Askja schreef:Ik ben die term rooflandbouwers werkelijk nog nooit tegengekomen. Zou ook niet in me opkomen om die te gebruiken.
Dat zeg ik ook niet. Echter gebruikte je een bron waarin een boer de reguliere landbouw rooflandbouw noemt. In dit topic is een hele groep mensen aanwezig die het daar volgens mij behoorlijk mee eens is. En iemand die aan rooflandbouw doet, is toch een rooflandbouwer lijkt mij?
Ik oordeel niet, ik stel het alleen maar vast. De meeste NAJK boeren zijn traditionele landbouwers, landbouwers die volgens een aantal hier zwaar vervuilen, de bodem leegtrekken en de biodiversiteit verruïneren. Dat zijn tegelijkertijd de boeren die wel degelijk willen veranderen of sterker nog: al aan het veranderen zijn.
Askja schreef:Die wet- en regelgeving is nou eenmaal nodig. Werken aan duurzaamheid op eigen voorwaarden gaat niet werken, niet alleen omdat de ene individuele ondernemer dan veel meer zal investeren in duurzaamheid dan de ander (dat heeft weer te maken met die intrinsieke motivatie), maar ook niet omdat de problemen daarvoor te urgent zijn en gevolgen hebben voor de gehele maatschappij.
Grotendeels mee eens. Zonder verplichtingen komen we denk ik niet ver. Maar de lijst met onwerkbare regels in de agrarische sector is echt bizar lang en complex. In Den Haag wordt bijvoorbeeld geen rekening gehouden met het fenomeen weer. Boeren zijn bang voor nog meer van zulke regels die getuigen van bedroevend weinig kennis over de agrarische sector.
Askja schreef:Hier wordt m.i. een beetje voorbijgegaan aan waar dat stempel radicaal vandaan kwam. Namelijk van gedrag en uitingen tijdens de acties die op zijn zachtst gezegd behoorlijk ver gingen. Die pijn is begrijpelijk als het om je professionele toekomst gaat,en de jonge boeren kregen ook alle ruimte die te uiten tijdens de acties (wat mij betreft te veel, maar wat begin je als handhaver tegen een leger trekkers), maar het betekent niet dat ze niet ter verantwoording geroepen moeten worden als ze te ver gaan. Er waren bovendien genoeg boeren die de acties ook te ver vonden gaan.
Er waren zeker acties die te ver gingen. Het probleem is alleen dat de media daarop duikt, zodat er een algemeen beeld ontstaat alsof alle jonge boeren radicaal zijn. Terwijl als je er in duikt, dus je eens verdiept in het NAJK bijvoorbeeld, dat beeld toch veel genuanceerder ligt. Veel jonge boeren willen wel veranderen, mits het betaalbaar en werkbaar is. Zijn ze boos? Ja, de meesten wel. Is dat logisch? Ja, ik denk van wel.