steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:38

Tiepfoudt schreef:
(...) dat ik zó oneerlijk vind wat er momenteel gaande is, dat de wil om te investeren om in een heel rooskleurig scenario wellicht een paar honderd kilo stikstof op jaarbasis te reduceren, gedaald is tot een dieptepunt. Wat hebben onze investeringen voor zin?

Het IS ook om te stampvoeten....
Citaat:
Terwijl ik diep in mijn hart echt wel stappen wil maken. Sterker nog, we hebben net een ton geïnvesteerd in een emissiearme vloer en gaan dit jaar voor het eerst proberen om mest met water te mengen. Met de voervoorlichter zijn we in gesprek om de hoeveelheid eiwit in het voer te verlagen, om ook op die manier te proberen onze stikstofuitstoot te verminderen. Daar zijn wij op dit moment mee bezig.
+:)+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:39

IMANDRA schreef:
Een belangenvereniging voor jonge boeren toch?

Hun toekomst staat zeker op het spel. Als ze echter meewerken en veranderen dan kunnen zij (dan wel op een andere manier) verder. Verandering zal er sowieso moeten komen.

Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat alleen boeren aangepakt moeten worden: ook andere industrieën zullen moeten aanpassen. Echter is uit die cijfers gebleken dat de agrarische sector de grootste vervuilende sector was op stikstofgebied. Ja, dat wordt nu nagerekend en ja ik heb je argumenten gehoord dat niet alles hierin is meegenomen. Toch zijn dit de cijfers die we hebben en die zullen ze niet zomaar verzonnen hebben zodat ze boeren kunnen pesten. Conclusie: de boer van nu moet zich gaan aanpassen. Mét (financiële) hulp van de overheid.

Hoezo zouden jouw investeringen geen zin hebben? Je helpt mee aan een lagere stikstofuitstoot, wat goed is voor de natuur. Moeten de rest van de bedrijven volgen? Zeker. Maar nu zijn de boeren aan zet. Laat zien hoe het moet en hoe het kan, maak afspraken en ga volledig voor groen. Geef het goede voorbeeld, en als je dat voorbeeld geeft kan je tegen andere industrieën zeggen: "kijk, wij kunnen het. Nu jullie nog." en daar druk achter zetten.

Maar kijk eens om je heen: dit gebeurt niet. Zie de situatie in Brabant. Het is echt irritant om het volgende te lezen: 'nu zijn de boeren aan zet'. Zeg je dat ook tegen de kleine Brabantse boer, die geen hypotheek krijgt van de bank om de investeringen te doen die hem of haar opgelegd worden? Over 2 jaar moeten zij allemaal een emissiearme vloer in de stal hebben liggen. En naast de deur krijgt de Amercentrale vrij spel. Over 2 jaar is die kleine boer er niet meer. Jammer dan, want 'hij was aan zet'. Zijn grote collega overleeft het gelukkig wel ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:40

Tiepfoudt schreef:
@Askja: Die bron staat in de post waarin ik dat percentage voor het eerst noemde, gemiddelde leeftijd is (nogmaals) 27 jaar ;)

Enig idee trouwens wat het NAJK is en doet?

Jammer dat je mijn vorige vraag negeert. Is het misschien een optie dat de protesterende boeren boos zijn dat hun toekomst op het spel staat, terwijl industrie en luchtvaart buiten schot blijft (lees: een uitstoot van 400 melkveebedrijven extra aan de rand van de Biesbosch)? Als je mij daarnaar vraagt, word ik ook woest en kan ik heel radicaal overkomen. Radicaal als in dat ik zó oneerlijk vind wat er momenteel gaande is, dat de wil om te investeren om in een heel rooskleurig scenario wellicht een paar honderd kilo stikstof op jaarbasis te reduceren, gedaald is tot een dieptepunt. Wat hebben onze investeringen voor zin? Terwijl ik diep in mijn hart echt wel stappen wil maken. Sterker nog, we hebben net een ton geïnvesteerd in een emissiearme vloer en gaan dit jaar voor het eerst proberen om mest met water te mengen. Met de voervoorlichter zijn we in gesprek om de hoeveelheid eiwit in het voer te verlagen, om ook op die manier te proberen onze stikstofuitstoot te verminderen. Daar zijn wij op dit moment mee bezig. Tegelijkertijd ben ik minstens net zo boos als heel veel protesterende boeren die soms uit hun slof schieten.

Industrie en luchtvaart zullen zeker ook aangepakt moeten worden. Daar wordt momenteel ook aan gewerkt door de regering, al ben ik het ermee eens dat dat veel sneller en doortastender mag. En ook transparanter.
Maar tegelijkertijd, er moet ergens begonnen worden.

En word dan boos op de juiste partij, de regering die niet doorpakt en bovendien vanuit het verleden sterk medeverantwoordelijk is voor de huidige problemen in/door de agrarische sector.
Word niet boos op mensen die graag willen dat het qua milieu, natuur en klimaat een beetje leefbaar blijft in de toekomst, en die vinden dat iedereen daaraan moet bijdragen, desnoods gedwongen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:41

Je ziet er niks van omdat die ontwikkelingen gewoon iedere dag al doorgaan. Je weet dit soort dingen meestal alleen als je zelf in die sector werkt.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:42

Tiepfoudt, vind je dat niet griezelig, die emissiearme vloer?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:44

Correctie dan (en hoe ik het eigenlijk ook bedoelde): de boer is aan zet SAMEN met de overheid die hulp biedt om veranderingen haalbaar te maken. Zonder het tweede zal het eerste lastig worden inderdaad.

Of die adercentrale werkelijkwaar vrij spel krijgt vraag ik me af hoor, ook die zal aan regels gebonden zijn. Maar daar heb ik geen inhoudelijke kennis over dus dat laat ik even links liggen.

Zoals Askja zegt: wordt niet boos op de consument omdat die niet naar de boer wil/kan komen voor lokale eitjes/melk. Zorg dat de regering doorpakt en zorgt voor financiële subsidies waardoor we de hele argrarische sector kunnen vergroenen en verbeteren. Wordt boos op de distributiebedrijven of tussenbedrijven die je geen eerlijke prijs aanbieden voor je goede producten (en in het verlengde: misschien extra druk op de overheid om een minimale prijs vast te stellen? Weet niet of zulke oplossingen kunnen hoor).

Met boos worden op consumenten of mensen die last hebben van boerenprotesten, daar bereik je echt niks mee.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:53

Askja schreef:
Industrie en luchtvaart zullen zeker ook aangepakt moeten worden. Daar wordt momenteel ook aan gewerkt door de regering, al ben ik het ermee eens dat dat veel sneller en doortastender mag. En ook transparanter.
Maar tegelijkertijd, er moet ergens begonnen worden.

En word dan boos op de juiste partij, de regering die niet doorpakt en bovendien vanuit het verleden sterk medeverantwoordelijk is voor de huidige problemen in/door de agrarische sector.
Word niet boos op mensen die graag willen dat het qua milieu, natuur en klimaat een beetje leefbaar blijft in de toekomst, en die vinden dat iedereen daaraan moet bijdragen, desnoods gedwongen.

Mijn gevoel alsof ik tegen een muur praat wordt steeds sterker. Waar wordt er momenteel aan gewerkt precies? De Amercentrale heeft dit jaar een vergunning gekregen om nog eens voor 400 melkveebedrijven extra stikstof uit te stoten. Tegelijkertijd verdwijnen de kleine boeren in Brabant, 'want er is teveel stikstof'. Je moet ergens beginnen, akkoord. Maar wat heeft het voor zin om kleine boeren de nek om te draaien als je aan de andere kant de industrie haar gang laat gaan? Ik dacht dat we graag die kleine bedrijven wilden behouden. Blijkbaar niet. Alles mag onder het mom dat het klimaat en het milieu gered moet worden. Ook de kleine bedrijven de verdoemenis in helpen is geoorloofd.

En geloof mij, ik stem al jaren CDA, maar dat wil niet zeggen dat ik niet boos ben op die partij. Het probleem is dat er op dit moment geen betere optie is. Daarom hoop ik van harte dat de BoerBurgerBeweging een succes gaat worden.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:58

Kinke schreef:
Tiepfoudt, vind je dat niet griezelig, die emissiearme vloer?

Om eerlijk te zijn: ja. Helaas is het geen optie om de hele zooi er weer uit te halen en een normale roostervloer er terug in te leggen. Het mag niet van de overheid en het is financiëel niet haalbaar. We nemen maatregelen om de kans op een explosie zo klein mogelijk te maken.

En hé, alles voor de reductie van stikstof en methaan ~~}>

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:59

IMANDRA schreef:
Wordt boos op de distributiebedrijven of tussenbedrijven die je geen eerlijke prijs aanbieden voor je goede producten (en in het verlengde: misschien extra druk op de overheid om een minimale prijs vast te stellen? Weet niet of zulke oplossingen kunnen hoor).

Wat politiek gezien goed kan: de kartelwaakhond anders 'afstellen' zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen supermarktketens.

Partijen zoals GroenLinks hebben het al jaren in het programma staan, en het CDA of de VVD dus niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:06

Janneke2 schreef:
IMANDRA schreef:
Wordt boos op de distributiebedrijven of tussenbedrijven die je geen eerlijke prijs aanbieden voor je goede producten (en in het verlengde: misschien extra druk op de overheid om een minimale prijs vast te stellen? Weet niet of zulke oplossingen kunnen hoor).

Wat politiek gezien goed kan: de kartelwaakhond anders 'afstellen' zodat individuele boeren een vuist kunnen maken tegen supermarktketens.

Partijen zoals GroenLinks hebben het al jaren in het programma staan, en het CDA of de VVD dus niet.

Dat klinkt als een goed iets inderdaad :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:25

Kinke schreef:
Je ziet er niks van omdat die ontwikkelingen gewoon iedere dag al doorgaan. Je weet dit soort dingen meestal alleen als je zelf in die sector werkt.

Dan moet de sector dat beter naar buiten brengen. Stukje pr dus.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:34

Askja schreef:
Tiepfoudt schreef:
De grote meerderheid van de toekomstige boeren is voor en heeft hogere ambities voor het klimaat dan het huidige kabinet. Kunnen we daar niet gewoon heel blij mee zijn? Met deze manier van discussiëren lijkt het alsof het voor sommigen nooit genoeg is.

Ik zou daar héél blij mee zijn, als het daadwerkelijk zo is. En daar twijfel ik eerlijk gezegd aan want het komt niet overeen met wat ik lees, zie en hoor. Zéker niet tijdens de acties. Daar deden een hoop jonge boeren aan mee die zich nou niet bepaald profileerden als milieu- en klimaatbewust. Niet bepaald, zoals ik het eerder omschreef, intrinsiek gemotiveerd om te veranderen.

Dus ook voor deze stellige uitspraak zou ik dan toch wat concrete onderbouwingen en bronnen willen zien.
Wie zijn die 'toekomstige boeren'? Zijn dat jonge boeren die net of sinds enkele jaren begonnen zijn, of zijn ze zover nog niet, zijn het middelbare scholieren?
En hoe en door wie is hun standpunt precies vastgesteld? Wat was de vraag die ze voorgelegd kregen? Wie stelde de vraag?
Hoe representatief was de ondervraagde groep?
Dat soort dingen.

Ik kom hier even op terug. Tiepvoudt, ik heb de site van het door jou genoemde NAJK bezocht maar vind daar niet de informatie waarik hierboven naar vraag.
En ik ben er oprecht benieuwd naar, ik ben graag goed geinformeerd, dus misschien kun je alsnog de exacte bron(nen) vermelden?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:36

Ik vind eerlijk gezegd dat als je je geroepen voelt om over een bepaald onderwerp een heel sterke mening te ventileren, dat je de ook verantwoordelijkheid draagt om je behoorlijk in dat onderwerp te verdiepen vóórdat je die mening vormt en uitdraagt aan alles en iedereen die het maar horen wil.

Zo vaak komen hier uitspraken voorbij waarbij ik een zucht niet kan onderdrukken en denk "je moest eens weten." Daarom nogmaals, verdiep je bijvoorbeeld eens in het NAJK. Dat zijn toch de boeren van de toekomst. Of de toekomstige traditionele rooflandbouwers, zoals sommigen het liever noemen.

Nog een keer de bronnen dan maar:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... urzaamheid
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... atief-over
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... eningsslag

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:59

Askja schreef:
Dan moet de sector dat beter naar buiten brengen. Stukje pr dus.

Of je moet gewoon niet iets beweren als je niet weet hoe het zit :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:39

Waarom noemen ze zichzelf rooflandbouwers? Merkwaardige term.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:56

Zo noemen ze zichzelf niet. Zo noemen sommige mensen de huidige traditionele landbouwers.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:06

Ik ben die term rooflandbouwers werkelijk nog nooit tegengekomen. Zou ook niet in me opkomen om die te gebruiken.

Dank overigens voor de bronnen. Ik haal er even enkele passages uit:
Citaat:
Jonge boeren hebben de intentie om over dertig jaar nog te boeren. Het maken van duurzame keuzes is voor hen daarom een vanzelfsprekendheid.

Super!
Citaat:
Duurzaamheid is ook voor ieder bedrijf anders. Jonge boeren zitten niet te wachten op verstikkende wet- en regelgeving die ze een hoek in duwt die niet past bij hun bedrijf.’

Die wet- en regelgeving is nou eenmaal nodig. Werken aan duurzaamheid op eigen voorwaarden gaat niet werken, niet alleen omdat de ene individuele ondernemer dan veel meer zal investeren in duurzaamheid dan de ander (dat heeft weer te maken met die intrinsieke motivatie), maar ook niet omdat de problemen daarvoor te urgent zijn en gevolgen hebben voor de gehele maatschappij.

Citaat:
Opmerkelijk is dat zoveel jonge boeren werken aan een duurzamer bedrijf, terwijl een op de drie aangeeft het niet noodzakelijk te vinden dat de landbouw duurzamer wordt.
Met andere woorden, een op de drie is niet intrinsiek gemotiveerd qua streven naar duurzaamheid. Hoe dat rijmt met die 78 procent weet ik niet. Het geeft wel het belang aan van regulering door de overheid.

Citaat:
Het grootste deel van de jonge boeren en tuinders steunt de protesten. ‘Die betrokkenheid is prachtig. Maar als NAJK hebben we wel wat moeite met het stempel radicaal.’
[...]
Maar het waren toch wel vaak jongeren die Nederland vooraan zag staan in de trekker? ‘Tuurlijk. Zij voelen de meeste pijn, want zij hebben nog een lange toekomst 
voor zich waarin ze graag verder willen in de sector.’
Hier wordt m.i. een beetje voorbijgegaan aan waar dat stempel radicaal vandaan kwam. Namelijk van gedrag en uitingen tijdens de acties die op zijn zachtst gezegd behoorlijk ver gingen. Die pijn is begrijpelijk als het om je professionele toekomst gaat,en de jonge boeren kregen ook alle ruimte die te uiten tijdens de acties (wat mij betreft te veel, maar wat begin je als handhaver tegen een leger trekkers), maar het betekent niet dat ze niet ter verantwoording geroepen moeten worden als ze te ver gaan. Er waren bovendien genoeg boeren die de acties ook te ver vonden gaan.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:32

Askja schreef:
Ik ben die term rooflandbouwers werkelijk nog nooit tegengekomen. Zou ook niet in me opkomen om die te gebruiken.

Dat zeg ik ook niet. Echter gebruikte je een bron waarin een boer de reguliere landbouw rooflandbouw noemt. In dit topic is een hele groep mensen aanwezig die het daar volgens mij behoorlijk mee eens is. En iemand die aan rooflandbouw doet, is toch een rooflandbouwer lijkt mij?

Ik oordeel niet, ik stel het alleen maar vast. De meeste NAJK boeren zijn traditionele landbouwers, landbouwers die volgens een aantal hier zwaar vervuilen, de bodem leegtrekken en de biodiversiteit verruïneren. Dat zijn tegelijkertijd de boeren die wel degelijk willen veranderen of sterker nog: al aan het veranderen zijn.

Askja schreef:
Die wet- en regelgeving is nou eenmaal nodig. Werken aan duurzaamheid op eigen voorwaarden gaat niet werken, niet alleen omdat de ene individuele ondernemer dan veel meer zal investeren in duurzaamheid dan de ander (dat heeft weer te maken met die intrinsieke motivatie), maar ook niet omdat de problemen daarvoor te urgent zijn en gevolgen hebben voor de gehele maatschappij.

Grotendeels mee eens. Zonder verplichtingen komen we denk ik niet ver. Maar de lijst met onwerkbare regels in de agrarische sector is echt bizar lang en complex. In Den Haag wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het fenomeen weer. Boeren zijn bang voor nog meer van zulke regels die getuigen van bedroevend weinig kennis over de agrarische sector.

Askja schreef:
Hier wordt m.i. een beetje voorbijgegaan aan waar dat stempel radicaal vandaan kwam. Namelijk van gedrag en uitingen tijdens de acties die op zijn zachtst gezegd behoorlijk ver gingen. Die pijn is begrijpelijk als het om je professionele toekomst gaat,en de jonge boeren kregen ook alle ruimte die te uiten tijdens de acties (wat mij betreft te veel, maar wat begin je als handhaver tegen een leger trekkers), maar het betekent niet dat ze niet ter verantwoording geroepen moeten worden als ze te ver gaan. Er waren bovendien genoeg boeren die de acties ook te ver vonden gaan.

Er waren zeker acties die te ver gingen. Het probleem is alleen dat de media daarop duikt, zodat er een algemeen beeld ontstaat alsof alle jonge boeren radicaal zijn. Terwijl als je er in duikt, dus je eens verdiept in het NAJK bijvoorbeeld, dat beeld toch veel genuanceerder ligt. Veel jonge boeren willen wel veranderen, mits het betaalbaar en werkbaar is. Zijn ze boos? Ja, de meesten wel. Is dat logisch? Ja, ik denk van wel.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:10

Hee, ineens een genuanceerde reactie. Dank!
Kan me vinden in je opmerkingen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:51

er zijn weer nieuwe acties aangekondigd. publieksvriendelijk, bij supermarkten onze producten verkopen voor de prijs die we er voor krijgen (op of onder de kostprijs dus). Voor bewustwording van de consumenten. Op zich wel goed, maar ik vrees dat het weinig gaat uithalen.
weinig consumenten zullen in de supermarkt gaan vragen of ze meer mogen betalen denk ik.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:01

Askja schreef:
Tiepvoudt, kun je een concrete bron geven voor dat percentage van 78%?
Want als je dat zo stellig brengt, mag dat ook wel onderbouwd worden.

Overigens kreeg ik wat betreft die veronderstelde massaal gedeelde veranderingsgezindheid wel een beetje een andere indruk tijdens de boerenacties. Gezien de uitlatingen van veel protesterende boeren. Dat was gewoon 100% kont tegen de krib. Om maar te zwijgen van de soms onverholen haat tegenover politici en bewindslieden die de veranderingen aan willen zwengelen.

Maar dat hoeven we dus niet zo serieus te nemen?

@Akasja,

Je zegt dingen die zo niet waar zijn. DE BOER GOOIT Z'N KONT NIET TEGEN DE KRIB!
Absoluut niet! De boer is boos! en wil aandacht en echt gehoord worden en dat er fatsoenlijke oplossingen worden geboden, of het nou betreft stoppen en anders een fatsoenlijk beleid waar men een boterham mee kan verdienen.

DIT vanwege oneerlijk beleid en jarenlang onheus bejegening, beperkte beeldvorming vanuit media.
En dat komt door zo iets als wat jij nu zegt. En men heeft allemaal de mond vol over klimaat en grond uitputting enz enz.

Denkt men nou serieus dat die boer nou echt niet wil veranderen, nou dat is een echte misvatting.
Alle boeren zitten als ratten in de val. klem tussen de bank, de overheid en dat wat hij echt zou willen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:11

De discussie was alweer wat verder.
En mijn naam is Askja, niet Akasja.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:48

Askja schreef:
De discussie was alweer wat verder.
En mijn naam is Askja, niet Akasja.

Dat kan me best dat de best dat de discussie verder is. maar zulke dingen zomaar roepen doen me heel heel veel zeer. ik heb zo vreselijk veel boeren gesproken de laatste maanden.

En er is er geen bij die van onwil de straat op gaat.
Ze willen een toekomst nu op kort termijn en ook voor de volgende generatie.
Dus ik wil je toch graag vragen om zulke opmerkingen niet meer te maken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:53

Ik snap wat je bedoelt Riegje.
Askja, deze bijvoorbeeld: Hee, ineens een genuanceerde reactie. Dank!

Er worden zoveel genuanceerde reacties geplaatst.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:21

Ja zo kun je op alle slakken wel zout leggen. Als je zo hypergevoelig bent op jou minder welgevallige meningen, woordkeuzes of uitspraken, en werkelijk overal iets negatiefs in wenst te zien, dan wordt discussiëren op inhoud wel erg lastig.

Ik trek me daarom voor nu terug en kijk wel wanneer het inhoudelijk weer de moeite waard wordt om deze discussie te volgen en evt iets te posten. Scheelt jullie een hoop ergernis en mij een hoop tijdverspilling ;-)