer vier jaar tussen zitten. Ongeveer, want bij vervroegde verkiezingen kan het zijn dat er bij de reguliere verkiezingen erna langer tussen zit. Dat is bijvoorbeeld bij de verkiezingen in 2017 het geval geweest.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:33

Exitium schreef:
Dieuwke_ schreef:

Ook niet eens. Genoeg mensen die op een partij stemmen en simpelweg het eerste bolletje bij die partij inkleuren, wat dan toevallig voor de VVD Rutte is. Ik zou graag de optie zien om enkel voor een partij te stemmen en niet altijd voor een persoon te moeten kiezen. Of een systeem zoals in Duitsland, waar je een stem voor een persoon hebt en een stem voor een partij. Dan kun je de in jouw ogen beste volksvertegenwoordiger kiezen zonder gelijk vast te zitten aan de partij waar diegene bij hoort.

Leuk, maar binnen de huidige kieswet klopt ‘t wel. En dat mensen het eerste bolletje inkleuren is nog steeds hun eigen keuze. Zoals ik vrouwen ken die de 1e vrouw van hun voorkeurspartij kiezen. Of mensen die een provinciegenoot van hun voorkeurspartij kiezen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:04

Er zijn gewoon veel stemmers, die Rutte en de VVD nog steeds de beste partij vinden, ze zijn niet voor niets al jaren de grootste.
Veel mensen hebben ook helemaal geen last gehad van bijv. de Toeslagenaffaire of de gasboringen in Groningen. Ze leven mee en vinden het misschien zelfs erg, maar stemmen uiteindelijk toch op de partij, waarvan zij denken, dat hun belangen het best beschermd worden.
Auto en eigen huis zijn hele belangrijke punten voor stemmers en daarom scoort de VVD nog steeds hoog, denk ik. En ze zijn een rechtse, conservatieve partij, dat toch schijnbaar goed past in Nederland.
Niet voor niets is de meerderheid in de Kamer rechts. ;)

Ik heb geen VVD gestemd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:40

bigone schreef:
Risico van nieuwe verkiezingen is dat mensen teleurgesteld afhaken omdat de zittende partijen er zo’n potje van gemaakt hebben en wat er dan gebeurt wil ik eigenlijk helemaaaal niet aan denken.

Het gevaar van een doorstartkabinet: daarna gaat het mis

Met een strak gezicht maakte D66-leider Sigrid Kaag bekend dat ze het ging proberen met de VVD, CDA en ChristenUnie. Een doorstart dus van het huidige kabinet. Heel erg vrolijk keek ze er niet bij. En terecht: met doorstartkabinetten wordt het meestal niet veel.

Het zal de zesde keer zijn sinds 1900 dat het zittende kabinet in dezelfde samenstelling doorregeert na de verkiezingen. In totaal waren er sinds die tijd 28 meerderheidskabinetten. De vijf doorstarters waren geen groot succes, schrijft De Volkskrant. De coalitiepartijen werden keer op keer afgestraft bij de volgende verkiezingen.

Normaal gesproken verliest een kabinet 5,6 procent van alle Tweede Kamerzetels bij de volgende verkiezingen. De doorstartkabinetten raakten gemiddeld 9,2 procent van hun zetels kwijt. Kok 2 was de grootste brekebeen. Het paarse kabinet verloor 29 procent van de zetels.

VVD, D66, CDA en ChristenUnie zijn dus gewaarschuwd.

Bron(nen): De Volkskrant
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... geserveerd

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:48

Electra63 schreef:
Er zijn gewoon veel stemmers, die Rutte en de VVD nog steeds de beste partij vinden, ze zijn niet voor niets al jaren de grootste.
Veel mensen hebben ook helemaal geen last gehad van bijv. de Toeslagenaffaire of de gasboringen in Groningen. Ze leven mee en vinden het misschien zelfs erg, maar stemmen uiteindelijk toch op de partij, waarvan zij denken, dat hun belangen het best beschermd worden.
Auto en eigen huis zijn hele belangrijke punten voor stemmers en daarom scoort de VVD nog steeds hoog, denk ik. En ze zijn een rechtse, conservatieve partij, dat toch schijnbaar goed past in Nederland.
Niet voor niets is de meerderheid in de Kamer rechts. ;)

Ik heb geen VVD gestemd :D

In mijn ogen klopt deze analyse. Zelf vind ik de VVD totaal niet sociaal en ook dat is ok voor de meeste mensen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 08:46

Exitium schreef:
Karl66 schreef:

Jawel. Er kunnen nu verkiezingen uitgeschreven worden, dat kan volgende week gebeuren of volgend jaar. Elk moment, er mag alleen maximaal ongeveer vier jaar tussen zitten. Ongeveer, want bij vervroegde verkiezingen kan het zijn dat er bij de reguliere verkiezingen erna langer tussen zit. Dat is bijvoorbeeld bij de verkiezingen in 2017 het geval geweest.

Nee in de kieswet staat expliciet vier jaar. Het klopt dat er in een uitzonderlijk geval daarvan afgeweken kan worden, maar het is in Nederland niet zo dat er geen vaste zittingsperiode is. In het VK is het bijvoorbeeld anders geregeld, daar hebben ze alleen een maximale zittingstermijn en mag de regering zelf bepalen wanneer ze binnen die termijn verkiezingen uitschrijven. Daar kan de regering na bijvoorbeeld twee jaar zeggen: "Goh, we staan er goed voor in de peilingen, als we nu verkiezingen uitschrijven dan gaan we waarschijnlijk winnen en hebben we weer een mandaat voor vijf jaar." Waarna ze in die nieuwe mandaatsperiode weer kunnen wachten tot de peilingen goed zijn en ze dan weer verkiezingen kunnen uitschrijven etc.

Zo werkt het in Nederland niet, hier hebben we gewoon een vaste termijn met een aantal specifieke uitzonderingen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 08:47

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:03

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:24

Ik zie het migratiedebat iets breder als waar iemand geboren is? Maar dat was eigenlijk niet mijn punt :) . Zal hem wat uitgebreider maken :

Citaat:
Het OM meldde vorige week dat ze zouden sympathiseren met het jihadistisch gedachtengoed van IS

En dit is natuurlijk juist precies wat een Wilders en Baudet gaan gebruiken in hun standpunten/wat de rechterflank dus munitie geeft om weer in te spelen op dat gevoel van 'onveiligheid' wat bij een deel van de bevolking speelt.

En daarmee dus olie op het vuur voor het migratiedebat :) .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 09:34

Goed dat ze zijn opgepakt en dat dit tot op de bodem wordt uitgezocht.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:18

Natuurlijk grijpen politici dit aan en het is verschrikkelijk dat mensen zulke plannen hebben.
Maar tot wanneer zijn het immigranten? Dit zijn terroristen in Nederland geboren, misschien al 3e of 4e generatie?

Maar goed, deze discussie is al zo vaak gevoerd, daar komen we toch niet uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:54

Electra63 schreef:
Natuurlijk grijpen politici dit aan en het is verschrikkelijk dat mensen zulke plannen hebben.
Maar tot wanneer zijn het immigranten? Dit zijn terroristen in Nederland geboren, misschien al 3e of 4e generatie?

Voor mij zijn dit Nederlanders met dubbel paspoort en een moslim geradicaliseerde achtergrond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:03

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:

Voor mij zijn dit Nederlanders met dubbel paspoort en een moslim geradicaliseerde achtergrond.

Dat dubbele paspoort kunnen ze niets aan doen. Dat hebben meer nationaliteiten.

Probleem is dat mensen met een migratieachtergrond door velen niet als Nederlanders worden gezien, ondanks dat het soms 4e generatie is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:12

Electra, het is een puur objective bewering. Het enige oneerlijke vind ik dat ik geen dubbel paspoort mag hebben want gelijk mijn Nederlands paspoort verliest en er een grote groep Nederlanders zijn, die dit wel mogen. Dat voelt oneerlijk.
Voor mij zijn het wel Nederlanders die twee culturen in zich dragen. Zoals de Franse kinderen van vrienden wel degelijk ook de Nl cultuur in zich hebben. Dus niets mis mee vind ik.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:25

Is uberhaupt al bekend dat ze een dubbel paspoort hebben? Tot nu toe lees ik daar alleen in dit topic wat over en wordt er verder gesproken over een Nederlandse nationaliteit.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:44

pien_2010 schreef:
Electra, het is een puur objective bewering. Het enige oneerlijke vind ik dat ik geen dubbel paspoort mag hebben want gelijk mijn Nederlands paspoort verliest en er een grote groep Nederlanders zijn, die dit wel mogen. Dat voelt oneerlijk.
Voor mij zijn het wel Nederlanders die twee culturen in zich dragen. Zoals de Franse kinderen van vrienden wel degelijk ook de Nl cultuur in zich hebben. Dus niets mis mee vind ik.

Mijn schoonvader had ook een dubbele nationaliteit. Omdat hij geen afstand kan doen van de nationaliteit van zijn geboorteland.
Van sommige nationaliteiten kan je nu eenmaal geen afstand doen.

Maar mensen of kinderen worden daar wel op afgerekend.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:45

ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie

Bizar dit en weer olie op het vuur betreft het migratiedebat.

Ik schrok eigenlijk meer dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen in Zoetermeer er 109 naar nieuwkomers gegaan zijn..als ze daar niets aan gaan doen drijf je mensen vanzelf in de armen van een Wilders of Baudet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:58

Sunnda schreef:
ruitje schreef:
https://nos.nl/artikel/2400007-terreurv ... t-in-vizie

Bizar dit en weer olie op het vuur betreft het migratiedebat.

Ik schrok eigenlijk meer dat van de 112 nieuwe sociale huurwoningen in Zoetermeer er 109 naar nieuwkomers gegaan zijn..als ze daar niets aan gaan doen drijf je mensen vanzelf in de armen van een Wilders of Baudet.

Dat is zeker waar.
Maar de mensen met een verblijfstatus moeten doorstromen om plaats te maken voor nieuwe vluchtelingen.
Er zijn gewoon te weinig huizen, met of zonder vluchtelingen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 17:04

@sunnda: woningcorporaties zijn verplicht eem aantal woningen aan te bieden aan statushouders. Dus in dit geval is het niet anders