Shadow0 schreef:Tieneke: ik zou het heel lastig vinden om een algemeen oordeel uit te spreken over welke grondslag het beste is voor de scholen. In Nederland is het systeem ook tamelijk ingewikkeld: je hebt de openbare scholen die uiteindelijk onder de gemeente vallen, en bijzondere scholen, die uiteindelijk een zelfgekozen bestuur hebben. Openbare scholen hebben nooit een religieuze grondslag, maar bijzondere scholen ook niet altijd.
In Nederland hebben de bijzondere scholen iets meer vrijheid om leerlingen en docenten die niet 'bij de grondslag van de school passen' te weigeren en zo te reguleren wie er op hun school komt. Dat heeft voordelen (je kunt iets beter de sfeer bewaken) en nadelen (als het gebruikt wordt om homoseksuele docenten, leerlingen die zondags naar de tv kijken of leerlingen met een moslim-achtergrond buiten de deur te houden...)
(In de praktijk blijken er gewoon ontzettend grote verschillen te zijn tussen scholen onderling, en dat hangt niet direkt samen met het schooltype. Ik heb het idee dat het vooral belangrijk is dat een school echt een idee heeft over hoe en wat ze willen. "Identiteit" dus, zoals dat in managementjargon heet. Maar dat hoeft geen religieuze identiteit te zijn, het kan bv ook een pedagogische zijn.)
Overigens vind ik het al heel wat kwalijker als er docenten of leerlingen worden geweerd vanwege seksuele voorkeur - daarvoor is het NIET direkt van belang voor de functie. Dat is toch heel anders dan een dominee.
Waarom zou het een nadeel zijn dat bijzondere scholen bepaalde mensen weren????? Waarschijnlijk willen moslims helemaal niet naar een zwaar christelijke school, en iemand die om zijn homo zijn wordt afgekeurd zal ook niet graag meer daar werken. Ik zie dat punt dus niet eerlijk gezegd. Of bedoel je misschien dat het jammer is dat mensen nog zo denken?? Dat ben ik wel met je eens!
Wanneer men ervan overtuigd is dat het leven als homo erg zondig en slecht is, dan kan ik me voorstellen dat je iemand die wel homo is niet als voorbeeld voor je kinderen wilt. En dus is het WEL van direct belang voor de functie, JUIST wel natuurlijk. Of dacht je dat een leerkracht alleen maar kennis overdraagt?????
Mijn kids zitten op het openbaar onderwijs, maar wel op een bijzondere school (namelijk Montessori). Gelukkig laat men daar iedereen in zijn / haar waarde, dus homo's , atheisten, zwaar christelijken, alles is er welkom. Heerlijk!!!