Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Melkveehouders protesteren, melkstop dreigt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:36

faye schreef:
Ze betalen wel een stuk lagere woz waarde over hun huis bijvoorbeeld. Dus er zitten ook voordelen aan ten opzichte van de gewone burger.

? Dat klopt niet hoor. De woning wordt gewoon getaxeerd net als alle woningen en ook de bedrijfspanden worden mee getaxeerd etc.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:42

Loose schreef:
imd schreef:
Ik denk ook dat dit alleen maar voor verschrikkelijk veel verdeeldheid zorgt tussen de boeren. Dat zie je nu dus al bij de blokkages.
Op de site van DDB stodn trouwens dat de aanvoerders van de knokploegen een aantal hoge personen binnen FF zijn, maar wat je daar nou van moet geloven Verward

Volgensmij is daar niks van waar hoor. Ze hebben wel iets gezegt van dat ze moeten oprotten maar knokploegen. Verward Het is iig niet tot knokken gekomen.
Gister zijn er wel mensen van FF (waaronder mn vader Tong uitsteken ) langs de geblokkeerde melkfabrieken gegaan om te praten met die boeren (dat was trouwens niet de groep die zeiden van oprotten hoor Knipoog ).

Nou dat ze zeggen dat de knokploegen van FF waren geloof ik direct niet...indirect wel want ff is een coorporatie en dus van ons zelf als boeren. Gelukkig is het hier nog niet tot blokades gekomen maar de telefoon stond hier zaterdag wel roodgloeiend omdat collegaboeren een knokploeg in het leven wilden roepen. DUS EIGEN INITIATIEF!!!!!
Hier zijn nog altijd meer anti DDB-boeren dan leden. Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 08:45

suffie schreef:
fransje23 schreef:
. Ik vraag mij af of de mensen die niet mee doen nog klagen als de melkprijs door deze acties wel omhoog gaat. Nemen ze dan ook genoegen met een lagere prijs?

Jij gaat er zomaar vanuit dat alle boeren wel even een tank melk weg kunnen laten lopen. Wij doen het gewoon niet, zo ga je niet met voedsel om! Bovendien zou je wel gek zijn als je een week voor niets gaat staan melken, terwijl de rekeningen wel gewoon binnen blijven komen. Nee, ik vind jouw opmerking wel heel erg kort door de bocht!

Ik denk dat geen enkele boer met plezier een tank melk weg laat lopen. Het is toch je werk en inkomen. Ook bij mensen die het weg laten lopen komen rekeningen binnen en geen inkomsten.
Maar als de staking wel werkt, en de melkprijs, hoor je waarschijnlijk niemand meer met klachten.

Over die koeltanken. Ik las laatst in een van die boekjes, misschien de veeteelt, over melktanken die je als een soort silo naast de stal plaatst. Die gaan ook omhoog i.p.v in de lengte. Heb je geen probleem met een te klein tanklokaal.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:11

Citaat:
Over die koeltanken. Ik las laatst in een van die boekjes, misschien de veeteelt, over melktanken die je als een soort silo naast de stal plaatst. Die gaan ook omhoog i.p.v in de lengte. Heb je geen probleem met een te klein tanklokaal.

klopt, die zijn er, maar je mag ze hier niet geheel buiten plaatsen.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:18

Hoorde net op het nieuws in duitsland dat de boeren een minimumprijs van 43 cent willen hebben, kijken of ze dat lukt...

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:56

Lijkt me sterk. Het gaat toch richting vrije markt, waar altijd kleine schommelingen blijven bestaan. Dus: Wennen.

Ik vind het ook een beetje 'raar' dat de boeren die actie voeren, zich zelf té super vinden. "Kijk eens wat wij over hebben voor een hogere melkprijs...". Melk weg laten lopen, prima. Als je denkt dat je het zo kan bereiken... is aan jou.
Maar om nou voor de deur van de melkfabriek, waar ook de melk heengaat van boeren die wél hun melk doorblijven leveren (wat niet betekent dat zij de prijs prima vinden), gaat mij een beetje te ver.

Kaap dan een vrachtwagen van een supermarkt met melkproducten. Dan hebben de boeren hun geld tenminste al gehad. Benadeel je geen boeren, alleen de ketens. En dat was toch de bedoeling?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:57

Ze hadden toch veel beter vorigjaar kunnen staken. Ik vind de melkprijs absoluut niet slecht. We krijgen 35ct. Daar kunnen we makkelijk mee aflossen, investeren en leven.
Ook al gaat het naar 25ct. Kwestie van goed management die al een paar jaar voorbereid is.
Ik vind het maar gezeur!
Vraag en aanbod bepaald de prijs.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:58

peelemeisje schreef:
Lijkt me sterk. Het gaat toch richting vrije markt, waar altijd kleine schommelingen blijven bestaan. Dus: Wennen.

Ik vind het ook een beetje 'raar' dat de boeren die actie voeren, zich zelf té super vinden. "Kijk eens wat wij over hebben voor een hogere melkprijs...". Melk weg laten lopen, prima. Als je denkt dat je het zo kan bereiken... is aan jou.
Maar om nou voor de deur van de melkfabriek, waar ook de melk heengaat van boeren die wél hun melk doorblijven leveren (wat niet betekent dat zij de prijs prima vinden), gaat mij een beetje te ver.

Kaap dan een vrachtwagen van een supermarkt met melkproducten. Dan hebben de boeren hun geld tenminste al gehad. Benadeel je geen boeren, alleen de ketens. En dat was toch de bedoeling?

Ja ga met die tank vol melk voor de supermarkt staan. Maar ga geen fabriek blokkeren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:52

Naja van DDB hebben ze tenminste 1 doel wel bereikt...
Er wordt nu wel over gepraat. Maar wel in het nadeel van DDB.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:45

frisiangirl schreef:
Hoorde net op het nieuws in duitsland dat de boeren een minimumprijs van 43 cent willen hebben, kijken of ze dat lukt...

klopt, de eis is 43 cent. Maar iedereen weet dat dat bij lange na niet haalbaar is.
Maar elke verhoging is positief.
Hier doen veel boeren mee aan de aktie.
En inmiddels hebben ze ook de toegang tot een melk fabriek geblokkeerd in Rheine. In navolging van de Nederlandse boeren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:47

kaotictjinta schreef:
frisiangirl schreef:

klopt, de eis is 43 cent. Maar iedereen weet dat dat bij lange na niet haalbaar is.
Maar elke verhoging is positief.
Hier doen veel boeren mee aan de aktie.
En inmiddels hebben ze ook de toegang tot een melk fabriek geblokkeerd in Rheine. In navolging van de Nederlandse boeren.

Vind het echt verschrikkelijk dat ze het doen, heb respect voor de andere boeren denk ik dan Lachen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:49

was net op het nieuws dat ze de blokkade voor FF Nijkerk moeten opheffen. dit was de uitspraak van de rechter in het kort geding

Citaat:
HAARLEM - De melkveehouders die de melkfabriek van Friesland Foods in Nijkerk blokkeren, moeten die blokkade voor 14.00 uur maandagmiddag opheffen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald.
De inhoudelijke behandeling van de zaak is aangehouden tot 12 juni, omdat de Dutch Dairymen Board (DDB) niet in persoon is verschenen. Mochten de boeren de blokkade niet voor 14.00 uur maandagmiddag hebben beëindigd, dan komt de rechter alsnog met een verstekvonnis.

De advocaat van de DDB heeft telefonisch de toezegging gedaan dat de blokkade beëindigd wordt.
Laatst bijgewerkt door annastasia op 02-06-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:49

Goed zo!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:24

Ik hoop dat ze in elk geval tot een minimumprijs overeen komen, dan is er in elk geval een vaste ondergrens.
Het is vervelend voor veel boeren dat de melk niet afgehaald wordt, dat kost geld, veel geld. Maar aan de andere kant vinden de boeren het ook vast niet leuk om hun melk over het land uitrijden.
Bij akties heb je nu eenmaal voor- en tegenstanders en voor- en nadelen.....

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:57

annastasia schreef:
was net op het nieuws dat ze de blokkade voor FF Nijkerk moeten opheffen. dit was de uitspraak van de rechter in het kort geding

Citaat:
HAARLEM - De melkveehouders die de melkfabriek van Friesland Foods in Nijkerk blokkeren, moeten die blokkade voor 14.00 uur maandagmiddag opheffen. Dat heeft de rechtbank in Haarlem bepaald.
De inhoudelijke behandeling van de zaak is aangehouden tot 12 juni, omdat de Dutch Dairymen Board (DDB) niet in persoon is verschenen. Mochten de boeren de blokkade niet voor 14.00 uur maandagmiddag hebben beëindigd, dan komt de rechter alsnog met een verstekvonnis.

De advocaat van de DDB heeft telefonisch de toezegging gedaan dat de blokkade beëindigd wordt.

Jaa ik hoorde het ook. Lachen

FF had ook een rechtzaak tegen DDB maar die waren niet op komen dagen. Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:19

nou vandaag belde onze pakjes-melk-leverancier op dat we morgen geen FF krijgen maar campina melk Pling (werk in een personeelskantine)

43 cent eisen vind ik trouwens wel iets te veel van het goede denk ik Bloos ik vind dat je redelijke dingen moet eisen die echt waargemaakt kunnen worden...
Nienke_ schreef:
Ik vind de melkprijs absoluut niet slecht. We krijgen 35ct. Daar kunnen we makkelijk mee aflossen, investeren en leven.
Ook al gaat het naar 25ct. Kwestie van goed management die al een paar jaar voorbereid is.

maar meer zou toch altijd welkom zijn toch?
tuurlijk komt er een goed management bij kijken maar ook de punten waar je op kan "bezuinigen" raken een keer op.
hebben jullie trouwens alleen de koeientak? en hoeveel melken jullie dan? (sorry ben ff nieuwsgierig Bloos )

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:44

Wij melken gem. 110 koeien met een quotum van een goed miljoen kg melk. 80 ha land waarvan 17 ha snijmais.

Tuurlijk is een hogere melkprijs welkom, maar de sector moet wel gezond blijven. Net als ik al eerder zei. Vraag en aanbod bepaald de prijs.
We wilden deze week een paar melkkoeien verkopen maar misschien moeten we het toch maar niet doen. Als iedereen nu de melk weg laat lopen wordt het straks duur en mogen we ver over het quotum melken.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 16:53

Wendy schreef:
claud1 schreef:
als we niet oppassen kunnen we alleen nog maar importeren.

Ik zie daar het probleem niet van. Zeker van buiten europa zouden ze dat wel willen. Is voor de consument nog een stuk goedkoper ook...

wel eens gedacht aan alle boeren in NL die hierdoor dan failliet zullen gaan?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:00

jullie bedrijf zit denk ik wel goed in elkaar ja Knipoog denk dat de meeste boeren het minder voor elkaar hebben vooral het aantal hectares is hier stukken lager onder de boeren!
hier zijn toevallig vanaf dit jaar een aantal boeren er ook nog beroerder uit gekomen omdat de grond op de uiterwaarden natuur word... en er is nauwelijks grond te koop Ach gut ja of het is echt waardeloos land waar je na 2 regenbuien de mais er al niet meer vanaf kan krijgen Clown

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:50

Ik denk dat een minimumprijs een slechte zaak is. Krijg je weer overproductie.
En importeren, met deze olieprijs? Krijg je gesleep met voedsel, hogere kosten, meer uitstoot en al die bladiebladiebla.
Een hogere melkprijs zou mooi zijn. Ik vraag me af waarop ze die 43 cent gebaseerd hebben. Want wat is precies de kostprijs waartegen geproduceerd wordt? Van thuis weet ik hem niet precies eigenlijk... Dus kijk eerst ff je kostprijs na...
En wat ik ook vind: vorig jaar, toen de melkprijs enorm hoog was, ging iedereen investeren, investeren, investeren, en dacht aan meer meer meer. Gebruik dat geld dan als buffer voor moeilijke tijden, denk ik dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:07

Precies, management fouten. Gelukkig heeft de voorzieningenrechter een juiste beslissing gemaakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:15

Rianneke schreef:
43 cent eisen vind ik trouwens wel iets te veel van het goede denk ik Bloos ik vind dat je redelijke dingen moet eisen die echt waargemaakt kunnen worden...

De winkeliers maken 22% winst op de melk. De melkfabriek 16% en de boer bij goede prijs een half procent...eerlijk toch Verward

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:19

slimmerik schreef:
Rianneke schreef:

De winkeliers maken 22% winst op de melk. De melkfabriek 16% en de boer bij goede prijs een half procent...eerlijk toch Verward

Vooral met het feit erbij dat een boer 7 dagen per week aan het werk is. Ik ben echt bang dat er over een aantal jaren geen boeren meer zijn. En wat dan als er opeens wat gebeurd in de wereld en er wordt niet meer geleverd? Waar halen wij ons eten dan vandaan? Eigen productie hebben we dan niet meer....

Ik betaal liever meer geld voor mijn melk dan dat de boeren verdwijnen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:21

peelemeisje schreef:
En wat ik ook vind: vorig jaar, toen de melkprijs enorm hoog was, ging iedereen investeren, investeren, investeren, en dacht aan meer meer meer. Gebruik dat geld dan als buffer voor moeilijke tijden, denk ik dan...

Misschien hebben ze wel beiden gedaan? Dus en geinvesteerd en gespaard en wat ook wel slim is wat afgelost. Bij een wat hogere winst kan investeren ook fiscaal goed uitkomen.

Een hogere melkprijs lijkt mij bij iedereen welkom. Goed management of niet de voerprijzen etc zijn enorm gestegen. Ook al voer je al scherp het heeft altijd een groot effect. Die hogere voerkosten worden niet echt gecomponseerd.

Voor mensen die nu een bedrijf moeten overnemen zijn de eerste 10 jaar altijd al zwaar maar een wat hogere melkprijs zal de last toch iets verlichten.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:15

slimmerik schreef:
Rianneke schreef:

En de melkfabriek is een coorporatie dus winst wordt uitgekeerd aan de leden.