Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blueberry

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:02

Ik ervaar heel veel liefde in gezinnen die gelovig zijn. Zoveel liefde heb ik zelf nooit ervaren van mijn atheistische ouders. Maar dat neem ik ze niet kwalijk Lachen

Wat ik wél kwalijk vind is het onderwijs, op openbare scholen leer je over evolutie en thats it. Op christelijke scholen leer je over scheppen én de oerknal theorie. Zo kun je tenmisnte vergelijken. De OB scholen geven vaak erg gekleurd les, dat vind ik jammer.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:19

Blueberry schreef:
Ik ervaar heel veel liefde in gezinnen die gelovig zijn. Zoveel liefde heb ik zelf nooit ervaren van mijn atheistische ouders. Maar dat neem ik ze niet kwalijk Lachen

Wat ik wél kwalijk vind is het onderwijs, op openbare scholen leer je over evolutie en thats it. Op christelijke scholen leer je over scheppen én de oerknal theorie. Zo kun je tenmisnte vergelijken. De OB scholen geven vaak erg gekleurd les, dat vind ik jammer.

en de scholen die op grond van een geloof geen openlijk homoseksueelen leraren aannemen vind ik erg gekleurd Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:23

Alex66, gebeurt dat dan? Vind ik sowieso niet kunnen. Ik heb het hier nog nooit gehoord, maar sowieso ken ik eigenlijk geen leraren die homo zijn, op die jongen van mijn eigen klas na, maar die is dan nog niet helemaal leraar. En ja, dan die leraar gosdienst van mij, op de katholieke hogeschool, die is homo en uiteraard wel aangenomen.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:26

alex66 schreef:
Blueberry schreef:

en de scholen die op grond van een geloof geen openlijk homoseksueelen leraren aannemen vind ik erg gekleurd Knipoog

Gebeurd ook op OB. Maar inderdaad, dat is jammer. Maargoed, ik had het over het inhoudelijke niet over de docenten Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:29

Blueberry schreef:

Dat is in elk geval niet helemaal juist. Er zijn christelijke scholen die principieel weigeren om oerknal of evolutie te doceren, en er zijn openbare scholen zat die aandacht besteden aan verschillende levensvisies.

Het is alleen: je moet de dingen wel beoordelen op de juiste maatstaven en in het juiste licht blijven zien. Ik vind het vrij nutteloos om te gaan steggelen over details in de bijbel (of iemand wel of niet hersenbeschadiging zou hebben nadat 'ie tot leven is gewekt) omdat het een religieuze visie is, en geen medische geschiedschrijving. Maar omgekeerd is het scheppingsverhaal geen wetenschappelijke theorie en heeft het daar ook niets te zoeken. Levensbeschouwing en wetenschappelijke theorieen hebben allebei waarde in het leven, allebei nut, maar ze zijn niet hetzelfde en je kunt ze niet zomaar door elkaar mixen. Dat onderscheid wil helaas nog wel eens vertroebeld raken...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:30

Mijn ervaringen tot nu toe als juf leren me voorlopig wel dat ik liever in katholieke scholen sta dan in bv. een stedelijke school. In die katholieke scholen waar ik heb gestaan, was de sfeer beter, de leerlingen werden strenger behandeld, maar er waren wel veel minder problemen tussen hen. Ook de communicatie leerling-leerkracht en leerkrachten onderling was in die scholen veel beter en meer open.
Misschien was dat toeval, maar het was in die scholen wel zo.

De levensbeschouwing zoekt naar de zin achter de werkelijkheid. Wetenschap zoekt naar de werkelijkheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:44

Tieneke: ik zou het heel lastig vinden om een algemeen oordeel uit te spreken over welke grondslag het beste is voor de scholen. In Nederland is het systeem ook tamelijk ingewikkeld: je hebt de openbare scholen die uiteindelijk onder de gemeente vallen, en bijzondere scholen, die uiteindelijk een zelfgekozen bestuur hebben. Openbare scholen hebben nooit een religieuze grondslag, maar bijzondere scholen ook niet altijd.

In Nederland hebben de bijzondere scholen iets meer vrijheid om leerlingen en docenten die niet 'bij de grondslag van de school passen' te weigeren en zo te reguleren wie er op hun school komt. Dat heeft voordelen (je kunt iets beter de sfeer bewaken) en nadelen (als het gebruikt wordt om homoseksuele docenten, leerlingen die zondags naar de tv kijken of leerlingen met een moslim-achtergrond buiten de deur te houden...)

(In de praktijk blijken er gewoon ontzettend grote verschillen te zijn tussen scholen onderling, en dat hangt niet direkt samen met het schooltype. Ik heb het idee dat het vooral belangrijk is dat een school echt een idee heeft over hoe en wat ze willen. "Identiteit" dus, zoals dat in managementjargon heet. Maar dat hoeft geen religieuze identiteit te zijn, het kan bv ook een pedagogische zijn.)

Overigens vind ik het al heel wat kwalijker als er docenten of leerlingen worden geweerd vanwege seksuele voorkeur - daarvoor is het NIET direkt van belang voor de functie. Dat is toch heel anders dan een dominee.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:53

Zo'n oordeel is idd heel moeilijk uit te spreken, maar ik vertel nu even gewoon wat mijn ervaringen zijn...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 16:57

Eh ja, ik bedoelde mijn reactie eigenlijk niet als reactie op jouw ervaring maar meer dat in Nederland die grens tussen openbaar vs niet-openbaar niet altijd samenvalt met niet-religieus vs religieus, en dat het dus in Nederland nog lastiger is om daar iets over te zeggen. Sorry, ik heb het een beetje onhandig opgeschreven Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:02

Geeft niet Knipoog Hier in België is die grens ook moeilijk te trekken hoor. Al wordt de grens wel in stand gehouden, terwijl het onderwijs imo overal gelijk zou moeten zijn in zekere zin. Het is gewoon een feit dat de katholieke school hier een pak minder geld krijgen dan de staatsscholen. Maar imo is dat niet altijd een nadeel voor de katholieke scholen of een voordeel voor de staatsscholen. In de week stond nog op teletekst dat er onderzoeken gebeuren naar de leerresultaten van kinderen uit de verschillende netten. Blijkt dat kinderen uit het katholiek onderwijs toch beter scoren in die onderzoeken.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 09:58

Shadow0 schreef:
Tieneke: ik zou het heel lastig vinden om een algemeen oordeel uit te spreken over welke grondslag het beste is voor de scholen. In Nederland is het systeem ook tamelijk ingewikkeld: je hebt de openbare scholen die uiteindelijk onder de gemeente vallen, en bijzondere scholen, die uiteindelijk een zelfgekozen bestuur hebben. Openbare scholen hebben nooit een religieuze grondslag, maar bijzondere scholen ook niet altijd.

In Nederland hebben de bijzondere scholen iets meer vrijheid om leerlingen en docenten die niet 'bij de grondslag van de school passen' te weigeren en zo te reguleren wie er op hun school komt. Dat heeft voordelen (je kunt iets beter de sfeer bewaken) en nadelen (als het gebruikt wordt om homoseksuele docenten, leerlingen die zondags naar de tv kijken of leerlingen met een moslim-achtergrond buiten de deur te houden...)

(In de praktijk blijken er gewoon ontzettend grote verschillen te zijn tussen scholen onderling, en dat hangt niet direkt samen met het schooltype. Ik heb het idee dat het vooral belangrijk is dat een school echt een idee heeft over hoe en wat ze willen. "Identiteit" dus, zoals dat in managementjargon heet. Maar dat hoeft geen religieuze identiteit te zijn, het kan bv ook een pedagogische zijn.)

Overigens vind ik het al heel wat kwalijker als er docenten of leerlingen worden geweerd vanwege seksuele voorkeur - daarvoor is het NIET direkt van belang voor de functie. Dat is toch heel anders dan een dominee.

Waarom zou het een nadeel zijn dat bijzondere scholen bepaalde mensen weren????? Waarschijnlijk willen moslims helemaal niet naar een zwaar christelijke school, en iemand die om zijn homo zijn wordt afgekeurd zal ook niet graag meer daar werken. Ik zie dat punt dus niet eerlijk gezegd. Of bedoel je misschien dat het jammer is dat mensen nog zo denken?? Dat ben ik wel met je eens!

Wanneer men ervan overtuigd is dat het leven als homo erg zondig en slecht is, dan kan ik me voorstellen dat je iemand die wel homo is niet als voorbeeld voor je kinderen wilt. En dus is het WEL van direct belang voor de functie, JUIST wel natuurlijk. Of dacht je dat een leerkracht alleen maar kennis overdraagt?????

Mijn kids zitten op het openbaar onderwijs, maar wel op een bijzondere school (namelijk Montessori). Gelukkig laat men daar iedereen in zijn / haar waarde, dus homo's , atheisten, zwaar christelijken, alles is er welkom. Heerlijk!!!

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:33

Het niet toelaten van een homo voor welke functie dan ook is in mijn ogen discriminatie. Een openbare school kan niet weigeren.
Er wordt gekeken of de persoon genoeg in huis heeft om de functie te vervullen.
In mijn ogen zou dat de richtlijn moeten zijn voor alle scholen en ook voor een dominee, het gaat om de inhoud.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:38

jaantsje schreef:
Het niet toelaten van een homo voor welke functie dan ook is in mijn ogen discriminatie. Een openbare school kan niet weigeren.
In mijn ogen zou dat de richtlijn moeten zijn voor alle scholen en ook voor een dominee, het gaat om de inhoud.

helaas is het in dit land nog steeds mogenlijk om te discrimineeren, zolang je het maar doet met de bijbel in de hand en een schijnheilig smoelwerk Misselijk

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:41

Moderatoropmerking:
Ik heb er een hekel aan om topics te moeten sluiten omdat een paar mensen door blijven gaan met een discussie in het persoonlijke te trekken. Er zijn een aantal berichten naar MH gesplit en ik verwacht dat er nu weer gewoon over het onderwerp gediscussieerd wordt. Als dat niet lukt, dan gooi ik er alsnog een slotje op.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:32

Blueberry schreef:

Ik werk in het onderwijs en ik ken geen openvare scholen waar geen godsdienst gegeven wordt. In deze lessen leren ze de bijbel en het christelijk geloof kennen. Ze leren dus wel degelijk het christelijke scheppingsverhaal. Ik ken christelijke gezinnen waar heel veel liefde is en ook moslim gezinnen en ook niet kerkelijke gezinnen waar heel veel iefde is binnen het gezin. Ook weet ik dat er christelijke gezinnen zijn waar dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen, maar dat gebeurd ook bij net zo goed bij sommige Moslim gezinnen en gezinnen die niet kerkelijk zijn. Dat kan je naar mijn idee niet als vastaand gegeven aanemen.

Ik ken ook een christelijk gezin en de zoon blijkt homo te zijn. Ze hebben het er wel moeilijk mee gehad (en nog wel eens denk ik), maar ze hebben het geaccepteerd en zijn nu blij met hun nieuwe schoonzoon.
Het is ook maar net hoe je zelf als mens in het leven staat denk ik en wat je van je ouders mee hebt gekregen als visie...
Als die tegen een homofiele dominee zijn en hun zoon blijkt later homo te zijn... Tsjah; pijnlijk.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:41

alex66 schreef:
jaantsje schreef:

helaas is het in dit land nog steeds mogenlijk om te discrimineeren, zolang je het maar doet met de bijbel in de hand en een schijnheilig smoelwerk Misselijk

Ja, of met de Koran, of helemaal zonder boek in je hand. Discriminatie komt overal voor, zolang mensen dat inzicht missen en het slechts toeschrijven aan een bepaalde groep moet er nog heel veel gebeuren helaas.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:42

Yvonnelind schreef:
Blueberry schreef:

Ik werk in het onderwijs en ik ken geen openvare scholen waar geen godsdienst gegeven wordt. In deze lessen leren ze de bijbel en het christelijk geloof kennen. Ze leren dus wel degelijk het christelijke scheppingsverhaal. Ik ken christelijke gezinnen waar heel veel liefde is en ook moslim gezinnen en ook niet kerkelijke gezinnen waar heel veel iefde is binnen het gezin. Ook weet ik dat er christelijke gezinnen zijn waar dingen gebeuren die echt niet door de beugel kunnen, maar dat gebeurd ook bij net zo goed bij sommige Moslim gezinnen en gezinnen die niet kerkelijk zijn. Dat kan je naar mijn idee niet als vastaand gegeven aanemen.

quote]

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:03

Waarom n het onderwijs geen aandacht voor de koran? Wat dat begreft geven christelijke scholen ook gekleurd onderwijs. Als je op een ob school aan godsdienstles doet mag dat zeker niet alleen over de bijbel gaan. Zelfde geldt voor schlen met een christelijke grondslag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:05

faye schreef:
Waarom n het onderwijs geen aandacht voor de koran? Wat dat begreft geven christelijke scholen ook gekleurd onderwijs.

Dat hangt af van de school. Wij hebben op mijn katholieke school over alle 5 de wereldgodsdiensten geleerd en gepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:11

Blueberry schreef:

Shadow, ik reageerde op deze quote Knipoog

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:57

ik heb op mijn basisschool ook gewoon over de 5 grootste godsdiensten geleerd hoor, daarnaast heb ik mij een tijdje terug ook verdiept in de islam

edit: maar wederom is dat off-topic

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:03

Ik heb al veel godsdienstlessen gegeven en het gaat NOOIT alleen over de Bijbel. De Bijbel zelf is nooit het onderwerp van een les. Wel wordt er soms vanuit een verhaal in kindvriendelijke versie vertrokken om het over iets te hebben. Maar laat dat verhaal weg en de les kan ook voor niet-christenen gebruikt worden.

Het lijkt me eigenlijk heel sterk dat er nu nog lessen gegeven worden die zo gericht zijn op de Bijbel. Hier is dat, sinds het nieuwe leerplan, helemaal niet het geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:18

Het is een misvatting dat op christelijke scholen alleen geleerd wordt over de bijbel. Chistelijke scholen geven les over alle (grote) godsdiensten én de oerknal.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 19:35

Inderdaad. In het werkboekje van godsdienst van mijn huidige klas, daar hebben ze al gewerkt rond andere godsdiensten.
Tegenwoordig gebeurt het zelfs dat klassen zoals de mijne een project doen samen met een klas in Brussel bijvoorbeeld, een klas met alle nationaliteiten en godsdiensten. En denk je nu echt dat die kinderen zo'n onderscheid maken? Nee. Die ene jongen van klas 1 speelt net zo vaak voetbal als die jongen uit klas 2. En dat meisje uit klas 2 is ook een dierengek, net zoals dat groepje meisjes uit klas 1. En dat is voor die kinderen belangrijk. Dat bindt hen en daar leggen goede leerkrachten de nadruk op. Niet op de verschillen tussen hen, niet op de clichés.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:44

anneliesdj schreef:
Het is een misvatting dat op christelijke scholen alleen geleerd wordt over de bijbel. Chistelijke scholen geven les over alle (grote) godsdiensten én de oerknal.

Sterker nog, het is zelfs verplicht. Ik lig echt in een deuk om wat mensen hier allemaal durven beweren, en er zelf nog in geloven ook! Haha!