Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:13

Levenslang is een aantal jaar toch? Niet tot hun dood..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:42

Ja dat heb ik ook altijd zo begrepen Rianne.....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:51

in Nederland is levenslang ook echt levenslang Lachen Dat is tenminste wat ze ons bij Werken binnen wettelijke kaders hebben geleerd Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:54

Banjer schreef:
in Nederland is levenslang ook echt levenslang Lachen Dat is tenminste wat ze ons bij Werken binnen wettelijke kaders hebben geleerd Lachen

Inderdaad geen kans op voorwaardelijk formulier indienen (weet de officiële naam niet). In noorwegen enz is levenslang 30 jaar.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:55

Oh, ik dacht dat dat in Nederland ook zo was.. Bloos! Maar dan nog, in Nederland is het niet echt een straf. Hier heb je nog zoveel luxe. Tuurlijk, je komt niet echt veel buiten en je kunt niet dingen doen zoals vroeger. Maar toch..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:18

ik vind dat als je zoiets gedaan hebt dat je levenslang krijgt,alle extraatjes luxe zijn.
en luxe hoort niet in een gevangenis imo.

ik vraag me af waarom levenslang geen 'levenslang' is zegmaar

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:20

Inderdaad, dat is precies wat ik ook bedoel Snoevie. Waarom die mensen nog luxe bieden, terwijl ze iets hebben gedaan wat niet normaal is?

Zet die mensen op brood & water, zonder televisie enzo. Daar leren ze nog wat van!

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 07:39

Snoevie schreef:
ik vraag me af waarom levenslang geen 'levenslang' is zegmaar

Nogmaals, dat is het dus wel. Of bedoel je het zo, dat bij levenslang dan ook geen 'luxe' hoort?
En wat bedoel je precies met luxe eigenlijk? Een tvtje die ze zelf moeten betalen, of dat ze mogen werken?
Ik zie niet zoveel luxe in een gevangenis.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 09:42

ik las ergens dat in noorwegen bv levenslang 30 jaar is,sorry had ik erbij moeten zetten.

ik bedoel met luxe een tv of radio bv,of een spelcomputer.
als je zoiets ergs gedaan hebt dat je levenslang krijgt,dan verdien je imo zeker die luxe niet.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:12

Mijn opmerking over Hitler had trouwens niets van doen met medisch onderzoek of de aanleg van wegen. Het had meer betrekking op het volgende: http://www.naturalchild.org/alice_mille ... itler.html
Hiermee valt geweld natuurlijk echter nooit goed te praten, zoals in het Engelstalige artikel ook staat.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 14:13

Is één van jullie wel eens in een gevangenis geweest?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:52

Moesji schreef:

Ja, toevallig wel! Haha!
Dat is geen straf in Nederland, hoor...
Menig student heeft het slechter! Of bejaarde (ga ik weer..)!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 15:59

Ik ben tegen de doodstraf, is duurder dan levenslang schijnt.

Wat ik wel prettig vind, is dat de mensen die in de gevangenis zitten niet meer krijgen doorbetaald. Vroegah hielden ze gewoon hun uitkering. Dat was lekker: kost en inwoning gratis en als je vrij kwam was je nog rijk ook Haha!

Wat mij wel wat lijkt is sterilisatie bij mensen die willensbekwaam bepaalde dingen hebben uitgespookt: denk aan moord bv..
Gewoon om te voorkomen dat er ooit nog meer kids uit komen. Je hebt namelijk genoeg mensen die gek zijn op de 'gestoorde' mensen en er graag een kind van willen. en die mogelijkheid is er vaak ook nog!
Bizar... je vermoord mensen en je mag met je vriendin/vrouw rustig een privéhokje aanvragen om de daad te kunnen doen.

Het zou nog wel een idee zijn om familieleden van het slachtoffer te laten meebepalen in de straf. Niet echt uitvoerbaar, maar zal veel families wel meer rust geven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-09-08 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:01

Ik heb ook wel eens een bezoek gebracht aan de gevangenis al was dat vooral short stay, maar die hadden het echt luxe! touchscreen ding in de cel. voor radio en tv of voor een bewaker op te roepen.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:07

Ik heb er een beetje een dubbel gevoel over...

- Enerzijds "ja" voor seriemoordenaars, denk maar aan Dutroux. Mensen die moorden en blijven moorden voor hun plezier mogen er van mij ook aan.
De echte f ucked up gevallen dus...

- Anderzijds "nee" want dat maakt ons zelf geen haar beter dan de persoon die de moord gepleegd heeft.
Een strengere straf? Ja, want hier in BE betekent levenslang ook meestal iets van een 10 jaar.
Maar het is niet omdat iemand 1 keer moord, dat hij het nog zal doen...
Kan door omstandigheden zijn, iemand kan op het slechte pad geraakt zijn, aan de drugs zitten en een roofmoord plegen.
Erg? Jazeker, maar zo iemand moet m'n de kans geven z'n leven te veranderen vind ik.
Onlangs nog is hier in BE een oude vrouw vrijgesproken voor de moord op haar man, die was als ik me niet vergis dement aan het worden, maar bovendien nog eens héél agressief ook...

Dus de doodstraf herinvoeren? Liever niet nee, als je "ja" zegt tegen de doodstraf, hoe oordeel je dan of iemand het verdient of niet?
Ik vind het middeleeuws, in de VS smijten ze zelfs met de doodstraf als je 't mij vraagt.
Er zijn al redelijk wat ter dood veroordeelden terug vrijgesproken of ze krijgen een gereduceerde straf... die dus onschuldig of enkel medeplichtig bleken te zijn.
Ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel onschuldigen er al de spuit hebben gekregen.
Die injectie is trouwens ook onmenselijk, dat zijn middelen die zelfs verboden zijn om dieren te euthaneseren! Zoek maar eens na op het internet...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:18

Mwah, ze krijgen eerst gewoon een narcose injectie zoals bij operaties. Pas dan de dodelijke Lachen (zover ik het heb gevolgd op een documentaire erover).

Maar ja, wat moet je anders? de stoel is helemaal jakkie Nagelbijten / Gniffelen

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:21

Green mile effect???

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 16:22

hahaha ja daar doelde ik wel op Nagelbijten / Gniffelen
Als je het niet goed doet wordt je geroosterd of te weinig stroom.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:06

Mja, ik blijf erbij: als die persoon het 100 % heeft gedaan, dan mag een onverwachte pijnlijke dood ook geen probleem zijn...
Als voorbeeld, toevallig in USA of Canada: de persoon in de Greyhound-bus die zijn naaste doodsteekt. Alle andere passagiers hebben het gezien en gehoord.
Da's toch duidelijk een 100%- geval?
Hoe de dader aan zijn eind komt, maakt mij dan niet uit.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:32

MarvanTom schreef:
Moesji schreef:

Ja, toevallig wel! Haha!
Dat is geen straf in Nederland, hoor...
Menig student heeft het slechter! Of bejaarde (ga ik weer..)!

Maar is de mate van straf dan afhankelijk van de 'luxe' producten die je tot je beschikking hebt? Mij lijkt het namelijk vooral de straf te weten dat je daar (erg lang) moet zitten, zonder te kunnen beslissen over waar je staat en gaat, wat je eet en met wie je omgaat... Dit verlies van vrijheden wordt mijn inziens echt niet gecompenseerd door het kunnen beschikken over een tv.
Daarnaast moet je je bedenken dat het ook een werkbare situatie moet blijven, het is niet de bedoeling dat mensen zich zo gaan vervelen of zich zo verschrikkelijk gaan voelen dat ze rottigheid gaan uithalen in de pi zelf. Als je weet hoeveel gedetineerden er zijn per personeelslid kun je je misschien voorstellen dat dat niet echt gewenst is.

Moesji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 17:35

Rianne_ schreef:
Inderdaad, dat is precies wat ik ook bedoel Snoevie. Waarom die mensen nog luxe bieden, terwijl ze iets hebben gedaan wat niet normaal is?

Zet die mensen op brood & water, zonder televisie enzo. Daar leren ze nog wat van!

Dus mensen in een gevangenis met tv leren niets en mensen in een gevangenis zonder tv wel? Haha! Waarom pak je hun tv thuis dan niet af. Clown

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:04

Het beperkt zich helaas niet tot het hebben van enkel een tv...
De beste vergelijking is een appartement met alles erop/eraan, bewoners worden gevoerd, mogen regeld een ommetje maken en diegene die erin zitten krijgen zelfs kabel-tv en hebben aansluiting voor diverse spelcomputers die ik niet aan kan schaffen...
En dan werken wij hier beiden full-time als brave burgers...
Ik snap opeens waarom ik 's ochtends zo moeilijk mijn bed uitkom, de belasting die ik betaal voor dit soort gespuis drukt gewoon te zwaar op mijn persoonlijke leven! Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:43

MarvanTom schreef:
Mja, ik blijf erbij: als die persoon het 100 % heeft gedaan, dan mag een onverwachte pijnlijke dood ook geen probleem zijn...
Als voorbeeld, toevallig in USA of Canada: de persoon in de Greyhound-bus die zijn naaste doodsteekt. Alle andere passagiers hebben het gezien en gehoord.
Da's toch duidelijk een 100%- geval?
Hoe de dader aan zijn eind komt, maakt mij dan niet uit.

Maar dan vergeet je 1 belangrijk detail: het is voor de beul erg heftig om iemand een extra pijnlijke dood te bezorgen. Die mensen moeten ook nog rustig kunnen slapen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:44

Ze hebben in de gevangenis toch ook de mogelijkheid tot persoonlijke ontwikkeling? Studeren bijvoorbeeld?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 18:46

de zoon van een vriendin van mij kan niet studeren omdat haar inkomen niet toereikend is........... misschien moet hij maar een bank overvallen?